Adopteer een Giro-renner

1 2 ... 6 ... 10 11
Senioralex

@ Woutie:

Las nu eerst dat ik zowel Verona als De Bie genomen had,sorry. U haalde er Verona uit en dat vond ik het beste.Bedankt...

anonymous

Zoidl kwam achter in het peloton binnen. Door tijdsverlies van Cancellara stijgt hij één plaats op in het klassement, naar plaats 27. Hopelijk kan hij die goede klassering nog lang behouden.

ezequiel

De openingstijdrit verliep wat tegenvallend voor Joey met een 78ste plaats. Korte tijdritten zijn over het algemeen zijn specialiteit en we hadden dan ook gehoopt op een plek in de top 50.
Gisteren was een rustige dag en Rosskopf eindigde dan ook maar achterin het peloton. Vandaag proberen meegaan in de ontsnapping?

woutie

Foliforov eindigde gisteren als 160e, in de staart van het peloton. Zag hem gisteren op tv ook al vaak achterin zitten. Hij probeert duidelijk gewoon ongeschonden door Nederland te geraken. ik verwacht hem vandaag ook rond die positie, al mag hij mij altijd verrassen.

Friso

Eugert Zhupa gaat vandaag proberen in de ontsnapping te zitten, zei hij daarnet[/url]. Het volledige interview komt later!

Laatst gewijzigd
123poetertjes

Tijdens mijn rondje langs de bussen flitste plots een goedlachse, lange Zuid-Afrikaan aan mijn blikveld voorbij. Daar was hij dan! De fanboy in mij werd helemaal waus, maar het lukte me mijn koelte te bewaren. C'mon Jaco! riep ik. Zijn duim ging omhoog. Ik wist dat het goed was.

Laatst gewijzigd
billi

Billi : Julen Amezqueta (Wilier-Southeast)

gisteren 133e z.t.
vandaag mee in de ontsnapping :)

Stijnveldrijder

Siutsou werd in de tijdrit 69 op 40 seconden
en in de eerste rit reed hij gewoon met het peloton binnen en strandde hij op een 71 plaats

Verweggistan

Weer Berlato in de kopgroep :)

Naspa

Iuri Filosi vandaag 188ste in een groepje met 5 gevallen Nippo VF's. Grossu lag erbij en ook Bole had geen geluk. Of Iuri zelf gevallen is of even heeft gewacht om zijn teammaats terug te rijden, weet ik niet, waarschijnlijk het eerste, want Iuri is niet echt het type om te wachten op stalorders. Als ie echt gevallen is -wat hij wel vaker doet- dan stapt ie misschien morgen niet meer op, dat zou mij schelen... Maar goed, mijn vrouw kan getuigen, eenmaal voor iemand gekozen, dan draag ik de consequenties, hoe vervelend dan ook.

Iuri is trouwens onderdeel van een tweeling. Zijn zus Nancy is veel leuker. Maar goed, daarover misschien morgen meer ;-).

Laatst gewijzigd
RainbowJersey

Roglič erg ongelukkig vandaag met de valpartij. Komt op ruim zeven minuten binnen. Volledig richten op het klassement van Kruijswijk nu dus. Hopelijk kan hij nog wel zijn dag uitkiezen.

123poetertjes

Bole was al gelost voor de val, Edi zag er aan de finish heel slecht uit. Iuri was 's ochtends bij de start heel opgewekt en vriendelijk trouwens, ik zou hem nog een kans geven.

Jaco kwam samen met landgenoot Van Zyl aan de finish. Vanaf nu moet hij het zonder mijn fysieke support doen, want morgen vertrekt de boel naar de onderkant van de laars. Vliegen blijft spannend zo zonder adoptieouder, maar ik weet zeker dat hij zich redt. Voor een ouder is het ook altijd even slikken als je kiddo vertrekt, maar ik ben toch vooral trots.

Friso

Eugert[/url] heeft een uitstekende 22ste plek behaald vandaag. Hij zette zijn ploeggenoot Belletti goed af (die toch teleurstelde met een 11e plaats) en sprintte zelf lekker mee! Vanavond laat volgt het interview dat ik met hem had voor de start van vandaag.

LutsenkoFan

Twan Castelijns is de eerste 3 dagen in ieder geval heelhuids doorgekomen.
Hij was zeer tevreden over zijn prestaties in de tijdrit en vond het publiek daar ook geweldig!
Gisteren heeft hij (uiteraard) moeten knechten, denk niet dat hij iets verkeerd heeft gedaan.
Vandaag reed hij lek en bracht daarna ploegmaat Roglic naar de finish.

anonymous

Zoidl verliest tijd door in dezelfde groep te finishen als Roglic, hij kan goed gevallen zijn. Maar goed, hij rijdt toch al volledig in dienst van Hesjedal. Hopelijk kan hij nog een keer aanvallen.

Verweggistan

Ik ben trots op Giacomo, voor de tweede dag mee in de ontsnapping, dat is al veel meer dan ik gehoopt had. Super Berlato! :)

ezequiel

Rosskopf zijn opwarming in Nederland zit erop. Vandaag is hij gefinisht in een groep met o.a. Cancellara, Wellens en Colbrelli.

Voor Joey begint de Giro pas echt wanneer ze in Italië aankomen.

woutie

Foliforov vandaag 181e, gefinisht in de groep met onder andere Roglic. Weet niet of hij gevallen is, ik hoop van niet, zag hem vandaag weeral achteraan rijden dus misschien voelt hij zicht gewoon niet goed. Hopelijk gaat het in Italië beter.

Jacco van Stierop

'@verweggistan

Leuk voor Tjallingii dat-ie twee maal op rij de Premio della Combattività heeft gewonnen maar eigenlijk had gisteren jouw Giacomo die prijs natuurlijk moeten winnen. Gek dat er geen protest is ingediend.
Leuk joch, door die bril lijkt hij wel zo weggelopen van de campus van een of andere Technische Universiteit.

Naspa

'@Jacco van Stierop. Helemaal raak. Populistisch en commerciële onzin natuurlijk -we kennen het van de TdF waar de lokale rijder een paar meter voorop rijdt en beloond wordt met zijn gewicht in brie- wel leuk voor Tjalingi natuurlijk, maar iedereen ziet en weet, Giacomo had in ieder geval gisteren de prijs moeten hebben.

Verweggistan

Ja, Berlato had dan vandaag de prijs verdiend (eigenlijk gisteren, maar toen kreeg Tjallingii hem al), maar ja, we rijden in Nederland, dan wint er een Nederlander. Hopelijk laat Giacomo zich in Italie weer zien.

Laatst gewijzigd
pirazzi

Dus van Zyl was niet de strijdlustigste vandaag, die late uitval was gewoon tactiek zodat Sbaragli zesde kon worden. Boswell 116de in deze etappe maar teamlid Viviani mooi tweede.

ivo001

Firsanov zat deze keer goed van voren. Netjes op een 27e plaats gefinisht!

RainbowJersey

'@Verweggistan

Leuke renner die Berlato! Kon je 'm al of een wilde keuze?

Had zeker gisteren de aanvalslust verdiend. Sprong weg met nog 15 seconden voorsprong en bouwde dat terug uit naar een minuut en een beetje. Zeer attractieve renner tot nu toe. Hopelijk zit hij in Italië wel een keer in het juiste groepje, gun hem de bloemen en de kussen van de rondemiss wel. Heeft zich mooi laten zien en mede de koers gekleurd op Nederlandse bodem.

Friso

Interview met Eugert Zhupa

Op vrijdagavond krijg ik een Facebookbericht. "Hello friend. I would like to meet you." Dat zijn de enige Engelse woorden die Eugert Zhupa in zijn bericht gebruikt. In de zin die volgt verontschuldigt hij zich in het Italiaans: "Ik spreek niet zo goed Engels." Het geeft niet, ik spreek ook niet zo goed Italiaans, laat staan Albanees. Ik ben allang blij dat hij mij een bericht stuurt. Want het is de Zhupaman zelf die het contact initieert, nadat hij de Facebookpagina heeft gezien die ik voor hem heb gemaakt. We spreken af. Zondag voor de start in Nijmegen komt hem het beste uit. "Rond elf uur, bij de ploegbus van Wilier?", vraag ik. "Va bene!", zegt Zhupa, en ik krijg er een duimpje bij.

Zondagmorgen, even na elf uur. Ik oefen in mijn hoofd de vragen die ik in het Italiaans heb voorbereid terwijl ik de Waalkade oploop. Ik vind de bus van Wilier. De fietsen staan klaar, evenals een handjevol supporters die hopen op een foto van Filippo Pozzato. De renners druppelen naar buiten. Jakub Mareczko praat even met een oud Italiaans baasje, vermoedelijk een sponsor. De Pozzato-fanaten krijgen hun foto. Daniel Martínez inspecteert zijn fiets en laat zich met een ongemakkelijke glimlach op de foto zetten door een opdringerige fotograaf die daarna met een potlood een streep zet door de naam Martínez. Zo, die kan van het lijstje. Ik maak clandestien een foto van de kuiten van Mareczko. Ze zijn minstens net zo dik als zijn bovenbenen.

Dan komt er een renner de bus uit met een zoekende blik. Ik herken hem aan zijn rugnummer en het kuiltje in zijn kin. Zhupa kijkt rond maar ziet mij niet direct. Hij loopt quasi-nonchalant naar zijn fiets en kijkt dan nog eens rond. Ik wuif, hij vangt mijn blik, lacht een klein glimlachje en komt naar me toe. We schudden elkaar de hand. "Mi chiamo Friso." Ik leg maar meteen uit dat ik wat vragen heb, maar dat mijn Italiaans niet zo goed is. Ik verzoek hem langzaam te praten. Nog altijd heeft hij een kleine glimlach om de lippen. Tot hij weer in de bus verdwijnt zal die glimlach blijven. "Minzame mens", zou Michel Wuyts zeggen.

Wielrennen is in Albanië geen populaire sport. "Mijn vader wilde dat ik voetballer werd", vertelt Zhupa. "Sinds ik klein ben heb ik al een passie voor fietsen. Mijn ouders vonden dat maar niks." Maar hij deed het toch, en vorig jaar werd hij de eerste Albanees ooit die een Grote Ronde betwistte. Herinnerd aan dat feit moet Zhupa nog breder glimlachen. Hij is duidelijk trots. En terecht. Beroemd is hij echter nog niet in Albanië. "Maar wel steeds bekender." Over zijn doel in deze Giro kan geen twijfel bestaan. "Een etappe winnen", zegt hij onomwonden. Mijn gezicht verraadt dat ik onder de indruk ben van zijn ambitie. "Vandaag al?", vraag ik. Zhupa antwoordt genuanceerd. "Ik ga in elk geval proberen in de ontsnapping mee te gaan." Dat zou hem vandaag niet lukken, maar de honneurs werden vandaag namens Wilier waargenomen door Julen Amezqueta.

Zhupa zet zijn handtekening op een Giroboek dat ik hem aanreik. Mijn pen werkt niet goed, maar mijn nieuwe vriend wacht met engelengeduld tot de inkt de pen uit durft. Nog altijd glimlacht hij. Ook op de foto die we daarna samen maken. We schudden elkaar weer de hand. "Succes vandaag!", zeg ik ter afscheid. Hij bedankt me hartelijk en loopt de bus weer in. "Minzame mens", denk ik.

Zondagmiddag zie ik op tv hoe Kittel de sprint domineert. In de marge finisht Eugert Zhupa op een uitstekende 22ste plaats. Ik weet zeker dat hij de streep passeert met een glimlach op zijn gezicht.

1 2 ... 6 ... 10 11

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.