Verschil tussen Kittel en Nizzolo gisteren (beide kopman) was 84. Zonder roze trui is dit 72 (in het geval van de derde positie van Kittel nu in het klassement).
Verder zien Nizzolo niet meesprinten in etappes waar Kittel dat ook niet doet totdat hij uitstapt. En daarbij als Kittel in het roze rijdt gaat hij er in etappe 4 alles aan doen om bij te blijven. Ik zeg niet dat dit lukt, maar proberen lijkt me wel.
Het zal redelijk close worden qua punten tussen beide heren denk ik. Maar voor jouw redenering valt zeker ook veel te zeggen!
'@Gelegevaar
Ik denk (ik kan er volledig naast zitten hoor :) ) dat dark horses niet zo belangrijk zijn voor het winnen van een poule. Wat veel belangrijker is, is dat je zoveel mogelijk goed presterende grote namen WEL hebt, zodat je NIETS verliest t.o.v. van je concurrenten. Neem nu bijvoorbeeld mijn situatie. Ik heb GEEN Valverde. Hierdoor loop ik vermoedelijk heel veel punten mis in het hooggebergte en/of etappes met explosieve aankomsten. Stel ik had in de plaats van Valverde bijv. een drietal dark horses (Clark, Brambilla, Howson). Die drie gaan echt het puntenaantal van Valverde niet compenseren!
De strekking van het verhaal: het belangrijkste is dat je de juiste inschatting maakt welke grote namen gaan presteren en welke niet. Vorige Giro was Uran bijvoorbeeld 3 miljoen, maar heeft ronduit slecht gepresteerd. Iedereen die geen Uran had, maar bijvoorbeeld Aru (die ongeveer even veel koste) liep gigantisch uit op de mensen zonder Aru en met Uran.
Tuurlijk zijn er soms koopjes (500k, 750k renners), maar die liggen vaak ontzettend voor de hand. Vorig jaar was dat bijvoorbeeld Landa. Dit jaar is Jungels (okè, 1 miljoen) denk ik echt een koopje. Maar als je ook maar een beetje wielerkenner bent, zul je deze ongetwijfeld in je team hebben. Een koopje is dus wat anders dan een dark horse. Een dark horse zoals Clark haalt misschien een keer 30 punten in een heuveletappe. Maar de vraag is wanneer? Wanneer moet je hem inzetten?
'@Harry Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Als iedereen de toppers heeft, waar wordt het verschil dan gemaakt? Tuurlijk heb je winst als je de topper die door het ijs zakt niet selecteert. Jouw vergelijking gaat nu ook wel met de extreme. De vergelijking Kittel en 2 andere subtoppers is denk ik een betere vergelijking. 3 dark horses is een beetje te gek ja, maar dat je niet kan winnen met een dark horse is wat wij betreft volstrekt onjuist. ;-)
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.