Team LottoNL-Jumbo 2018

1 2 ... 301 ... 481 482
tendam

Maar de powerklimmen in de Tour zijn eigenlijk niet zo geschikt voor een renner als Tolhoek. De Giro zou hem beter moeten liggen, en omdat het niveau daar doorgaans lager ligt denk ik dat hij nu al in aanmerking zou komen voor een plek dicht bij de top-10.

Z'n tijdrit is erg slecht, maar daar is op te trainen. Tijdrijden is sowieso niet meer zo van belang, tenzij voor de winst.

S. Morgenstern

De matige tijdrit van Tolhoek is gewoon een feit, de derde week van Roglic was een reëel vraagteken.

KJP

Tolhoek heeft buiten de ToC nog nooit een tijdrit gereden waar het er echt om ging, dus waar komt het in godsnaam vandaan dat idee dat hij zo'n beetje de allerslechtste tijdrijder is in de historie van het wielrennen?

Ik ga toch wat scorebordjournalistiek doen:

Dauphine 2017 - Tolhoek was toen nog lang niet van het niveau wat hij nu heeft:
https://www.procyclingstats.com/race/dauphine/2017/stage-4

Rijdt hier naar een 37ste stek, over ietwat geaccidenteerd terrein (Zoals de enige tijdrit van de TdF nu ook is) en pakt hier gewoon tijd op mannen die hier uiteindelijk in de top-10 rijden zoals Bardet, Meintjes. En verliest een luttele 25 seconden op uiteindelijke podiumrijder Martin en winnaar Fuglsang.

Tour of Californie 2017 - Tolhoek was dus toen ook nog lang niet van het niveau wat hij nu heeft:
https://www.procyclingstats.com/race/tour-of-california/2017/stage-6

Wordt hier 48ste, terwijl hij dus nergens voor rijdt verliest hij op 24 kilometer nog geen 1,5 minuut op de beste klassementsmannen Talansky en Bennett. Op een Majka verliest hij zelfs maar 45 seconden.

Baskenland 2017 - Ook hier rijdt Tolhoek nergens voor en was hij nog niet van het niveau wat hij nu heeft:
https://www.procyclingstats.com/race/itzulia-basque-country/2017/stage-6

Ook hier rijdt hij sneller dan een Bardet, verliest niet bijzonder veel op Yates, Uran, Woods e.d. die allemaal wel voor een klassement rijden.

Dus ik vind het oprecht onzin dat Tolhoek hier neergezet wordt alsof ie achterstevoren op een tijdritfiets zou zitten. Geef die gast eens een klassement (Of voor de verandering eens twee) de kans, en oordeel dan of hij het in zich heeft of niet.

ghostwriter

'@KimJungPoels
In de Tour of Calafornia van 2017 verloor hij 1.5 minuut of Bennett! Die zelf een matige tijdrijder is! Dat zegt dus HELEMAAL niets... In bijna elke andere tijdrit die hij heeft gereden verloor hij gemiddeld een minuut per tien kilometer. In de Ronde van Het Baskenland van 2017 verloor hij ook zo'n minuut per 10 kilometer (2.5 minuut in 27 kilometer). Het is een FEIT dat Tolhoek tot nu toe als er een goede tijdrijder meedeed zo'n minuut per 10 kilometer verloor.

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

Ik betwijfel of het echt nodig is om veel tijd in de tijdrit te steken. Uiteraard moet ze met hem op zoek naar een optimale positie, maar om hem veel trainingen op die fiets af te laten werken zou ook enigszins ten kosten kunnen gaan van zijn klimvermogen. Daarnaast zal het hoe dan ook een zwakke plek blijven. Beter investeert hij in het werk waarin hij ondertussen al heel dicht tegen de subtop aan zit. Ik zie hem dan ook liever wat meer tijd doorbrengen op plekken waar hij veel bergop kan trainen.

Het voornaamste waar zijn tijdritkwaliteit wel belangrijk voor zou kunnen zijn is een toekomstige Tour de France met een lange ploegentijdrit, waarbij ze met Roglic voor de overwinning willen gaan. Goed mogelijk dat in de toekomst de voorkeur dan eerder zou gaan naar klimmers met wat meer vermogen (De Plus en Powless bijvoorbeeld).

ghostwriter

'@vlek
Hier ben ik het helemaal mee eens. Natuurlijk moeten ze Tolhoek goed op zijn tijdritfiets zetten (zoals ze dat bij elke wielrenner moeten doen) maar hij kan zich veel beter richten op zijn ontwikkeling als klimmer. Als hij daarin een topper wordt kunnen ze altijd nog bepalen om hem vaker op zijn tijdritfiets te laten trainen.

KJP

'@Ghostwriter

Ik snap gewoon niet waarom het één het ander per se uit moet sluiten. Poels had inderdaad inmiddels heel veel overwinningen kunnen boeken door het klimmen. Maar het lange trainen op power draaien op de klimmen heeft hem ook bepaald geen windeieren gelegd in de tijdrit. Sterker nog Poels is gewoon een hele goede tijdrijder inmiddels.

Je haalt Quintana aan om een punt te maken. Maar dat is toch juist het ultieme bewijs dat je prima om de top-10/top-5 kunt meedraaien en toch wat ruimte van favorieten kan krijgen om een dagzege te pakken?

Ik denk dat Tolhoek zijn tijdrit met een klein beetje inspanning prima kan verbeteren tot een niveau waarin hij tijd kan pakken op de allerslechste tijdrijders (Type Bardet/Martin/Carapaz) de schade heel erg beperkt kan houden tov de gemiddelde tijdrijders (Type Uran/Kruijswijk/Mollema) en tot enkele minuten kan beperken tov de echte toppers (Dumoulin/Thomas/Porte). Dan kan je zeker in de Giro gewoon prima mee doen om een top-10 en ik denk op termijn zelfs top-5.

Het lijkt me voor een gast als Tolhoek gewoon prima om een keer of wat met klassementsambities aan een grote ronde te starten. Lukt het niet dan kun je altijd terug naar het rittenkapen zoals nu Majka, Yates, Mollema e.d. doen. :)

Sandy Casar

Van Hoecke heeft getekend bij BMC/CCC en heeft een verbeterd contract van TLJ geweigerd. Er is dus niet bewust doorgeselecteerd zoals hier beweerd:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180727_03634340

S. Morgenstern

Bardet en Meintje zijn toch ook matige tijdrijders? Waarom doen alsof de constatering dat Tolhoek ook zo'n type klimmer is, meteen betekent dat we hem achterin dat rijtje plaatsen? Volgens mij kun je beter gewoon discussiëren met de opmerkingen die daadwerkelijk worden gemaakt, in plaats van het overdrijven van die opmerkingen, om ze vervolgens eenvoudig als onzin neer te zetten.

Laatst gewijzigd
kooltje

Tuurlijk moet hij hier keihard aan werken. Ook een must in de reguliere etappes.

Kijk bijvoorbeeld naar een Kruijswijk in het vlakke stuk voor de Alp. Meer dan Kruiswijk daar verloor mag je echt niet verliezen.

KJP

'@Ghostwriter,

Ja op de allerbeste tijdrijder van het stel dus. Niet op alle renners die top-10 reden dat is dus precies wat ik je duidelijk probeer te maken. Ik zeg ook helemaal nergens dat ze Tolhoek opeens iedere week drie keer op een tijdrit moeten laten trainen. Ik zeg alleen dat ik zijn wat zwakkere tijdrit gewoon niet als reden zie dat hij geen klassement zou kunnen rijden. Want ik, en dat herhaal ik dus, zie gewoon dat Tolhoek op lang niet alle top-10 renners in kleine rondes/GT's uberhaupt tijd hoeft te verliezen, zelfs niet met zijn huidige tijdrit.

Dus ik zeg heel simpel om tot een conclusie te komen:
- Zorg dat je met een minimale training de tijdrit wat aandacht geeft en zoveel mogelijk verbeterd
- Train verder vooral om het klimwerk
- Start rondes wel met regelmaat met de ambitie om een klassement te rijden - de tijdrit beperkt hem daar echt niet dermate in dat het niet gaat lukken.
- Mocht je te ver achter komen te staan focus je dan op ritwinst.

en @vlek, ik reageer dus op deze passage van Ghostwriter:

''Het lijkt me sterk dat Tolhoek (volgend jaar) een vrije rol krijgt in een grote ronde. Hij doet het goed als knecht en ontwikkeld zich geweldig maar hij kan zich beter richten op het pure klimmen dan op het rijden van klassementen. Hij heeft namelijk geen goede tijdrit en het lijkt me zonde om daar heel veel tijd en energie in te investeren die hij (in mijn ogen) beter kan investeren in het ontwikkelen van zijn (al goede) klimcapaciteiten.''

Daarin wordt toch gewoon gezegd dat Tolhoek zich beter nooit kan richten op het rijden van klassementen omdat zijn tijdrit te slecht is? Dan lijkt het me niet dat ik mijn argumenten overdrijf als ik er renners bij pak die ondanks eenzelfde of nog slechtere tijdrit gewoon podium hebben gereden in GT's of etappekoersen hebben gewonnen.

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

Poels is nooit een matige tijdrijder geweest. Heeft ook gewoon het postuur van een klimmer die ook in tijdritten goed uit de voeten moet kunnen. Vanaf het moment dat hij op een fatsoenlijke fiets zat heeft hij dat regelmatig bevestigd.

S. Morgenstern

Je maakt echter wel een karikatuur van de constatering dat Tolhoek geen goede tijdrit heeft. Dat stoort.

Dat een matige tijdrijder uitstekend voor klassementen kan gaan is verder een punt dat ik ook onderschrijf.

tendam

Tolhoekje maakt in elk geval een enorme ontwikkeling door. Het lijkt wel of het slaapmiddel-incident hem heeft wakkergeschud, want hij is sindsdien 2 klassen beter.

Timocycling

Ik zou hem het liefst in een Nieve rol zien. Die potentie heeft hij zeker.

KJP

Ik ben dan ook niet zo zeer met jouw constatering dat Tolhoek een matige tijdrijder is in discussie. Ik ben met de Ghostwriter in discussie over zijn statement dat Tolhoek door zijn tijdrit niet voor klassementen moet gaan. Naar mijn mening kan dat dus alleen een terechte conclusie zijn als je Tolhoek als allerslechte tijdrijder ooit ziet. En dat is ie dus niet.

Als je je in de discussie wilt mengen dan vind ik dat prima, maar ga dan ook in op het onderwerp. En pak niet een afgeleide van het onderwerp: Is tolhoek en goede tijdrijder? om de discussie af te leiden en mij neer te zetten als iemand die heel erg overdrijft om een punt te maken. De argumenten die ik heb gebruikt zijn namelijk geen seconde bedoeld om te beweren dat Tolhoek een goede tijdrijder is, ze zijn ook niet bedoeld om een karikatuur te maken van wie of wat dan ook. Ze zijn bedoeld om aan te tonen dat de tijdrit van Tolhoek niet dusdanig slecht is dat hij klassementen bij voorbaat al moeten laten lopen. In dit geval dus functioneel voor de discussie, of jou dat nou stoort of niet.

En overigens reageer ik dus ook gewoon inhoudelijk op wat er gezegd werd, namelijk deze passage:

''Maar hoeveel klimmers die zo’n dramatische tijdrit hadden als Tolhoek hebben hun tijdrit op het niveau weten te krijgen wat nodig was om een top 5 klassement te rijden in een grote ronde? Zelfs iemand als Quintana die bekent stond om zijn slechte tijdrit was een véél betere tijdrijder dan Tolhoek is.''

Zo'n dramatische tijdrit als Tolhoek. Letterlijk staat het er. Nou er zijn er dus al geweest die zelfs met een nog slechtere tijdrit dan Tolhoek nu heeft (Zonder er energie in te steken) podium reden in de Tour de France. Bardet dus, vorig jaar, en het jaar ervoor.

Laatst gewijzigd
S. Morgenstern

Ik stel enkel dat je het niet nodig hebt om de gemaakte opmerkingen te verdraaien tot een Tolhoek die de allerslechtste tijdrijder aller tijden is die achterstevoren op die fiets zit. Dat je uitstekend in staat bent om zonder dat soort trucs een discussie te voeren laat je inderdaad goed zien. Des te meer reden om storende hyperbolen achterwege te laten..

KJP

Nouja ik lees deze passage: ”Maar hoeveel klimmers die zo’n dramatische tijdrit hadden als Tolhoek hebben hun tijdrit op het niveau weten te krijgen wat nodig was om een top 5 klassement te rijden in een grote ronde? ''

Dus echt wel als een opmerking die er op moet wijzen dat Tolhoek zo'n beetje de allerslechtste tijdrijder ooit is. Het plaatst hem in ieder geval heel ver achter Bardet bijvoorbeeld, tenzij ghostwriter hem even niet herinnerde. Het plaatst hem dus achter MA Lopez, het plaatst hem achter Carapaz, achter Pozzovivo. En dan pak ik dus alleen renners die het afgelopen jaar top-5 reden in een grote ronde ondanks een tijdrit die zeker niet echt beter is dan die van Tolhoek.

Dus als je het opvat als een truc om een discussie te winnen dan prima, maar zo was het zeker niet bedoeld. Ik heb de passages van Ghostwriter gewoon serieus opgevat om een manier alsof Tolhoek veruit de slechtst tijdrijdende klassementsman van dit moment zou zijn, en dat is dus gewoon niet zo in mijn ogen.

S. Morgenstern

Tolhoek wordt nergens weggezet als de slechtste tijdrijder van het peloton en daar zou de discussie dan dus ook niet over moeten gaan. Het antwoord op de vraag van ghostwriter was simpelweg dat je met een tijdrit als die van Tolhoek prima top vijf kunt rijden (mits je als klimmer goed genoeg bent en daadwerkelijk bij de beste vijf zit), aangezien renners met een even belabberde tijdrit hem dat reeds voor hebben gedaan.

Laatst gewijzigd
KJP

Als je letterlijk alleen tekst leest is de interpretatie dat het een gewone vraag is mogelijk ja. Ik kan me echter niet voorstellen dat een veelvuldig wielervolger als Ghostwriter bij het stellen van de vraag toevallig even 4 van de laatste 15 renners die top-5 in een grote ronde hebben gereden over het hoofd zag. Tel daarbij op dat dramatisch ongeveer het zwaarste superlatief van slecht is dat je in deze context kon gebruiken en ik interpreteerde het dus als het wegzetten van Tolhoek als de slechtste tijdrijders van alle klassementrenners.

Anyway, discussie verder niet waard meer. Volgens mij zijn de meeste het hier wel eens dat Tolhoek wel gewoon ambities moet hebben voor klassementen, dat hij focus moet blijven houden op klimmen en ondertussen proberen zijn tijdrit de verbeteren waar mogelijk.

Timocycling

Jongens alsjeblieft zeg, wat een non-discussie. Laat Tolhoek en LTJ doen waar ze zin in hebben. Die jongen komt er heus wel. Of hij nu kan tijdrijden of niet.

S. Morgenstern

Alle klassementsrenners rijden tenslotte top vijf..

mschuts

Gesink 3 jaar langer bij LottoNL-Jumbo

KJP

Zoooo... Dus, wat verwachten we van de etappe van vandaag? Roglic en Kruijswijk nog in de aanval?

cubie

Gesink verlengt met 3 !!! jaar. Ze hebben blijkbaar nog veel vertrouwen in hem. Hij moet toch wel veel salaris hebbeningeleverd, want zijn prestaties zijn nou niet om over naar huis te schrijven.

1 2 ... 301 ... 481 482

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.