Scorito Giro 2018

1 2 ... 121 ... 187 188
Gesloten
wesley1983

Viviani/Schachmann vond ik een heel belangrijk koppel voor de eerste week. Chaves/Nieve kan dit ook zijn als er blijkt dat er 1 gaat voor het bergklassement, ook al omdat je 9 plekken moet invullen.Dennis/Drucker is dus mislukt doordat hij maar 2e was in de tijdrit en daardoor de mensen met Dumoulin/Oomen vandaag ook die laatste kunnen opstellen.

Laatst gewijzigd
vasnd

'@wesselvanoers koppeltjes leveren extra punten op omdat bv een Formolo gratis en voor niets teampunten pakt van een goede puntenklassement van S. Bennett.
Randvoorwaarde is bij mij altijd wel dat ik ze alleen overweeg in het geval van een 50/50 keuze.

wesley1983

'@Wesselvanoers: Viviani levert nu teampunten op voor de witte trui van Schachmann en omgekeerd kan dit vandaag ook als Viviani de overwinning pakt en de sprinterstrui. Vorig jaar was dit ook het geval met Gaviria/Jungels.

Gids03

Jongens normaal staat er op de website volg hier de rit maar dat kan ik nergens vinden oo deze nieuwe website ????? Ik ben op een festival dus kan niet op tv kijken en de reacties enzzzz van de rit ???

nasibal

Goed, op aanvraag: Nog even mijn team + overwegingen.

edit: manmanman epos incomming:

Ik denk dat we met z'n allen er wel uitgekomen zijn dat er een aantal 'hoofdknopen' door te hakken waren:

1)Froome, Dumoulin (,Mal)
Al vrij snel was ik er achter dat Froome én Dumoulin gewoon niet ging werken. Eventueel zou het kunnen door MAL weg te laten, maar dan moest je ergens anders nog 500k weghalen. Als je er van uit gaat dat MAL op z'n plaat gaat (de kans is groot) dan moet je hem niet nemen. Wil je gokken op het feit dat hij wel uitrijd dan kan je er van uit gaan dat hij die witte trui mee naar huis neemt, wat sowieso alleen al na de Giro gewoon gratis punten oplevert. De witte trui eventueel compenseren met anderen zou in theorie een optie zijn, maar dat was me niet alleen een te grote gok, het zou ook ten kosten gaan van minimaal 1 plaats in je klimteam welke je beter zou kunnen gebruiken dan voor 'witte trui compensatie'. Goed, de gok met MAL dus genomen, waardoor de discussie Froome/Dumoulin over blijft. Beiden kunnen in principe 21 etappes top 20 rijden, waarbij Dumoulin een voordeel heeft in de tijdritten (schatte ik in) en dus ook in AK punten de eerste week (Ook een goede Froome had gewoon zomaar niet verder kunnen komen dan plek 6 gisteren). Aan de andere kant laat Dumoulin een hele duidelijke trent zien in zowel zijn succesvolle vuelta als gewonnen Giro: In bergetappes die relatief 'los' staan en bestaan uit een lange aanloop + slotklim is hij retegoed en kan hij winnen (al zaten er in de Giro, op quintana na, weinig echte 'springveren' tussen). Echter: Volgen in een laatste week de bergetappes én de bergen ín etappes elkaar in rap tempo op dan komt hij gewoon tekort. Een goede Froome kan elke etappe gewoon podium rijden, wat op den duur gewoon veel punten per etappe kan schelen. Daarnaast vind ik Tom een jongen die echt niet gaat vechten voor een 6e plaats AK mocht het tegenvallen. Dat heeft hij zelfs al meerdere malen uitgesproken (al was dat wel vóór zn Giro winst). Afin, Froom heeft dus de voorkeur bij mij als klimmer en het tijdrit verschil valt ook op te vangen met een Campenaerts, Shachmann, Grossschartnner en eventueel Dennis (maar: te duur). Dus: Froome en Mal it is.

2) Viviani?
Er zijn een hele hoop redenen om Viviani niet mee te nemen. Ik geloof honderd procent dat zn droge etappepunten prima te compenseren zijn. Viv gaat ook echt nog wel minstens 1 ritje pech hebben of gewoon wat slechter zijn en gewoon 6e worden. 2 sprinters die elke keer achter in de top 10 rijden compenseren dat ruimschoots, met eventueel af en toe een uitschieter naar boven. Die 2 kan je echter geen kopman maken en ook prijscategorie 'Bennet' vind ik daar te onzeker voor. Je weet vooraf eigenlijk niet wie je moet hebben als kopman per etappe en ze kunnen allemaal zowel 1e worden als 8e. Kies je 3 keer degene die 8e wordt heb je een probleem. Daarnaast gaat Viv zonder tegenslag gewoon uitrijden en top 3 puntenklassement eindigen. De rest van het puntenklassement zie ik ook zomaar (deels) naar niet-sprinters gaan en als er wel sprinters tussens staan is het maar gokken welke. Compensatie van die punten is dus lastig.

Goed, tussenstand: Froome, Mal, VIv en sowieso geen Dumoulin.

3)Klimmers vs sprinters?
Goed ik zal jullie het achterliggende rekenwerk besparen, maar mij werd gaandeweg duidelijk (zie ook mijn 'challenge') dat het uitbalanceren van beiden én elke etappe een fatsoenlijk team op de been kunnen brengen niet zomaar mogelijk was. Er zou dus, in mijn ogen, door iedere serieuze deelnemer een keuze gemaakt moeten worden. Ik geloof heilig dat de uiteindelijk winnaar het verschil met zijn sprintteamm maakt en minder met zijn klimteam. Echter, dit gaat dan een hoge dosis geluk zijn door toevallig net de juiste te hebben. Een 'Urannetje' zeg maar, maar dan in iets bredere zin. Dus: aandacht op een relatief sterk klimteam in de 3e week.

Goed, dat waren in grote lijnen de algemene afwegingen denk ik, nu wat persoonlijkere:

klimteam:
Ik houd me altijd aan enkele richtlijnen bij het samenstellen van een klimteam:
- Minstens 3 klimmers moeten reeel gezien top 5 AK kunnen rijden (de winnaar hoef ik niet persé te hebben)
- Klimmers moeten de neiging hebben om voor in een groepje te eindigen (vlak en bergop)
- Een goede punch is evenals een redelijke tijdrit een pré

Daarbij komt mijn persoonlijke favoriet:

- Een klimmer steelt mijn hart als, wanneer hij er doorheen zou zakken, je vrij zeker weet dat hij de aanval gaat zoeken. Type Pinot, Landa en Simon Yates.

Mijn uiteindelijk klimteam, althans de eerste zoveel, had ik daarmee vrij snel ingevuld:

Froome, MAL, Pinot, Yates, Pozzo, Bennet, Woods en Roche. Al die namen voldoen namelijk aan meerde bovenstaande punten in mijn ogen. De grote vraag die overbleef was:

Wel of geen Aru?
Ik ben niet super overtuigd van het puntenpotentieel van Aru. Echter, heb ik de beslissing genomen om voor het bergteam te gaan t.o.v het sprintteam en heb ik eigenlijk nog maar 7 AK-toppers (Dat Roche er doorheen gaat zakken lijkt zeker). Aru lijkt daarin dus onmisbaar. Afin, Aru is me in ieder geval een hoop heen en weer gefietst, maar heeft het uiteindelijk gered.

Tijdrijder
Bij het uitblijven van Dumoulin en Dennis wilde ik nog wel een kopman hebben voor Etappe 1. Ik geloofde zelf honderd procent in Campenaerts, dus dat was een makkelijke keuze. Enige nadeel was dat Campenaerts buiten de 2 tijdritten eigenlijk niet in te zetten was. Maargoed, slechts 750k

Aanvalskopman
Dit is gewoon nodig sinds de wijzigingen in kopmanregels. Sanchez is het geworden, behoeft denk ik weinig uitleg. Eventueel heb ik ook nog Roche achter de hand.

Sprinters
Naast viviani wilde ik, omdat ik ging bezuinigen op het sprintteam, sprinters hebben die in mijn ogen uit gingen rijden en dus in ieder geval zoveel mogelijk kansen gingen hebben op top 10. Guardini is bijvoorbeeld leuk, maar zelfs als hij etappe 2 en 3 wint en daarna naar huis fietst heb je er eigenlijk nog steeds vrij weinig aan. De volgende namen behoeven denk ik weinig uitleg:

Viviani (al behandeld)
Bennet
Debusschere (Was helemaal geil geweest als Campenaerts het roze had gepakt)
Venturini (gaat verrassen en is zeer degelijk)

Roelandts gaat denk ik de stuyven van deze Giro worden. Vorig jaar was de vraag of hij (Stuyven) zou gaan sprinten, met Nizzolo in het team. Los van de vorm-vraag van Nizzolo vond ik stuyven uberhaupt niet iemand die 6 ritjes braaf een sprintvoorbereiding ging doen en verder voor saus mee zou rijden. Dat was de gok van 1 miljoen dus absoluut vooraf al waard. Roelandts vind ik eenzelfde verhaal, die is met een reden naar BMC gekomen: In het voorjaar werken voor Greg en daarbuiten meer zijn eigen ding doen. DIe gaat echt niet voor de 6e plek van Drucker sprints aantrekken en daarna braaf naar huis. Daarnaast heeft hij óók aangegeven zich meer op tijdrijden te willen Focussen. NIet dat ik daar veel fiducie in had, maar het was, zeker met Dennis in zijn team, een leuke man om mee te hebben op dag 1. Dat Roelandts overigens prima kan sprinten heeft hij ook dit jaar alweer meermaals laten zien.

Van het rijtje van Poppel, Modolo en Bonifazio had ik er graag nog een bij gehad, maar ging budgetair alleen lukken als ik Aru er uit liet. Jullie snappen dat dit de moeilijkste overweging is geweest omdat voor beiden wel wat te zeggen valt. Uiteindelijk is het dus Aru geworden. Mede daarom heb ik gekozen om Boy van poppel mee te nemen. Ik geloof best dat als Boy inderdaad de vrijheid krijgt (en waarom niet?) hij 3 of 4 keer naar plek 8-14 kan sprinten. Dat is toch leuk meegenomen voor 500k. Op zijn plek stond echter wel (redelijk vast) goncalves: Is in vorm dit jaar, laat zien een redelijke tijdrit te hebben, een goede punch en is nu bij katusha prima voor ontsnappingen. Afin, die is dus helaas (vloek) net buiten de boot gevallen.

Overige renners
Shachmann behoeft denk ik geen uitleg. Pedersen voor 500k ook niet. Op dat moment had ik nog 1 miljoen over en een plekje. Deze had ik aan Selig kunnen besteden maar het punt was dat ik ook zonder Selig voor elke sprint wel 9 man had (inclusief opvulling). Dan zou je dus een leadout mee gaan nemen waarbij je hoopt op meesprinten na het aantrekken OF het uitvallen van zn kopman. Dan nog zou je z;n volle punten niet meepakken omdat Bennet waarschijnlijk niet in etappe 1 uitvalt, meesprinten na een leadout altijd minder effect heeft dan wanneer je zelf de hoofdsprinter bent én ik zou er dus een andere puntenpakker voor thuis moeten laten (ook al was dat een opvuller).

Goed, geen Selig? Maar wie dan wel? Dr waren een hele hoop namen denkbaar, maar geen van allen greep me echt. Ik denk echter oprecht dat Oomen wel eens de Polanc van de Giro kan worden. Normaal gesproken pakt Oomen in de achtergrond misschien 50-80 punten (ook best prima overigens als renner van 1 miljoen die je bij laatste 3 renners hoort) maar hij heeft via verschillende wegen een énorm puntenpotentieel naar boven. Eigenlijk neem je met hem dus voor 500k een renner mee die echt wel wat puntjes bij elkaar sprokkelt en neem je daarnaast voor nog eens 500k een mooie gok. Dat vond ik beter dan elke andere 1 miljoen of 750k optie.

Goed uiteindelijk is dit het dus dan geworden:
AK: Froome, MAL, Aru, Pinot, Yates, Pozzo, Bennet, Woods + Roche
Sprint: Viviani, Bennet, Debusschere, Venturini, Roelandts + Boy
Overig: Campenaerts, LL, Schachmann, Oomen en Pedersen.

Laatst gewijzigd
jsprunk

Mooi dat Campenaerts wel een poging deed, maar het dan niet lukt om in de kopgroep te komen. Al had hij de sprint van Ballerini en Boivin waarschijnlijk ook niet gewonnen.

nasibal

Oh die sprint die had hij dan wel gewestra'd

wesley1983

'@jsprunk: dit was de sprint voor het bergklassement. De sprint voor de bonificaties komt er nog aan, lijkt dat Dennis ook zijn zinnen gezet heeft op de roze trui. Daarom dat Campenaerts dus niet weg mocht in het begin.

Flater

AK: Dumoulin, MAL, Pinot, Aru, Chavez, Pozzovivo, Woods, Kreuziger en Betancur. Waarbij ik bij de laatste 2 hoop dat ze gaan verrassen.

Aanvallers: Mohoric, Ulissi, Lutsenko en Brambilla waarbij de laatste eventueel voor het klassement wilde gaan.

Sprinter: Viviani, Bennett, Selig, Debuschere, Bonifacio, Pedersen en Schachmann waarbij die laatste vooral voor de teampunten erbij zit.

Flater

Gisteren overigens geen Pozzovivo en Betancur opgesteld. :(

wesley1983

Mooi zo BMC, chapeau gedaan!

Treenert

K.t, daar gaan mijn punten voor de roze trui.

Kan Wielerflits er iets aan doen dat als je een bericht verstuurd je gewoon op de dezelfde dus laatste pagina blijft en niet naar pagina 1 terugkeert?

Laatst gewijzigd
jsprunk

Prima dat Dennis de trui pakt, levert me extra punten op voor Roelandts. Dennis en Dumoulin pakken samen nu nog evenveel punten.

wesley1983

'@Nasibal: mooie uitleg over hoe jou team tot stand is gekomen, zie hier veel dezelfde redenaties zoals ik had. Wat ik wel niet snap dat je Oomen genomen hebt terwijl je TD niet hebt. Is dit omwille van het jongerenklassement (ik heb ook geen TD maar heb ervoor gekozen om Carapaz en Ciccone om het gemis van Oomen proberen op te vangen voor het jongerenklassement) of heb je toch in het achterhoofd dat er iets zou kunnen gebeuren met TD?

Laatst gewijzigd
kielabokki

Altijd leuk om te lezen Nasibal. Vooral omdat ik vrijwel alles op gevoel doe en niet uitreken en toch tot veel dezelfde conclusies als jij kom.

Mooie ploeg.

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

Je kan Oomen toch gewoon zijn geld waard vinden en Dumoulin niet? Juist ook in het scenario dat Dumoulin uit zou vallen kan Oomen leuk gaan scoren.

Ik ben gisterochtend een beetje vergeten dat Froome ook op plekje 9 in mijn sprintteam stond. Zeker nu Pedersen ruk is begonnen had ik Boy vermoedelijk goed kunnen gebruiken.

Nu maar hopen dat Boy tegenvalt en Pedersen en/of Ulissi meesprint. Anders heb ik morgen maar 8 puntenpakkertjes.

Zadelpen

Froome, Lopez, Aru, Pinot, Chaves, Woods, Henao, Kangert, Nieve, Polanc, Sanchez, Ullisi, Battaglin, Viviani, Bennet, Gibbons, Sbaragli, V Asbroeck, Selig, Van de Sande.

Het vertrouwen bij team Zadelpen is afgedaald tot het nulpunt. ‘We zien wel’ is ons motto.

Laatst gewijzigd
JimKro

De coupe van BMC zou wel eens effect kunnen hebben op het verloop in etappe 4 en 5. Als Sunweb daar het roze had gehad zou er meteen al een grote kans zijn op een grote kopgroep die tot het einde voorop blijft. Nu is er naast mogelijk Michelton en Education First ook nog BMC die wellicht wilt achtervolgen.

kielabokki

Zag Pedersen toch meesprinten.

elstupidoloco

'@nasibal

Ik herken een heel groot deel van het pad dat je bewandeld hebt om tot dit team te komen en die dilemma’s. Ook geinig om te zien dat ik vaak net de andere kant op geredeneerd heb. Aru thuisgelaten ten faveure van Danny van Poppel, en zo ook Chaves in het team gewerkt.
Campenaerts ook lang overwogen, maar ik weigerde uiteindelijk om iemand voor 1 rit (en mogelijk een tweede tijdrit) mee te nemen.
Ik ben wel benieuwd hoe de keuze voor Roche uitpakt deze Giro. Roche in de Vuelta is altijd een no brainer, maar durfde er nu mijn geld niet op te zetten.
Je hebt een mooi team gebouwd uiteindelijk! Ik ben benieuwd of het je naar plek 2 kan brengen 😜

ditisdavid

Welgeteld drie man in de toptien. Ene Van Poppel kan helemaal niet mee, andere Van Poppel en Debusschere überhaupt niet in beeld geweest geloof ik. Zoals eerder gezegd had ik achteraf beter Formolo en Bonifazio ipv Danny van Poppel en Pantano kunnen pakken, en dat wordt zo wel heel pijnlijk...

WCEendT

Met Roelandts en Debusschere i.p.v. Venturini en Belletti toch een naar gevoel, maar met een zeer goedkoop sprintteam had ik ook geen echte verwachtingen vandaag.

Edd1e

Van Poppel liep gewoon te slapen. Iedereen rijdt langs zijn leadout en hij blijft lekker in het wiel hangen.

JimKro

Lijkt een prima dagje te worden voor m’n 10 miljoen sprintteam. Drie man zowaar in de top 10.

wesley1983

Venturini heel goed vandaag, als hij dit volhoud lijkt hij toch het koopje te gaan worden. Hopelijk blijft hij bevestigen in de volgende sprintetapes.

1 2 ... 121 ... 187 188

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.