De hele sprinterdiscussie herinnert mij aan de giro van vorig jaar. Ook toen waren ze allemaal te duur voor de weinige kansen die er waren en ging de helft afstappen. Uiteindelijk heb ik daar de fout gemaakt door er te weinig te nemen en stond ik er na 2 weken dramatisch voor.
Ik ga nu uit van 7 massasprints waarvan 2 of 3 met gereduceerd peloton, afhankelijk van hoe hard de koers in het begin gemaakt wordt. Ook zie ik na etappe 11 nog maar 1 sprinterskans in Parijs, aangezien etappe 19 zo'n valse zware is die op het einde van een ronde gewoon vaak naar aanvallers gaat. Dat maakt voor mij de keuze voor een aantal "overprijsde" renners toch noodzakelijk om zeker 6 volwaardige sprinters te hebben. De Bonifazio's en Mezgecs zullen soms zeker wel top 10 of zelfs een keer top 5 rijden, maar die kunnen evengoed enkele etappes 15e worden. Ik vind dat toch een aanzienlijk risico zo vroeg in de ronde, zeker in het achterhoofd houdend dat de gele trui ergens vanaf rit 6 wel een tijdje kan worden weggegeven en je er dus mogelijk met teampunten niet komt.
Koers is geen wiskunde, ik kan er evengoed naast zitten. Gewoon een bedenking die ik me maak als ik sommige ploegen hier zie passeren.
iMrChris: Dat is echt volledig koffiedik kijken. Bol is de coming man, dus die zou in theorie op een bepaald moment flink boven zn waarde kunnen scoren. Of dat dan nu is, met deze voorbereiding? Geen flauw idee. Zie hem ook nog wel een aantal sprintjes missen, maar voor hetzelfde geld rijdt ie overal top5.
Bij Coquard weet je dan weer redelijk wat ie kan. Heeft veel ervaring, en een aardige voorbereiding. De kans dat ie zwaar boven of onder zn prijs scoort lijkt me daarom niet zo groot.
Ja en rit 1 is zo plat als een pannekoek dat we gewoon met circa 2500 man gaan sprinten.
En Roglic start ook al in een gele trui, net als Dumoulin, dus Van Aert moet ook nog eens de hele rit op kop rijden.
Zekerheden heb je natuurlijk niet, maar normaliter zijn de kopmannen veilig binnen de 3 km, heeft Van Aert niet hoeven werken, is er natuurlijk al flink wat uitdunning op de klimmetjes en ligt er bovendien een gele trui klaar als je wint. Moet wel heel vreemd lopen wil Van Aert hier niet mee gaan doen, ook getuige hoe zijn normale sprint al in de voorbereiding liep met oa Milaan-Turijn. Laat Jansen de sprint maar mooi aantrekken en dan nog maar eens zien hoe de rest de klimmetjes heeft verteerd.
Ik denk ook niet dat Van Aert gaat meesprinten in etappe 1. Etappe 1 is altijd super nerveus en daarin wordt altijd gevallen. Is het niet in de laatste kilometers dan wel in de finale. Is de laatste twee jaar ook weer gebleken. Dat risico gaat hij echt niet nemen. En Jumbo heeft hem die dag keihard nodig om de kopmannen uit het gedrang te houden. Het geel in Parijs is het grote doel, niet het geel in Nice. 'Meesprinten als de kopmannen veilig zijn' interpreteer ik zoals vorig jaar in die waaierrit, toen ze met 30 renners naar de finish reden en Kruijswijk uit de problemen was. Niet zich mengen in grote nerveuze massasprints.
Ik denk dat het heel erg afhangt van het koersverloop. Als er een paar grote sprint mannen onverhoopt onderweg afhaken, kopmannen zitten goed en hij voelt zich goed waarom zou van Aert dan geen poging wagen ?
Echter als het chaotisch dringen word (wat ook kan) dan gooit hij zich niet in de meute dus mijn inziens kan het beide kanten op maar niet te voorspellen nu.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.