Eurosport

1 2 3 4 5
Kingstown

'@ Scotty:

Ben het grotendeels met je eens. Met die toevoeging dat het waarschijnlijk de aandeelhouders van Discovery zijn. ;)

Klootje Kriekeljon

's ochtends:

Het is altijd hetzelfde liedje op wielerflits: omdat het een cocon is waarin iedereen gek is op wielrennen, krijgen sommige mensen het idee dat dat iets dat in de rest van de samenleving ook leeft.

Niemand die er bevestigend noch ontkennend op reageert, maar dan 's middags:

Want, zoals we al eerder hadden geconstateerd, leven wij in ons eigen wereldje.

Euh..

Kirsipuu

Er lopen vooral weer teveel belangen door elkaar in het wielrennen. Het grootste probleem is dat er geen organisatie sterk genoeg is om alle belangen te bundelen en het beste voor het geheel na te streven.

Voor de sponsors is het bereik het belangrijkst. Aangezien het bereik van Eurosport veel kleiner is dan dat van Sporza of de NOS is dit voor de sponsors geen goede ontwikkeling. Natuurlijk zendt Eurosport veel meer wedstrijden uit dan Sporza en zeker meer dan de NOS, maar ik denk dat het uitzenden van Catalonië etc. niet opweegt tegen het gebrek aan San Remo, Strade Bianchi, Giro en Lombardije op Sporza.

Voor de wedstrijdorganisatoren is dit natuurlijk wel een goede ontwikkeling, het brengt meer geld in het laadje.

Voor de ploegen is dit ook niet goed. In principe zouden de ploegen meer vaste inkomsten willen hebben naast de sponsorinkomsten en daarbij zou een goede televisiedeal een uitkomst kunnen zijn, maar volgens mij zien de ploegen van deze deal niks terug. Dat maakt dus dat ze alleen minder interessant zijn voor sponsors door het kleinere bereik.

Voor de fans is het grote aantal wedstrijden een plus maar blijft het dramatische niveau een ergernis. Ik vond eurosport altijd prima voor de wedstrijden die elders niet werden uitgezonden maar anders altijd laatste keus.

Kortom, alleen de RCS sports en Eurosport wordt hier beter van.

Toevoeging:
Vergelijking maken met voetbal slaat natuurlijk nergens op. Bij een voetbalclub is het verdienmodel totaal anders. Sponsorinkomsten maken een veel kleiner deel uit van het totaal. En de tv inkomsten gaan voor het overgrote deel naar de clubs zelf.

Laatst gewijzigd
achtpuntzes

'@ RV:
dat 'bankzitten' zal wel naar aanleiding van het aantal reacties op wf zijn. Lyndalid zit dan gezellig tussen ons in op de bank. zo iets van:'hebben jullie niks beters te doen dan de hele dag te lullen op een wielersite, net als ik zelf trouwens'.

Scotty

'@8.6, voor iemand die blijkbaar niet de hele dag op de bankzit, vind ik dat je wel ergerlijk veel post, zeer weinig toevoegt en alleen maar de non-discussie voedt.

achtpuntzes

dank je, Scotty.

Noud89

Inderdaad, het is een interessant onderwerp waar je prima over kan discussiëren, maar een aantal Usual Suspects laten het weer escaleren tot een discussie zonder enige inhoud.

Netraam

Kirsipuu zegt in zijn toevoeging toch nog iets belangrijks: de TV inkomsten gaan niet (direct of indirect) naar de ploegen, maar naar de organisator.
Groepen als Velon (en bijvoorbeeld ook Tinkov, bekendt van zijn voormalige ploeg Tinkoff) proberen dit al enkele jaren te veranderen. Uit analyses van inrng blijkt echter dat hoewel sommige koersen geld opleveren aan tv-rechten (RVV, Tour de France) dit geld vaak geïnvesteerd wordt in wedstrijden die iets minder opleveren (Dwars door Vlaanderen, Criterium Internationaal). Als ploegen een deel van deze inkomsten willen hebben, zullen deze inkomsten moeten stijgen (meer uitzenddeals zoals nu met Eurosport) of zullen er wedstrijden die niet genoeg opleveren moeten verdwijnen (iemand een seizoen met alleen Oman, Qatar, Abu Dhabi, de Ronde en de Tour?).

In dat licht bezien is het een goede deal, ook als sponsors hiermee exposure verliezen, omdat het een stap is richting een verdienmodel dat minder afhankelijk is van sponsors.

Kingstown

'@Netraam:

Een goede deal voor wie? Dat het prima is voor Eurosport, Discovery en de organisatie zal best, maar hoe staat het met de volgers en de renners. Dat is wat mij veel meer interesseert. Dat er grote bedrijven extreem veel aan verdienen aan dit soort deals is bekend, maar hoe staat het met de hoofdacteurs en de mensen (wij dus) die voor de populariteit zorgen?

Ik zit niet te wachten op sport die steeds hinderlijk onderbroken wordt door reclame. Dat heb ik tientallen jaren kunnen doen en ik heb er ook geen enkel probleem mee om daar eventueel voor te betalen zoals dat altijd ging middels kijk-en luistergeld. Hoezo is dit dan een goede deal voor mij als ik geen keuze meer heb en gedwongen wordt door een exclusiviteitsdeal om constant naar reclame te moeten kijken?

Puffin87

'@Kingstown
Als je bereidt bent te betalen is er geen probleem. Met de Eurosport Player zijn er geen reclames meer als het goed is ;)

Netraam

'@Kingstown
Een goede deal voor ploegen die uit tv-gelden willen verdienen, een goede deal voor volgers in andere landen dan NL en BE (die nog niets konden volgen, behalve via livestream), een goede deal voor renners die minder vaak een zinkend schip moeten verlaten (denk aan IAM).

Voor ons? Wij zijn gewend aan wielrennen kunnen zien zonder reclames, dus voor ons is dit zeker een achteruitgang.

Mocht het experiment niet lukken? Dan is het voor iedereen een slechte deal, want organisaties zullen plots weer een minder groot budget hebben en sponsors zullen niet tevreden zijn over teruggelopen exposure.

Daarnaast ligt een verhoging van het budget van de publieke omroep op dit moment politiek gevoelig.

Romāns Vainšteins

'Mocht het experiment niet lukken? Dan is het voor iedereen een slechte deal'

Dat is het ook een beetje he, de giro zat duidelijk in de lift tov de tour en volgens mij stonden er flink wat nationale zenders klaar om een poging te wagen waarop EuroSport als dikke blob die sh*t gekaapt heeft en ons nu opzadelt met k*treclames en sh*tcommentatoren. Ik gok ook dat het niet gaat werken zo.

Netraam

Ik ben er bang voor. Gelukkig zijn er zat ploegen die niet echt afhankelijk zijn van in beeld zijn (Astana, Bahrain, BMC, Bora (Niks weegt op tegen Sagan), Orica, Katusha, Sky, UAE), die zullen voorlopig wel blijven bestaan.

Scotty

'@Netraam, ik kan je niet volgen.

Volgens mij sla je stap over dat de ploegen (nog) helemaal geen afspraak hebben met Eurosport mbt TV-gelden.

Ik denk zelfs dat de hele deal ten koste gaat van de totale opbrengsten voor de wedstrijdorganisator. Als ES het slimt uitspeelt tenminste.

ES zegt; ik bied (bijwijzevanspreken) 10 miljoen voor het hele pakket inclusief exclusiviteit. Waarbij dus, laten we zeggen, 5 miljoen voor grote koersen waar Sporza en NOS ook op bieden.

Stel Sporza en NOS bieden 6 miljoen. Maar hoeven niet hele pakket, alleen de grote koersen.

ES doet alleen mee bij exclusiviteit.

Wat kiest RCS dan denk je?

Netraam

'@Scotty
Klopt, de deal met de ploegen is er nog niet. Dat gaat ook tussen de ploegen en de organisatoren, niet de uitzender. Was de AIGCP onder Vaughters daar toen niet ook mee bezig?

Daarnaast neem ik aan dat ofwel ES daadwerkelijk het meeste bood (onafhankelijk welke koersen wel of niet uitgezonden worden), ofwel NOS en Sporza (en andere nationale omroepen wellicht, denk aan RAI/SkySports) een eigen overlappende organisatie moeten starten om samen dit soort rechten op te kunnen kopen.

Kingstown

'@ Netraam:

Dat in Nederland de publieke omroep vooral in moet krimpen dat weet ik, maar in België is wielrennen wat in Nederland schaatsen is. Al heb ik daar zelf zo goed als niets mee. Dat zie je terug op de publieke omroep in aantal uitzenduren.

Volgers in landen buiten NL/Bel konden het al via ES volgen, dus daar veranderd er niets aan. Eurosport zond namelijk al MSR, Giro e.d uit, dus extra kijkers uit andere landen gaat het niet opleveren. Netto zijn er dus minder kijkers.

Het geld van deze deal komt trouwens niet bi jde ploegen terecht, maar bij RCS, dus zijn we weer waar we waren....voor wie is deze deal goed behalve Eurosprt/Discovery en RCS?

Ik snap er echt niets van dat mensen het schijnbaar prima vinden dat bedrijven geld verdienen ten koste van kijkers en hoofdacteurs. Mijn prioriteiten liggen net een tikje anders. De sport en haar kijkers horen voorop te staan. Niet de belangen van internationale bedrijven.

Laatst gewijzigd
Romāns Vainšteins

'Ik snap er echt niets van dat mensen het schijnbaar prima vinden dat bedrijven geld verdienen ten koste van kijkers en hoofdacteurs'

Tja, zo gaat dat anno 2018, als je je daar niet bij neerlegt ben je een nikssnappende bankzitter

Scotty

'@RV tip: gebruik de

[/quote ] eens...

Netraam

Wat wil je dat ik eraan doe? Vrijwel elke belanghebbende in het peloton is een internationaal bedrijf dat geld verdient ten koste van kijkers en hoofdacteurs, van de RCS en de ASO tot Trek en Boels.

Of moeten we terug naar staatssponsoring? Astana, UAE en Bahrain hebben de eerste voorzet gegeven, maar ik denk dat van de VVD tot de SP geen enkele partij hiervoor een begroting zou goedkeuren, als de EU het niet afschiet.

Romāns Vainšteins

Geen idee hoe dat werkt, ik ctrl C altijd en doe er haakjes bij, is dat ondoenlijk :) ?

LyndaLid

Tja, zo gaat dat anno 2018, als je je daar niet bij neerlegt ben je een nikssnappende bankzitter

Fout. Als je je daar alleen op wielerflits, anoniem, constant over kan beklagen zonder dat je daadwerkelijk maatschappelijk iets probeert om dit soort (voor jou) problemen op te lossen: dan ben je een nietssnappende bankzitter. Heel hard roepen over je zogenaamde idealen, heel erg afgeven op anderen met een wat realistischer wereldbeeld, ze zelfs als zogenaamde Nazi's bestempelen, en ondertussen niet van je luie reet af komen.. Dan ben je een nietssnappende bankzitter. Ga de lokale politiek in, doe iets aan wat je allemaal fout vindt met de wereld, maar doe niet alsof hier steen en been klagen daadwerkelijks iets opbrengt.

Dat is precies de kern van dit alles: allemaal klagen, klagen, klagen, en als daar kritiek op komt doen alsof dat klagen daadwerkelijk "iets eraan doen" is, of "je er niet bij neerleggen".

ON:

wat Netraam en Kirsipuu (denk ik) ook bedoelen, waar hier te veel aan voorbij wordt gegaan, is dat dit geld van Eurosport nou eenmaal nodig is. Natuurlijk moet er uiteindelijk veel meer geld naar ploegen gaan, dat was ik destijds al met die gekke Tinkov eens. Maar zonder dit broodnodige geld van Eurosport houden er gewoon een stuk meer (kleinere) koersjes op te bestaan. En ook dan zal wielerflits weer te klein zijn. Want als het geld uit Midden Oosten komt is het schandalig, belachelijk en wordt er (wederom alleen op een internetforum) tegen gevochten, als het van een TV zender die teveel reclame laat zien komt, is het ook weer allemaal niet goed, maar als we straks minder koersen hebben, dan is men allemaal nog ontevredener...

Laatst gewijzigd
Kirsipuu

Zoals ik al eerder zei, deze deal is niet te vergelijken hoe het in het voetbal gaat, maar dat betekent nog niet dat het wielrennen niet kan kijken hoe het wél in het voetbal wordt geregeld. Als je naar het voetbal kijkt, maakt niet uit of het de nationale competitie is, Europees voetbal of een internationaal landentoernooi, het gaat altijd volgens dezelfde principes. Eén gemachtigde krijgt de exclusieve rechten, maar moet in ruil daarvoor álles uitzenden (dus naast Ajax-Feyenoord of Brazilië-Duitsland verplicht óók Excelsior-Go Ahead Eagles of Togo-Australië). Daarnaast moet de zendgemachtigde ook verplicht een actualiteitenprogramma maken (Studio Voetbal is verplicht bij de eredivisie samenvattingen, Studio Brazilië verplicht bij het wk voetbal) waardoor er nieuwswaardigheid wordt gecreëerd. De TV inkomsten wordt verdeeld over de organisatoren, deelnemers en vaak een solidariteitsbudget voor onderliggende competities.

Dit zou voor het wielrennen ook kunnen, zoals die man achter Quick steps (Bacala?) ook al jaren geleden betoogde. Dus alle wedstrijden van de WorldTour gezamenlijk verkopen, met verplichting alle wedstrijden uit te zenden en omliggende programma's te maken. Dan zal de WorldTour wel flink af moeten slanken natuurlijk en mogen de kalenders niet meer overlappen. De inkomsten moeten dan, net zoals in het voetbal, worden verdeeld over de organisatoren, deelnemers en een solidariteitspact voor koersen die niet meer onder de WorldTour vallen. Zo maak je de sport sterker.

De Tour, Giro, Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix zijn echte publiekstrekkers natuurlijk, die zullen gewild zijn. Een zender als Eurosport zal flink in de buidel moeten tasten willen ze die koersen exclusief in handen willen krijgen. Wil de NOS die koersen echter behouden, dan zullen ze ook de Ronde van Zwitserland bijvoorbeeld volledig in beeld moeten brengen. Lijkt mij dat in beide scenario's de sport als geheel wint.

Kirsipuu

'@LyndaLid:

Ik denk dat deze deal uiteindelijk slecht is voor de sport, alleen voor RCS en Eurosport niet. De sponsors komen bij een kleiner publiek in beeld dus dat maakt ploegen minder interessant voor sponsors en er komen geen inkomsten voor in de plaats.

+ het werkt het verder uit elkaar spelen van de verschillende machtsblokken (RCS, ASO, Flanders Classics, de ploegen, de renners, de UCI etc.) in de hand. Dat is niet goed voor de gehele sport.

Laatst gewijzigd
mus van de maasstad

Ik lees nu al een paar keer dat in belgie wielrennen volkssport nummer 1 is en bladiebla

Maar waarom koopt een sporza dan niet de rechten van een catalonie nu ze budget over hebben omdat ze MSR, tireno, giro niet hebben kunnen kopen?

LyndaLid

'@ kirsipuu

Dat denk ik nou niet meteen, maar dat weet niemand. Ik denk dat er in ieder geval heel erg veel financiële problemen bij organisaties waren en zijn, daar biedt dit zeker op de korte termijn een aardige oplossing voor.

Ik denk bovendien dat het te kort door de bocht is om te stellen dat met minder kijkers (bij de wedstrijden waar het om gaat!) het voor sponsoren minder interessant wordt. Zoals al aangegeven werd zijn er een hoop sponsors die zeker niet van het aantal kijkcijfers afhankelijk zijn, en ik durf zelfs te stellen dat dit voor geen enkele sponsor direct verschil gaat maken.

Ga maar na: de Belgische ploegen leven praktisch op de publiciteit rond de Belgische wedstrijden, daar zal niks veranderen. Als we naar Lotto NL kijken was er al praktisch niemand die op de NOS die ploeg kon zien rijden in de wedstrijden van RCS. De NOS zond of niks uit, of af en toe een livestreampje online. Waar het voor dit soort ploegen om draait is de publiciteit rond prestaties van renners! Dan wordt er namelijk publiciteit gegenereerd in Sportjournalist, kranten en op de radio. Als Kruijswijk en Dumoulin straks in de Giro werelds presteren doet dat voor beide ploegen veeeeeel meer dan wanneer de Giro op de NOS uitgezonden zou worden. Dan wordt er constant over de ploeg gesproken, daar heeft het minder uitzenden van af en toe een koersje echt weinig invloed op. En nogmaals: de NOS was al vreselijk afwezig als het om wielrennen gaat, en eigenlijk mag je dat van Sporza ook zeggen. De Strade was op de NOS al niet eens te zien, en Sporza deed ook lang niet mee aan alle Worldtour wedstrijden.

Laatst gewijzigd
1 2 3 4 5

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.