Team DSM 2021

1 2 ... 29 ... 38 39
Rawolf

Van Wilder is een hele goede wielrenner, een toptalent.

Dat sluit echter het ander niet uit.

Ipv 2 weken busjes rijden is het waarschijnlijk 1 week met leuke flitsen, aantal top 10 klasseringen misschien zelfs en dan in week 2 langzaam aftaaien als zijn recuperatievermogen het euvel is. Om iets specifieker te zijn.

Laatst gewijzigd
Rico.

Wat is de bron dan van het "lage recuperatievermogen"? Is dat puur gebaseerd op alleen de laatste etappe van de Dauphiné?

Rawolf

'@Rico, en eigenlijk hetzelfde fenomeen in de ronde van Baskenland en in minder mate romandie.

Het is een gokje natuurlijk, een potentiele reden die verhelderend kan werken. Zonder meer informatie niet te bevestigen. Vandaar ook het woordje 'als'

S. Morgenstern

Goed mogelijk dat serieuzere (specifieke gebruik je verkeerd) voorbeeld! Lijkt mij een prima manier om aan zijn recuperatie vermogen te werken, wellicht nog met de ontdekking dat hij er vervolgens weer doorheen komt.

Want laten we reëel zijn, die laatste dag in Baskenland komt hij natuurlijk niet in een groepje met koekenbakkers binnen (Schachmann, Verona en Higuita oa) en die 'minder mate' in Romandië behelst gewoon een uitstekende 24ste plek bij een aankomst bergop (weet niet of hij ooit beter deed op een lange klim) gevolgd door een meer dan uitstekende tijdrit op de laatste dag.

Met andere woorden: een uitstekende basis om als toptalent mee naar je eerste echte grote ronde te trekken om daar aan je recuperatie vermogen te werken. Vonden we hier allemaal, tot de interne onenigheid boven tafel kwam..

30 april 2021 om 10:12

Rawolf
Denk dat Arensman en van Wilder dit keer wel echt voor resultaat kunnen rijden in de Vuelta. ritwinst Arensman en top 10 GC van Wilder.

Laatst gewijzigd
Rawolf

"Quote:
30 april 2021 om 10:12
Rawolf
Denk dat Arensman en van Wilder dit keer wel echt voor resultaat kunnen rijden in de Vuelta. ritwinst Arensman en top 10 GC van Wilder."

Die quote is voor zijn relatieve inzinking in romandie en sowieso inzinking in Dauphine.

"Met andere woorden: een uitstekende basis om als toptalent mee naar je eerste echte grote ronde te trekken om daar aan je recuperatie vermogen te werken. Vonden we hier allemaal, tot de interne onenigheid boven tafel kwam.."

Misschien, misschien ook niet. Ik zoek nu enkel naar mogelijke verklaringen want ik vind geen andere logische. (jij blijkbaar ook niet anders had je die wel genoemd).

Als dat slecht recupereren bijvoorbeeld als oorzaak heeft dat zijn lichaam bepaalde voedingsstoffen niet goed opneemt na inspanningen los je dat niet op in een wedstijd en kan je ervoor kiezen eerst dat probleem te achterhalen.

madeinstars

Een grote ronde in de luwte is toch dé manier bij uitstek om aan hardheid en daarmee recuperatieverwogen te winnen. Sorry, maar juist als recuperatievermogen echt een probleem zou zijn (wat natuurlijk nog maar de vraag is) moet hij zo snel mogelijk een grote ronde rijden. Dat ga je simpelweg niet in een trainingsomgeving kunnen nabootsen. En als je dan een grote ronde moet uitkiezen is de Vuelta natuurlijk bij uitstek de kandidaat, daar ligt het niveau en het tempo vaak het laagst en is het weer vaak uitstekend.

S. Morgenstern

De logische verklaring is toch gewoon dat er geen toekomst meer is voor Van Wilder en DSM, om wat voor reden dan ook, waardoor ze liever investeren in de toekomst van andere talenten. Lijkt me geen raketwetenschap.

Uiteraard kun je ook even overwegen om zo'n laatste dag in de Dauphine als oorzaak te nemen, maar wanneer je daar even over na wil denken, dan laat je dat natuurlijk zo vallen. DSM test zijn renners tenslotte uiterst professioneel, weet exact wat ze kunnen en wat ze nodig hebben en stellen daar een plan op samen, waar een mindere dag geen invloed op heeft.

Maar hé, je kunt je ook vastbijten in het idee dat anderhalve inzinking genoeg zou kunnen zijn om iemand van toptien kandidaat, tot nog niet toe aan een grote ronde af te laten zakken. Want simpelweg zijn capaciteiten als klimmer gewoon wat lager inschatten, dat ligt veel te veel voor de hand.

xistnc

Waarom worden zijn prestaties in Romandië en de Dauphiné als 'inzinkingen' geframed? Volgens mij mag een 21-jarige best op zo'n manier wat door het klassement heen zakken.

S. Morgenstern

Exact! Met talenten kan het vriezen of dooien.. Dat werd in ieder geval in juni nog gezegd over Arensman en Donovan; jonge talenten die gewoon even een dipje hadden. Wellicht ook achterhaald nu, mocht één van beide weg willen..

Laatst gewijzigd
Rawolf

het mag best alleen op de manier van van Wilder lijkt een mogelijke trend te zijn.

Dat van Wilder weggaat geloof ik niet in en dat Arensman of Donovan weggaat ook niet, 3 goede talenten waarvan Donovan nog de minste lijkt te zijn.

S. Morgenstern

Ja, de jonge talenten trend dat het kan vriezen en dooien toch? Zoals hij vierde werd in die tijdrit na zijn bevroren 'inzinking' in Romandië.

Dat wordt normaal stabieler in de loop der jaren, met steeds meer kilometers in de benen. Daarom maken ploegen met talenten van dat niveau graag plek vrij in grote ronde selecties om ze die ervaring op te laten doen.

Laatst gewijzigd
Ab Normaal

Denk toch dat de ploegleiding van DSM eens grondig moet evalueren na dit seizoen en eens moeten gaan bepalen wat ze nu willen. Op deze manier glijden ze af richting het niveau Wanty.

Ze hebben een goede sprinttrein maar als je dan geen goede sprinter van dienst hebt....

Ze hebben niet het budget van Ineos, TJV en DQS, dus dergelijke prestaties mag je niet verwachten, maar toch wel iets. Vorig seizoen was het uitstekend, maar één zwaluw maakt nog geen zomer.
Andersom wil het ook niet zeggen dat na één slecht seizoen het direct drama is.

Maar dat zoveel renners weg zijn gegaan om dezelfde reden is niet goed. Waar rook is, is vuur. Je moet als renner wel een beetje lekker in je vel zitten. Is hetzelfde met je gezondheid. Je kunt alleen maar gezonde producten eten, veel sporten en constant gezond bezig zijn maar als je geen leuke dingen doet word je behoorlijk ongelukkig, ondanks dat je gezond leeft.

Dus eerst maar eens bepalen wat ze willen. Willen ze een opleidingsploeg zijn voor talenten? Dan verword je tot het niveau Androni.
Willen ze een sprintploeg zijn met daarnaast wat talenten á la LTS, dan heb je wel een topsprinter nodig. Dat lijkt me geen onmogelijke opgave. Groenewegen ophalen. Of geloven ze zodanig in Dainese?

Willen ze een klassiekerploeg? Dan moet je afmakers hebben. Benoot (vlees noch vis) en Bardet (m.u.v. de bollentrui al na 2018 niets noemenswaardigs meer gepresteerd) zijn prima renners om er bij te hebben, maar het zijn geen winnaars. Kragh Andersen, dat is dan de ster.
Voor rittenkoersen hebben ze helemaal weinig. Dezelfde Benoot en Bardet.

Ze hebben enkele uitstekende talenten, maar dan moet je er wel van kunnen genieten als ze tot wasdom komen en er niet direct afscheid van hoeven nemen als ze eenmaal gaan winnen.

Terug naar de basis lijkt me. En iemand moet Spekenbrink vertellen dat hij niet de alwetende is en dat hij normaal moet doen.
In de Worldtour horen de beste ploegen thuis.
Maar als je opleidingsploeg bent, je beste sprinter Cees Bol is en je beste klassiekerrenners ook je klassementmannen zijn en ze in beide disciplines niet presteren, dan zul je toch iets anders moeten gaan doen om WT waardig te blijven.

Rawolf

Terug naar de basis is nu gedwongen natuurlijk, juist Sunweb/DSM die vaak beticht worden van star management zijn uiterst flexibel. Er bleken 2 goede duitse sprinters en voila, sprintersploeg. Daarna werd project Dumoulin (succesvol) opgetuigd en de stap naar klassementsploeg in combi met talent is gezet. Nu heeft Dumoulin waar de ploeg toch deels om was gebouwd het schip verlaten en gaat de ploeg deel 3 in.

Dat zo'n overgangsjaar; naast vertrek dumoulin, Kelderman, Matthews en Oomen ook een nieuwe hoofdsponsor, fietssponsor, kledingsponsor, autosponsor etc. Daarnaast zijn enkele kernfiguren in de staf meegegaan met deze renners naar andere ploegen oa van Dongen en Werner.

minder is qua prestaties is eigenlijk de logica zelve. Dat zag je bv ook na wegvallen Rabobank bij wat nu Jumbo is (waar het de jaren daarna ook rommelde aan alle kanten)

Zag hier pas een aantal lieden praten over massale leegloop, die is dus geweest.

Yeez

Het gaat over star management op de manier waarop zij renners begeleiden. Niet welke kant de ploeg opgaat (klimmen, sprinten of klassiek)

kelderfan

'@Rawolf
Wat moet DSM nu gaan doen volgens jou, als kenner van deze ploeg?
Het management vervangen of een nieuwe koers bewandelen. Weer starten met sprinttrein zoals met Kittel, dan weet ik nog wel een goeie kandidaat.

S. Morgenstern

Bardet gaat in de Vuelta niet voor een klassement geeft hij aan in l'Equipe. De ploeg wil voor overwinningen gaan. Hopelijk pakt het succesvoller uit dan in de Tour.

Ik vind het zelf wel jammer, omdat Arensman veel had kunnen leren van zijn ronde naast Bardet, maar aan de andere kant geeft het wel ruimte. Hij is wat mij betreft één van de voornaamste renners om het vanuit een vlucht af te maken.

madeinstars

Is al bekend of Arensman een klassement mag gaan rijden?

Rawolf

De ploeg geeft aan er vol in te vliegen en tijdens de ronde adjustments te maken, als Bardet die eerste week supergoed door komt zit het er dik in dat hij toch een klassement rijd.

Vind het er eigenlijk meer uitzien als een klassementsploeg dan een rittenkapersploeg, op Dainese na.

S. Morgenstern

https://www.team-dsm.com/vuelta-roster-revealed/

Ze gaan als ploeg voor ritten, dus zal dat voor Arensman ook wel gelden.

Laatst gewijzigd
FritsvanHoefelen

Leknessund brengt een bericht naar buiten dat hij gewoon bij DSM blijft. Bewust gewacht tot na de Spelen

madeinstars

Krijg toch het gevoel dat Kerckhoffs zich (weer eens) behoorlijk vergallopeerd heeft.

S. Morgenstern

Ja, dat laatste bericht over Leknessund en Gall was overduidelijk een flinterdun stukje

Zwarte Wout

Als je met hagel schiet, raak je altijd wat hebben meerdere bronnen mij bevestigd.

Laatst gewijzigd
Turtlehead

DSM zegt tevoren meestal iets anders dan wat ze in het echt van plan zijn. Lijkt me vooral een klassementsploeg.
Maar we zullen het na een dag of drie-vier al weten.

Xevar

Dat berichtje van Leknessund kan bijna niet minder oprecht overkomen. Het is bijna net zo geloofwaardig als een gevangene die met een pistool tegen zijn hoofd zegt dat het allemaal prima gaat.

Het enige wat ik hieruit opmaak is dat DSM zich een stuk harder opstelt en niet zomaar meer renners laat gaan zoals vroeger. Dat wordt nog lachen met alle sappige verhalen de komende jaren.

1 2 ... 29 ... 38 39

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.