Vijf keer top5 in de Giro, waaronder een 2e en een 3e plaats.
Deze Vuelta inmiddels vier keer top6, waaronder een 2e en een 3e plaats. In een Vuelta die ongeveer halverwege is en nog enkele kansen zal bieden.
Winnen in een grote ronde lukte nog niet nee, als dat het enige is wat telt voor een renner als Van Poppel dan is het inderdaad niet voldoende nee.
Ik denk daar anders over en zie de toegevoegde waarde van een 5e of 6e renner in de selectie van hetzelfde type niet echt en al helemaal niet met het verhogen van de kansen op dagsucces.
Een Giro selectie met bijvoorbeeld Bennett, Kuss, Tolhoek, Bouwman, Gesink zie ik liever aangevuld worden met een type als Van Poppel dan met nog een klimmer die inwisselbaar is met een van die eerder genoemde namen.
'@KimJungPoels
Ik heb niks tegen Danny van Poppel; alleen rijdt hij de GT's om volgens de ploegleiding weer sterker te worden.
Derhalve zeg ik, dat hij volgend jaar waarschijnlijk maar 1 GT gaat rijden. Lijkt mij toch wel logisch. Hij zal 1 rit winnen in een GT, maar hij komt niet in de buurt van Dylan Groenewegen & Co. Hij is echt wel goed, maar ik lees, dat de teamleiding 't daarmee eens is. Dus laat hem de klassiekers rijden, daar zal hij echt vaker winnen met de juiste ondersteuning. Nu mannen als Martin, Van der Hoorn en Teunissen er bijkomen wordt 't juist leuk om hem in dat werk te zien.
Het is geen sinecure om zomaar even een voorjaarswedstrijd te winnen, laat staan meerdere. Daarnaast is voorjaar + 2 weken Giro + Vuelta op zich geen onmogelijke combinatie voor een sprinter. En als laatste wat denk jij dat precies de toevoeging is van de 6ste en 7de knecht voor Bennett/Kruijswijk in een Giro bijvoorbeeld? Ik zie die gewoon nauwelijks.
Dus je levert een goede sprinter in en krijgt er nauwelijks iets voor terug.
"Een Giro selectie met bijvoorbeeld Bennett, Kuss, Tolhoek, Bouwman, Gesink zie ik liever aangevuld worden met een type als Van Poppel dan met nog een klimmer die inwisselbaar is met een van die eerder genoemde namen."
Met liever win je geen races.
TLJ haalt De Plus en is kennelijk nog met een klimmer bezig. Dan ga je die mannen toch inzetten, waar zij nodig zijn.
Dus als Van Poppel mee zou gaan, dan krijgt hij 1 man mee ook volgens je eigen verhaal.
Als Bennett weer kopman wordt in de Giro dan zie ik Sepp Kuss met Bouwman, De Plus, Gesink en Olivier in de ondersteuning.
'@ kj poels
Aanklooien hebben ze het eerste anderhalf jaar al gedaan. Die tijd hoef ik niet terug. Af en toe een plan B is niet erg, maar werken volgens schema en planning levert het meeste op. Dus wat mij betreft niet beginnen aan een koers zonder plan of onder het motto we zien wel waar het schip strandt.
Er zijn ook nog andere wedstrijden dan de Giro. De Plus, Olivier enz kunnen in de eerste helft van het seizoen een prima wedstrijd programma krijgen zonder de Giro om dan later in de Vuelta een rol te krijgen die vergelijkbaar is met dezelfde type mannen in de Giro.
Het lijkt mij een beetje te veel van het goede om dit type renner allemaal in de Giro op te stellen, een verdeling tussen de drie grote rondes lijkt mij veel logischer. Hierdoor heb je vanzelf ruimte voor een renner als Van Poppel in de Giro.
"Het lijkt mij een beetje te veel van het goede om dit type renner allemaal in de Giro op te stellen, een verdeling tussen de drie grote rondes lijkt mij veel logischer."
Dat lijkt mij niet 't punt, want theoretisch gezien:
Giro: Kruijswijk, Bouwman, Clement, De Plus, Kuss en Gesink 6 klimmers en Jos Van Emden en 1 sprinter?
TdF: Roglic, Bennett, Gesink, Tolhoek, Groenewegen, Jansen, Martin en Roosen.
Vuelta: Kruijswijk, Bennett, Clement, De Tier, Olivier, Powless, Leezer en Van Poppel?
Dan heb je de klimmers voldoende verspreid over de drie GT's.
Het zou mij niet verbazen als Kruijswijk volgend jaar toch nog eens wil proberen te schitteren, zeker aangezien Sky daar niet met het A Team zal aantreden en ik verwacht dat zowel Roglic als Groenewegen volgend jaar weer hun doel mogen maken van de Tour na hier dit jaar en vorig jaar al succesvol te zijn geweest.
Dan blijft nog open de vraag of van Poppel weer de Giro zal rijden, al neig ik toch naar de gedachtegang van kelderfan, alles wijst er op met het aantrekken van Teunissen en het willen halen van vd Hoorn en atuurlijk van Aert dat de ploeg meer aandacht wil genereren in Belgie en dus vanzelfspreke in de in Belgie geliefde kasseikoersen.
Ik verwacht dan ook dat het klassieke voorjaar voor de ploeg met enkele wedstrijden zal worden uitgebreid, wedstrijden zoals Le Samyn waar Danny normaliter gewoon tot een van de kanshebbers zou mogen behoren. Dit hoeft uiteraard niet te betekenen dat hij Giro niet rijd, maar een vol klassiek voorjaar gecombineerd met Vuelta zou zoals kelderfan suggereert ook geen gekke gedachte zijn.
Tweede vraag is of Bennett nog eens de Giro zal willen en of mogen betwisten, of dat hij als Luxe helper cq 2e klassementsman (de rol van Kruijsijk dit jaar) naast Roglic de Tour gaat doen.
Derde vraag zal zijn of de ploeg een jongen als Kuss al in het diepe wil gooien als knecht in de Tour of dat ze hem geleidelijk willen brengen en kiezen voor een start als luxe helper cq schaduwkopman in de Giro, een wedstrijd die hem met zijn postuur en gewicht normaliter beter zou moeten liggen dan de Tour.
(Ik zou Kuss overigens ook wel in de Waalse Klassiekers en dan met name Luik willen zien, met zijn versnelling wellicht een interessante wedstrijd).
Tolhoek heeft wat mij betreft zijn waarde dit jaar in de Dauphiné en Tour bewezen als klimknecht en verwacht ik daarom mede wellicht op voorspraak van Roglic wederom in de Tour (een logische keuze als Kuss die ik zie als hetzelfde Type de Giro zal doen)
Vluchtig mijn idee.
Een ultieme poging met een aantrekkelijke koers podium te halen met Kruijswijk in de Giro, dit met de volgende opstelling in grote lijnen:
Kruijswijk
Gesink
Bouwman
Bennett??
Kuss
Olivier
Van Poppel (of als hij niet start Clement als hij kan)
van Emden? Of bijv Martens/leezer als piloot voor van Poppel, mits hij start
Tour, uiteraard met Dylan en Primoz:
Roglic
Groenewegen
Gesink
Roosen
Tolhoek
Martin???
De Plus
Jansen/Teunissen
Eventueel zou je de Plus en Kuss nog kunnen uitwisselen om een sterkere klimmer voor Roglic mee te nemen en Kruijswijk zijn ondersteuning heeft daar met de aanwezigheid van Bennett dan niet heel erg onder te lijden.
Op deze manier heb je al direct even sterke of sterkere ploegen staan als dat er dit jaar stonden is mijn idee.
Overigens zou ik Powless een vergelijkbaar programma laten rijden volgend jaar als dat Kuss dit jaar had zodat Powless volgend jaar in de Vuelta zijn GT debuut kan maken.
Veel zalnafhankelijk zijn van de persoonlijke wensen van de kopmannen en andere bepalende renners.
Het zal met dit groeiende team (qua talent) nog een hele kluif worden voor de ploegleiding om iedereen tevreden te houden
Bennett heeft al de toezegging dat hij volgend jaar weer de Tour mag rijden.
Dat betekent dus in principe dat Kruiswijk weer de Giro gaat rijden. De Tour heeft hem dit jaar in Nederland veel publiciteit, een veel grotere populariteit en goed betaalde deelname aan de criteriums opgeleverd. Daar staat tegenover dat hij in de Giro de kans heeft om het podium te halen en in de Tour is vijfde worden wel zo'n beetje het maximale. Dus ik kan me voorstellen dat hij zelf ook naar de Giro wil om daar eindelijk die podiumplaats binnen te halen.
Daar moet de ploeg dan ook voor samengesteld worden. Een sprinter mee nemen betekent dat je daar voor ook twee of drie andere renners mee moet nemen en dat gaat weer voor ten koste van een ploeg die voor de eindoverwinning moet kunnen gaan.
Een ploeg met zes klimmers heeft als probleem dat er te weinig renners voor het vlakke zijn. En die zijn nodig om de kopman van voren te houden in de eindfase van de vlakke etappes. En ook als TLJ de koers moet controleren omdat Kruiswijk in het roze rijdt of het heft in handen moet nemen zijn dergelijke renners nodig. In de voorbeelden van de ploegen met zes klimmers die ik hier zie langskomen zou dat betekenen dat Clement en De Plus veel te vroeg aan de bak moeten.
De Plus zou ik sowieso niet meenemen naar de Giro. In mei is hij net bij de ploeg en hij heeft nog nauwelijks getraind op de schema's van TLJ e.d. Voor de ontwikkeling van De Plus lijkt met het beste dat hij dat hij zich eerst gaat richten op de Ardense klassiekers, TLJ kan hem daar goed gebruiken, dan de Dauphinë gaat rijden en zich dan via een hoogtestage gaat voorbereiden op de Vuelta.
Mijn ploeg die Kruiswijk aan de eindoverwinning in de Giro moet helpen zou daarom bestaan uit Kruiswijk, Gesink, Kuss, Bouwman, Clement, Van Emden, Martens en Wynants of Leezer. Deze ploeg is evenwichtig samengesteld uit klimmers, temporijders en renners voor het vlakke.
'@t30jz als je leezer, wynants of Martens inruilt voor Van Poppel heeft Kruijswijk met 2 van die 3 jongens mannen die hem op het vlakke goed kunnen ondersteunen en ook van Poppel zal tevreden zijn omdat hij dan naar voren gebracht kan worden door deze mannen met Kruijswijk in het wiel zodat die ook voorin blijft zitten. Ik zie niet in waarom ze van Poppel dan niet mee zouden moeten nemen.
Giro: Kruijswijk, Tolhoek, Kuss, Bouwman, Clement, Van Edmen, Jansen, van Poppel
Tour: Roglic, Bennett, Gesink, De Plus, Martin, Teunissen, Roosen, Groenewegen
Vuelta: Kruijswijk, Bennett, Tolhoek, Powless, Olivier, Martens, Leezer/Teunissen, Van Poppel
Allemaal volledig overbodig natuurlijk, misschien zitten er wel vette dikke TTT's in een van de rondes, of breekt 1 van de beoogde kopmannen een been in Maart. Verder ook prima als van Poppel het volledige voorjaar doet en bijvoorbeeld Californie + Dauphine/Zwitserland met Groenewegen dan voor de de eerste 2 weken van de Giro.
'@javier: Gesink heeft alleen nog als doel in de Tour en de Giro een etappe winnen, dus dan zal die wel bedongen hebben daar te mogen starten.
Giro: Kruijswijk, Gesink, Tolhoek, Bouwman/Clement, van Poppel, Leezer/Jansen, van Emden en Lindeman/Eenkhoorn
Tour: Roglic, Bennett, Gesink, Kruijswijk, Groenewegen, Roosen, Teunissen/Jansen en Martin
Vuelta: Bennett, Kuss, De Plus, Bouwman, Powless/De Tier, Lindeman/Eenkhoorn, Boom/vd Hoorn en Martens/Jansen (of klimmertje minder en sprinter meenemen)
Leuk dat eindeloos speculeren, terwijl en de ploeg nog niet volledig bekend is en de parcoursen nog niet bekend zijn.
Mijn gedachten nav voorbij gekomen opstellingen:
Bennett tour en Vuelta achter elkaar lijkt me onwaarschijnlijk, te korte tijd ertussen en die lijkt na grote ronde echt even hersteltijd nodig te hebben.
Een opstelling met 6 klimmers, kopman en 1 vlakke knecht lijkt me onwaarschijnlijk, 2 vlakke knechten/tempomakers lijkt me het minimum. Dat heeft kruijswijk ook aangegeven, fijn, krachtenbesparend als hij door peloton geleid wordt in de vlakke ritten.
Enkele zekerheden lijken me Roglic tour, groenewegen tour met iets van vaste lead out, Gesink tour en Giro, Tony Martin tour, van Poppel minimaal giro of Vuelta.
Maar verder kan je eindeloos schuiven met de renners. Een en ander zal afhangen van parcoursen, vorm, evt blessures maar ook bezetting kortere rondes (Baskenland en Romandië heeft Roglic bijv ook sterke ondersteuning nodig).
Ik zeg niet dat hij het slecht gedaan heeft hoor, allesbehalve, maar het lijkt me ook niet meteen een zekerheidje voor beide rondes nu de selectie in de breedte gewoon veel sterker aan het worden is. Daarbij zijn de kansen op een ritzege voor Gesink in de Tour denk ik zeker niet kleiner als hij de Giro niet heeft gereden (lees; groter).
Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik Gesink ook op een heel aantal momenten wel wat te kort vond komen, vooral in de Giro als klimknecht/aanvaller. Maar hij heeft ook een aantal momenten gehad dat hij super reed. Toch kan ik me voorstellen dat de ploeg liever ziet dat hij zich 100% focust op alleen de Tour bijvoorbeeld. Wellicht ook niet, maar nu al een zekerheid voor beide rondes zou me verbazen.
Ik vrees dat zolang er voor een klassement en sprint gereden wordt het voor Robert heel moeilijk gaat worden om die doelen te verwezenlijken. Misschien moet je dan de keuze maken om in de Giro vooral voor etappezeges te gaan en bijvoorbeeld Kuss gewoon te laten kijken hoever hij in een klassement kan komen zonder echt ondersteuning. Zodat Robert niet alleen maar hoeft te knechten.
Is ook nog een optie wellicht inderdaad Rahims. Met een tridente naar de Tour met Roglic, Kruijswijk en Bennett en dan de Giro met Kuss, Tolhoek en Gesink waarbij de eerste twee kunnen kijken hoe ver ze komen. Ze kunnen echt heel veel kanten op met veel verschillende renners en overal een leuk tot zelfs een zeer goed team neerzetten dat op alle vlakken mee kan doen.
'@vlek
Ik denk dat als Kuss niet op beklimmingen een paar kilometer op kop rijdt voor z'n kopmannen, hij minstens zo goed finisht als hen. Alsnog verliest hij maar een half minuutje. Tolhoek deed het natuurlijk ook goed in de Tour, maar lag er veel eerder af en dan ook nog zonder echt te werken. Qua potentie en overschot zie ik meer in Kuss, podiumkandidaat is misschien wat overdreven voor volgend jaar, maar als je beiden een vrije rol geeft zie ik Kuss veel verder komen.
Niveau is over het algemeen natuurlijk ook lager in de Vuelta dan in de Tour he, dus dat speelt ook wel een rolletje. daarbij zat een Tolhoek in San Sebastian op die pukkel ook bij de beste 5 ofzo geloof ik. Ik denk dat beide best de potentie hebben om leuke dingen te doen in de toekomst, Kuss misschien nog wel wat meer dan Tolhoek, maar Tolhoek is qua ervaring dan al weer net wat verder. Tijdens de ontsnapping naar Roquetas de Mar kon je natuurlijk ook wel zien dat Kuss ook nog niet iedere etappe zomaar met de beste mee gaat.
Beide hebben een prima stap gezet en verdienen een kans volgend jaar om het e.e.a. te kunnen proberen denk ik.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.