Zweeler 2017

1 2 ... 77 ... 82 83
Timber

Ergens op de 300e plek geeindigd en nog € 16,66 gewonnen zie ik in het 15+5 spel. Die zag ik niet meer aankomen.

Sunrider

Het najaarsklassiekerspel start over 3 dagen, is er nog animo voor? Het wachtwoord van de Wielerflits subleague is WFNajaar.

skylimit

'@sunrider komt goed, denk ik:)
Na een paar rustdagen, enkel wat flitsen van de Wallonie Tour nog gezien, ga ik weer aan de slag voor het najaar.
Gewoon maar blind gokken, misschien dat dat nog het beste gaat uitpakken.

LyndaLid

Ik doe niet mee aan najaarsklassiekers, dat is naar mijn mening echt puur gokken.

Vuelta en wat RtB rondjes!

HF2013

Ik moet nog een teampje (of 2) in elkaar puzzelen. Heb een paar renners die ik zeker wil opstellen, maar verder gewoon wat lukraak renners klikken.

Sunrider

'@ LyndaLid, ik begrijp wat je bedoelt maar dat idee heb ik juist minder met dit spel. Daarnaast is Zweeler puur gokken. Grootste probleem zijn de uitvallers en anderszins gekwetsten die mij ook in de Tour weer genekt hebben. Ik kijk dus ook uit naar een herkansing in de Vuelta spellen.

Zwieler

Beste Sunrider,

Ik met het toch even kwijt want het doet toch een beetje pijn als iemand onze spellen wegzet als "gokken". Zweeler heeft sinds April 2017 een officiële Skill Game licentie voor 5 jaar op Malta. Na jaren op een echte gokvergunning geleefd te hebben (omdat er niets anders was, en ook op Malta snapte ze 5 jaar geleden niet wat ze net de spellen aan moesten), zijn ze er op Malta (de eerste van vele hopelijk) eindelijk achter dat onze Fantasy Sports Games geen gokken is, maar valt onder de noemer Skill Games (kennisspel).

Men begint nu in te zien dat als je een inleg hebt, en als je daarmee een prijs kunt winnen, dat het ook iets anders kan zijn dan gokken.

Ik associeer het woord gokken met hele andere zaken. Het feit dat u keuzes kan maken op basis van uw wielerkennis betekent niet dat u aan het gokken bent. Gokken is als je kans op winst hebt en geen verstand van zaken nodig hebt (zo zien wij het). Een niet sportkenner kan geld winnen met gokken, maar zal geen stuiver winnen met een Fantasy Game. Als je geen tijd steekt in onderzoek naar de sport, dan is het puur entertainment wat je krijgt voor je paar euro, maar de kans dat je iets kan winnen is dan minimaal.

En iedereen kan natuurlijk ook een team maken, en betalen, terwijl je geen enkel onderzoek doet naar de evenementen, startlijsten, renners etc, en dan wordt het voor die persoon inderdaad gokken. Alleen ben je dan wel kansloos tegen al die spelers die zich wel serieus hebben voorbereid.

Dit is niet om u aan te vallen overigens, ik wilde het alleen even kwijt want wij proberen met man en macht deze leuke Fantasy Games uit het gokhoekje te krijgen, zodat we onze spellen op den duur echt als gecontroleerd entertainment aan kunnen bieden en dat we niet meer worden gezien als een goksite.

Langzaam maar zeker gaat dat lukken. Met nadruk op langzaam, heel langzaam ;-)

Bassieb

Ik begrijp het punt van LL. De najaarsklassiekers zijn iig veel lastiger te voorspellen dan bijvoorbeeld de voorjaarsklassiekers. Daarbij komt dat veel startlijsten nog incompleet zijn.

Ik doe ook niet mee. Maar dat komt doordat ik eigenlijk voor geen enkele najaarsklassieker thuis blijf, hetgeen voor voor 8 a 9 voorjaarswedstrijden wel het geval is. De interesse is gewoon veel minder.

Polen r2b speel ik dan weer wel;)

skylimit

'@zwieler @ sunrider Het woord "gokken" blijft natuurlijk voor verschillende interpretaties vatbaar. Ik bgrijp de uitleg van Zwieler, maar ben het daar toch ook niet helemaal mee eens. Zeker bij de jaarspelen en nu het najaarsspel blijft het toch voor een overgroot deel gokken, omdat de rennerslijsten voor de diverse koersen niet definitief bekend zijn. Als je dan een keuze maakt voor bepaalde renners en die blijken dan niet te starten, ben je eigenlijk al kansloos.
Dit is toch een groot risico, dat bij spellen waarvan de deelnemerslijst definitief is niet speelt. Misschien zou de mogelijhkeid moeten worden bekeken om
in dit soort spellen wisselmomenten in te voeren.
Verder kun je ook een discussie voeren in hoeverre het hebben van wielerkennis een voordeel is;) er zijn voorbeelden genoeg waarbij "Tante Truus" zonder enige kennis poultjes wint.

Noud89

Probleem is dat jullie alleen maar mensen aantrekken die denken dusdanig veel van wielrennen te weten dat er winst inzit. En daardoor is er toch gewoon een heel groot gok element. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn Tour de France budgetspel heb ik 15 renners boven de 5 miljoen waarde geselecteerd, waarvan er maar 2 foutjes bij zaten met Chaves & Pinot. Verder durf ik over alle 13 anderen te zeggen dat het goede keuzes waren:

- Bardet - Presteerde goed en scoorde ook wel gewoon 335 punten voor mijn team
- Uran - Beste keuze die je kon maken in het budgetspel volgens mij. Als reserve in laten stromen en goed voor 313 punten. Had ietsje meer kunnen zijn in mijn basisteam natuurlijk.
- D. Martin - Als eerste reserve in laten stromen en goed voor 242 punten. Had ietsje meer kunnen zijn in mijn basisteam natuurlijk.
- Matthews - Erg goede keuze die 281 punten scoorde
- Aru - Ook een goede keuze die 271 punten scoorde
- Kittel - Goede keuze die 270 punten scoorde, maar viel uiteindelijk wel uit, waardoor hij nog een kans op ritwinst misliep
- Kristoff - Deed dat ik van hem verwachtte, namelijk een opbrengst van 10 punten per miljoen
- van Avermaet - Deed ook wat ik van hem verwachtte namelijk een opbrengst van 10 punten per miljoen

Maar dan begint het:
- Demare - Presteerde enorm goed en was duidelijk een enorm goede keuze, maar werd ziek. Mijn inschatting van hem was goed, maar aan ziekte kun je weinig doen. Had hij door kunnen rijden dan waren teams zonder Demare vrijwel kansloos geweest, nu was Demare niet hebben een gelukkige gok.
- Sagan - Ook Sagan was gewoon prima in vorm en had na vier etappes al dik boven de 100 punten gestaan zonder die rare jury beslissing. Normaal gesproken ben ik er zeker van dat Sagan hier gewoon minimaal 400 punten had binnen gehaald. Geen gebrek aan wielerkennis, maar gewoon pech.
- Porte - Ook Porte deed in de eerste 9 etappes wat je kon verwachten. Was op de Mont du Chat in ieder geval bij de drie sterkste en was absoluut op weg naar de top-3. Maar een valpartij gooit roet in het eten. Ook geen gebrek aan wielerkennis lijkt me.
- Majka - Moeilijk te zeggen, stond er nog aardig voor en een top-10 leek er zonder valpartij toch wel in te zitten, ook hier dus niet echt een gebrek aan wielerkennis die ik mezelf kan verwijten.
- Trentin - Liet in de proloog al zien in hele goede vorm te zijn. Had met uitrijden waarschijnlijk nog wel wat extra punten gepakt in bijvoorbeeld rit 19 en 21.

Dan kom ik dus tot de conclusie dat mijn Poule verpest is door 2 verkeerde inschattingen (Pinot & Chaves) 4x gigantisch pech (Demare, Porte, Sagan en Majka) en 1x wellicht nog een beetje pech (Trentin). Zo zijn er ook heel veel teams die natuurlijk hetzelfde probleem kunnen hebben met Valverde, Izagirre & Cavendish. Maar feit is gewoon dat pools zoals de TdF worden beslist door factoren als ziektes, valpartijen en inmiddels ook jurybeslissingen. En dan kun je nog zoveel kennis hebben, maar je weet niet wie er bronchitis gaat krijgen.

Ook jaarspellen worden grotendeels beslist door blessures en deels door het geluk hebben met startlijsten. Alaphilippe voor het jaarspel vind ik nog steeds een fantastische keuze waar ik 100% achter sta. Gozer was in het voorjaar in bloedvorm, maar mist wel de hele periode April-Juli. Valverde bijvoorbeeld is in het budgetspel van mijn twee teams nog steeds mijn best scorende renner. Maar weet al wel dat hij tussen Juli-Oktober niks meer gaat scoren.

Is het dan een gokspel of niet?

Om antwoord te geven op mijn eigen vraag: In mijn ogen is het een gokspel omdat 95% van de mensen die aan wielerspellen doet op Zweeler gewoon een meer dan gedegen kennis heeft van wielrennen. Als ik meedoe bij mijn voetbalclub aan een wielerspel eindig ik altijd wel in de top-150/1000 ook al heb ik 10 uitvallers zoals dit jaar. Maar als ik bij Zweeler dezelfde pech zou hebben eindig ik op 990/1000. En dus is mijn conclusie dat externe factoren méér (dus niet volledig) het verschil maken dan kennis in de spellen die jullie organiseren.

Laatst gewijzigd
skylimit

'@noud89 Nee, hoor is geen gokspel, maar gewoon een geluksspel met het maken van de juiste keuzes;)
Even mijn voorbeeld terughalen m.b.t. de TOUR - Chaves en Talansky vs Yates en Uran maakt een wereld van verschil.
Misschien schiet mijn wielerkennis dan tekort, maar ik zag in Chaves toch meer kansen in het hooggebergte dan met Yates, ondanks het feit van zijn blessure(s) voorheen en de dood van zijn verzorgster/masseuse. Van Talansky had ik ook de verwachting dat hij stiekum zou meespelen in het klassement, maar dat werd dus Uran. Uran had zich tot meer gericht op kortere etappekoersen en eendagswedstrijden, dus ik verwachtte hem niet zozeer voor het klassement, ook gezien zijn beladderde tijdritten na het Quick-Steptijdperk, maar hooguit voor bepaalde etappes.

Noud89

Haha oke een geluksspel dan. Maar bepaalde spellen van zweeler komen dicht bij gokspellen dan bij kennisspellen in de buurt in mijn ogen.

Overigens vind ik dat vaak anders voor de rondes van een week. Spellen als Parijs-Nice, T-A, Catalunya en nu Polen bijvoorbeeld worden veel minder beslist door externe factoren. Maar ieder spel waarbij de Tour enorm belangrijk is is op voorhand gewoon een gok/gelukspel. Dat is overigens ook de reden dat ik nauwelijks met teams meedoe op Zweeler tijdens de Tour.

Sunrider

Sluit mij aan bij Noud89, Skylimit's opmerking voegt daar nog wat aan toe. Wat ik niet begrijp is dat Zweeler niet als gokspel maar als kennisspel gezien wil worden er de kolom "meest gekozen" (nu op 2 plaatsen) toegevoegd is waardoor de kennis die je nodig zou hebben er pakweg voor 75% niet meer toe doet.
Het "uitzoeken" heeft hierdoor ook een iets andere vorm aangenomen.
Maar mijn opmerking dat Zweeler puur gokken is heeft niet zozeer de bedoeling gehad om Zweeler als goksite weg te zetten maar eerder het gelukselement in de spellen te benadrukken. Het is voor meerdere uitleg vatbaar inderdaad. Ik vind het spelen in Zweeler nog steeds leuk maar wel minder dan eerst.

Zwieler

Leuk om te zien dat er prima onderbouwde reacties zijn. Soms worden we op forums iets harder en onaangenamer aangepakt, wat een discussie een stuk minder leuk maakt. Of eigenlijk gaan we dan niet in discussie. We zijn het ook met bijna alles eens wat jullie zeggen (behalve Tante Truus die er bij Zweeler met de winst in de TDF er vandoor gaat). ;-)

Natuurlijk speelt geluk ook woordje mee anders had het allemaal wat saai geweest. En ons licentie geeft ook aan dat het een kennisspel doorspekt is met een vleugje, soms flink vleugje, "kans". Door een gedegen voorbereiding, kan je dit kansgedeelte wel flink verminderen en daardoor beter presteren. Volgens mij is iedereen het daar wel mee eens. Ik wilde eigenlijk alleen mijn eigen frustratie dat we wereldwijd constant in de gokhoek worden gezet een beetje kwijt. En dat is prima gelukt. :-)

Oh, voor degene die het nog niet gezien hadden, we hebben de "mijn resultaten" (bovenaan elke pagina) iets verbeterd. Het idee is dat je daar nu alle uitslagen kan zien van de spellen waar je aan mee doet, en waar je aan meegedaan hebt. Ook de team details staan daar nu bij en de Head to head. Het is een beta versie die elke dag verder geupdate wordt, maar het geeft al zoveel toegevoegde waarde dat we het toch live gezet hebben.

Als er vragen over zijn, zeker stellen!

Laatst gewijzigd
Laatste man

Subleague Vuelta 15+5 aangemaakt.

EDIT:
WFVuelta2017

Laatst gewijzigd
DorHer

Zwieler, ik weet niet hoe het zit bij de medespelers hier, maar ik vind de nieuwe rubriek "mijn resultaten" niet echt een verbetering tegenover de vorige. Ik vond de vorige versie "proper", duidelijk, overzichtelijk. Je kon ook gemakkelijk de head to headfunctie gebruiken en had in een oogopslag zicht op de verschillen met andere ploegen. Dat mis ik nu helemaal. Ik vind er mijn weg niet in terug en de head to head vind ik niet duidelijk. Ik snap eerlijk gezegd niet waarom jullie dit als "werk- of verbeterpunt " hebben gezien en mis de oude versie. Maar misschien ben ik alleen?
Ben ik ook de enige waarbij de analysetool bij het jaarspel niet niet werkt?

DorHer

Nu ik toch even met bedenkingen bezig ben wou ik het ook even over het volgende hebben :-) :

Ik hoop dat er blijvend spellen zullen aangeboden worden zonder wissels. Ik weet niet of het bij het TDF spel altijd 15 + 5 is geweest, maar ik merk nu ook dat het bijvoorbeeld binnengeslopen is bij de budgetspellen waarbij enkel bij budget RTB geen wissels meer werden gebruikt. Anderen zullen hier misschien niet mee akkoord gaan, maar ik vind het vervelend om te moeten rekenen op de juiste uitvaller op de juiste moment om de ploeg optimaal te laten renderen. Het kan heel belangrijk zijn voor het spel dat de nr. 100 van het GC op dag 14 diarree krijgt in plaats van op dag 5 om de juiste invaller te laten inkomen en dat vind ik zonde voor een spel dat zich geen gokspel wil noemen.
Zonder wissels zit je uiteraard ook met geluk-ongeluk en uitvallers, maar ik denk dat een uitvallen van 1 renner, zelfs al is hij duur of belangrijk , geen kwestie is van leven of dood als de rest van je ploeg goed in mekaar zit.
Neem nu het voorbeeld van Démare deze tour : In de Giro vorig jaar was het al redelijk duidelijk dat zijn vermogen om 3 weken op niveau te rijden niet echt goed was. Hij is in het begin van de ronde logischerwijze goed, maar heeft last van recuperatieproblemen en zakt verder weg. In een ploeg zonder wissels kan ik met die info iets doen en beslissen dat Démare zowiezo te duur zal zijn om zijn prijs te rechtvaardigen omdat ik na een mss goede eerste week een terugval verwacht. In een spel met wissels moet ik dan eerder gaan gokken of Démare echt gaat uitvallen of nog wel OK gaat zijn en gaat uitrijden met mindere resultaten op het einde. Als ik hem zie uitrijden selecteer ik hem beter niet, als ik hem zie opgeven is het een ideale renner om nadien een GC-man uit de reserven te laten invallen. Dat is echter eerder een gok terwijl ik in een spel zonder wissel hem gewoon "puurder" kan beoordelen zonder extra factoren.

Ik hoop alleszins dat de versie zonder wissels ook blijft bestaan dus ;-).

Laatst gewijzigd
Zwieler

Dorher:

De vorige mijn resultaten had geen stand en geen head to head :-) Dus misschien vergelijkt u het met de standen en die zijn er nog gewoon (die kunt u vinden via de index). De nieuwe mijn resultaten zijn eigenlijk de oude standen, head to head, team details en alle andere functionaliteiten in 1 overzicht. Het zal denk ik een kwestie van wennen zijn, aan de nieuwe lay out. De oude standen zijn er nog gewoon en zullen ook voorlopig niet verwijderd worden.

Budgetspel: ja, dat type zal niet bij het grof vuil gaan :-) We hadden volgens mij met de TDF ook een variant zonder wissels. Alleen niet het hoofdspel :-)

Wij vinden het zelf fijn om vele type spellen en mogelijkheden te hebben zodat het ook niet saai wordt. Alleen weten we ook dat we bij elke wijziging die we doen, we voor en tegenstanders hebben. We beslissen pas voordat we het spel op gaan zetten welke variant we pakken. Misschien dat we het met de Vuelta andersom doen. Hoofdspel zonder wissels en een RtB met wissels. Overigens was het TDF budgetspel met wissels dit jaar wel de meest succesvolle in Zweeler geschiedenis. Blijkbaar vond men het wel leuk ;-)En bedankt voor uw input, we zijn daar altijd blij mee, ook al kunnen we er niet altijd wat aan doen.

We kunnen wel wat aan de analyse tool doen in het Jaarspel, die hoort gewoon te werken. Ik geef dat nu aan IT door.

Laatst gewijzigd
DorHer

Ok , bedankt!

Bassieb

DorHer ook een Wf'er?
Je had al op 5 r2b tickets kunnen staan zag ik:p

DorHer

Ja, ik volg het nieuws hier wel een beetje... :-)

Spijtig inderdaad van die tickets... Zwieler wou niet mee (al waren de regels ook wel duidelijk eigenlijk :-))

Zwieler

De analysetool werkt weer voor het Jaarspel! En de sub leagues werken nu ook in het mijn resultaten overzicht.

Sunrider

'@ Zwieler, Na de laatste Zweeler updates laden de standen van mijn resultaten niet meer. Nu bevind ik mij in Australië dus is er een tijdsverschil van 8 uur. Mogelijk vindt er nachtelijk onderhoud plaats? Laatste update 9 aug. 1:46.
edit: inmiddels weer hersteld.

Laatst gewijzigd
robertus

Ook een belangrijke factor wat meespeelt is dat er 7000 mensen meespelen waarvan er wellicht iemand bij is die net dat andere lijstje heeft om winnaar te worden of gewoon de top honderd halen.
*** Kennis
** De hoeveelheid van deelnemers
* Geluk
;)

Sunrider

Subleague Vuelta Budgetspel aangemaakt, wachtwoord = WFVueltaBgt

1 2 ... 77 ... 82 83

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.