Interview met Laurens de Plus (enkele passages):
- Roglic heeft aangedrongen op zijn komst en zij hadden in juli al contact met elkaar, de overeenkomst was toen al zo goed als rond. Ze hadden al eens samen in de aanval gezeten in 2017 toen de Plus hem eraf reed, daarvoor hadden ze elkaar al eens gesproken.
- Aan de zijkant van de Teide ligt een korte steile klim, waar Alberto Contador zich destijds testte om te zien of hij klaar was voor de Tour. Het eerste stuk reed Antwan zich helemaal kapot, terwijl wij in zijn wiel zaten te sterven. In de laatste kilometer versnelde Primoz. Steven en ik werden los uit het wiel gekletst. Toen ik twintig seconden na hem de top bereikte, stak Primoz ostentatief zijn vingers in de neus. Hij reed weliswaar veertig seconden trager dan de recordtijd van Contador, maar het was fenomenaal hoe hij op het einde nog kon versnellen. Dat eindschot, zoals de nitro-brandstof bij raketten, maakt hem zo speciaal als ronderenner.”
- Voor Primoz is er in de Giro maar één rit belangrijk. Etappe zestien, daags na de tweede rustdag. Al in februari zei hij: Daar heb ik jou nodig. Here we see who is who
- Voor Primoz is de rol van kopman nog nieuw, maar hij groeit erin. Ook tactisch. Hij wordt zuiniger. Hij is voortdurend bezig met energie sparen. Ook het peloton merkt dat. Ik krijg veel vragen over hem. Tiesj (Benoot, nvdr.), Bakie (Jan Bakelants, nvdr.) en Nibali informeerden al eens naar zijn gewicht en zijn trainingen, om de verhalen uit Radio Peloton te verifiëren
- Het toppunt was de hoogtestage van drie weken op de Sierra Nevada met veertien man: acht renners, twee soigneurs, een trainer, een mecanicien en twee koks. Ongezien in een voorbereiding op de Giro en een enorm kostenplaatje. Met dat geld zou je als ploeg makkelijk het jaarsalaris van een extra renner kunnen betalen. Onze ploeg besteedt veel aandacht aan de groepsdynamiek. Daarom gingen zelfs de knechten voor het vlakke mee.”
- De faciliteiten zoals fitness zijn er uitstekend, maar het eten niet: gezond, maar weinig smaakvol. Het eten van ’s middags zit ook al vanaf 10 uur te sudderen in een bain-marie en het avondmaal al vanaf 15 uur. Ook de renners van Bora-Hansgrohe en Mitchelton-Scott zaten toen in dat hotel, maar zij hadden niet dezelfde luxe. Zij kregen een bord rijst, wij een perfect klaargemaakte maaltijd. Mentale oorlog. Ze beseften daar al dat Jumbo-Visma een stap verder stond in de Giro-voorbereiding dan zij.”
- Primoz had zo’n prikkel niet meer nodig, met drie ritzeges en de eindzege in Romandië. Ik wil de concurrentie niet ontmoedigen, maar het plan was dat Kruijswijk er de kopman was en Primoz op reserve zou rijden.”
- Ik rijd de Giro volledig in dienst van Primoz. De roze trui in Verona is ons enige doel. Het wit van beste jongere interesseert mij niet, maar misschien pak ik die zaterdag per ongeluk voor één dag. Ik heb gewed met Charlotte: pak ik zaterdag die trui, dan schrijft zij zich in voor het volgende seizoen van De mol.”
Ik vind alle openheid heel mooi, maar mocht ik als concurrent van Roglic een schrijft hebben, dan zou daar ondertussen wel in staan op welke dag ik hem sowieso tot het uiterste moet testen.
Noted!?
Ik vraag me wel af of Van Emden daadwerkelijk ook daarbij is geweest. Ik meen dat ik hem op strava in die weken in Frankrijk heb zien trainen.
Dat iemand die alle ritten tot in de details heeft uitgeplozen niet één rit (ook al is het de zwaarste) in een week vol zware ritten zou bestempelen als de enige belangrijke. Ik zou dan denken dat hij nog een reden heeft om juist die dag zo belangrijk te vinden en een mogelijk antwoord daarop is afgelopen week al eens voorbij gekomen. Ik zou dat als concurrent sowieso noteren en waarschijnlijk ook nog eens de beelden van een beklimming in de afgelopen Tour terugkijken om te zien of ik daar een bevestiging kan vinden.
In een grote ronde is natuurlijk elke rit belangrijk, maar deze rit steekt er qua zwaarte bovenuit daarom word hij benoemd dat hoeft weinig te zeggen verder.
Naar die reden kan ik enkel gissen ben wel benieuwd wat jij denkt dan? Ikzelf denk dat Roglic het kwetsbaarst is op steile klimmen, bijvoorbeeld in de tirreno kon hij al niet mee met Yates op een steil klimmetje in vergelijking tot wat hier gaat komen. Vooral in combinatie met lange ritten, omdat Roglic eigenlijk niks heeft laten zien in klassiekers denk ik dat lange ritten hem minder zouden kunnen liggen tov de concurrentie
@Randomwielerliefhebber ook daar zei de Plus nog wat over:
Door een val in de vierde rit bleef mijn steun voor Primoz in de Tirreno beperkt tot het mentale aspect. Ook hij flitste niet zoals in de Emiraten. Door veel te trainen op lange beklimmingen had hij moeite met de korte en steile hellingen in de Tirreno
Zijn voorjaar verliep namelijk allesbehalve naar wens. ,,Toen ik van mijn ooginfectie verlost was, reed ik meteen een goede Ruta del Sol. Vervolgens stonden nog Strade Bianche, Catalonië en Luik-Bastenaken-Luik op mijn programma, maar ik ging drie keer tegen de vlakte en dat kwam mijn prestaties zeker niet ten goede.”
Tolhoek zit dus nog met wat twijfels kort voor de Giro. ,,Ik heb het idee dat ik er minder voor sta in vergelijking met vorig jaar bij de start van de Tour de France. Dat kan echter binnen een week veranderen, dus ik laat zeker mijn hoofd niet hangen. Wat in het vat zit, verzuurt niet. Ik probeer er niet te lang bij stil te staan.”
3 keer gevallen dit jaar al, dat wist ik helemaal niet. Ik dacht alleen catalonië...
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.