Sportpools Tour de France

1 2 ... 11 12 13 14
waggie

Ik heb Pinot juist nooit overwogen, die oogde echt niet sterk in de Dauphiné

Ab Normaal

'@Waggie
Dat is onzin. Dat is vaak bij voorbereidingskoersen.
Nibali ook niet in Trentino. Mollema reed ook niet best vlak voor de tour.

waggie

'@Ab Normaal
Dat zal allemaal best, maar ik heb hem daarom niet genomen.
Beetje jammer dat je dat gelijk onzin noemt.

Dat is gewoon mijn reden, ook al hoeft het niet altijd te kloppen :6

Ab Normaal

'@Waggie
Je kunt gewoon vaak niet zien bij voorbereidingskoersen wie nu echt in vorm zijn.
Ik vind het gewoon altijd zo makkelijk om nu Pinot uitgestapt is te zeggen dat je hem nooit overwogen hebt.
Is de koe in de kont kijken. Ik heb je niet van te voren horen zeggen dat je hem nooit overwogen hebt, omdat hij als een krant reed in de Dauphiné.
Of vul je bericht aan met: daar heb ik geluk mee, want Kristoff heb ik wel genomen ondanks dat ie geen platte prijs reed in diezelfde Dauphiné. Dat bedoel ik met non argument.
Maar je bent niet de enige. Heel veel mensen hebben er een handje van om hun successen te melden, maar de missers te verzwijgen. Net als alle fantastische momenten op ieders facebook pagina.

Ik bedoel het niet persoonlijk overigens.

waggie

'@Ab
Ik snap wel wat je bedoelt.

Ik reageerde vooral op Kingstown, die zei hem als één van de eersten te kiezen.
Ik had dat om mijn reden niet gedaan.

Maar op basis waarvan kies jij je renners dan?

Ik heb gekeken naar de laatste voorbereidingskoers (daarom ook Barguil gekozen, wat ik beter niet had kunnen doen)
En naar het parcours, waardoor ik bijvoorbeeld gokte op Kristoff, aangezien ik bij een aantal aankomsten meer krachtsprinters verwachtte.

Ab Normaal

'@Waggie
Dit spel brengt me veel plezier, maar ook veel frustraties.
Ik heb de afgelopen jaren zoveel mensen wel of juist niet genomen vanwege koersen voorafgaand aan de ronde.
Heb dat echt intensief onderzocht, uren gespendeerd aan resultaten analyseren.

En het blijkt gewoon dat je er geen klote van kunt zeggen. De ene houdt in, de andere test zich juist, maar niemand laat in interviews het achterste van zijn tong zien.
Renners selecteren op basis van interviews begin ik ook niet meer aan. Allemaal hebben ze super getraind, schitterende hoogtestage gehad, nog nooit zo'n goede voorbereiding gehad, etc. Om er op de eerste de beste berg genadeloos af te vliegen.
Ook dat stadium heb ik inmiddels gehad. Doet meer kwaad dan goed.

Verder probeer ik te kijken naar prestatiedruk. Landa reed bijvoorbeeld een fantastische Giro vorig jaar, maar dat was zonder druk. Hoe gaat zo'n renner om met het moeten presteren als kopman? Daarom heb ik hem niet genomen. Maar ja, hij viel al vroeg uit, dus we gaan nog steeds niet weten of hij tegen de druk van het moeten bestand is.
En ik kijk naar ervaringen uit het verleden.
Nibali heeft bijvoorbeeld bewezen uitstekend te kunnen pieken naar een doel toe. Zelfs al rijdt ie in de voorbereidingskoers als een natte krant.
Zo probeer ik dat van meerdere in te schatten, al is dat lastig omdat renners als Pinot bijvoorbeeld, het ene jaar bagger rijdt, en het andere jaar fantastisch.
Vervolgens probeer ik de duidelijke missers te omzeilen. Zo mocht Kangert voor het klassement gaan Trentino, dat is dan meestal wisselgeld om in een grote ronde te schikken al knecht. Daarom heb ik Pantano niet overwogen voor deze Tour omdat die in Zwitserland al volle bak is gegaan.

En uiteindelijk kies ik dan op gevoel. Analyseer eerst de route, denk per renner hoeveel punten ik verwacht, en of ik dat de zwarte punten waard vind.
Kijk ook naar hoeveel punten die renners in het verleden gehaald hebben. Sprinten ze in een groepje altijd voor een zo hoog mogelijke plaats of komen ze altijd in het laatste wiel binnen. Moet een nuller bijvoorbeeld knechten of mag ie voor eigen succes.

Eigenlijk kies ik dus op basis van die mix, maar in ieder geval niet meer op basis van de laatste voorbereidingskoersen of interviews.

Kingstown

'@Waggie:

Er waren 4 renners waar ik vooraf geen seconde over getwijfeld heb. Sagan, Pinot, Cocquard en Bardet.

Wat Ab in zijn lange post hierboven zeg daar herken ik veel in, hoewel ik zelf daarnaast altijd net wat extra renners neem uit het land waarin de ronde gereden wordt. Straks in de Vuelta komt er ongetwijfeld weer extra Spanjaarden in beeld. :p

Daarnaast merk ik een hele kleine verschuiving in hoe ik nu speel en bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Als ik nu zit te kiezen tussen 2 renners met evenveel punten dan kies ik degene die ik het meer gun. Dat is voor je pooltje niet altijd even verstandig, maar dat is bijvoorbeeld wel de reden dat ik nu Quintana heb en niet Froome. Dat zou ik 10 jaar geleden absoluut niet gedaan hebben.

Laatst gewijzigd
DeTourwinjeinbed

'@Ab,

Ik kan me volledig vinden in je verhaal. Ze strooien maar een berg zand in je ogen. Houden die renners geen rekening met de mensen die een pooltje invullen ofzo? ;)

Pinot, barguil... ben er weer ingetuind.

Kirsipuu

Ik had Pinot ook zo ongeveer als eerste opgeschreven en daar sta ik ook nog steeds achter. Sterke klimmer die ook een grote stap heeft gezet in het tijdrijden. Zijn ronde van romandie was erg sterk. Zijn dauphine minder maar daar pakt hij wel een etappe. Ik had voor deze Tour echt verwacht dat hij een stap zou zetten en misschien wel de belangrijkste uitdager voor Froome kon gaan worden omdat hij, in tegenstelling tot Quintana, wel durft.

Kingstown

Sowieso vond ik FdJ als team enorm sterk rijden dit jaar. Er was duidelijk progressie zichtbaar bij bijna alle renners en dan met name op het gebied van het tijdrijden. Erg opvallend. Dat nu juist tijdens de Tour er al 3 renners van FdJ zijn afgestapt, terwijl het aantal afstappers in totaal marginaal is, duidt er voor mij op dat er sprake moet zijn geweest van een virus/ziekte oid in de ploeg.

Maar goed...we wisten van tevoren dat door het grote aantal uitgedeelde zwarte punten alle keuzes daarin belangrijk zouden zijn en een misser zoals Pinot kun je je dan simpelweg niet veroorloven. Iemand als Mollema waarvan het erop gaat lijken dat het een zeer goede keuze gaat zijn die heb ik dan weer geen seconde overwogen.

pirazzi

Heb je dan toch nog een renner van Cannondale gekozen, Kingstown, valt ie uit. (Matti Breschel)

Laatst gewijzigd
Lamme Frans

Pinot was ook voor mij een van de renners die er als eerste in kwam te staan en er nooit uit is geweest.

ivo001

Daar gaat mijn Kluns Frank.
-51p en 472 plekken gezakt naar 689 :(

pirazzi

Zo zie je maar weer in het geval van Pantano, ondanks volle bak gaan in Zwitserland kan hij in de Tour ook punten halen.

Ab Normaal

25 punten. Vind je dat genoeg voor een nuller?
Ik vind dat een nuller er zeker 40 moet pakken.

En Pirazzi, zo zie je maar weer. Ik heb het net gezegd over dat achteraf lullen, en jij bewijst mijn gelijk. Ik ging al bewust hier kijken om te zien welke achterafluller deze opmerking, die ik wel verwacht had, zou plaatsen.
Natuurlijk kan Pantano het. Heeft ie wel bewezen, maar ik verwachtte het niet.
Maar jij zei het niet hè, toen ik dat eerder zei.
Pas nadat ie gewonnen had....

Laatst gewijzigd
pirazzi

De Tour is nog niet afgelopen natuurlijk, Pantano staat ook al 14de in het bergklassement. Met de kennis van nu was Majka ook een betere keus dan Pinot, scheelt ook weer 1 zwart.

Kingstown

'@ Pirazzi:

Ik kan me nu al niet meer herinneren wat me bezield heeft om Breschel te kiezen.
Waarschijnlijk leef ik nog te veel in het verleden. ;)

Onbekende gebruiker

Ik wou het niet zeggen King. 😂

Ab Normaal

Zeker na je stelling: nooit meer een Cannondale renner. Of was die niet van jou?

pirazzi

Ja dat klopt, in de thread over Sportpools Giro, maar die wilde ik niet omhoog halen.

Kingstown

'@Ab:

Klopt. Was nadat ik (tegen beter weten in) toch Uran had opgenomen in mijn Giro-selectie, terwijl ik toen al mezelf had voorgenomen om geen Cannondale renner meer te kiezen. Blijkbaar laat ik de gunfactor toch net iets teveel meespelen, want ik vind Breschel een enorm aantrekkelijke- en sympathieke renner en zeker na zijn zware blessure gun ik het die jongen enorm om weer op zijn oude niveau te komen.

Wat bij het samenstellen van je pool natuurlijk geen heel handig criterium is. :p

Ab Normaal

Nee, maar je hebt je in ieder geval aan je standpunt gehouden om Bouhanni niet te nemen 😃

Rechter K

Kristoff als kluns begint steeds meer een flater te worden :( Rommelen in de grijze middenmoot is het, ben blij dat de Vuelta over een week of 5 begint :)

Spaakje

Gefeliciteerd Vic, en WF met de subleaguewinst. Ik had stiekem al wat gerekend en gehoopt dat er geen mensen in de top Pantano als SW hadden, maar brons is ook fijn:)

123poetertjes

Proficiat aan het podium. Zelf zeker niet ontevreden met een plekje stevig in de top 100, met als enige minpuntje een debiel slechte klunskeuze. Matthews, hoe kwam ik daar nou weer bij?

Laatst gewijzigd
1 2 ... 11 12 13 14

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.