Lezerstour

« 1 2 3 4 5
Politor

Hoi,

Ik speel mee via met onderstaand wielerspel, wat denken jullie, wat is een "gezonde" verhouding tussen sprinters en klassementsmannen?
https://tubantia.persgroepwielerspel.nl/#/spelregels

Gerrit Glomser

Aangezien er geen proloog is zal er in de eerste twee etappes dus gestreden worden om de gele trui. Verder lijkt BMC de favoriet voor de ploegentijdrit, dus die zullen daarna een tijd het geel in hun ploeg hebben. Kijkende naar de hoeveelheid sprintetappes zou ik 6 a 7 sprinters meenemen, waarvan een aantal ook in de heuvelritten zijn punten kan pakken. Verder is het wellicht handig om een aantal renners die altijd top 10 rijden in etappes maar nooit winnen ook mee te nemen. Die pakken toch op die manier redelijk wat punten mee...

Hoop dat je er iets mee kan, maar hou er rekening mee dat ikzelf ook al deelnemer ben...

Politor

Bedankt Gerrit, hier zat ik zelf ook aan te denken inderdaad. En aan wat voor soort top 10 renners zit je dan aan te denken? De ruimte in m'n ploeg is wel redelijk krap inmiddels haha

JellevanderLinden

Misschien helpt dit: https://www.ad.nl/tour-de-france/eerste-hulp-bij-tourpooltjes-hoe-kom-je-tot-een-winnend-team~a47cc347/
Ik doe dit jaar ook weer mee, na een mooie eerste plaats vorig jaar in de subpoule van Brabants Dagblad!

De tip (waar ik vorig jaar mee gewonnen heb) is toch wel het perfect inzetten van je 3 wissels, daardoor kon ik Barguil in het team zetten, die ik in eerste instantie niet had (vooral timing heel belangrijk, wacht anders effe, tot je weet wie er voor de bergtrui gaat) :)

Laatst gewijzigd
ivo001

Ik begon goed vorig jaar, maar heb toen te vroeg mij wissels opgemaakt. Na een week wat sprinters door klimmers vervangen, en uiteindelijk door veel uitvallers flinke onderbezetting gehad in het laatste deel van de tour.
Tactisch wisselen werkt alleen als je van pech gespaard blijft dus.

JellevanderLinden

Opvallende stand in BD lezerstour op dit moment:
https://bd.persgroepwielerspel.nl/#/ranglijsten

Michel Heisen staat 2, 9 en 15 (speelt 3x mee onder dezelfde naam) en in dit interview na de etappe van vandaag geeft hij het nog toe ook, https://www.bd.nl/tour-de-france/bd-lezerstour-staat-op-zijn-kop-heisen-gaat-geweldig~ab2b98a7/
Mag blijkbaar allemaal :)-

P.S. Ik sta op dit moment op plaats 37, dus daar kan ik nog alle kanten mee op, meer mensen die meedoen bij de subpoule van BD?

Poeksel

Even opgezocht:

"2.11 Elke deelnemer kan slechts eenmaal deelnemen aan dit Spel. Aan deelname zijn geen kosten verbonden. Wanneer het vermoeden bestaat dat één deelnemer meerdere e-mailadressen heeft aangemaakt en hiermee prijzen wint, behoudt DPN het recht om de prijs aan de volgende deelnemer in de etappe ranglijst toe te kennen."

Dit staat bij de Volkskrant, maar ik neem aan dat het voor alle spellen van de Persgroep geldt.

Ik sta trouwens vierde momenteel, maar ik heb meer het idee dat dat bij gebrek aan tegenstand is dan dat ik zo'n goed team heb samengesteld (en Parijs is nog ver natuurlijk).

Martinho237

Poeksel...held! Ik bij Tubantia de laatste 5 dagen van top 1000 naar top 800 naar top 400 naar top 250 naar top 100 gegaan met een 86e plek. Er is dus nog werk aan de winkel, maar er is een positieve ontwikkeling zichtbaar. Echter helaas al wel 2 wissels moeten doen. Hopelijk blijft me verdere uitvallers bespaard. Morgen op naar de top 50!

BrackenRidgeCycling

Ik speel dit spel bij de PZC sta 19e, wisselen op het juiste moment is heel belangrijk. Heb er 2 man uit tot nu toe, maar wacht met wisselen na Roubaix

ivo001

Ik sta ergens rond plek 800 bij het ED. Maar ka. Het niet serieus nemen.
Heb 2 weken voor de tour gewoon wat namen aa geklikt zonder het parkoers te kennen en zonder een goede balans. Vervolgens de 4 avonden voor de tour weg geweest, en toen ik mijn team wilde aanpassen was het 10 min na de deadline xD

Gerrit Glomser

'@Politor

de top 10 renners waar ik aan dacht, waren vooraf mannen als Dupont en Laporte. (heb ze zelf niet eens opgenomen) Daarnaast was het ook goed om mannen voor de rit van vandaag en die van zondag te hebben. En inderdaad zeer belangrijk is het inzetten van je reserves op het juiste moment. Maar dat is natuurlijk ook altijd een gok.

JellevanderLinden

Ja, de tegenstand bij zo'n spel is gelukkig veel minder als bij andere spellen (je ziet dat heel veel niet naar het parcours hebben gekeken en ook hun 3 wissels niet toepassen, heel veel hebben Matthews laten zitten)

Ik heb nu 1 wissel toegepast, had Kung op voorhand in mijn team (gericht op ploegentijdrit, eventuele hoge plaats in AK voor aantal dagen + jongerentrui punten), maar heb deze gewisseld voor Van Avermaet, want toch een heel groot verschil maakt in punten (heeft al 116 punten behaald voor mij).

P.S. Poeksel jij hebt ook nog eens het geluk dat je bij de Volkskrant zit, lijkt op dit moment het niveau lager te liggen dan bij de andere kranten, maar lekker bezig hoor! Ik sta met 1.448 punten, 37e , maar heb veel vertrouwen in een goede afloop net als vorig jaar, met nog 2 wissels te gaan :)

Poeksel

Ja, met mijn huidige score zou ik bij diverse andere kranten niet in de top 10 staan. Het was vorig jaar ook al zo dat de Volkskrant minder scoorde dan andere kranten, toen won ik een regenjas.

Overigens is het niet per se slecht om Matthews niet meteen te wisselen, je kan afwachten wie de Uran of Barguil van deze Tour wordt. Ik heb hem zelf wel gewisseld (voor Roglic) omdat die op de muur wellicht punten zou scoren (dat deed ie). Het risico is dat ie in de bergen minder goed blijkt te doen dan andere AK-mannen die ik niet heb.

JellevanderLinden

Ja, dat klopt, het is heel dom als je ze nu alle 3 al hebt verbruikt. Maar met dit parcours/verloop van de eerste week, is er geen betere wissel als Van Avermaet (indien je hem niet in je team hebt). Hoeveel punten hij al heeft behaald, gaat bijna niemand aankomen (20 zeker punten per dag voor gele trui + daguitslag punten) en dit houdt hij waarschijnlijk vol tot de 9e etappe (maar zie dat eigenlijk iedereen die nu hoog staat Van Avermaet ook heeft).

De andere wissels wacht ik af hoe het verloop in de bergen is/ en wie de bergtrui in het vizier heeft. Let wel op dat je dat je maar tot de 16e etappe je wissels kunt inzetten (het slaat eigenlijk ook nergens op, dat je kunt wisselen, maar wel een tactisch voordeel voor velen van ons)

Laatst gewijzigd
Matti

Sta nu nog in de top 100 bij Tubantia, maar heb per ongeluk Quintana gewisseld (ipv Cort/Matthews) voor van Avermaet.. Dat gaat me al 2 wissels kosten dus om dit weer te corrigeren. Daardoor kan ik geen sterke bergploeg meer opstellen.

Poeksel

Ouch Matti.

Küng snap ik niet helemaal Jelle. Dat ie in de TTT tijd verliest is een beetje pech, maar zelfs in een gunstig scenario zou hij etappe 5 of 6 wel afhaken. En de TTT zelf levert geen punten op, andere etappepunten (behalve de tijdrit op het einde) zijn ook niet waarschijnlijk. Dat ie meer punten zou halen dan GvA was niet erg waarschijnlijk toch?

Kan je trouwens ergens zien wat de best scorende renners zijn? Alleen van je eigen team zeker? Hoeveel heeft Colbrelli (laatste moment eruit gehaald) gescoord? En heeft iemand Gilbert? SKA? TeJay?

JellevanderLinden

Nee klopt Poeksel, was niet mijn beste keuze. Nee, je kunt niet zien wat de best scorende renners zijn, wel kun je ieders team bekijken bij de daguitslagen.
Ik heb wel wat meerdere teams lopen (speel ook mee/samen met mijn broertje, broer en zusje), dus heb ook teams lopen met Van Garderen (74 punten), Colbrelli (87 punten), Latour (53 punten) en Bernal (38 punten). Ik baal wel dat ik bij vele Cort heb gekozen (heeft pas 22 punten opgeleverd)

Gilbert even opgezocht, heeft al 115 punten bij elkaar gesprokkeld, maar hij is nauwelijks gekozen (zie ik bij de teams die hoog staan)

Laatst gewijzigd
Martinho237

Qua wissels zou ik idealiter wachten tot na etappe 10, zodat je een realistisch beeld hebt van de sterkste klimmers/klassementsmannen.
Ik heb echter een team opgesteld, waarbij ik erg nadrukkelijk had geanticipeerd op TTT-winst voor Sky en de bijbehorende witte trui voor Moscon en Benoot+Cort. Het verhaal is bekend; Cort sprint niet mee, Benoot ligt op de grond en Moscon lijdt tijdsverlies en speelde al direct geen rol voor het wit, laat staan klassement. Al snel Benoot moeten wisselen (voor Dumoulin) en Moscon er uit gewipt in de hoop dat Uran (top 10 AK op dat moment) op de Mur de Bretagne wat punten zou kunnen pakken. Nu dus al 2 'gokjes' moeten doen aangezien ik geen goede inschatting kan maken hoe goed beide heren gaan zijn als het serieus bergop gaat straks. Die laatste wissel ga ik sowieso nog moeten inzetten, maar aangezien ik moet gaan kiezen tussen bijv. Landa, Quintana en Nibali ga ik dus sowieso dure punten laten liggen. Leermomentje voor volgend jaar! Mijn 86e plek lijkt dus vrij snel verloren te gaan als we de bergen in gaan.

Matti

Dure les zullen we maar zeggen @Poeksel ;) Volgend jaar sowieso maar iets meer voor gaan zitten, heb nu de verdeling sprinters/klimmers ook niet op orde, waar ik dat bij de oude lezerstour altijd wel had. Door dat wisselsysteem ben je geneigd 10 sprinters te gebruiken maar dit gaat teveel ten koste van je klassement.

En ik neem NOOIT meer Cort Nielsen mee..

martijn2308

Ik denk dat de verhouding 10 sprinters juist wel goed is. Misschien nog 1 meer. Zoveel aankomsten bergop
zijn er dit jaar niet en er van uitgaan dat 1 of 2 bergetappes gewonnen word door vluchters pak
je hier ook niet heel veel punten mee. Sta er zelf best wel goed voor. 8 AK renners en mag nog 2 keer wisselen.
Geluk dat ik in die ploeg Porte niet had opgenomen. Maar wacht morgen de rit af en ga dan wisselen.

nasibal

Echte mannen doen mee met het AD.

Paar jaar geleden nog een mooi wielershirtje + broek gewonnen met een 3e plaats, lang zelfs op 1 gestaan. Dat was echter nog voor de wisselmogelijkheid, een max aantal per "type" renner (persgroep had types meegegeven net als nu) en je kon veel punten verdienen door per rit het podium te voorspellen. Ook was de puntentelling iets anders. Zelfde idee, maar meer punten.

Aan deze opzet moet ik nog even wennen. Ben expres voor veel sprinters gegaan, met een steady man of 7 voor het AK. Zegmaar de zekerdere renners a la Valverde, Froome, Fuglsang en of renners die na de ttt lang in de top 5 zouden kunnen staan (Thomas, Porte, Yates, Dumoulin).

Toch gaat het niet onaardig. Lang in de top 50 gestaan, nu top 200. Heb idd ook Cort (Cavendish) en daarnaast Matthews en Porte. Expres nog niet gewisseld omdat ik sowieso een van de sterkere sprintteams heb (zelfs met ontbreken van Colbrelli en Dupont). Het is daarom erg belangrijk om met de juiste AK mannen aan de laatste week te beginnen (per dag leveren de top 5 in de truien toch stiekem erg veel op).

Laatst gewijzigd
martijn2308

Had je Greg in je team of heb je die er ingewisseld?

nasibal

Greg had ik vanaf het begin. Ook vooraf natuurlijk gewoon kanshebber op top 5 in etappe 3 t/m 9 en daarbij kanshebber op een goede uitslag in 5,6 en 9. Tenslotte ook voor de 2e anderhalve week een mooie aanvaller om te hebben. Ook wanneer Porte niet uitgevallen zou zijn.

Laatst gewijzigd
Matti

'@nasibal om die reden heb ik Bernal erin staan. Leek een goede keuze, totdat hij gisteren 15 min verloor.. anders kon hij mooi elke dag gratis punten scoren met de witte trui (of iniedergeval als nummer 2)

Ben nu gedwongen om Cort te laten staan omdat ik al 1 wissel heb verbruikt en met Porte en Matthews 2 uitvallers heb. Twijfel alleen om die nu in te zetten (Quintana/Nibali) of het verlies te nemen en pas na Alpe d'huez te wisselen zodat ik meer zekerheid heb dat ik de top van het klassement in m'n team heb.

Heb nu 'maar' 7 klimmers namelijk: Froome, Thomas, Valverde, Yates, Dumoulin, Martin en Bernal

nasibal

Van Cort verwacht ik mogelijk nog wel iets in 14 en 15. Als in Parijs weer het tijdsverschil wordt genomen bij opdraaien van de Champs Elysees dan zie ik hem daar ook nog wel mee proberen te doen.

Ik snap je redenatie van Bernal, maar ik vond het risico te groot om teveel renners op te stellen die pas vanaf etappe 10 echt punten gingen pakken. Zoals je ziet kan er veel gebeuren in 9 etappes. Al had het natuurlijk wel voordelig geweest als SKY de TTT 'gewoon' had gewonnen. Dan had je met Bernal AK punten en witte trui punten kunnen hebben.

7 klimmers is denk ik geen ramp direct, zolang je de goede 7 hebt. Er zijn niet zoveel etappes dat de AK mannen allemaal in de top 10 gaan rijden. Eigenlijk bijna overal verwacht ik er wel verdwaalde vluchters voor of tussen. Teams met 10 klimmers hebben punten laten liggen in de afgelopen 9 etappes (tenzij exact de goede sprinters en dus geen cort, cav en matthews) en hebben kans dat sommigen van hun klimmers niet dik in de punten rijden straks.

Laatst gewijzigd
« 1 2 3 4 5

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.