Dat denk ik ook. Tot nu toe wilde ik het nog wel proberen. Nu Kamna, Martinez en Sivakov er enigzins doorheen blijken te komen komen gaat dat in de ekte ekte bergen wel veranderen.
Wat mij de doorslag gaf om Trentin niet te nemen was het feit dat hij in de eerste twee Massasprints van de VOO niet meedeed. Dat zal een bewuste keuze zijn geweest, maar waarom? Houd hij er toch niet zo van om zich in pure sprints te gooien? En gaan we dat ook merken in de Tour? Als hij wél zou willen gaan meesprinten in de Tour, zou hij dit niet willen aangrijpen om zich eens te testen tegen Ewan/Bennet/Coquard en Nizzolo? Waarom doet hij dat dan niet?
Enfin. Met het weinige aantal kansen dat er in de Tour lag zou voor mij een sprinter van 3 miljoen in ieder geval elke keer mee moeten doen, ook al zou dat telkens een 7e plek zijn. Daar kon ik bij Trentin niet van uit gaan.
Nee, jij?
Haha verwijderen hoeft sowieso niet natuurlijk, ook als je mis zit ;) Maar hier denk ik dat je mis zit:
In menselijk gedrag, in welke context dan ook, zitten patronen. Dat is waarom psychologie ook kan werken als 'wetenschap'. Dat het menselijke aspect onvoorspelbaar is ben ik het dus niet mee eens. De enige vereiste die je hebt is dat er voldoende repetitieve situaties zijn om te observeren. Dat ligt bij wielrennen lastiger dan bij poker, waar er inderdaad héél veel potjes gespeeld wordt met een beperkt aantal kaarten en combinaties daarvan.
Toch, als je bedenkt dat het aantal wielrenners in het peloton dat daadwerkelijk uitslagen rijdt relatief klein is t.o.v van het aantal renners in het peloton, deze wielrenners vaak meerdere jaren op niveau meedoen, koersen elk jaar terugkomen en parcours onderling op elkaar lijkt omdat het door dezelfde streek gaat en/of met hetzelfde idee in elkaar gezet wordt. Ploegsamenstellingen en ook ploegleiders veranderen niet drastisch per jaar en ook de manier waarop over wielrennen en tactiek gedacht wordt verandert niet elke dag. Dan zijn er over een langere periode, met dezelfde renners (of iig dezelfde types/relatieve kwaliteiten) veel repetitieve observaties te maken, waaruit ook weer patronen herkend kunnen worden en voorspellingen gemaakt kunnen worden. Er zijn op dit moment op basis hiervan al verschillende computermodellen die uitslagen voorspellen. Zo zag ik bijvoorbeeld een tweetje voorbijkomen dat de nummers 1 en 2 van de Tirreno etappe van gisteren exact in die volgorde voorspeld waren. Nu kan je stellen dat het in dit specifieke geval ook geen lastige voorspelling was, maar het blijft een voorspelling gebaseerd puur en alleen op verzamelde data, die vervolgens ook nog eens juist is.
Het volgende is niet om te pochen (ook vooruit, wel een klein beetje) maar ik ga inmiddels op voor mijn 9e gouden bekertje en ondanks dat de Tour nog lang is lijkt hij ook te komen. Daarnaast heb ik ook nog wat zilveren bekertjes in de kast staan. Dit zou denk ik nooit mogelijk geweest zijn naarmate 'geluk' een hogere rol zou spelen dan 'voorspelbaarheid'. Je hebt niet 9 keer het 'geluk' dat je bij de beste 99% zit. Als je dat geluk hebt moet je direct een stapel staatsloten kopen. Ook als ik naar mijn subpouletjes kijk zijn het steevast dezelfde mensen die boven komen drijven. Met geluk of pech zou dat nog wel eens moeten wisselen, onafhankelijk van de moeite die men er in stopt. Maar dat doet het dus niet.
Wat ik dus wél denk is dat het heel lastig is om met daadwerkelijke percentages te werken zonder genoemde computermodellen. Wat jij en ik gevoelsmatig als even groot voelen, kunnen we alsnog elk met een ander percentage benoemen. Zonder percentages heb je echter ook geen concrete EV. Een onderlinge discussie gebaseerd op daadwerkelijke getallen is, zoals in het poker, daarmee lastiger te voeren. Als leidraad voor je eigen selectie denk ik dat het een zeer goed middel is.
Nou kan je veel zeggen van die etappe, maar dat het nodig was, allerminst.
Ik schatte (en schat) Jumbo niet in als de ploeg die na een etappe het roer omgooit. Die hebben al sinds begin dit jaar een heel duidelijk plan en bijbehorende tactiek en houden daar ook heel stevig aan vast. Dat communiceren ze ook op die manier. Er zal echt wel over gepraat zijn intern, maar dat die gesprekken in een keer zwaarder zouden wegen dan het hele trjaject waar ze tot nu toe doorheen zijn gegaan lijkt me niet. Zeker omdat Roglic voorlopig nog steeds 'gewoon' op tourwinst staat.
Of het nodig was is een 'vanaf de bank' observatie. Zonder dat we weten hoe het anders was gegaan kunnen we dat denk ik niet zeggen. Misschien was het niet nodig, misschien wel.
Zeker, maar ook als ze de boel vernaggelen door halverwege in 'paniek' opeens van een zorgvuldig opgesteld plan af te wijken (Haha, zeg ik na mijn paniek Ewan in, uit, terug-wissel)'. JV straalt uit daar net zo over te denken, dus daar hou ik me voorlopig aan vast in mijn keuzes.
Exact. Daarom wil ik dus niet het risico lopen tegen véél teams omdat er dan véél teams zijn met allerlei van dit soort verschillende combinaties die onmogelijk te overzien zijn. De hoeveelheid teams die ik dus 'tegen mij' verwacht in een bepaalde keuze speelt simpelweg mee met of ik het een aanvaardbaar risico vind. Hoe minder teams, hoe aanvaardbaarder het risico.
Dat is ook prima, maar je bevestigd er mee mijn punt. Aanpassingen in je aanvliegroute doe je op bepaalde momenten tijdens het spel. Er is een reden dat dei verdedigende aaanvliegroute vanaf het begin wordt toegepast en de aanvallende aanvliegroute pas op het einde van de wedstrijd, en niet andersom. Het is nu voor mij nog niet het moment om de keeper naar voren te sturen, maar wel om die verdediger er in te knallen. MITS het nodig zou zijn uiteraard. Is het niet nodig dan hou ik mij gewoon vast aan de 'normale' tactiek.
Omdat er twee bergen in zaten die zich perfect leenden om eens aan de boom te schudden, waarvan één vlak voor het einde. Dat pogacar bereid is om aan die boom te schudden heeft hij meerdere keren laten zien, ook buiten deze koers. Als er dan een of twee man proberen te volgen moet de rest ook. Gaat er niemand, dan wil Jumbo er in ieder geval de vaart in houden zodat niemand alsnog op de gedachte komt.
"Plus H2H Scorito spelen zou mij hele andere keuzes laten maken dan Index spelen of spelen om de pool te winnen."
Exact dit. Ik speel altijd met het idee om de index hoog te houden en eindig met wielerpoules zo altijd tussen de 92 en 99 procent, met zelden een uitschieter. Zou ik voor de winst van de poule spelen en een eventuele lagere score zou me niet uitmaken, had ik een ander team gemaakt.
Bericht uit de Andes - Rit 10
Terwijl de condor geniet van de discussie tussen @pietje, @jori en @nasibal, verkent hij de zeelucht boven het Ile de Ré, waar hij een windkracht 3 à 4 uit soms het noordoosten, dan weer noordwesten voelt. Waaiers? Kantje boord... Soms was zijn voorspelling van het koersverloop goed, soms helemaal niet. Dus hij is benieuwd hoe het hem nu vergaat, als hij denkt dat in het begin (in de 'ruit' op de route) een aantal ploegen het zullen proberen, met succes. (Voor de koers hoopt hij van wel, voor de scorito-pool niet...) Met de tegenwind daarna grote kans dat het toch weer bij elkaar komt. En dan in de finale de brug en de wind: breuken in het peloton lijken waarschijnlijk. Goede mogelijkheden voor waaiers dus, maar is de wind hard genoeg? Verder hoopt hij dat in de nervositeit er geen nare valpartijen zullen zijn. Voor zijn ritselectie gokt hij op een sterke WvA en een goed positionerende Sagan (c). Verder: Roglic, Dumoulin (op de wip voor Pogacar), Bernal, Ewan, S.Bennett, Bol, Coquard, Kämna (teampunten). Fingers crossed, want vorige waaierrit liep het niet heel goed af voor zijn pool.
Gelukkig mogen alle renners starten, maar hosanna is het niet. Hij hoopt dat Prud'Homme ofwel vals positief getest is, ofwel niet in contact is geweest met renners (of überhaupt iemand anders - vrij lastig, in die functie....) En verder hoopt de condor dat de Franse autoriteiten en ASO nu ein-de-lijk ingrijpen bij de aankomsten en beklimmingen/potentieel drukke plekken. Zou het dan echt zo lastig zijn om de gendarmerie in te zetten om mensen tegen te houden...? Hij keek in ieder geval met angst en beven naar alle gevaarlijke situaties.
Misschien een beetje off topic, maar wie kan mij uitleggen hoe het ploegenklassement werkt? Bij scorito staat movistar op nr 1 maar als ik kijk naar de 3 best geplaatste renners van deze ploeg (mas, valverde, soler) kunnen deze toch niet hoger staan dan jumbo (roglic, tom, kuss)
ah top, dank voor jullie antwoorden! Wordt er niet overzichtelijker van op die manier ;-)
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.