Scorito Tour de France 2016 poule

1 2 ... 167 168 169 170
luukrothkrantz

558e, ook niet ontevreden. Volgens mij hebben we hier toch wel allemaal verstand van wielrennen :P
Wel grappig om te zien dat de winnaar quintana, coppel en majka. Als ik het nog eens moest invullen zou ik deze renners nog steeds niet kiezen. En de winnaar had ook geen cavendish (ik ook niet trouwens). Blijkt dus dat je ook zonder Cav kan winnen. Leuk. Kijk alweer uit naar de Vuelta!
Ben ook eens benieuwd wie daar allemaal verschijnen ivm de Spelen.

robotour

Wat was het optimale team voor Scorito Tour de France ? Is hier al een analyse op los gelaten of gegeven over bekend ?
Ik heb zelf nog niet op Scorito gekeken of het daar te herlijden is.

Starlynk

'@robotour: Ik post het optimale team vanavond als ik thuis ben!

WCEendT

'@Nasibal
Wie gaat het aan durven om voor Chaves als kopman te gaan met een man of 5 (of 9?) van Orica? ;)

Overigens hebben wij maar een grote week tijd om uit te rusten voordat we er weer vol tegen aan moeten (4 Augustus opent de Vuelta poule).

Laatst gewijzigd
shyguy

1513e overall niet slecht, paar keer net de verkeerde poppetjes opgesteld in bepaalde etappes of de verkeerde kopman Kittel/Sagan gekozen en het was nog florissanter geweest. Maar daar hebben we allemaal last van.

MathijsMiserus

50e overall! Van tevoren niet verwacht zo hoog te eindigen, af en toe nog verkeerde keuzes gemaakt maarja mij hoor je niet klagen

Starlynk

Zoals beloofd nog het optimale team voor als je een glazen bol had gehad en precies had geweten wie je wanneer op had moeten stellen, gesorteerd op meeste punten binnen het team:

1. Sagan (c)
2. Froome (c)
3. Yates
4. Majka (c)
5. Kittel
6. Cavendish
7. Kristoff
8. Bardet
9. Greipel
10. Alaphilippe
11. Matthews
12. Kreuziger
13. Valverde
14. De Gendt
15. Rodriguez
16. D. Martin
17. Porte
18. Boasson Hagen
19. Meintjes
20. Pantano

In bovenstaand team is rekening gehouden met het maximale budget van 53 miljoen euro (52,5 miljoen euro gebruikt). Als je dit perfect had opgesteld had je 7332 punten gehaald!

Als je geen rekening had hoeven houden met het budget dan waren Meintjes en Pantano vervangen door Quintana en Coquard en had je 7361 punten kunnen halen.

Goed, dan nog even de grootste tegenvallers en relatief grote puntenpakkers, bepaald o.b.v. team impact t.o.v. het optimale team i.p.v. puur aantal punten. Dat betekent concreet dat renners met alleen teampunten wat lager uitkomen, omdat ze minder vaak bij je 9 best scorende renners zullen zitten voor een etappe en je dan dus aan die teampunten niks hebt.

Grootste tegenvallers (minimale prijs 1,5 mln):
1. Fuglsang (maar liefst 0 punten voor 1,5 mln!)
2. Contador
3. Pozzovivo
4. Pinot
5. Van Garderen
6. Frank
7. Rolland
8. Kelderman
9. Nibali
10. Aru

Relatieve koopjes:
1. Laporte
2. Yates
3. De Gendt
4. McLay
5. Enger
6. Pantano
7. Kreuziger
8. D. Martin
9. Navarro
10. Cummings

AliBaba

(dubbele post)

Laatst gewijzigd
PeterPaprika

Ben er vrij zeker van dat Pantano goedkoper was, volgens mij 750k, voor De Gendt hetzelfde. Bling was dan weer een van de 3,5m sprinters.

Starlynk

'@ttopuz: Waardes kloppen idd nog niet helemaal:

Matthews > 3,5 miljoen
De Gendt > 0,75 miljoen
Pantano > 0,75 miljoen

Maar je berekening klopt iig wel :-)

Laatst gewijzigd
AliBaba

Grappig dat we tegelijkertijd hetzelfde posten. De waardes aangepast en uit mijn berekening komt hetzelfde topteam.

Wat mij opviel was dat er relatief weinig sprinters in zitten (7).

Starlynk

'@ttopuz: Gelukkig komt er hetzelfde uit.. Hebben we het in ieder geval goed berekend! ;)

Vond 7 sprinters juist wel veel! En daarbij ook nog eens de 6 duurste sprinters.. In de Giro zaten er maar 6 sprinters in het optimale team en in de Tour vorig jaar maar 5 zelfs.. Ligt natuurlijk ook nog aan het parcours en het feit of de klassementsmannen voor de etappes rijden of niet..

Daarnaast blijft het natuurlijk onmogelijk om het ideale team te voorspellen, en dan met name de aanvallers, dus in de praktijk zul je waarschijnlijk beter wat meer sprinters mee kunnen nemen, omdat dat over het algemeen redelijk veilige punten zijn (zeker in de tour waar elke potentiële sprint ook een sprint wordt). De meeste top 10 teams hadden 8 sprinters geselecteerd. Dat zegt wat meer dan het theoretisch optimale team meestal :)

Imbatido

'@Starlynk: Mag ik je vragen hoe je tot dit team bent gekomen?

MorenoHofland38

Plek 1550, ik ben gewoon tevreden. Ongeveer een evenaring van mijn beste prestatie op scorito (beste 2,5%) van de Tour vorig jaar. De Tour ligt mij dus blijkbaar wel aardig.

Over het klassementsdeel van mijn team kan ik alleen maar heel tevreden zijn, heb 8 renners uit de uiteindelijke top 10. Baal er wel van dat ik in mijn sprintcompartiment niet in ieder geval Cavendish OF Kristoff heb geselecteerd en dat ik Kittel meerdere keren als kopman had terwijl Sagan veel beter scoorde. Ik heb ook geleerd dat ik totaal niet met aanvallers om kan gaan, van de 124 punten die ik met Rui Costa had kunnen halen heb ik er 16, terwijl ik hem toch 6 keer heb opgesteld. Enige echt foute keuze vooraf was Pinot, maar daar ben ik niet bepaald de enige in.

Ik ben benieuwd of ik de stap naar de beste 1% kan maken in de Vuelta, ik kijk in ieder geval uit naar dit topic en benieuwd of de 'autoriteiten' hun praatjes dan wel/weer waar gaan maken ;)

JimKro

'@Starlynk

Deze berekening houdt geen rekening met hoe renners ingezet kunnen worden of wel? Sommige renners zullen misschien samen meer punten hebben gehaald dan andere combinaties, maar hadden niet tegelijkertijd ingezet kunnen worden doordat er slechts 9 plekken per dag zijn.

Laatst gewijzigd
Starlynk

'@imbatido: punten per dag per renner bijgehouden. Vervolgens kun je uitrekenen wat de theoretisch best mogelijke selectie is, rekening houdend met maximaal 9 renners per etappe en maximaal 53 miljoen te besteden. Is met de hand waarschijnlijk nog een flinke klus om uit te rekenen maar gelukkig hebben we computers ;)

Starlynk

'@jimkro: daar houdt het dus juist wel rekening mee!

JimKro

Ok top!

Imbatido

'@Starlynk: Dat je punten had bijgehouden vermoedde ik al. Maar hoe kom je vervolgens tot de theoretisch beste selectie dmv computerwerk?

Starlynk

'@Imbatido: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wiskundige_optimalisatie ;) Zijn een aantal manieren hoe je dat kunt doen, maar als je een beetje handig bent met Excel kun je daar al een heel eind komen. Zijn ook allerlei andere programma's beschikbaar waar je dat soort dingen mee kunt doen. Ik gebruik voor mijn werk bijvoorbeeld Symphony: http://www.coin-or.org/SYMPHONY/index.htm .Moet je wel een beetje wiskundige/programmeer-aanleg voor hebben!

wesley1983

'@Starlynk; Is het een groot werk om het hoogst aantal punten dat je kon halen per renner te noteren hier? Zou graag eens weten hoeveel punten ik in totaal mislopen heb. Als het niet te doen is geen probleem, of mss beter dat ik het niet weet :-) Alleen al door kittel kopman te zetten in de laatste rit i.p.v Sagan kost me 230 plaatsen i.p.v 360 ging ik 130e geweest zijn.

Kingstown

'@Starlynk:

Leuk puzzelwerk van je. Nice!
Zijn we nu trouwens van de eeuwige discussie af dat je dus niet persé al je geld op hoeft te maken? ;)

Starlynk

'@wesley1983: maximaal aantal punten per renner kon je altijd al vinden op de Scorito site zelf, maar kan het zo snel nu ook niet vinden.. ze maken die site er ook niet echt beter op met al de layout wijzigingen! stuur me anders ff een PB met je team en dan reken ik het morgen voor je renners uit! Je maximale score is natuurlijk ook afhankelijk van welke renners je verder hebt.

Ik had zelf 5281/5887 = 89.7% efficiënt opgesteld. De nr.1 had 6092/6605 = 92.2% (mogelijk iets minder, maar kan op Scorito niet achterhalen wie zijn derde kopman was naast Froome/Sagan)

@Kingstown: Als je een glazen bol hebt, dan hoef je inderdaad niet per se al je geld op te maken ;)

wesley1983

Heb zelf eens een berekening gemaakt waar ik zou uitkomen door de juiste renners op te stellen of als ik de juiste kopman gekozen had.
Etappe 2: Yates 13e + 4e jongere niet opgesteld (18ptn), Etappe 5: Froome kopman i.p.v Sagan (18 ptn)
Etappe 7: GVA 5e + 1e ak+ 2e bolletjestrui + 5e groene trui niet opgesteld (47 ptn)
Etappe 11: Sagan kopman i.p.v Kittel (54 ptn) Froome 2e + 1e ak niet opgesteld (54 ptn) (totaal van 108 ptn)
Etappe 15: Alaphillippe 5e niet opgesteld (32 ptn) Etappe 21: Sagan kopman i.p.v Kittel (49 ptn)
Waren nog enkele etappes waar ik meer punten had kunnen halen door truipunten op te stellen i.p.v renners die 0 ptn halen op hun terrein of bv Barguil die 13e werd in de eerste sprintetappe maar die reken ik niet mee, het is al moeilijk genoeg :-)
Ik kom op een totaal van 272 ptn dat ik mislopen heb en daarmee kom ik uit op 5882ptn i.p.v 5610 ptn, plaats 14 i.p.v 360
Maar iedereen heeft wel eens verkeerde keuzes gemaakt dus dit heeft een vertekend beeld, de ene wel meer dan de andere :-)
Al bij al tevreden (had veel meer verkeerde keuzes kunnen maken) en op naar de vuelta, kijk er al naar uit!

Pietje Precies

Ik ben er zo eentje die het met de hand doet :p

Daarnaast probeer ik ook nog met wat variabelen te werken qua in welke mate was iets te verwachten en hoe was de sprint/klim-verhouding. Voor mijn gevoel was die verhouding deze Tour behoorlijk scheef met wat je mocht verwachten op voorhand (veel meer etappes naar aanvallers dan verwacht). En dat kan gelijk best wat impact hebben. Al is het aantal aanvallers in de optimale selectie nog steeds vrij laag.

Overigens maakt Starlynk een zeer terechte opmerking qua aantal sprinters vs aanvallers in je selectie. Neem een Pantano. Die was zijn bedrag (achteraf) natuurlijk dubbel en dwars waard én zijn plekje in de selectie ook. Verder was op het einde van de Tour het voorspellen of ie wel of niet (vooral wel) mee zou zitten vrij makkelijk. Echter had iemand in mijn sub-poule hem ook al 5 of 6x eerder geselecteerd voordat ie flinke punten pakte...

Als je zijn puntenaantal vervolgens gaat vertalen naar gepakte punten per keer opgesteld is zo'n renner dan al gelijk een stukkie minder interessant. Dit geldt natuurlijk voor alle renners, maar van sommigen is het veel duidelijker wanneer je ze wel en niet moet selecteren.

1 2 ... 167 168 169 170

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.