Scorito Vuelta a España 2020

1 2 ... 186 187 188 189
Westland95

Zo, dit is ook weer klaar. Ik merkte halverwege de Vuelta dat ik kant en klaar was met al die wielerpoules. In een normaal jaar is het perfect verdeeld, nu was het me te veel van het goede. Na een top 20 plaats in de wielerindex 2019 was het dit jaar behelpen.

Laatst gewijzigd
Mindless

'@jsprunk, je maakt wat mij betreft goede punten. Ik heb ergens het gevoel dat ik een dramatische ronde heb gehad omdat ik zoveel opstelfouten heb gemaakt (alhoewel achteraf bezien soms makkelijk praten is) en ook nog in mijn geval het missen van bijv Carthy en D Martin, en dan toch die 99% halen. Uiteindelijk zeker blij mee, maar halverwege had ik het gevoel dat er nog meer in zat, en dan focus je op je fouten.
Toch blijkt dat hoe slecht je het soms ook per dag kunt doen, als je eenmaal een sterk team hebt geselecteerd en het valt de goede kant op aan het begin van de ronde, dan is het moeilijk om geen resultaat te halen :)

barceman

Dit jaar een hele matige giro met onder de 70%. Zonder Hindley en Hart ging het de laatste week hard onderuit. Met een gouden beker bij de grand tour en Vuelta en een zilveren bij het klassiekerspel en de tour, al met al zeker tevreden. Vuelta lang in de top 100 gestaan, maar zonder Gaudu, Carthy en G. Martin nog gezakt naar 99.1%. Jammer dat deze wielerweken voorbij zijn.

KissMyAce2.0

Mijn beste score ooit! 68,6%! Ik ben heel trots en super tevreden. Het liep als een trein
En dat zonder Roglic en Carapaz

Edd1e

'@nasibal als ik jouw team zie heb jij zelf ook al meer punten gehaald met Kanter dan met JVR ;) Uiteindelijk was het gewoon een prima keuze, net als de meeste goedkope sprinters, maar niet meer dan dat, aan een Grossschartner had je een stuk meer. JVR heeft ook nog in mijn team gestaan, waarom ik uiteindelijk voor Selig ben gegaan is mij een raadsel. Daarnaast verschilden onze teams sowieso vrij weinig.

Ik ben wel benieuwd hoeveel sprinters er in het optimale team zitten. Ik zou denken 4, aangezien er wss 4 jumbo'ers instaan en carapaz als opvulling, maar het zou ook 3 kunnen zijn omdat martin en mas bij de eerdere sprinters meer opvulpunten hadden.

nasibal

'@Edd1e

Tja, uiteindelijk zitten er 20 man in een team en kun je dus van 19 stellen dat er uiteindelijk minstens 1 renner was waar je méér aan gehad hebt.

UIteindelijk, kijkende naar het aantal interessante opvullers dat redelijkerwijs op te stellen was denk ik inderdaad ook dat je deze Vuelta 4 sprinters nodig had, maar dat je met wat mazzel ook weggekomen was met 3. Een kopman (Philipsen lijkt qua prijs kwaliteit de beste) en Kanter lijken redelijk zeker, verder zal het om het even zijn uit een selectief rijtje goedkope namen, waarbij Thijssen, Smith en JvR voor mij boven komen drijven. Take your pick.

Maar:

Uiteindelijk had dat mogelijk ook voor problemen gezorgd, zonder glazen bol. Want wie had je dan op die plekken gehad? Ik heb bijvoorbeeld lang gedacht dat ik best Carthy en G Bennet had willen hebben op de plekken van Formolo en Dumoulin. Met een sprinter minder had ik dan ook nog plek (en geld gehad) voor Valverde of Poels. Lijkt ideaal toch? Maar wat had ik dan in de bergen gedaan met m'n opstellingen? Ik had nu in mijn 20-tal elke keer 9 goede scorende klimmers (niet dat ik ze elke keer goed opstelde overigens), 3 extra scorende renners hadden onder aan de streep weinig effect gehad. Wel iets natuurlijk, bij ideaal opstellen, maar dat is een utopie. En dan hebben we het nog niet eens over Bagioli en Mohoric. Uiteindelijk is het denk ik een zegen dat die laatste is uitgevallen.

Als ik het op die manier bekijk had ik op de plekken van Formolo en Dumoulin misschien liever gewoon een S. Bennet een Stannard er bij gehad. Thijssen op het plekje van Selig. Ik denk oprecht dat me dat méér punten had opgeleverd ondanks het beeld dat je weinig sprinters nodig had deze ronde.

Het vervelende is denk ik dat er van alle vooraf interessante klimmers er uiteindelijk veel minder uit of tegenvielen en dat degenen die in het begin tegen leken te gaan vallen (Vlasov, Gaudu, Martin, Soler) uiteindelijk toch nog flink punten geraapt hebben. Waar je normaal prima 14 klimmers naar de Vuelta kan nemen en dan gewoon natuurlijke selectie plaats laat vinden, gebeurde dat nu niet.

Laatst gewijzigd
Platje

Laten we het erop houden dat je het verschil deze Vuelta niet hoefde te maken met een Kanter vs Raim (ik noem maar wat) maar dat het verschil echt gemaakt kon worden door de juiste dagopstellingen. Het verschil tussen de nr 1 en 10 is slechts 80 punten wat je in 1 etappe had goed kunnen maken en wat ongeveer neerkomt op een G. Martin opstellen in etappe 5 en geen Bagioli als captain maar Roglic (heb het over de nummer 10 in de eindranking). Iedereen heeft hier last van gehad, maar daardoor kon je hier het verschil mee maken.

Ik heb m'n gouden bekertje nog kunnen behouden de laatste dag ondanks het niet hebben G. Martin, Wellens, Carthy, Poels en Kuss (had alleen Bennett en Dumoulin als 'knechten') als eindklassementpunten

bakkieolie

Een gedeelte van de info die ik verzamel voor het uitkiezen van een teamselectie en een etappeselectie haal ik van de Wielerflits website. Halverwege deze ronde het forum ontdekt en dat een beetje op afstand gevolgd. Conclusie is dat ik het een leuk platform vindt en me in komende rondes vaker wil laten zien hier.

Erg blij met de Vuelta eindscore. De laatste dag in gaan op plek 122 en met een redelijke eindscore zonder G. Martin, Wellens, Carthy, etc. nog 61 plekken gezakt. Uiteindlijk terecht gekomen in de top 200 (99,1%) en daardoor mijn eerste gouden beker gewonnen.

M@thijs

Uiteindelijk net niet de top 500 gehaald met 97.3%. Maar er had veel en veel meer ingezeten ik denk wel een gouden bekertje. 1x per ongeluk sprinters ipv klimmers opgesteld en zo 250 punten gemist. 1x geen captain gemaakt en zo 50 punten misgelopen. Dan heb ik t nog niet over foutjes in de opstelling zoals gaudu en soler op de bank als ze winnen. Zonde maar beter geluk volgend jaar.
Enige missers waren mohoric dumoulin en selig.
De mannen die ik miste waren martin martin en carthy
Toevallig had ik ze zo 1 op 1 kunnen wisselen nog ook

hartstikkebedankt

Bedankt voor weer een leuk jaar allemaal. Ik merkte aan mezelf dat ik vanaf het begin van de Giro al wat Scoritomoe begon te worden. De vervolgende scores maakten dat ook niet echt beter :p

Als ik naar de Vuelta kijk dan was 1 wissel (Sosa naar D. Martin) al genoeg om een dikke score te halen, waar ik nu blijf haken op over de 91 procent. Daarnaast G. Bennett in plaats van De la Cruz (die uiteindelijk nog iets mee viel trouwens) was denk ik >99 procent geworden. Zo klein is uiteindelijk ook weer het verschil van een enkele foute keuze. Uiteindelijk is dan geen D. Martin, G. Martin, Wellens, Kuss, Carthy, Grossschartner én G. Bennett net wat te veel...

Het was niet echt mijn jaar als ik het vergelijk met de vorige jaren, met dit jaar enkel een goede Tour (en Grand Tour.. haha..). Op naar volgend jaar!

Laatst gewijzigd
DKrikk

Pfoeh, de afrekening viel me erg zwaar. Bijna 3% gezakt nog naar 93,9%. Een beperkte 896 punten na etappe 18...

Terugkijkend op deze vuelta heb ik vooral mijn fouten gemaakt in de 1m-1,5m mannen.
- Sosa: 0 punten; Moschetti: 30 punten; Manzin: 66 punten; Aberasturi: 70 punten; Chaves: 99 punten.
- Enige 1m mannen die op zich wel presteerden zijn Soler (ondanks niet opstellen bij zijn winst) en Aranburu (ondanks vele waardeloze captaindagen).
- Daarnaast een teleurstellende Dumoulin, waar veel meer mensen 'last' van hebben gehad.

Chaves had ik van tevoren goede hoop in en had verwacht dat hij beter zou zijn dan D. Martin. Begon ook niet slecht aan de ronde, maar viel (zoals altijd) wel ver terug. D. Martin natuurlijk bij far de beste keus met zijn plusminus 600 punten. Daarnaast durfde ik niet te starten zonder extra Ineos renner, dus in de val getrapt van Sosa, want de rest van de Ineos mannen was een stuk minder aantrekkelijk. Carthy was een leuke en goedkopere vervanger geweest.

Binnen de sprinters had ik beter de miljoenen van Moschetti, Aberasturi en Manzin kunnen inruilen voor een Philipsen en dan wat 750k/500k mannen (Morin, Koning Rein, Thijssen).

Al met al niet mijn beste Vuelta. Het viel me mee dat ik niet onder de 90% uitkwam zonder D. Martin, G. Martin, Carthy, Gaudu, Poels, Philipsen, Wellens, of een andere TJV man dan Dumoulin. Ook wel even klaar met de wielerspellen dit jaar, het voelde laatste weken meer als een 'moetje' dan nog als een leuk spel.

Succes en sterkte allemaal aankomend zwarte gat. En tot in februari ;)!

marconeuvel

Op 99,6% geëindigd en daarmee mijn eerste gouden bekertje voor wielrennen gepakt! Halverwege de Vuelta (toen hier op het forum de bankpunten werden genoemd) zat ik al op 300 bankpunten en daar zijn er nog flink wat bij gekomen. In potentie was ik dus dik boven de nummer 1 gefinisht, maar dat zullen er veel meer hebben. Toch baal ik wel van een paar keuzes, die me zomaar in de buurt van de top 10 hadden kunnen brengen.

Verder 1 keer eerste geworden in de Scorito daguitslag. Misschien nog wel leuker dan die gouden beker! Jammer dat je daar niet ook iets voor krijgt in je Scorito CV.

Ludi

Hoop dat er in de wielerwinter weer een mooi GT Spel komt. Dát was pas echt genieten. Kon je al je slechte keuzes afschrijven op willekeur van Scorito. Maar zélfs scorito had etappe 1 en de ITT van de tour, de eerste en de laatste 3 dagen van de Giro of het begin van de vuelta niet "geloofwaardig" kunnen scripten. En wat denk je dan de klassiekers, met dq van ackermann, motor van flip, wegwaaien van MvdP, ga zo maar door.

Wat een hoop chaos dit jaar. Dan was serry in de GT toch nog maar een voorpretje :)

Guido Maltempi

Met 75,2% geen Vuelta om over naar huis te schrijven. De drie belangrijkste missers:

3. Teveel budget gestoken in relatief dure b-sprinters (Aberasturi, Moschetti, vdSande) die het slechter deden dan de goedkopere opties. Van der Sande was gewoon een domme keuze nadat Thijssen was benoemd tot sprinter, Moschetti een gokje dat verkeerd uitpakte, en Aberasturi was matig in de vlakke sprints en afwezig op de 'bonussprints' (10, 14) waar ik hem wel verwachtte.

2. Enric Mas niet meegenomen. Ik verwachtte hem in de rol die De La Cruz uiteindelijk had: solide maar onzichtbaar in de tweede groep finishen, en dan in de laatste week opschuiven in het klassement. Dat heb ik duidelijk verkeerd ingeschat, extra pijnlijk omdat ik in zijn plaats Pinot mee had.

1. Geen extra Jumbo('s) mee naast Roglic. Het thuislaten van Dumoulin pakte goed uit (ik snapte oprecht niet waarom hij in zoveel voorbeschouwingen tot de topfavorieten werd gerekend, die finishte de Tour op de laatste restjes van z'n tandvlees) en ik was vooraf ook niet 100% overtuigd van Roglic. Maar juist daarom had ik altijd op z'n minst Kuss mee moeten nemen - linksom (teampunten) of rechtsom (kopman #3) had hij sowieso gescoord.

Verder was Chaves een keuze die totaal verkeerd uitpakte. Dat had D.Martin, Poels of Gaudu kunnen zijn. Toch verwijt ik mezelf deze 'fout' een stuk minder, dit was gewoon een lastig te voorspellen prijscategorie. Ik denk bijvoorbeeld dat niemand er vreemd van opgekeken had als Dan Martin hier uiteindelijk een 'Chaves-Vuelta' had gereden.

Heb ik dan niks goed gedaan? Jawel! Ik had bewust Smith én Stannard mee in de rol van hybride sprinters/aanvallers, en heb ze in 'hun' etappes ook steeds allebei opgesteld. 1x een dubbele nulpunter (etappe 14), 1x allebei top 20 (etappe 10), en voor de rest steeds 1 v/d 2 in de punten. Dat heeft bij elkaar ruim 200 punten opgeleverd, wat op dit parcours volgens mij een prima score is voor een investering van 2x750K in het segment 'sprinters en aanvallers'. Je wint er het spel niet mee, maar ik vond het leuk om te zien dat het in de praktijk precies zo uitpakte als ik het vooraf had ingeschat. (Nou hielp het in mijn geval wel dat ik in hun etappes relatief weinig trui- en teampunten beschikbaar had, waardoor de ingecalculeerde nulpunter van 1 van beiden steeds niet zo erg was.)

Platje

'@Guido: waarom heb je Chaves vooraf gekozen? Ik heb hem nooit overwogen want heb hem de laatste jaren geen echte uitslagen zien rijden (wel een rit gewonnen in de Giro in 2018 en 2019 maar dan moet je hem wel steeds opstellen) maar een klassement dateert al van 2016 en in de voorbereiding heb ik ook geen signalen gezien van een verbetering. Ik zeg niet dat het een slechte keuze is (achteraf is altijd makkelijk lullen) maar ben wel benieuwd waarom. Ik was verrast dat Chaves vaker was gekozen dan D. Martin. Dan Martin is meestal ook geen grote puntenpakker maar voor 1,5m zag ik wel wat leuke aankomsten voor hem (zoals etappe 1) en zijn vorm in de klassiekers was ook prima

Pietje Precies

Eigenlijk is er denk ik juist relatief weinig variantie geweest deze Vuelta. Vanzelfsprekend soms onverwachte koers etc (in de Vuelta en Giro meer van die schitterende middengebergte etappes die qua Scorito lastiger zijn). Maar zoals Nasibal al schreef was er amper natuurlijke selectie deze ronde. Mede omdat er bijna geen valpartijen geweest zijn!! (en de enkeling die viel, viel alleen)

Vrijwel alle uitvallers waren luitjes waarbij de tank leeg was (en die zodoende toch al niet of matig scoorden). En die dus eigenlijk gewoon verkeerde keuzes waren. Op een uitzondering daar gelaten natuurlijk

De 'random' actie die nog de meeste impact heeft gehad, is het idiote gedrag van Bennett en bijbehorende diskwalificatie. Dat lijkt mij pure pech voor diegene die hem (kopman) hadden. Bennett heeft volgens mij niet meer dan de andere sprinters een vervelend verleden op dat vlak.

Ik denk dus dat vrijwel iedereen wel om en nabij een faire plek is geëindigd. En tuurlijk geldt dan: "wat als ik nou renner A i.p.v. renner B had gepakt" of "wat als ik renner A die keer wel had opgesteld, of renner B die keer kopman had gemaakt" etc etc. Maar dat geldt voor iedereen en is deels mazzel/pech, maar ook deels skill.

Laatst gewijzigd
Guido Maltempi

'@Platje: Chaves was prima in Burgos (vierde, boven o.a. Carapaz/DLC/Valverde/Yates). Reed daarna een kleurloze Tour, maar had daar vooraf ook aangekondigd niet voor een klassement te gaan. Dat zou hij in de Vuelta wél gaan proberen. En daarnaast is het ook een renner die vaak vooraan in z'n groepje finisht, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Poels. Daarom het voordeel van de twijfel gegeven, ook al was z'n track record in grote rondes de afgelopen jaren inderdaad niet best.

In de eerste week deed hij het overigens nog prima (pech met lekke band in etappe 3, verder 3x top 10 gefinisht) maar het verval vanaf etappe 11 was dramatisch.

Pietje Precies

Het 'voordeel' was dan wel weer dat Chaves op een gegeven moment dusdanig slecht was, dat je hem waarschijnlijk niet meer hebt opgesteld.

Dat had ik in ieder geval met Sosa en Selig. Sosa heb ik 1x opgesteld voor de 8 'zekere' punten + kans dat Ineos op plek 14-17 zou eindigen in etappe 7. En Selig heb ik 0x opgesteld. Ontzettend zonde natuurlijk, maar beter dat dan nog allerlei 0-punters mee pakken.

Ludi

'@pietje: de enige echte pech was dq bennett voor de mensen met hem als kopman (ik had geen s bennett), uitvallen van DFM (had me voor mijn gevoel minimaal +40 op het einde gegeven met mogelijk veel hoger plafond) na etappe 2 en het afstappen van tom "heulveulgratispunten" dumoulin, vooral tov teams met gesink/vingegaard(/bennett) en geen tom.

De rest valt inderdaad in de lijn van verwachting denk ik. Mareszco/moschetti die afstapt, tosh die niet sprint, cort die geen super sprinter is, aberasturi die de punchetappes aan serrano laat etc lijkt me eerder logisch dan onlogisch. Al valt me aranburu uiteindelijk als puntenkannon tegen (mee, want ik had hem niet) tov wat verwacht werd (gezien vaak kopman).

Starlynk

Hierbij nog het meeste aantal punten dat je had kunnen halen in de Vuelta 2020 (optimale team), met tussen haakjes de punten per renner + aantal keer dat je hem op had moeten stellen:

- Roglic (1219; 18x opstellen, 5x captain)
- Carapaz (858; 18x opstellen)
- Dan Martin (624; 15x opstellen, 1x captain)
- Kuss (540; 17x opstellen)
- Carthy (464; 10x opstellen, 1x captain)
- Mas (441; 10x opstellen)
- George Bennett (359; 12x opstellen)
- Guillaume Martin (346; 7x opstellen)
- Gaudu (205; 4x opstellen, 2x captain)
- Philipsen (292, 5x opstellen, 2x captain)
- Ackermann (290, 4x opstellen, 2x captain)
- Woods (271, 4x opstellen. 2x captain)
- Soler (269, 6x opstellen, 1x captain)
- Vlasov (258, 7x opstellen)
- Wellens (249, 2x opstellen, 2x captain)
- Grossschartner (205, 6x opstellen)
- Valverde (181, 4x opstellen)
- Gesink (167, 6x opstellen)
- Kanter (108, 3x opstellen)
- en jawel.. Janse van Rensburg (98, 4x opstellen)

Op die manier had je 7583 punten gehaald. Met Cort i.p.v. Janse van Rensburg had je net wat meer kunnen scoren (7610), maar dat paste budgettair niet.

Qua analyse zijn er denk ik 4 absolute must-have renners voor een topscore (>99%): Roglic, Carapaz, D. Martin en Kuss. Dan uit de groep Carthy, Mas, G. Bennett moet je er eigenlijk wel minimaal 2 hebben om echt voor de bovenste plekken mee te kunnen doen. De rest kun je mee klooien, maar maakt allemaal niet zo heel veel uit. Als je die 7 in je team had, dan was je sowieso spekkoper.

Qua must-not-haves: Froome, Pinot, D. Martinez. Ja, Dumoulin en S. Bennett kun je daar ook bijzetten, maar als Dumoulin had uitgereden had hij waarschijnlijk wel in het optimale team gezeten en als Sam niet gedeclasseerd was, dan had hij het mogelijk ook wel gehaald. Maar allebei zo uiteraard niet hun geld waard.

De Vuelta is altijd wel een aparte ronde, omdat de klassementsmannen nog veel belangrijker zijn dan in de Giro en de Tour. Achteraf heb ik nog steeds te veel geïnvesteerd in mijn sprinters. Ackermann of Philipsen als captain was op zich prima om te hebben, maar voor de rest heb je ze eigenlijk niet nodig om een topscore te halen. Dan is het misschien wel veel slimmer om alle potentiële GC toppers van 1 of 1,5m in je team te klikken om je kansen te vergroten om Dan Martin, Carthy en G. Bennett te hebben.

Voor mij persoonlijk niet de beste Vuelta, omdat ik uiteindelijk Dan Martin heb thuisgelaten en wel met Sosa en Ion Izagirre zat, dus een topscore heeft er nooit ingezeten. Uiteindelijk alsnog 94,6% gehaald, en toch wel weer wat geleerd, dus geen rede tot klagen :)

Met een 7e plek in de Tour en een 11e plek in het klassiekerspel toch eigenlijk een prima wielrenjaar gehad. Helaas geen Almeida in de Giro en dus geen Dan Martin in de Vuelta, wat me een mooie wieler Index positie kost, maar al met al helemaal prima. Volgend jaar nieuwe kansen! :)

Ludi

Bedankt weer @starlynk! Wel ongeveer 19/20 namen die ik had verwacht (achteraf).

Morin ipv JvR zorgt voor een veel lagere scoren? Dat was mijn 20e naam geweest (als gokje wel). Maar zal wel liggen aan de etappes waar hij scoorde tov JvR, vooral niét in de 14/15/16

Formolo kan ook nog wel bij de must-not-haves lijkt me trouwens ;)

Poeksel

https://www.indeleiderstrui.nl/idl-producties/320603/hoe-verging-het-de-grote-ronde-pooltips-van-in-de-leiderstrui-dit-jaar

Denk dat het achteraf over het algemeen geen slechte tips waren. Jammer dat Wielerflits/Youri nooit zo terugblikt.

Starlynk

'@Kj: Morin ipv JvR is 7582, dus scheelt maar 1 puntje ;)

En ja, Formolo is uiteraard ook een must-not-have, maar die was "maar" 2m, t.o.v. de 3,5m+ namen die ik noemde. Binnen 1,5m zaten er ook nog wel een paar must-not-haves ;)

JellevanderLinden

'@starlynk goede analyse! Ik vindt het opvallend dat ik deze Vuelta zo hoog ben geëindigd in vergelijking met al mijn eerdere deelnames aan de wielerspellen (nog nooit zo hoog geeindigd, 29e plek algemeen). Terwijl ik veel belangrijke namen mis, en natuurlijk ook zo mijn bankpunten heb verzameld (denk aan etappe die Soler won).

Dus waar je zegt dat je de 4 musthaves (Roglic, Carapaz, Dan Martin en Kuss) + 2 van het rijtje (Carthy, Mas, G. Bennett) nodig moet hebben om (>99%) te behalen gaat in mijn geval dus niet op. Want had zelf geen Carthy, Kuss en G. Bennett (of andere Jumbo knecht) in mijn selectie. Verder ook geen Philipsen, Woods, Wellens of Grossschartner die veel punten hebben binnengehaald.

Daaruit kan ik bijna niet snappen hoe ik op die 29e plek ben geëindigd. Toch de juiste dagselectie en kopman keuze waarschijnlijk steeds. Dus uit mijn resultaat blijkt, dat je veel van de scorende renners niet perse nodig had om toch een topscore te behalen, als je maar wel steeds iets mindere alternatieven kon opstellen (zoals in mijn geval Soler, De La Cruz, Gaudu, Valverde, Vlasov en G. Martin). Had eigenlijk maar 2 grote miskopen (Formolo en Dumoulin), dus daarmee ook het geluk gehad.

Starlynk

'@JellevanderLinden: Ah dat is zeker interessant! Had ik niet verwacht, maar het blijkt dus dat je Kuss dus nog wel kunt missen. Als ik Kuss, Carthy en Bennett "uitzet" in mijn model, worden G. Martin en Vlasov must have, en die heb je idd wel, dus daar kun je blijkbaar ook nog veel mee opvangen :)

Overigens is G. Martin wel een zeer interessante renner, omdat hij eigenlijk heel mooi consistent heeft gereden. Normaal gesproken zijn die aanvallers drama, omdat ze een paar etappes uitkiezen en je ze ook heel vaak opstelt voor 0 punten (Wellens, Izagirre etc.), maar G. Martin scoorde eigenlijk altijd wel.

1 2 ... 186 187 188 189

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.