'@xistnc @jori
Als je mijn opmerking herleest, zal je zien dat ik het niet over TJV heb, maar over heersende gewoonten in de koerswereld. Ik betreur dat je dat verdraait tot een verwijt aan TJV....
Enkele weken geleden verschenen hieromtrent 2 interessante artikelen in de pers. Een van Servaes Bingé, dokter van Lotto-Soudal, en eentje van Jasper Stuyven. beiden klagen aan dat renners, die ziek zijn, toch starten. Topatleten staan "scherp" en zijn dan ook meer vatbaar voor besmetting. Nu Groenewegen echt top was, is het dubbelspijtig dat zijn élan op zo'n manier afgebroken wordt.....
Je hebt het over Groenewegen als slachtoffer van een praktijk. En die praktijk betreft, zoals jij schetst, dat een zieke renner door zijn ploeg onder druk wordt gezet.
Groenewegen rijdt bij TJV. Dus als je stelt dat Groenewegen slachtoffer is van zo'n praktijk, dan beschuldig je TJV van die praktijk.
Als je dat niet bedoelt, moet je het niet zo stellen. Dat ligt niet aan lezen, herlezen of verdraaien, maar aan jouw formulering.
'@Walraeve nu begrijp ik wat je bedoeld... Groenewegen is het slachtoffer van het praktijk bij andere ploegen, dat bedoel je. Het staat inderdaad nu alsof TJV een renner onder druk heeft laten starten. Misverstandje over de formulering. Ook dat is natuurlijk lastig te bewijzen. Hij kan ook met een journalist of een andere persoon zijn aangestoken. Lastig om te bewijzen dat dit zo is.
'@rahimms
Je begrijpt wat ik wil zeggen.... Als het peloton nauw aaneengesloten zit en je ziet enkele renners "de neus eens flink reinigen", dan deelt de buurt in de brokken. Of gewoon handjeschudden met een makker uit een andere ploeg, die zojuist - beleefdheidshalve - de hand voor de mond hield bij een hoestbui.... Dat is de realiteit en we moeten niemand stigmatiseren; ook wij geraken op die manier aan ons jaarlijks griepje.....
'@kelderfan: Eens, al lijkt Lambrecht prima op zijn plek bij Lotto, waar ze toch een heel traject voor hem hebben. Bovendien heeft TJV best een luxe qua mensen die bergop kunnen.
@Vlek: Kijkende naar wat Teunissen en DvP als schaduwkopmannen rijden, niemand anders heeft zo'n vol programma. Met 1 extra man had je bijvoorbeeld Teunissen rust kunnen geven in De panne en Van Poppel in de E3. Nou snap ik dat daar Roosen voor was gepland, maar net 1 subtopper extra van categorie Drücker, Keukeleire, Senechal etc. dekt je toch net iets beter in. Valpartijen en blessures zijn nou eenmaal best veel voorkomend in klassiekers. Gent-Wevelgem en DDV waar ik Danny van Poppel (en Teunissen) goede kansen zou geven, daar zullen ze nu waarschijnlijk niet optimaal starten.
Vond Teunissen nu al minder ogen, terwijl de koersen hem wel zouden moeten liggen.
Dat TJV nu in zo'n luxepositie zit dat ik me al druk maak om een extra schaduwkopman, naast wereldtopper WvA en 2 renners die het leuk doen, zegt misschien al genoeg. Maar toch lijkt me dit een logische (en toch al zoveelste) stap.
Ik heb niet de indruk dat die jongens teveel moeten koersen. Mocht er wel sprake van zijn geweest, dan waren er ook genoeg mogelijkheden geweest om ergens een koers te schrappen. Die luxe qua goede klimmers bestaat ook voor deze koersen.
Het enige nadeel van het rijden van De Panne lijkt me bijvoorbeeld de kans op valpartijen, maar die koers zelf zal niet zwaarder zijn dan de gemiddelde lange training die ze anders af zouden werken.
'@vlek
Ik denk dat voor iemand als Teunissen de Driedaagse wel wat zwaarder was dan een training. Door de hectiek verspeel je veel meer energie dan als je alleen of in een groepje hetzelfde aantal kilometers (of zelfs meer) had gereden. Maar ik ben het wel met je eens dat ik niet de indruk heb dat ze te veel moeten koersen. Ik denk dat op Van Aert na ze gewoon een hele goede dag moeten hebben om in de finale een rol van betekenis te kunnen spelen.
Dat lag ook wel in de lijn van verwachtingen geloof ik. Het zijn subtoppers waarvan er hopelijk twee of drie tot toppers kunnen uitgroeien namate ze sterker worden. Persoonlijk denk ik dat Roosen en Jansen uiteindelijk een hogere top zullen blijken te hebben dan Teunissen en Van Poppel maar dat is koffiedik kijken. Volgens mij hebben Teunissen en Van Poppel voornamelijk potentieel voor de wat kortere (semi-)klassiekers.
Eens In Catalunya had Dylan niets te zoeken. Dat Michael Matthews hier wint zegt al genoeg.
Goed dat Dylan de boel heeft omgegooid, want het is eigenlijk zonde dat hij morgen er niet bij is.
Het was eigenlijk een rit om te vallen; want dat er zoveel mannen op de grond liggen is te.
Teunissen had echt hele indrukwekkende waardes in Omloop en hoewel iedereen dan nog echt moet doorpieken naar de heilige week, vond ik het toch wel veelzeggend, hoorde op dat moment gewoon bij de beste 10. Danny van Poppel bracht toen ook een grote breuk in peloton toen hij doortrok in Omloop. Heb het idee dat ze minder verschil te weeg brachten in E3 door wat vermoeidheid, al hoop ik graag mijn woorden op te eten in Gent Wevelgem en de races erna.
Van Poppel deed gisteren volgens mij zo'n beetje hetzelfde als hij tijdens de Omloop deed. Gisteren waren er ook hooguit twintig man over toen hij doortrok op de Taaienberg.
Teunissen zou best minder kunnen zijn dan tijdens Omloop (ik heb er zelf geen inzicht in hoe zijn waardes zich tot elkaar verhouden), maar dat lijkt me dan eerder te maken hebben met de verkoudheid waarmee hij een tijdje sukkelde sinds Parijs-Nice. De invloed van het rijden van De Panne zou ik in ieder geval niet overschatten.
Jansen is ondertussen dan weer een stuk sterker, dan tijdens het openingsweekend en die heeft volgens mij ongeveer hetzelfde gereden als Teunissen. Ik vond hem gisteren eerlijk gezegd zelfs sterker ogen, dan de andere twee 'schaduwkopmannen'.
Ik heb bij Van Poppel steeds het gevoel dat hij te vroeg in de wedstrijd een grote inspanning doet. Volgens mij is hij juist het type wat meet moet proberen te sluipen. Wat hij doet zou ik overlaten aan mannen als Roosen (wanneer hij weer fit is), Vd Hoorn en Jansen. Laat Teunissen en Van Poppel zich zo veel mogelijk sparen tot de finale en Van Aert moet blijven doen wat hij momenteel heel goed doet.
Dat gevoel is niet vreemd, maar voor hetzelfde geldt is hij ook zonder eerdere inspanning niet goed genoeg om zich richting het beslissende sleutelmoment goed genoeg te plaatsen om wel mee te zijn. Ik heb er daarom niet zoveel moeite mee dat hij nu zijn kwaliteit benut op het moment dat hij er toe in staat is en zich niet spaart voor de kleine kans dat hij in de finale mee kan met de kopmannen.
Wat mij betreft blijven ze buiten Van Aert en de vroege knechten allemaal mikken op de anticipatie fase. Lijkt me de grootste kans dat ze uiteindelijk met Van Aert in een finale groepje terecht komen.
Hoe dan ook heeft van Aert nu al meer gepresteert in grote wedstrijden dan ik eigenlijk van hem verwachtte na een lange crosswinter.
Heeft toch al een paar mooie ereplaatsen gereden inclusief 2 keer podium, dat had ik echt niet verwacht in zijn eerste echte voorjaar op WT niveau.
Wat dat betreft heeft de ploeg met ook een van Poppel, vd Hoorn en Jansen die sterker worden genoeg potentie in huis om volgend jaar te verrassen in de klassiekers
Van der Hoorn had zelf het idee dat hij in de Omloop ook mee had gezeten met de eerste serieuze schifting op de Molenberg, wanneer hij na het vooraan afzetten van Van Poppel en Van Aert niet in de kant terecht was gekomen.
Hij zal buiten dat zichtbare moment en zijn terugbrengen van Groenewegen nog genoeg nuttige bijdragen hebben gehad, maar voor eigen kansen loopt hij misschien ook een beetje tegen het kwalitatieve niveauverschil met de nakaarskoersen aan.
Ik denk niet dat je van hem meteen moet verwachten dat hij zich hier ook nadrukkelijk kan onderscheiden. Daarnaast niet uit het oog verliezen dat gisteren na Omloop eigenlijk ook pas zijn tweede koers was waarin hij eventueel anticipatie kansen zou hebben.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.