Wat is eigenlijk het idee van een sprintrace als iedereen na elkaar binnenkomt? In de 3:4 was de Fleche Wallone een slagveld voor een koers zonder aanvalspunten. De eerste 10 komen binnen 4 minuten bijna allemaal alleen aan. Gezien de resultaten in 1:1, 2:1 en 2:2 is dat toch wel uitzonderlijk.
Het prijzengeld in elke klasse gaat omhoog. Zo valt er dus meer geld te verdienen in de eerste klasse tov tweede klasse en zo verder.
Maar hoe zit het nu met de sponsor inkomsten? Als je promoveer kan je dan ook betere contracten afsluiten?
Ik vind die inkomsten namelijk laag in de verhouding met de salarissen van de renners.
Ik vraag me dan ook af, hoe die teams financieel rond komen als je niet wedstrijden wint.
Hebben deze teams zoveel geld in kas. Of bezuinigen deze teams op hun trainer en renners.
Ik ben namelijk afgelopen seizoen gepromoveerd en een paar miljoen winst gemaakt.
Nu gaat het in divisie 3.2 kwa prestaties niet verkeerd. Maar financieel is het net rond te komen.
Heb ik een te dure trainer. Salaris is 200.000 euro.
Of te veel renners, salaris kosten bijna 400.000.
Kan ik deze informatie ook ergens anders vinden dan op dit forum deze vragen te stellen.
Ja, hoe hoger je klasse, hoe hoger de sponsorinkomsten.
Rondkomen is inderdaad voor sommige teams moelijk. Het is een van de uitdagingen van Peloton: zorgen dat je niet te veel uitgeeft. Een renner met een hoog salaris moet goede prestaties leveren; anders kost ie meer geld dan ie opbrengt.
Ik denk dat je vaste kosten inderdaad te hoog zijn, mijn vaste kosten (trainer+personeel) zijn momenteel 357k per week. Dat is bijna 4 miljoen minder in een seizoen dan jouw vaste kosten. Nu sta ik wel bekend als de krent van Peloton en er zijn teams met nog hogere vaste kosten dan jij hebt; zolang je het kan betalen is het geen probleem. Maar als je verlies lijdt is het toch handig om te kijken waar je kan bezuinigen en of er renners zijn die niet genoeg presteren voor hun salaris. Het is zonde als je goede renners noodgedwongen moet verkopen om rond te komen, of als je geen merchandise meer kan kopen omdat het geld op is.
Dit staat (zover ik weet) niet in een handleiding of zo, zijn typisch dingen die je door ervaring en door te vragen leert.
'@dirkthierry
Dat is precies het probleem waar veel teams tegen aanlopen. Het is voor sommige teams dan ook beleid om even te degraderen om in een lagere divisie "bij te tanken".
M.i. zou dat met sponsorinkomsten die hoger zijn tov het prijzengeld p te vangen moeten zijn. Sponsorgeld wordt ietsje hoger in hogere divisies (maar nog steeds een beschamende fooi) en je krijgt meer supporters (ietsje beter, maar nog steeds kun je beter in divisie 4 of 5 flink winnen, levert meer op).
Ander probleem is "mood". Een renner die in het beste humeur rijdt (omdat hij veel gewonnen heeft) is zo'n 50% beter dan een renner in een pestbui. Als je eenmaal weinig wint, wordt het vaak niet beter.
Ander probleem is dat je sterren vaak hoge salarissen vragen voor contracthernieuwingen, waardoor de kosten oplopen.
Kortom, als je niet wint en het water staat aan je lippen... Dan maar alles in de uitverkoop en opnieuw starten. Of bewust degraderen. Doorklooien vergalt je spelplezier.
Ik ben helemaal niet akkoord met de stelling dat hogere sponsorinkomsten het probleem oplossen.
Het probleem bij dirkthierry (en bij zovele andere) is de rennerslonen. En bij uitbreiding ligt het probleem in het feit dat een team uit div.4-5 een renner kàn kopen met een loon van 30k. En er rijden er best veel rond met lonen boven de 20k in de lagere divisies.
(@dirkthierry: Mijn loonkost (enkel renners) is 297k, en ik ga promoveren naar 1ste. Ik denk dus dat je met jouw 400k best wat kan besparen)
Ik kan enkel de raad geven een tabelletje bij te houden hoeveel loon een renner kost vs. hoeveel prijzengeld hij binnenbrengt. Is dat negatief dan verkoop je hem beter in mijn ogen (de merchandising gebruik ik dan om mijn trainer te betalen). Uiteraard zijn er momenten dat je even voor de punten wil gaan en daarvoor wat kostenefficientie wil inboeten. Maar dat hoeft zeker niet te gebeuren in div.5-4-3.
Een renner brengt overigens maar op als hij regelmatig wint. Als hij moeite heeft om af en toe te winnen zou ik em ook al laten gaan. Ik heb het dan uiteraard enkel over oudere renners (niet over jeugdopleiding, dat is een ander verhaal).
In een rituitslag haalt de 5de bvb slechts 20% van het prijzengeld van de winnaar. Dus het is beter om 1 keer te winnen, dan om 5 keer 5de te eindigen. Middenmoten brengt dus niks op. The winner takes it all. Dus je wil enkel winnaars in je team.
Beter 1 superster die om de 2-3 weken wint door je wedstijden uit te pikken, en veel wedstrijden gebruiken om je jeugdrenners te laten draaien, dan om te proberen in elke wedstrijd een competitieve ploeg op te stellen die dan toch maar middenmoot draait.
Nog een statistiekje van vorig jaar. In de vuelta in mijn divisie (een zeer open wedstrijd) haalt de 10de best verdienende renner 1/5 van de best verdienende renner. Maar ze zijn ook wel 3 weken in de weer, en de week ervoor en erna ook niet beschikbaar. Dus voor 5 weken loon, brengt de 10de meest verdienende renner slechts 20% op van die beste.
Ik ben het wel eens met Davy.
In het echte leven is het ook zo. Als je een flinke salarisverhoging krijgt is dat in het begin leuk, maar na een paar maanden weet je niet beter en geeft je dit extra uit.
Verhoging van de sponsorinkomsten verhoogt de inkomsten die iedere manager heeft, maar als iedereen meer geld krijgt, zal dat alleen maar resulteren in meer uitgaves. Per saldo zullen nog steeds dezelfde managers financieel in de zorgen komen.
Je financiële huishouding is ook een belangrijk onderdeel in een manager spel.
Een verhoging van de sponsorinkomsten juich ik wel toe, maar dan inderdaad wel per divisie. divisie 1 mag er meer betaald worden dan in divisie 4. Is in real life ook zo. WT teams krijgen meer dan continental teams.
Daaraan gekoppeld moet dan wel het prijzengeld omlaag. Hiermee nivelleer je wel en zullen in zijn totaliteit de hogere teams in de divisie iets minder verdienen en de lagere teams iets meer.
Verder is het toch een keuze die je maakt in je strategie. Natuurlijk verdienen Droeftoeters en Tossboom veel geld nu, maar wat doen ze er mee over drie seizoenen? Daarom geloof ik ook niet in een restart. dan heb je exact hetzelfde weer over 18 seizoenen.
Het is een manager spel en daarbij horen keuzes. Het is erg makkelijk om te zeggen, die keuzes maak ik niet en tegen de tijd dat mij renners te oud zijn starten we wel weer opnieuw.
Ik heb bewust gekozen om 4 seizoenen geleden al mijn toppers te verkopen. Dat had ik nooit gedaan als er een restart zou komen.
Ik ben het ermee eens dat de financiele huishouding een belangrijk onderdeel is in het spel. Een hele leuke zelf.
Het is ook een keuze in het spel om veel geld (salaris) aan renners uit te geven en pogen wedstrijden te winnen met de juiste strategie.
Zodat er weer geld genoeg binnen komt om je team verder uit te bouwen.
Ik houd de gepromoveerde teams en hun resultaten dan ook in de gaten.
Vind het natuurlijk ook knap dat Droeftoeters en Tossboom al een aantal seizoenen bovenaan staan in divisie 1.1.
Gezien de wekelijkse uitgaven voor hun trainer en renners (rond de 1 miljoen) moet er veel geld binnen komen, vandaar mijn vraag over de bijdrage in sponsoring per week in divisie1.
Ik begrijp dat supporters en de verkoop van spullen natuurlijk een veel grotere bijdrage hebben in je financiele situatie.
Dank voor de antwoorden.
Enne ik ga verder bouwen aan mijn team.
Start in de giro was veel belovend met een top drie klassering!!!!!
Inkomen
Sponsor
Ritten
Bonus
Andere
Totaal
$59,062
$354,570
$0
$0
$413,632
Kosten
Renners
Bonus
Personeel
Interest (5%)
Andere
Totaal
$594,620
$17,500
$381,798
$0
$16,497
$1,010,415
Even voor jullie een statje van mijn financien deze week. Je ziet dat sponsorinkomen een scheintje is. 60k op 1 miljoen ongeveer. De kosten zijn vrij hoog dus ik moet echt welwat presteren wil ik wat overhouden. Ik denk dat ik gemiddeld per week 5 ton winst maak. Maar daarvoor ben ik dan wel full pull fitness aan het trainen. Ook kosten de bonussen aardig wat, gelukkig wint Droeftoeters de meeste races hehe.
nee ;-)
Heb het snel aangepast (was eerst dezelfde rit maar met andere attackpoints) , hopelijk is Helder akkoord.
edit : staat nog fout in de kalender maar als je doorklikt zie je de echte race , ook aan aangepaste versie van de planningsheet gemaakt (https://www.dropbox.com/s/kto0hqahkxgzoqr/Peloton_Template_S17.xlsx?dl=0)
Erg rustig hier...
Morgen begint het jongerenrondje. Waar ik in eerdere seizoenen altijd de beste was, moet ik nu af gaan rekenen met Franconia in de 3:4, dus het wordt lastig. Temeer omdat ook mijn generatie 20-jarigen matig is. Wel heb ik een 19-jarige met 5 LS aan de start staan.
Dat ik presteren ga, wordt extra urgent omdat Franconia ook nog mijn directe concurrent is voor plaats 7. 8e worden is toch een soort afgang met 4 matig actieve ploegen en 1 die zich alleen richt op jeugd.
Gelukkig kan ik ook nog omhoogkijken, 100 punten meer en ik sta 4e.
Kortom erg spannend allemaal, maar heel goed gaat het niet met mijn team.
Bijna halverwege seizoen 17 en nog steeds met 8 actieve teams in divisie 4:5
De winnaars van divisie 5 geven het nog niet op:)
Eén ploeg is duidelijk de sterkste. Team Dustin.
Maar we blijven het hem lastig maken.
Zelf nog volop kans om de giro te winnen, maar in ieder geval op het podium.
Mwah 1/0/2/4/2/6,0 1m70, 54 kg. Ik denk dat het materiaal dat ik heb ingezet ook wel geholpen heeft. In seizoen 13 reed ik met een betere TT'er een tijd van 1u02m39s op hetzelfde materiaal. Dat is bijna 2 minuten sneller. De kwaliteit van TT is bij de jonkies in de 3:4 afgenomen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.