[uit de oude doos] Training, toertochten en wedstrijden

1 2 ... 423 ... 504 505
xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Kwak op zondag 30 september 2012 om 13:30

Gisteren ben ik met twee anderen vanaf Utrecht naar de Posbank afgereisd om een middagje te fietsen. Ik kan het alle wielerflitsers uit Utrecht (en die dichterbij de Posbank wonen) van harte aanraden. Lekker glooiend, goede fietspaden en autoluw. Enige nadeel zijn de wandelaars en de 65-plussers met een ANWB jas en elektrische fiets.

Het is een betrekkelijk klein gebiedje, maar desondanks kan je er met gemak 100 kilometer leuk fietsen. Gisteren heb ik een bescheiden 70 kilometer gedaan, maar ik had nog wel weer meer kunnen fietsen en er waren genoeg paden die we niet hadden gedaan.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Mapsv op zondag 30 september 2012 om 19:55

Samen met 5 andere jongens heb ik dit weekend een 24 uurs mountainbike marathon gereden, ongelofelijk hoe kapot je op een relatief makkelijke beklimming gaat na al die uren...

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door lnnrt op zondag 30 september 2012 om 20:06

@kwak: dat is toevallig, dat zit bij ook in de planning. Wil er binnenkort heen en dan in

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op maandag 1 oktober 2012 om 22:28

vandaag 3,5 uur gedaan. Wel iets te warm gekleed!

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op maandag 1 oktober 2012 om 23:11

Wat is het plan voor volgend seizoen Zwiggel?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Stelvio-fan op dinsdag 2 oktober 2012 om 16:47

Vandaag nog 50 km gefietst. Wel te warm gekleed

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op dinsdag 2 oktober 2012 om 16:55

@ Herman Ik doe nu 3,5 uur per dag. Met maar een zone van 140-150 Langzaam watts verhogen in zelfde hartslag.
Dat gaat wel met enorme progressie. Als dat goed gaat.. Doe ik 15 minuten per week er bij. Dus elke dag 3:45, dan week er op 4:00 net zolang tot ik op 6 uur zit en dan bouw ik weer af.

En dan als t goed is mag ik klassiekers rijden, hopelijk leer ik op tijd me niet weg te laten drukken in peloton en om voor in te rijden. En dan als ik nl uit kan rijden. Veel klimkoersen rijden! Nu 57kg. Watts moeten wel naar bepaalde gemiddelde wil ik nog continental gaan worden, maar denk dat ik dat wel haal.

Nu vooral aan het proberen zoveel mogelijk winst te pakken op andere details, ben beetje extreem bezig wat dat betreft.. Gooi eigenlijks alles op het wielrennen :D Ach wie niet waagt die niet wint toch? Als ik het al moeilijk heb, hebben anderen dat net zo.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op dinsdag 2 oktober 2012 om 19:09

Maar train je dan 7 dagen per week 3,5 uur en dan uitbouwen naar 6 uur? Of een aantal dagen.
Want ook al is het op lage intensiteit is het alsnog belangrijk om genoeg rust ertussendoor te nemen. Ik zou max 5 dagen die uren trainen. Dan kom je uiteindelijk met 6 uur per dag ook op 30 uur (wat echt heel veel is).
Let je erop dat je als het seizoen nadert wat minder uren gaat doen en iets meer intensiteit? Let vooral op je rust h

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op dinsdag 2 oktober 2012 om 19:24

Elke dag zoveel trainen is te veel. Onthou goed: een vermoeid lichaam is niet trainbaar. Heb ook die fout gemaakt.

Probeer in uw opbouw 3 weken op te bouwen en dan in de 4e week te rusten (iets minder dan 1e week). Dit vind ik een goed systeem.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op dinsdag 2 oktober 2012 om 19:27

@Noyelje
Dat ben ik deze winter ook van plan. Dat lijkt me voor mezelf ook fijn voor de motivatie. 3 weken focus, de vierde week trainen als ik zin heb en even een borreltje meepakken etc. Daarna weer focus. Mentaal en fysiek lijkt me dat goed concept.

Edit: In het seizoen wil ik btw ook zoiets doen. Vorig jaar week in/week uit koersen was na 3 maanden echt geen drol meer aan.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op dinsdag 2 oktober 2012 om 19:36

@noyelle dat systeem is als je niet op je eigen lichaam let. Wat ik doe is als ik niet de zelfde watts als anders in me zone trap fiets ik zelfde duur maar in herstelzone, ben ik echt moe dan herstel en korte rit. Dus zo kan ik elke dag en wanneer ik dus niet top ben dagje herstel er tussen en weer door.
Dan hoef je niet 1 hele herstelweek te doen.

Ik doe trouwens wel 4 dagen 1 rust 4 dagen en rust nu nog.

@herman

Die 6 uur komt dan pas over meer dan 10 weke he. Dan is t alleen ff van 4 uur tot de 6 paar weke flink mentaal afzien.. Dan weer afbouwen.

Je hebt wel gelijk hoor! Mentaal is 3 weke focus en 1 week rust veeeeel chiller!

Ps:als je echt progressie wil maken.. Kooop een POWERTAP! Voorbeeldje: ik trapte eerst met 150 hf maar 110 watt. Ik snapte niet waarom zo laag. Toen ging ik lette op pedaaltechniek was heel erg fout. Zelfde hf 150 wat als ik anders pedalen rond laat gaan. Dat kan je allemaal zo mooi zien, en helemaal met cadans ernaast!

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Gilly op dinsdag 2 oktober 2012 om 19:45

Met mijn studie(Bewegingswetenschappen) heb ik nu mijn eigen trainingsschema gemaakt. Die heeft een andere opbouw als jullie, maar komt op hetzelfde neer. Kijken welk lichaam zich het beste aan het trainingsschema aanpast!

Misschien wel meest interessante ontdekking tijdens studie: als je je trainingen steeds op dezelfde versnelling rijdt, raak je sneller in vorm!

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Stelvio-fan op dinsdag 2 oktober 2012 om 19:56

@Gilly: Ik denk zeker dat dat klopt.
Ik fiets eigenlijk als training 2 x per week 50 km alleen, en dan probeer ik dat zo snel mogelijk af te leggen.Ik merk dat ik zo beter rijdt dan een heel gevarieerd schema met duurtraining etc. Als afwisseling rijd ik wel eens een rondje van 70-150 km met meerderen om een beetje inhoud te krijgen.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op dinsdag 2 oktober 2012 om 20:28

@Gilly
Je derde zin is ongeveer de belangrijkste. Trainingen zijn naast wetenschap ook vooral kwestie van trial&error voor elke persoon afzonderlijk. Hou nu al wel twee jaar logboek bij (vooral in de voorbereiding, daarna minder) en daar leer je superveel van!

Hoe zit dat met die versnelling? Heb je daar artikeltje bij?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Gilly op dinsdag 2 oktober 2012 om 20:36

Artikel weet ik niet, heb het uit een boek uit de bieb op de uni. Ik zal eens kijken hoe dat boek heet.

Sneller in vorm is misschien een gevolg van. Het was zo dat je lichaam aan de (constante) arbeid gewend raakte. Hierdoor herstelde je na de inspanning sneller en kwam je sneller in een 'flow'.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op dinsdag 2 oktober 2012 om 20:42

Aha, ok

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door noyelje op dinsdag 2 oktober 2012 om 21:34

@zwiggel: kun je met die powertab ieder moment van uw trap het wattage zien? Want ik denk dat mijn traptechniek ook niet echt ok is.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door janwillem92 op dinsdag 2 oktober 2012 om 21:37

Keuzes he, nu al jaren in m'n kop om veel meer te fietsen(van toeren naar koersen) maar kom om allerlei redenen toch niet van m'n voetbal af. En dat is lastig te combineren.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door zwiggelbig op dinsdag 2 oktober 2012 om 21:43

@noyelle nee wat is nooit consctant. Maar altijd iets ban 20 range. Alleen echt.. Op zelfs hoge versnellings trap ik bijna niks puur door trap techniek. Maar als ik daar me kracht uit haal dan gaat me rpm omhoog dus moey versnelling omhoog om 90-110 te behouden en dan is de wat met zo'n 40 hoger soms nog meer.

Nu rij ik me hele training een stuk meer watt en word ik elke dag dus sneller en veel sterker. En wel in zones.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door kartje op dinsdag 2 oktober 2012 om 22:49

BTW simplex heb je al een datum in je gedachten? Ik kan normaal gezien elke zaterdag uitgenome 13 oktober. :) Ik kijk er in elk geval al heel erg naar uit

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door simplex op dinsdag 2 oktober 2012 om 22:55

O ja ik wilde morgen een mail sturen. Maar het eerste weekend is 13/14 en ik had zondag 14 okt. in gedachten. We spreken elkaar nog

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Scotty op woensdag 3 oktober 2012 om 15:22

@zwiggel hoe oud ben je?

Waar haal je in vredesnaam de tijd vandaan...

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door nietram op woensdag 3 oktober 2012 om 15:26

@Scotty
Dat vraag ik me ook af. School gecombineerd met sport misschien?

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door gesink/dekker op woensdag 3 oktober 2012 om 17:31

@hermantk,
Wat leer jij zowel van een logboek? Ik heb er ook een, alleen kijk ik er niet al te vaak in. Dus misschien dat jij mij kan leren waarom ik er vaker in moet kijken.

xistnc

Oorspronkelijk geplaatst door Hermantk op woensdag 3 oktober 2012 om 18:37

Ik hou bv bij: Type training, duur, afstand, gem. hartslag, max. hartslag, slaap, trainingsmotivatie (cijfer 1-10), weersomstandigheden, verloop training, en gevoel na training (cijfer 1-10)

Dat heb ik allemaal overzichtelijk per week in Excel staan, en dan zie ik dus zo wanneer ik progressie heb geboekt, geen zin meer had, of vermoeid raakte etc.
Daarbij zijn vooral die cijfers voor en na training belangrijk, en verloop van de training. Duur en afstand en type training kunnen dat dan beetje verklaren.

Je leert dus waar je lichaam (en/of geest) goed en niet goed op reageert. Dat is nog belangrijker dan theoretische trainingsleer.

1 2 ... 423 ... 504 505

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.