Funraces waren leerzaam. Iemand op "Klassement" zetten biedt ook geen noemenswaardige bescherming, zo blijkt het. Mijn klassementsman Chod (op 70%) werd als een van de eerste gelost, daarna een voor een zijn de helpers... Eentje bleef uiteindelijk over in een kopgroepje van waaruit werd gedemarreerd.
Wat ik niet heb kunnen constateren of ze ook meehielpen het tempo van het peloton hoog te houden, ik vermoed van niet want zo'n beetje elke andere helper werd bij naam genoemd. Waar ze bij een achteraan gesukkelde aanvaller wel flink hun best deden het tempo hoog te houden, doen ze dat waarschijnlijk dus niet bij een klassementsman die gelost wordt. Hoe dan ook, ze laten zich niet afzakken om hem weer naar voren te helpen (zoals twee van hen wel halverwege deden met een andere helper die zich bezondigde aan een "bad fall").
@Lamme Frans. Gefeliciteerd met Nassi. 31 jaar en 13 op sprint, 12 TT en 11 LS, daar ga je de komende jaren veel plezier aan beleven.
Dus helpers blijven wel bij een eindsprinter waar je niks aan hebt omdat die toch niet kan winnen in een race met aanvalspunten. Helpers doen niks voor klassement of aanvaller. Ergo: Je hebt geen bal aan helpers. Gewoon iedereen op de aanval! Met mijn nieuwe leider gaat dat wel lekker, met 3 man aanvallen op 5 punten.
Dat is dan de conclusie; helpers kunnen helpen in de eerste delen van een race bij valpartijen of lekke banden en ze zijn van nut in sprint-etappes. Maar verder bieden ze geen ondersteuning aan klassementsmannen en aanvallers (anders dan dat ze de benen stil houden als een klassementsman achterop ligt of als een aanvaller demarreert).
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.