Team Sunweb 2018

1 2 ... 10 ... 18 19
Jean Dumas

Armstrong heeft gelijk als hij zegt dat Dumoulin maar 1 renner nodig heeft voor de bergfinale. Maar naast Sky lukte dat alleen TLJ in de afgelopen Tour. Je moet dus met Oomen en Kelderman starten om safe te zijn. Een derde renner van dat kaliber zou fijn zijn, omdat je anders weer krap komt te zitten voor de andere grote ronden. Conclusie mag wel zijn dat dit jaar alles al om Tom draait bij Sunweb.

Timocycling

'@Sportfanaat: hoezo roept iedereen maar wat? In de Giro hebben we gezien dat Oomen tekort komt als het er echt om gaat. Geen schande, hij is nog jong. Van Kelderman kun je al helemaal niet op aan (ligt meer op de grond dan dat hij fietst helaas). Een type Nieve erbij die echt met de beste 10 meekan is echt geen overbodige luxe. Tactisch is Tom namelijk altijd in het nadeel omdat hij altijd helemaal alleen zit in de finales.

ghostwriter

'@Koel
Dat zijn allemaal onderdeel van dezelfde ploeg. Dat Sunweb hun budget te dun heeft uitgesmeerd over verschillende takken van die ploeg is hun eigen keuze. Sunweb zal nooit net zo'n sterke ploeg krijgen als Sky en dat hoeft ook niet zolang Dumoulin maar twee/drie knechten heeft die zelf ook top 20 zouden kunnen rijden in een grote ronde waarmee ze wat tactische aanvallen op Sky kunnen doen zoals LottoNL deze Tour deed. Ik zou het zonde vinden als Sunweb een tweede Sky wordt waar potentiele kopmannen worden opgeofferd. Dat maakt het wielrennen in mijn ogen namelijk kapot en als Sunweb dat ook gaat doen zal ik net als bij Sky een hekel aan de ploeg krijgen.

@sportfanaat
Dus Sunweb moet in jouw ogen net als Sky potentiele kopmannen gaan opofferen voor het klassement van Dumoulin? Dat lijkt me geen slim beleid aangezien ze al relatief weinig potentiele kopmannen hebben. Ik zou Kelderman en Oomen in de Giro en Vuelta voor eigen succes laten gaan en twee/drie klimknechten (hopelijk van het kaliber Roche/Kangert) vast aan Dumoulin koppelen.

Adrianus en Patrick

Ik was altijd zeer kritisch op de klimondersteuning van Team Sunweb.

Maar Geschke en SKA hebben aangetoond redelijk mee te kunnen deze tour, als je daar nog Oomen en Kelderman voorzet dan heb je toch een mooi treintje voor Tom.

Bling Matthews en Haga ter ondersteuning en voor een TT en Arndt als wegkapitein is toch een stevige ploeg..

TD, Kelderman, Oomen, Geschke, SKA, Haga, Arndt, Matthews is gewoon een super sterke ploeg voor in de tour volgende jaar..

@ Sportfanaat hoevaak zat Nieve bij de laatste 10 de afgelopen grote rondes, de afgelopen 4 grote rondes 3x waarvan 3x uit een vroege vlucnt.

Een type als Roche lijkt me wel goed om Tom ook op tactisch vlak te kunnen bijstaan!

Laatst gewijzigd
sportfanaat

Tja wij Nederlanders zijn ook maar wat kritisch, een Nederlandse renner mag eigenlijk alleen de TdF winnen als hij een solo van 60 km a la Kruiswijk succcesvol afrond. Aanklampen in de bergen en uithalen in de tijdrit is saai. Een team opstellen waarin potentiële kopmannen van grote rondes opgeofferd worden voor sterkste kopman, wordt ook niet gewaardeerd. Maar Sunweb moet wel investeren in een knecht die bij de laatste 10 bergop meekan. Dat lijkt mij een tegenstrijdigheid. Geef mij maar een naam die niet bij SKY rijdt en wel met de beste 10 omhoog komt en die geen top 10 klassering kan rijden in het AK.

Sunweb stelt per seizoen één hoofddoel, dat wordt volgend jaar het AK van de TdF winnen met Tom. Ze zullen dus hun A-game opstellen en dus Oomen en Kelderman in dienst van TD laten rijden. Dan heb je het over 2 luxeknechten die normaal gesproken tot diep in de finale meekunnen (mits fit).
Natuurlijk is versterking mogelijk, maar het team zoals voorgesteld door @LB117 lijkt me sterk genoeg om mee te doen om de eindwinst. Een sterker team samenstelllen dan SKY lukt gewoon qua budget niet en het hoeft ook niet. Een situatie zoals TLJ had dit seizoen is voldoende, twee man die met de beste 10 mee kunnen.

Ik vind overigens de voorgestelde namen, Roche, Nieve en Kangert niet beter dan wat Sunweb nu al in huis heeft. Bovendien hebben deze mannen hun top al bereikt. Dan zie ik meer in renners als Konrad, Buchmann, Haig, Hirt, Teuns of Guillaume Martin waarin nog veel groeipotentie zit. Die zou je bovendien ook op den duur kopman kunnen maken in een grote ronde.

04398

Jetse bol volgend jaar bij sunweb zei José de cauwer net bij sporza, weet iemand of dat klopt?

EmPeHa

Denk dat hij Jetse verwart met Cees......

hartstikkebedankt

Oke als Geschke verlengt dan heeft Sunweb 20 renners onder contract voor volgend seizoen; met Ten Dam erbij 21. Dit is al inclusief Kanter, Bol en Nieuwenhuis.

Dus nog een stuk of 5 vacatures, waarbij ik het gevoel heb dat dat niet 5 anonieme knechten moeten zijn maar zeker 3 echte toevoegingen aan de selectie in de ondersteuning van met name Dumoulin of zelfs mannen die zelf ergens een klein klassement of een andere uitslag kunnen rijden. Gezien het profiel van de Sunwebploeg en hun policy, wie zouden dit kunnen zijn?

Ik kom zelf tot het volgende lijstje met targets, wat denken jullie?

1. Mollema
2. Buchmann
3. Konrad
4. Schachmann
5. Mohoric
6. Lampaert
7. Guerreiro
8. Power
9. Reichenbach
10. Bevin
11. Polanc
12. Tony Martin
13. Durbridge
14. Howson
15. Edmondson

jvh93

Ik heb echt het gevoel dat Sunweb de laatste jaren alleen maar zwakker en zwakker aan het worden is. Tuurlijk hebben ze nog een aantal prima renners die erbovenuit steken (Dumoulin, Matthews, Oomen, Kelderman, Andersen) maar ook nu raken ze weer prima krachten kwijt (Bauhaus, Hofstede .....). Valt me op dat er de laatste jaren zo enorm veel renners weggaan bij Sunweb. Lijkt dat er niet echt een clubgevoel heerst daar

S. Morgenstern

Die eerste vier zouden stuk voor stuk geweldige versterkingen zijn. Een van de eerste drie (of Reichenbach) om wat ruimte te scheppen om ook naar de Giro een behoorlijke ploeg te sturen. De vierde om de Preidler plek in te vullen; doorselecteren in de omkadering van Dumoulin is wat Haga betreft namelijk misschien nog wel het meest nodig. De rest lijkt me allemaal niet passen of nodig te zijn. Of is Howson die hardrijder die af en toe ook met de beste twintig mee omhoog gaat? Dat zou dan een aardig alternatief zijn voor Schachmann.

KJP

Tsja ik weet het niet. Er zijn twee dingen die me niet bevallen aan Sunweb, en twee dingen die me wel bevallen.

Bevalt me niet:
- De selectie is veel te krap met 23 renners, je ziet dit jaar dat ze gewoon bijna overal letterlijk een man te kort komen in de kleinere koersen en in de grotere koersen te vaak renners moeten inzetten die niet helemaal fit kunnen zijn omdat ze gewoon een overvol programma hebben.
- De selectie mist een mindenkern van goede knechten tussen de 24-30 die af en toe eens voor eigen resultaat kunnen gaan. In mijn ogen komt dat omdat de ploeg ook wel echt heel eenkennig is net als een BMC bijvoorbeeld. Dumoulin slurpt bijna alle klassementskansen op, en wat overblijft is al voor Kelderman/Oomen, dus ik zou daar ook niet graag heen gaan als renner van het kaliber Schachmann. Maar waar het bij Dumoulin nog logisch is doen ze hetzelfde bij een Matthews en dat vind ik redelijk bizar aan het worden. Als een SKA zijnde, maar ook als potentiele aanwinst van Sunweb zou ik me daar zeker niet lekker bij voelen.

Bevalt me wel:
- Ze hebben wel een aantal hele goede coureurs, met vooral Dumoulin als echte A-klasse, en daarachter Matthews, Kelderman, Oomen, SKA.
- Ze hebben echt hele goede jeugd. Storer en Hindley zullen volgend jaar alweer een stapje maken en er daarna echt staan verwacht ik. Hamilton doet het steeds beter en ook een Kanter die volgend jaar komt en wellicht Hirschi heb ik heel hoog zitten.

Dus eigenlijk is de oplossing niet zo lastig in mijn ogen:
- Vul de selectie aan richting een man of 26-27, zodat je een wat uitgebreider programma kan rijden.
- De kansen in de nieuwe koersen + alles wat Dumoulin niet rijdt qua klassementen eerlijk verdelen over Kelderman/Oomen een derde kracht van dat kaliber en heel af en toe alvast Hindley en Storer eraan laten ruiken (Een beetje zoals Powless/Kuss nu in Utah/Colorado doe je volgend jaar bijvoorbeeld alvast met Storer/Hindley in de Tour Down Under + Herald Sun Tour.
- Iets realistischer zijn tav. de kansen die Matthews altijd krijgt. Het is geen Sagan, dus hoeft ook niet zo behandeld te worden. Af en toe kansen aan SKA, Arndt en een eventuele goede extra kracht en je hebt die mannen ook iets te bieden om bij Sunweb te blijven rijden. (En dan heb ik het dus over vooraf een keer kopman zijn zoals Teunissen dit jaar, en niet pas als Matthews tegenvalt). Zorg dat renners van dat kaliber zich ook op bepaalde wedstrijden al als kopman kunnen voorbereiden.

Laatst gewijzigd
Adrianus en Patrick

Het blijft erg rustig op het Sunweb front, ik denk zelf dat ze selectief zijn in de renners die ze in de ploeg willen hebben qua verleden en moraal, en dat die renners dan weer niet bij Sunweb willen rijden om bovengenoemde redenen.

Mannen als Pantano, Kangert Nieve etc die rijden voor de centen.. bij ploegen die Sunweb niet pruimt..

Mannen als Mollema en Lampaert die weigeren om bij Sunweb te gaan rijden door het beleid van de ploeg

Javier

'@LB

Op basis waarvan baseer je je laatste uitspraak? :)

Johnny7

De beste knecht in mijn ogen van alle genoemde en beschikbare eventuele knechten zou Kangert zijn. Die kan zelf gewoon een top 10 rijden (zou vorig jaar hoog in de top 10 zijn geëindigd in de Giro). Maar het is inderdaad ontzettend jammer dat de ploeg een eigenwijze manager heeft die zulke mannen niet WIL halen.

Op plek 2 zou voor mijn Buchmann komen. Ik heb zo'n gevoel dat dit in de ogen van Sunweb de perfecte versterking zou zijn aangezien hij ook Duits is net als de ploeg. Maar wil hij wel knechten? Nou krijgt hij bij Bora ook niet echt veel vrijheid, moet het in Vuelta gaan laten zien.

Mannen als Kreuziger, Dombrowski en Roche moet je ook niet willen halen. Die kwamen 5 jaar geleden de bergen nog over maar tegenwoodig zie je die na de eerste drempel al niet meer in het peloton.

Mannen als Konrad en Martin zie ik ook voorbij komen, ook dat zouden goede knechten zijn maar ik weet niet of ze transfervrij zijn.

tdola

Akelig stil hier.....waar blijven de ploegmaten/aankopen van dumoulin en co?

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Ze hebben nu 19 renners vastgelegd voor 2019... ik ga ervan uit dat Ten Dam en Stamsnijder ook nog wel voor een jaar zullen verlengen dan hebben ze er 21. Dan moeten ze nog zeker 2-5 renners gaan halen. Aangezien ze Bauhaus en Teunissen gaan vertrekken ga ik ervan uit dat er tenminste 2 klassieke renners bij moeten komen en dan nog ondersteuning voor Tom en Kelderman. Ben benieuwd wat er dan bijkomt. Zou een combinatie Terpstra/Roelandts niet wat voor Sunweb zijn??

Laatst gewijzigd
ghostwriter

Konrad en Buchmann lijken mij de ideale versterkingen voor Sunweb. Met dan als afspraak dat ze in de Giro of Vuelta als kopman worden uitgespeeld maar in de Tour voor Dumoulin moeten knechten. Als dezelfde afspraak met Kelderman en (in de toekomst ook) Oomen wordt gemaakt zou Sunweb in één klap een geweldige ploeg om Dumoulin heen hebben. Met een ploeg met Matthews, Dumoulin, Theuns, Konrad, Kelderman, Buchmann, Vervaeke en Andersen zou Sunweb echt de concurrentie met Sky kunnen aangaan.

Avatar of
Rahim Vlasblom
admin

Denk je echt dat die 2 Bora gaan verlaten ??? Zijn daar voor de grote rondes gewoon kandidaat kopmannen, bij Sunweb komen ze of als knecht voor Dumoulin of in het minst erge geval mogen ze een kopmanschap gaan delen met Oomen of Kelderman. Verder zijn het ondertussen ook geen goedkope renners meer...

Johnny7

Ik denk eerder dat het gewoon hoop is bij ghostwriter want verder blijft er niet veel meer over. Ik denk ook niet dat deze mannen als knecht gehaald kunnen worden door Sunweb, alleen een Sky zou dit kunnen. Dat neemt niet weg dat er zat fatsoenlijke knechten beschikbaar waren dit jaar maar dat ze gewoon weigeren om schijnbaar iets oudere renners of Zuid Europese renners aan te trekken.

Dat je geen renners wilt aantrekken met een smetje dat kan ik me voorstellen maar verder vind ik het belachelijk die filosofie die ze blijven hanteren.

Tevens ben ik het niet eens met ghostwriter over die afspraak met eventuele knechten voor andere grote rondes. Dumoulin is van het formaat dat hij gewoon een knecht verdiend die niet aan zichzelf denkt en zich gewoon kapot zal rijden voor Dumoulin en niet daarvoor al alles heeft gegeven in een Giro of zich stiekem zit te sparen voor een Vuelta. Daarom blijf ik erbij dat Kangert de meest ideale knecht zou zijn.

Johnny7

Ik denk eerder dat het gewoon hoop is bij ghostwriter want verder blijft er niet veel meer over. Ik denk ook niet dat deze mannen als knecht gehaald kunnen worden door Sunweb, alleen een Sky zou dit kunnen. Dat neemt niet weg dat er zat fatsoenlijke knechten beschikbaar waren dit jaar maar dat ze gewoon weigeren om schijnbaar iets oudere renners of Zuid Europese renners aan te trekken.

Dat je geen renners wilt aantrekken met een smetje dat kan ik me voorstellen maar verder vind ik het belachelijk die filosofie die ze blijven hanteren.

Verder ben ik het niet eens met ghostwriter over die afspraak met eventuele knechten voor andere grote rondes. Dumoulin is van het formaat dat hij gewoon een knecht verdiend die niet aan zichzelf denkt en zich gewoon kapot zal rijden voor Dumoulin en niet daarvoor al alles heeft gegeven in een Giro of zich stiekem zit te sparen voor een Vuelta. Daarom blijf ik erbij dat Kangert de meest ideale knecht zou zijn.

Rhohan

Ik verwacht eigenlijk wel dat die twee Aussies enorme stappen aan het maken zijn. Hindley en Storer hurken nu al redelijk tegen het niveau van de subtop-klimmers aan.

hartstikkebedankt

Boasson Hagen voor het voorjaar zou ook nog kunnen, maar die fietst niet voor niks natuurlijk. Ik zie Buchmann en Konrad sowieso niet allebei komen, die weten ook wel dat Dumoulin, Kelderman en Oomen allen ambities hebben.

S. Morgenstern

Dat zijn jongens die zeker die potentie hebben (toptien in de ronde van de toekomst), maar waar je voor de ploeg rond Dumoulin nog lang niet op zou moeten rekenen. Het verschil tussen WT en de kleinere koersen is bij Storer bijvoorbeeld nog heel goed zichtbaar.

Ik denk dat ze voor de TdF qua klimmers die ze al hebben hooguit op Vervaeke kunnen hopen, maar dan moet die eerst stoppen met rondrijden als een natte krant en dan nog wat flinke stappen vooruit zetten.

Laatst gewijzigd
tdola

Roche, mohoric, jesper Hansen, dombrowski, bevin?

Goede renners, nog geen contract. Mohoric wrs te duur, rest misschien best een optie!?

KJP

Mohoric zal niet zo dom zijn dat ie naar Sunweb gaat denk ik eerlijk gezegd. Die gaat daar nooit dezelfde vrijheid krijgen als bij Bahrein, want daar is hij maar zelden knecht.

Hindley en zeker Storer doen het leuk dit jaar en ontwikkelen zich prima lijkt het. Maar die kun je natuurlijk niet in het programma duwen waar je een Geschke/Ten Dam etc. in hebt zitten. Gaat ten koste van hun ontwikkeling en is te zwaar.

Konrad geloof ik niet in dat ie haalbaar is, zal minimaal hetzelfde plaatje willen hebben als Kelderman en Komen. Buchmann krijgt bij Bora juist alle vrijheid dus lijkt me zeker geen optie voor hem.

Denk dat echt dat het van de categorie Kangert/Roche zal moeten komen wil je je versterken.

1 2 ... 10 ... 18 19

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.