De Belgen zijn stuk voor stuk weergaloos en hebben allen een prettige stem, dat is voor mij het belangrijkste. Bij NL-verslaggevers zet ik vaak het geluid uit omdat ik er niet naar kan luisteren, ze hebben bijna allemaal een behoorlijk dialect (Boogerd) of een irritante stem (Breukink, Traksel, Slapgelul, Hermsen), met als uitschieter Marc de Maar. Ik heb vanwege de Maar niets gezien van het WK mountainbike. Hoe kun je zo iemand aannemen als commentator? Kroon, (alhoewel vaak onderwerpen die niets met wielrennen te maken hebben), van Belleghem (alhoewel geen Nederlander) en Jip zijn uitzonderingen.
Steels heeft best interessante aanvullingen maar poeh inderdaad het valt niet mee om te volgen als nederlander. Het is niet alleen accent, maar ook een beetje de ervaring om de afstand tot de microfoon hetzelfde te houden en om niet te mompelen.
Ik ben geheel tegen mijn verwachting in Traksel eigenlijk heel goed gaan vinden, nadat ik vroeger wel eens tierend voor de tv zat. Ik zie qua Tour wel wat op tegen zijn collega Jan Hermsen, die naast een wat schurend geluid ook erg veel last van stopwoordjes heeft. Echt een no-go voor een commentator vind ik. Let er maar eens op hoe vaak hij "ook" zegt. Hoewel het in de Baloise al weer een stuk beter was, dus wellicht heeft er iemand iets van gezegd.
Sowieso respect voor de commentators want het lijkt me een pittig vak, bovendien heeft iedereen een mening over je, zoals uit het bovenstaande wel blijkt.
Jeroen en Karsten of Jeroen en Bobbie zijn toch wel m'n favorieten. Jeroen by far de beste commentator in het wielrennen. Sporza veel te chauvinistisch.
Helemaal eens met sproost. Na jaren standaard Sporza te hebben gekeken, nu al zo'n 1,5 a 2 jaar overgestapt op Eurosport.
Jeroen/Karsten en Jeroen/Bobbie vind ik ook de beste combinaties op dit moment.
Abonnement op Eurosport imo wel noodzakelijk met al die reclames. Daar krijg je echter wel veel voor terug als je bijvoorbeeld ook kleinere koersen, tennis en de Olympische spelen fanatiek wil volgen op meerdere schermen.
ned-bel hebben een beetje de slag gemist, die zitten nog in het oude oude wielrennen t.a.v. commentaar. Maken een saaie koers saaier, en zijn te langzaam om een sprankelende koers te kunnen begeleiden. Het Ducrot principe. Brits ES is al jaren in ontwikkeling, en gaat mee met de wielergeest. Alleen Jens was een tijdsfoutje.
Nu de uitzendingen integraal van start tot finish zijn geworden is één commentator plus één analist gewoon te weinig. Vijf/zes uur is te lang daarvoor, dan weet de één van gekkigheid niet meer waar ie over moet beginnen en ander heeft al tien keer zijn zelfde mening verkondigt.
Op de Engelstalige GCN/Eurosport hebben ze dat begrepen. Een team van vijf á zes man die elkaar afwisselen en de boel fris houden. Dat is de enige manier waarop je het interessant houdt als de koers niet meewerkt.
Plus je kan veel meer verjongen, dat zie je daar ook. Een oude rot met goede verhalen en ervaring afgewisseld met jongens en meiden die nog niet zo heel lang geleden zijn gestopt en nog weten hoe het huidige peloton werkt. In plaats van één zo'n bejaarde als Ducrot die nul binding heeft met het huidige wielrennen en alleen maar kan blijven zagen hoe vroeger alles beter was.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.