Eurosport

« 1 2 3 4 5
Il Cavaliere

Ik kwam een sterk stuk tegen van Danny Nelissen die keihard uithaalt naar de deal van de RCS met Eurosport en daarmee een goed punt heeft.

Verblind door eigen ambities zet het profpeloton in op de verkeerde prioriteiten en koerst daarmee recht op het ravijn af. Want aan de horizon doemt een serieuze bedreiging op voor het professioneel wielrennen. Een paradoxale bedreiging in een professionele sport.

We leven niet in een tijd die verandert, maar in een verandering van tijd en dat geldt ook voor het profpeloton. Wielrennen is altijd de aparte vogel in de sportwereld geweest en het bestaansrecht van een wielerploeg is heel simpel. Ze bestaan bij de gratie van sponsorgelden. Inkomsten uit merchandising en hospitality zijn slechts sprokkelgeld.

Gehele artikel: https://www.linkedin.com/pulse/koers-naar-het-ravijn-danny-nelissen

Noud89

Heel interessant stuk en voor een groot deel de waarheid natuurlijk. Deels zullen de mensen die nu NOS/Sporza kijken echt wel bij eurosport terecht komen, dus helemaal klopt het nog niet. Maar het bereik van Eurosport, en zeker Eurosport 2 is in verhouding gigantisch klein waardoor de exposure voor sponsors echt behoorlijk af gaat nemen als dit zo door gaat.

Daarbij zou Eurosport dit nog een beetje op kunnen vangen als de kwaliteit van de dienst hetzelfde of wellicht zelfs beter was dan bij de inmiddels voor sommige koersen uitgeschakelde 'concurrenten'. Maar wat mij betreft is op dat punt het tegendeel ook nog eens waar. De reclameblokken spelen daar een rol in, maar dat is vanuit commercieel oogpunt nog wel begrijpelijk. Echter is ook de kwaliteit van het commentaar en de betrouwbaarheid van de momenten van uitzenden vooralsnog gewoon heel veel minder dan bij de nationale omroepen.

Dus inderdaad, als deze tendens zich doorzet gaat wielrennen veel kijkers verliezen. Dat zullen niet de gasten zijn die hier reageren, die volgen toch wel, maar mensen die af en toe een keer wielrennen kijken, en daarmee dus eigenlijk de belangrijkste doelgroep zijn voor de sponsoren raak je een heel eind kwijt.

arviidd

Ai dat grafiek. Dat zijn pijnlijke cijfers. Over de sponsor belangen had ik zelf nog niet na gedacht. Maar inderdaad dit moet gevolgen hebben voor de Jumbo en de Lotto.

S. Morgenstern

Wedstrijdorganisaties hebben inderdaad veel te weinig oog voor het belang van zijn deelnemers. Niet nieuw, wel zorgelijk, maar ook iets waar de ploegen mee bezig zijn.

Kingstown

Europeese bedrijven die denken dat Amerikaanse businessmodellen in Europa ook werken en keer op keer hun neus stoten. Je verwacht het niet.

ditisdavid

Nou ja, met een beetje geluk implodeert de boel bij Eurosport hierdoor en kunnen we fijn weer op de publieke omroep kijken.

Poeksel

Hij meldt op Twitter dat er 206k mensen keken naar Milan San Remo op Eurosport NL/BE.

Zijn er eigenlijk al ploegen/renners/sponsoren die iets gezegd hebben over de Eurosportdeal?

FDJ

'@poeksel Sporza vorig jaar 3x zoveel kijkers.

Netraam

Aan de ene kant hebben sponsor hierdoor minder bereik, aan de andere kant willen organisaties als bijvoorbeeld Velon toch dat ploegen een deel van het kijkgeld krijgen? Dan is het alleen maar toe te juichen dat er een organisatie bereid is goed geld toe te leggen. Paradoxaal gezien zouden ze het zelfs moeten toejuichen als iemand de rechten uitkoopt en het vervolgens niet uitzend, immers hebben zij hun geld dan al binnen.

En hier heb je de dubbele gedachtengang van het huidige kijkklimaat: De ploegen willen continuïteit en minder afhankelijk zijn van de sponsors, maar het pad daarnaartoe gaan ze sponsors kwijtraken en ploegen zien omvallen.

achtpuntzes

tja, ik opperde al eerder dat Eurosport waarschijnlijk exclusieve rechten had bedongen en dat blijkt dus een feit te zijn.

elrio

Natuurlijk is het niet goed als een zender een monopolie heeft op de uitzendrechten en wij zijn/waren hier gezegend met een zender die heel veel uitzendt/uitzond: Sporza. Maar stel je eens voor dat je geen Belg kon ontvangen dan was het voor de Nederlandse markt al een hele vooruitgang. Kijk bijvoorbeeld eens naar Duitsland waar door de lokale omroepen bijna geen wielrennen wordt uitgezonden. Daar is de deal met Eurosport juist een verbetering omdat je het nu tenminste kan zien en ik denk niet dat dat alleen geldt voor Duitsland. Als je het mondialer bekijkt denk ik dat de deal voor de komende tijd juist goed is voor de exposure van de teams, misschien geldt dat niet voor België en Nederland maar wel voor heel veel andere landen. (en ja ik kijk ook liever koersen op Sporza of zelfs de NOS dan Eurosport)

Imbatido

Ik snap die verontwaardigdheid niet zo goed. Is het dan zo vanzelfsprekend dat iedere wielerkoers maar wordt uitgezonden van belastinggeld? In België kennelijk nog wel, in Nederland absoluut niet. Je kan je ook afvragen of dat de taak van de publieke omroep is. Als Nederlander mag je denk ik niet klagen, zeker omdat we nog het geluk hebben dat we voor veel wedstrijden kunnen uitwijken naar de Belg. Daarnaast is wielrennen één van de weinige sporten die nog niet zo commercieel is geworden dat het helemaal achter een betaalmuur wordt gestopt zoals het voetbal in alle topcompetities, Formule 1, al die Amerikaanse sporten en vechtsporten of met het veldrijden (deels) gebeurt. Ik vind Eurosport dan een prima alternatief.

Kingstown

'@ Imbatido:

In de winter kijk ik graag Biathlon. Daarvoor wijk ik uit naar Duitsland (ARD/ZDF). Eurosport zendt dat ook uit en dat is prima. Keuze voor iedereen waar ze willen kijken. Als jij voor minder vrijheid bent prima, maar ik heb het niet op monopolisten. En wielrennen is in België cultuurgoed zoals dat hier met schaatsen het geval is en waar zo ongeveer elke race live uitgezonden wordt. Nu zijn het alleen de Italiaanse koersen, maar het wachten is op het moment dat er andere pakketten gekocht gaan worden en we bij nog meer koersen minder keuze gaan hebben en nog meer reclame voorgeschoteld krijgen.

Lang leve de liberalisering van de mediamarkt. Het maakt meer kapot dan je lief is.

Piet Lut

.

Laatst gewijzigd
Piet Lut

Ik vind jullie allemaal maar echte Hollandse zeikerds.

voor mij is het nu gewoon op een andere zender. Nu een zender waar af en toe reclame is terwijl ik vroeger keek naar een Belgische zender waar ik commentators spreekwoordelijk hoorde klaarkomen als Bepaalde Belgen in beeld reden.

Het is mij allemaal om het even hoor

LyndaLid

[s]Pffff wat een gezeik zeg,[/s] Laat ik het anders zeggen. Wat een onbegrijpelijke verontwaardiging heerst er toch op deze site... "monopoly" dit, "monopolisten" dat.

Het is volslagen logisch dat 1 zender de rechten koopt om iets uit te zenden. Dat is in het voetbal al jaren zo. En de vraag van Imbatido is helemaal 100% terecht! De gedachte dat het maar normaal is dat wielrennen wordt uitgezonden op de publieke omroep is eigenlijk absurd. Dat is gewoon maatschappelijk geld, waarvan de mensen hier op wielerflits verwachten dat dat aan wielrenuitzendingen wordt uitgegeven. Hoe beperkt is je wereldje dan zeg.. Eurosport biedt meer geld, dus krijgt de rechten. Net als de NOS ook de Championsleague niet meer heeft. Zo werkt de wereld nou eenmaal, met alles, dus ook met wielrennen. Die hele verontwaardiging dat dat zomaar kan, getuigt echt van een scheef wereldbeeld waarin wielrennen te centraal staat.

Waar men WEL een punt mee heeft, is de kwaliteit op Eurosport. En dan bedoel ik niet de reclames, daar verdienen ze als commerciële omroep gewoon hun geld mee. Nee, ik bedoel het commentaar bijvoorbeeld, of het gebrek aan voor- en nabeschouwing. Daar kan je gerust iets over zeggen. Maar over het feit dat de grote boze Eurosport nou eenmaal die uitzendrechten gekocht heeft, hoeven we toch niet allemaal te blijven huilen?

Laatst gewijzigd
Scotty

Zo werkt de wereld nou eenmaal, met alles, dus ook met wielrennen.

Over beperkte wereldjes gesproken.

Los hiervan heeft Nelissen een goed punt. Maar er zijn ook kansen denken ik, als de ploegen het slim aanpakken, proberen ze iets te regelen waardoor de reclamenblokken op Eurosport gevuld worden met louter commercials van de wielerteamsponsors. Volgens mij snijdt het mes dan aan twee kanten. De kijkers komen, verwacht ik, vanzelf wel naar Eurosport.

Het probleem bij Eurosport is ook dat het de ene keer op Eurosport 1, danweer op Eurosport 2 wordt uitgezonden. Soms staat Biathlon gepland en zit je 2 uur naar vrouwentennis te kijken. Het is geen betrouwbare zender wat mij betreft, maar ik denk dat Eurosport wel veel potentie heeft. Ook qua online broadcasting, al werkt die Eurosport player ook voor geen ruk.

Romāns Vainšteins

Ach ja, Lynda vind ook dat de hele wereld krom moet staan voor die sociapatische OlieSjeikjes want 'zij brengen nou eenmaal de doekoe' en 'Zo gaat die sh*t'

Romāns Vainšteins

Nog :) erbij ? Of gaat het an sich al ?

achtpuntzes

'the world according to Lynda'.....

de vergelijking met voetbal gaat mank, want degenen die de uitzendrechten hebben nemen het voetbal tenminste serieus.

stel de rechten van Europees voetbal zouden bij Eurosport liggen. geen voor en nabeschouwing, van de 90 minuten wedstrijd 30 minuten reclame en dan als commentaar de fijne stem van mevrouw Been, ik denk dat er dan rellen zouden uitbreken.

Laatst gewijzigd
ZwartebroekengeIetrui

Mij gaat het er niet eens om dat een zender alle rechten heeft of dat er veel reclames zijn en dat het commentaar niet best is. Het vervelendst is dat je alle rechten hebt en het dan niet gaat uitzenden. Zoals tijdens de vijfde etappe van de tirreno. Toen was Parijs Nice live op Sporza en Eurosport en de Tirreno was niet op TV. Hier heb ik wel een probleem mee.

Laatst gewijzigd
LyndaLid

Dan liever "the world according to Lynda" dan "mijn hele wereld draait alleen om wielrennen en als er iets voor zorgt dat ik niet elke dag van het jaar vanaf mijn bank álles kan zien, met het commentaar dat ik daarbij wens, dan ga ik zeiken tot ik erbij neerval".

Ach ja, Lynda vind ook dat de hele wereld krom moet staan voor die sociapatische OlieSjeikjes want ‘zij brengen nou eenmaal de doekoe’ en ‘Zo gaat die sh*t’

Tuurlijk. Want dat heb ik echt meermaals zo gezegd...

Grappig dat je daarmee komt trouwens, want in die hele discussie overheerst inderdaad precies dezelfde gedachtegang als hierboven.

Laatst gewijzigd
mus van de maasstad

Wat een gezever zeg. Je kan het toch gewoon zien? Wees blij. Reclames? Lekker belangrijk. O jee, nu missen we 5 minuten beelden van een peloton wat de kopgroep rond de 3 minuten houd met nog 60km te gaan. Pfff. Alsof je dan aan de buis gekluisterd (of met een t?) zit.

O jee, loopt biatlon uit waardoor wielrennen 15min later begint? Misschien snappen jullie nou eens hoe sommige mensen zichvoelen als er voor de 157x in een jaar "buren komt te vervallen" onder in beeld verschijnt

Mathieu Moller

Het is wel krom dat eurosport de rechten opkoopt en het dan vervolgens niet uitzendt, maar ik denk dat we als wielervolgers al lang blij moeten zijn dat er zo veel wél wordt uitgezonden. Daarnaast draait niet voor iedereen de hele wereld om wielrennen, dus vind ik het ook niet raar dat de NOS daar geen kapitalen aan belastinggeld in gaat pompen.

mus van de maasstad

Volgens mij is dat 1 etappe geweest. En ze hebben die volgens mij na p-n laten zien toch?

« 1 2 3 4 5

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.