Mensen die Bol als captain nemen moeten zich even afwachten of de risk-reward wel groot genoeg is. Stel hij wint, dan pak je 100 punten. Maar dan worden Ewan en Bennett normaal gezien alsnog 2e en 3e, en mensen die hen als captain hebben pakken dus 88 of 80 punten. Je moet wel erg zeker van Bol zijn om hem te kiezen voor slechts 12 of 20 punten winst. Het kan ook zomaar dat Bol op plek 5 tot 10 eindigt namelijk. En dan scoor je dus 64 tot 44 punten. Die kans lijkt me bij Ewan en Bennett een stuk kleiner. Hen captain maken is een stukje veiliger.
'@Milan Daar zit je dus mis. Als je constant de "goede" kopmannen hebt (wat bijna onmogelijk is) scoor je net zoveel als die 70% die hem ook kiest. Als dat lukt prima scoor je goed maar net zoals de rest. Heb je een misser is de schade beperkt. Maar mijn inziens win je juist de poule als je verschil maakt met die keuzes (en die moeten uiteraard goed uitpakken).
De obvious kopman keuzes doe je juist als je een zeer hoge positie verdedigt. Of als je niet beter hebt uiteraard.
'@Jasper
Je kan de einduitslag van Scorito winnen door altijd de favoriet kopman te maken, als je maar alle juiste AK renners en sprinters hebt + nog wat geluk in de overgangsetappes met je aanvallers.
Maar ik ga niet alles op alles zetten om niet favoriete renners kopman te maken, maar aan het eind van de dag blijft het een spel en snap ik van daaruit je keuze wel.
Ik snap het concept van 'een ander gokje nemen dan de rest met je kopman' om zo het verschil te maken. Maar dat werkt natuurlijk niet zo, als je er even over nadenkt.
Je maakt op die manier alleen écht een verschil als de kopman die door 70% van de mensen gekozen wordt niet 2-3 plekjes achter jouw kopman eindigt. Er is echter een reden dat jouw kopman níet door 70% gekozen wordt en die ander wel. Dus zelfs als jouw kopman het goed doet dan is de kans dat hij het veel beter doet dan de populaire kopman simpelweg heel klein. Zeker in makkelijk voorspelbare sprintetappes.
Dan kan je net zo goed Nelson Oliveira vandaag kopman maken in de hoop dat het hele peloton op 1 km voor de streep onderuit stuitert en hij er nog net tussendoor glipt. Gokjes met een kopman zo vroeg in de tour en als dagen op vandaag zorgen hooguit dat je aan het eind van de rit je 60% score kan 'verzachten' met: "T.o.v. het gros van de mensen die hoog geeindigd is heb ik het in ieder geval geprobeerd!"
Dat gezegd hebbende, doe vooral je ding. Als je verwacht dat Bol vandaag voor Ewan en Bennet gaat eindigen dan is hij natuurlijk de beste optie. .
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.