Scorito Giro 2016 Poule

1 2 ... 26 ... 127 128
Gids05

hoeveel etappes zou kittel mee kunnen doen voor ritwinst ???

nasibal

'@Rubengesink

Wat me vooral opviel is dat er imo veel te veel waarde wordt gehecht aan teampunten.

Met alle respect en zonder denigrerend over te willen komen, ik vermoed dat jij nog niet zo vaak meegedaan hebt aan scorito? Teampunten zijn essentieel om rekening mee te houden. Niet voor niets werd er de afgelopen tijd veel over geklaagd en zijn de prijzen van de knechten van grote kopmannen dit jaar gestegen. Dit betekent natuurlijk echter niet dat ik preek voor renners die die alléén maar teampunten kunnen halen. In tegendeel, je uitgangspunt moet altijd zijn dat de renners die je kiest ook zélf punten kunnen halen. Een aantal dingen uit je post:

Ik lees Nasibal zeggen: Ik geef de voorkeur aan Viviani want die kan nog teampunten halen door Landa.
Maar hoe groot is nou die kans?

Die kans is vrij reëel. Het is niet ondenkbaar dat Landa in de laatste sprintetappe(s) in het roze rijdt, wat 8 teampunten per etappe opbrengt en/of het roze thuisbrengt wat na afloop van de giro 24 punten oplevert. Uitgaande van 2 sprintetappes met Landa in het roze zit je dan al op 40 punten. Daar komt nog een kleinere kans bij dat Landa ook de bergtrui pakt ( = 9 punten) en tenslotte kan Henao ook nog het wit mee naar huis nemen (= 9 punten). Rijd Henao in het wit in de 2 sprintetappes dan zijn dat ook nog 2*3=6 punten. M.a.w: Er bestaat een kans (hoe groot je die ook acht) dat ook als je Viviani alleen in zijn 'eigen' etappes opstelt hij al 40+(2*9)+6 = 64 gratis punten mee naar huis neemt. Dat is mee dan een etappeoverwinning. Dan hebben we het nog niet eens over het feit dat, was Kyrienka toch meegegaan, hij mogelijk de proloog had kunnen winnen met alle "teampuntengevolgen" van dien. Zet dit tegenover een Demare die even duur is maar (zelfs met Geniez in zijn team) eigenlijk 0 kans heeft op teampunten in 'zijn etappes' en de keuze lijkt me duidelijk. Mijn voorkeur gaat dan inderdaad naar Viviani t.ov. Demare, tenzij ik denk dat Demare het sowieso veel beter gaat doen dan Viviani. In XX Vs. XX situaties is het kijken naar mogelijke teampunten van essentieel belang zoals je ziet.

Wat betreft de bergetappes: In jouw geval (keuze voor 9 om 9 selectie) heb je geen echte backup-renners voor in de bergen mocht 1 van je klimmers uit-, of tegenvallen. In deze etappes heeft Viviani een kans op 8 + 10 teampunten wanneer Landa de etappe wint en het roze pakt/heeft. In het beste geval (Landa wint en roze, Viviani rood en Henao wit) zijn dit 29 punten. Gelijk aan een 7e (30 punten) of 8e (28 punten) plek in de etappe. Welke andere sprinter heeft dit potentieel, mocht je hem noodgedwongen op moeten stellen in bergetappes? Ook weer een reden om wegens teampunten voor Viviani te kiezen ipv een andere sprinter.

Bij een sprintetappe stel ik dan vanzelfsprekend de 9 sprinters op. Mocht er eentje uitvallen dan zal ik eerder als vervanger de renner nemen die eerste in het algemeen klassement staat ipv een renner die misschien teampunten kan scoren. Omdat dat zekere punten zijn en teampunten zijn onzekere punten.

Stel je de volgende potentiele situatie voor. Etappe 14 in een willekeurige ronde wordt 100% een massasprint. Nibali rijdt in de leiderstrui, Kittel in de sprinttrui en verona (heb je niet in je team) in het wit. Eén van je sprinters is uitgevallen dus je moet opvullen. Je mogelijkheden zijn oa.: Nibali ( = 10 zekere punten voor zijn trui) of Serry (6 teampunten voor de trui van Kittel, 3 teampunten voor de trui van Verona en daar bovenop nog een (redelijke) kans op 10 teampunten) Wie kies je? Je hebt het zelf over gokken in je post. In bovenstaande, niet ondenkbare, situatie kun je door gokken 1 punt verliezen of 9 punten winnen. Ik zou het wel weten, allemaal dankzij teampunten.

In jouw geval (keuze voor 9 om 9 selectie) heb je geen echte backup-renners voor in de bergen mocht 1 van je klimmers uit-, of tegenvallen. In deze etappes heeft Viviani een kans op 8 + 10 teampunten wanneer Landa de etappe wint. In het beste geval (Landa wint en roze, Viviani rood en Henao wit) zijn dit 29 punten. Gelijk aan een 7e (30 punten) of 8e (28 punten) plek in de etappe. Welke andere sprinter heeft dit potentieel, mocht je hem noodgedwongen op moeten stellen in bergetappes.

Tenslotte is er nog de volgende situatie. Zeker vanwege de nieuwe regel dat je 20 renners móet kiezen is de kans heel groot dat er in je team sprake is van goedkope gokjes/aanvallers/opvulrenners/backuprenners etc. M.a.w: renners die je niet vaak (of misschien uiteindelijk zelfs wel helemaal niet) gaat opstellen en het ook maar een gok is of ze de etappe die je opstelt überhaupt zelf (veel) punten gaan halen. De kans dat ze dus geen punten halen is groter dan andersom. Bij het kiezen van deze renners heb ik het liefst een renner die in de etappes dát ik hem opstel een goede kans heeft op teampunten en ook mogelijk na afloop van de ronde teampunten mee naar huis neemt. Een renner die hier geen kans op heeft moet in mijn ogen veel beter zijn dan de alternatieven om gekozen te worden.

Hoe groot je de kans op dergelijke scenario's deze giro acht is natuurlijk volledig aan jou. Daar draait het spelletje om

Moraal van het verhaal:
1) Onderschat zowel de impact als de hoogte waartoe teampunten kunnen oplopen over een hele ronde niet.
2) Teampunten zijn belangrijk bij het kiezen tussen alternatieven, zowel bij het maken van je volledige als je etappe-selectie
3) Ja het gaat allemaal om "als" en "potentieel" en "mogelijk". "Misschien" is echter altijd nog beter dan "zeker niet".
3) Kies inderdaad nooit een renner die alleen maar teampunten kan halen en zelf verder niet.

Laatst gewijzigd
sprintgeit

'@ Gids:

3 als hij voor het berggeweld afstapt en 5 als hij m uitrijdt in mijn ogen.

nasibal

'@Coningtador

Over Roche (welke rol krijgt hij?), Sbaragli en Hofland (hoe goed zijn zij in dit veld?) en Ulissi (Hoeveel etappes zijn er écht voor hem deze giro) durf ik ten opzichte van elkaar geen gefundeerde uitspraken te doen.

Wat het upgraden van Geniez naar Pozzo betreft: Hou er rekening mee dat je met deze upgrade meer punten extra moet halen in de bergen, dan dat je verliest in de tijdritten.

Verder valt het me op dat je veel kijkt naar cijfers in plaats van hoe die cijfers tot stand zijn gekomen. Roche heeft zijn top 10's in de Vuelta met name gehaald omdat hij daar óf met een andere rol is uitgespeeld (soms zelfs als kopman, vergeet niet dat hij nog niet zo lang bij Sky rijdt én dat vorig jaar Froome uitviel) en omdat daar vaak in de eerste weken veel etappes zijn die hem liggen. Niet omdat hij als meesterknecht zo goed meegaat in het hooggebergte. Totaal niet vergelijkbaar dus.

Ook als je het wielrennen nog niet zo lang volgt kan je achter dit soort dingen komen door op sites als procyclingstats en cq ranking de betreffende grote rondes er bij te pakken, te kijken naar de rest van het team van Roche (en hun prestaties) en te kijken tussen welke namen Roche in de uitslagen staat wanneer hij top-10 reed. Dit laatste geeft vaak een redelijk beeld van het etappeverloop.

Laatst gewijzigd
Kirsipuu

'@nasibal:
Klopt wat je zegt over teampunten. Vorig jaar won iemand het eindklassement omdat hij de hele ploeg van Astana had geselecteerd aangevuld met een aantal andere toppers. Met Aru, Landa en Tiralongo was het natuurlijk ook een superronde voor Astana.

renzovandijk

Mijn dilemma is nu Dumoulin of Majka. Dumoulin is gegarandeerd meer punten tijdens de 3 tijdritten, maar natuurlijk twijfelachtig of hij ook punten gaat pakken in de heuvelritten of zelfs de bergritten. Majka niet in vorm maar wel een goede klimmer en met de 6 bergritten zijn dat in potentie meer punten. Meningen?

BertieC

Mijn team staat zo goed als zeker al. Zit alleen nog met de laatste paar dingetjes, waar ik maar niet uitkom.

Ik heb op dit moment namelijk geen Dumoulin en denk dat ik daarom op de concurrentie veel ga verliezen.

Wat lijkt jullie beter?
Dumoulin + Verona (7 sprinters/9 klassement)
Hesjedal + Kruijswijk (500k over) (7 sprinters/10 klassement)

Sunrider

'@Luuk, Benieuwd wat deze Sky bergtrein gaat klaarspelen. Of pakken ze het anders aan met de sterke blokken van Astana en Movistar? Nieve is niet aan een echt sterk seizoen bezig maar kan verrassen maar ik speel toch geen knechten, valt meestal tegen.

Wat sprinters betreft, de top 3 op de lijst heb ik niet maar wel de 4 volgende en nog wat goedkopere.

ivo001

'@ConINGtador

Combinatie 3 lijkt mij het beste

ConINGtador

'@nasibal

In etappe 4, 5, 8, 11 en 18 acht ik Ulissi zeker kansrijk.
---
Weet iemand of Ulissi in de proloog en in de 'vlakke' tijdrit ook top 20 kan eindigen?

In 2015 werd hij 3e in een vlakke ITT van 8,8 km in Slovenië.
In 2015 werd hij 36e in een heuvelachtige ITT van 59,4 km in de Giro d'Italia.
In 2015 werd hij 34e in een heuvelachtige ITT van 18,3 km in Catalonië.

Op basis van deze resultaten verwacht ik zelf dat hij telkens rond de 35e plaats zal eindigen en dat top 20 er dus niet in zit.
Toch bewijzen deze resultaten dat hij zeker niet slecht is in tijdrijden, maar vermoedelijk komt hij net tekort ?!

Tommytom

Ik lees nergens dat mensen Roelandts overwegen, maar vind dat zelf wel een interessante optie.

Teampunten voor greipel in de eerste etappes, en in de laatste week wellicht ook nog voor Wellens als die in het wit rijdt. Bovendien denk ik dat Lotto hem wel eens kon gaan uitspelen in de sprints bergop.... Iemand hier ook over nagedacht?

Sunrider

Wellens sprak over dagzeges gaan, vrij realistisch want voor het wit klimt hij niet goed genoeg.

ivo001

Hier overigens mooie uitgebreide omschrijvingen van de etappes:
http://cyclingquotes.com/news/2016_giro_ditalia_route_analysis/#r8pCd3EhV5RkUtPT.97

Luuuuuuukk

Behoudens wijzigingen in de deelnemerslijst heb ik mijn selectie rond, eindelijk!

nasibal

Even een kleine waarschuwing

Ik heb bij mijn laatste teamwijzigingen tegelijk in mijn app en op mijn pc lopen kloten in Scorito. Vandaag keek ik nog eens en bleken de wijzigingen niet te zijn doorgekomen. Dubbel zonde omdat nu ik de wijzigingen opnieuw probeer door te voeren ik budget te kort kom. Kennelijk had ik het dus toch net even anders gedaan en weet ik niet meer hoe.

Opnieuw puzzelen dus XD

droomteam

Nu dat met Tom Doumolin kan best goed uit pakken 3 tijdritten en een grote kans de eerste rit in het roze en daar na wat vlakke etappes en later haalt hij ook punten En punten gresch als sprinter

droomteam

Nu als je hij de eerste Tijdrit wint rijd hij daarna ook in het roze in de vlakke etappes En later haalt hij ook punten .

Jelle van der Linden

Kung of Verona?

Verona: teampunten bij winst kittel, jongerentrui punten
Kung: tijdritten (2), jongerentrui punten in het begin.

droomteam

Nu heuvel achtige tijdritten rijd T Dumoulin ook bij de eerste .

droomteam

Durf niet te zeggen of de keuze van Landa of Dumoulin Beter is en dadelijk had je misschien Nibali moeten hebben .

nasibal

'@Jelle

Zie bij je analyse niet over het hoofd dat Jungels minstens net zo'n grote kans heeft op de trui als Kung. In dat geval zou verona (als je hem opstelt in de eerste week)3 teampunten per etappe pakken. Bij een 2e plek in het jongerenklassement (achter Jungels) zijn dat er 4 voor Kung.

Gids05

de eindstand punten en je heb bijv modolo als kopman krijg je dan dubbele punten voor de puntentrui dus 1x80 of dubbel 2x80 ????

Jelle van der Linden

Wie kan je beter kopman maken in de eerste tijdrit?
ik kan kiezen tussen Nizzolo of Nibali.

Ik verwacht Nibali tussen plaats 15 en 35.
En Nizzolo niet in de top 20.
Maar krijg je wel punten als Cancellara wint, dus truipunten.
8 algemeen
6 puntentrui
totaal 14 punten x 2 = 36 punten bij winst Cancellara.
Als dat zo is kan ik beter voor Nizzolo gaan als kopman denk

Laatst gewijzigd
escapados

Ik doe dit jaar voor het eerst mee met Scorito. Als ik het goed begrijp moet je om teampunten te krijgen beide (of meerdere) renners van hetzelfde team opstellen in dezelfde etappe?

sprintgeit

Nav de discussie om renners van Quickstep te nemen voor de teampunten (waar ik wel wat in zie) heb ik wel weer een interessante casus:

- Arndt en Ruffoni
- Hofland en Verona

Gaat om mannen die in sprintetappes een plek bij de eerste 9 zullen krijgen.

En nog gelijk maar een tweede om jullie aan het werk te houden, deze is er wel 1 die ik meer op gevoel zou moeten maken maar ben toch benieuwd:

Sbaragli en Firsanov
Ruffoni en Kruijswijk

Kruijswijk en Firsanov zijn in deze renner 9 a 10 in mn bergteam en Ruffoni en Sbaragli staan er gewoon in in de vlakke ritten

Laatst gewijzigd
1 2 ... 26 ... 127 128

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.