Sportpools Tour 2019

« 1 2 3 4 5 6 7
aart-sportpools

De Tourpool is geopend!
Succes met het maken van de puzzel :D

elrio

Hij is online! Wat een lage zwarte punten scores, dat betekent dus teams met veel favorieten erin en dat het zoeken naar pareltjes van 0 punten minder belangrijk wordt.

4 Geraint Thomas, Peter Sagan
3 Dylan Groenewegen, Romain Bardet, Julian Alaphilippe, Tom Dumoulin, Thibaut Pinot, Elia Viviani
2 Nairo Quintana, Edvald Boasson Hagen, Fernando Gaviria, Mikel Landa, Caleb Ewan, Daniel Martin, Jakob Fuglsang, Michael Matthews, Alexander Kristoff, Egan Bernal, Richie Porte, Steven Kruijswijk, John Degenkolb, Adam Yates, Sonny Colbrelli, Nacer Bouhanni, Vincenzo Nibali, Enric Mas
1 Andrea Pasqualon, Alejandro Valverde, Niccolo Bonifazio, Dylan Teuns, Rigoberto Uran, Wout Van Aert, Pierre-Roger Latour, Michal Kwiatkowski, Warren Barguil, Greg van Avermaet, Andre Greipel, Fabio Aru, Maximilian Schachmann, Pello Bilbao, Christophe Laporte, Giulio Ciccone, Thomas de Gendt, Michael Woods, Wilco Kelderman, Matteo Trentin, Emanuel Buchmann, Bauke Mollema, Guillaume Martin

elrio

Ik neem aan dat Aart zich nog heeft laten beinvloeden door de gebeurtenissen van gisteren (en terecht). De punten verdeling zou denk ik heel anders geweest zijn als hij gisteren al online gestaan zou hebben. Lagere score Thomas en WvA bijvoorbeeld.

Poeksel

Ik heb nog 2 punten over en twijfel tussen Bouhanni (1.5M bij Scorito) en Bernal (4.5M bij Scorito). Wie zouden jullie nemen?

Laatst gewijzigd
Ajvenema

'@poeksel :D :D :D

Onbekende gebruiker

'@elrio; ik vind het wel meevallen eerlijk gezegd. Net uit de losse pols een sterrenensemble samengesteld, maar daar kwam ik bij lange na niet uit en dan liet ik kleppers als Thomas nog thuis.

pirazzi

Mark Cavendish niet eens 1 zwart punt! Prestaties uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst ...

Ricardo1996

Welke pools kan ik nog bij in?

Mijn eigen tourpoule is bene liga

Rawolf

Euh ik dacht eens voor het eerst proberen dit spel en nu heb ik 4 bora renners geselecteerd haha.

Wat betekend dat zwarte bolletje naast een naam? Bv bij Mohoric

hartstikkebedankt

Volgens mij dat ie voor de jongerentrui in aanmerking komt @Random

Kingstown

'@elrio :

Je gaat echt nog wel meerdere nulpunters nodig hebben. Een goede puntenkluns vinden wordt lastig. Vooral in de 2-punten categorie zullen het lastige afwegingen gaan worden.

In mijn eerste (snelle) opzet heb ik bijv. geen Fuglsang, Bardet, Dumoulin, Nibali, Thomas, Quintana, Bardet en Sagan om een paar kleppers te noemen.

@random: bolletje voor de naam betekent idd dat die renner in aanmerking komt voor het jongerenklassement.

Iedereen veel plezier! :)

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

Eens met King. Puntenkluns is lastig.
Ik dacht eerst aan Nibali omdat ie aangaf niet voor het klassement te gaan maar voor ritten.
Dat kan best nogal wat punten opleveren en dan is slechts 2 punten daarvoor terugkrijgen weinig.
Zelfde geldt voor Valverde. Als je die neemt voor 1 punt als kluns ben je gek.
In mijn eerste team staat geen Sagan, Thomas, Dumoulin, Bardet, Viviani, Flipje en toch heb ik nog drie nullers nodig.
Ik vind de verdeling juist enorm goed en moet Aart dikke complimenten maken.
Ik denk ook dat de variëteit van de teams enorm zal zijn.

elrio

Wat ik bedoelde te zeggen is dat er (vergeleken met de Giro poule) minder 4 punters zijn en er zijn meer renners met zwarte punten (49 tov 30). Dat betekent dat teams voor een groter deel uit zwarte punten renners (favorieten) zullen bestaan. De uitgebreide keuze in 2 en 1 punts renners zal er zeker voor zorgen dat er heel diverse teams uitkomen. En ik ben zeer tevreden met de verdeling en ik denk ook dat het samenstellen van team erg moeilijk zou zijn. Mijn eerste commentaar was ook niet als kritiek bedoeld slechts als een vaststelling.

Kingstown

Ik kies bijna altijd voor een 3 of 4 punten kluns en durf daar ook best wel flink in te gokken, maar deze keer zie ik eigenlijk geen geschikte optie. De enige is mss Sagan, maja...Sagan. :p

Laatst gewijzigd
Rawolf

Ik vind Bouhanni wel een geschikte, vraag is of hij rijd. Backupje de oververmoeide tegen teamorders vechtende Landa dan maar

Kingstown

'@ Random:

Regel 1:

Nooit een sprinter als kluns nemen.
Ab legt je wel uit waarom niet. :)

aart-sportpools

Er is lang gestudeerd op het vaststellen van de zwarte lijst :) En volgens mij zit er enorm veel uitdaging in! Heb zelf ondanks een kluns met 2 zw alsnog vier 0'ers nodig.

Rawolf

Ik ga er gewoon vanuit dat Bouhanni de tijdslimiet niet haalt in de ploegentijdrit, dan komt het goed toch :p

aart-sportpools

'@ Random wielerliefhebber

Dan ga je wel een flink aantal minpunten pakken..

'Een kluns kan dezelfde punten behalen als een normale renner. Echter worden deze punten verdiend in de vorm van strafpunten. Ze worden dus van je team-score afgetrokken. Als je kluns uitvalt dan verlies je 100 punten minus 3 per uitgereden rit. Valt je kluns bijvoorbeeld uit in de slotetappe dan krijg je 40 strafpunten, want de kluns heeft dan immers 20 ritten uitgereden.'

Rawolf

A zo, terug naar de tekentafel I guess

Kingstown

De ideale kluns die finisht in Parijs en haalt nul punten. D.w.z. Nooit in de top-15 van een etappe en in Parijs ook niet in een (neven)klassement. Als je op safe speelt, dan neem je een nul punten knecht. Type Bram Tankink. Jongens die nooit voor eigen succes (mogen) gaan en zich volledig opofferen voor het team.

Als je een beetje durft te gokken, dan neem je een renner die zwarte punten heeft, waarvan je denkt dat hij niet gaat presteren. Daardoor maak je ruimte in je team voor een andere topper waarvan je denkt dat die wel gaat presteren. Afgelopen giro had Pozzovivo 3 zw punten en was dus een goede keuze als kluns, omdat hij amper presteerde. Elrio had het uitgerekend en Izagirre (1 zw punt) was zelfs een nog betere keus.

Het nadeel van sprinters is dat ze (meestal) of presteren of afstappen. Beide wil je niet hebben voor je kluns.

Vroeger was de penalty trouwens nog hoger. Dan kreeg je 100 strafpunten ongeacht in welke etappe je kluns was afgestapt/uitgevallen. Met veel minpunten ben je compleet kansloos voor een hoge(re) positie, dus de keuze voor je kluns is absoluut van groot belang.

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

'@Kingstown
Dat had ik niet beter kunnen uitleggen 😂

denise

Verleden keer had ik een kluns genomen die tot mijn verbazing Rolland Garros heeft gewonnen , 120 strafpunten.

Gerrit Glomser

'@Denise

Helemaal knap dat ie vervolgens ook nog eens de Tour reed... :P

Vind het inderdaad een erg evenwichtige lijst en het maakt het er niet eenvoudig op. Heb nu Thomas, Pinot, Alaphillipe, Ewan en Viviani niet in het team opgenomen en had ook Dan Martin wel willen hebben. Maar er moet duidelijk keuzes gemaakt worden en dat is lastig. Heb tenminste geen sprinter als kluns gekozen. Al zou dit wel moeten kunnen als je een sprinter kiest die redelijk klimt zoals Ewan, maar die gaat zeker punten pakken. En sprinters hebben ook nog als extra nadeel dat ze betrokken kunnen raken bij een valpartij (in elk geval zijn er vaker in de sprint valpartijen, waarbij de sprinters dan bij betrokken zijn)

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

Daarom nogmaals om iedere nieuwe speler te helpen:
Neem nooit een sprinter als kluns.
1x in de 10 jaar komt het voor dat je achteraf een sprinter als kluns had kunnen nemen.
Geloof dat Cavendish een keer 5 punten was en in etappe 1 op z’n plaat ging. Resultaat: 100 strafpunten voor 5 extra punten. Daar zou ik voor tekenen.
Alle andere keren is het echt een ramp en nooit gunstig.

Heb het ooit nog 1x geprobeerd in de Giro met Ferrari die lead out was voor Modolo. Die bakte er geen flikker van en Ferrari sprintte naar 80 punten voor 1 luizig zwarte punt.

Een sprinter als kluns is echt de domste beslissing die je kunt nemen.

« 1 2 3 4 5 6 7

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.