Scorito Tour de France 2021

1 2 ... 256 257 258 259
mas22

81 en een beetje %. Tja, das niet best. Veel uitvallers maar ook gewoon een aantal keuzes die niet goed zijn uitgepakt.

Cavendish heb ik nooit overwogen dus daar kan ik niet van balen. Ik had zelfs Ballerini meegenomen omdat ik had verwacht dat Cav het niet zou gaan doen en Ballerini in zijn plaats zou gaan sprinten :)

Ik had vooraf de keuze gemaakt om niet meer dan 2 renners per ploeg te selecteren. Dat is ten koste gegaan van Vingegaard. Anders had ik hem wel zeker meegenomen. Ook al had ik deze prestaties totaal niet verwacht.

Grootste miskleunen waren Hamilton, Demare, Sagan, Coquard, Roglic, Latour, Porte, Bissegger. Sommigen natuurlijk door de valpartijen, maar sommigen ook gewoon echt niet best.

Op naar de Vuelta, hopelijk kan ik daar wel minimaal de 90% aantikken.

RiesKos

Eerste post op dit forum na een lange tijd vooral meelezen. Allereerst iedereen die een bekertje of meer gescoord heeft: gefeliciteerd. Persoonlijk heb ik pure pech gehad door het ontbreken van Vingegaard en Cav. Kostte me rond de 1200 punten. Had daarmee zo boven de 99% uitgekomen. Nu blijven hangen op 74,8%. Over het algemeen een redelijke ploeg met voldoende puntensprokkelaars. Paar uitschieters naar beneden. Colbrelli die eigenlijk te weinig punten pakte voor zijn € 2,5 miljoen. Valverde en Walscheid die ook wat tegenvielen. En natuurlijk de uitvallers met als duurste klanten Roglic, Démare, Ewan en Sagan. Door het uitvallen van Ewan ook geen teampunten kunnen halen met de later zelf ook uitgevallen De Buyst. Al met al een veel betere score dan het drama dat de Giro was: [zoekt een heel klein lettertype] 29,1%. Maar hoopte voor het eerst sinds 2019 (84,9%) een keer richting een gouden beker te gaan of in ieder geval boven de 90%. Maar ja, op naar de Vuelta.

Pietje Precies

'@La Primavera en @Milanjacks ik denk dat jullie er niet uit gaan komen. Nadat het best-best-best case scenario is uitgekomen voor UAE ploeggenoten, ga je moeizaam iemand die daar volle bak op had ingezet uit zijn hoofd praten dat het eigenlijk onverstandig was. (Wat het natuurlijk wel was.)

Kleine nuance bij andere posts: een van der Poel is niet 'uitgevallen', maar in lijn der verwachting uit koers gestapt. En dat nadat hij al absurd veel punten had gepakt. Die hoort zodoende in de categorie 'mazzel' i.p.v. 'pech'.

Laatst gewijzigd
Milanjacks

'@Pietje

Wat een treurig figuur ben jij zeg.

Pietje Precies

Tja, dat zegt de man die met 3 UAE opvullers in zijn team klaagt dat het uitvallen van Roglic een nadelig (!) kantelpunt is geweest voor zijn poule.

Vanzelfsprekend heb je gelijk dat het uitvallen voor een ieder met Roglic én zonder Vingegaard zeer nadelig was. Zo ook voor jou. Dus het kan inderdaad prima dat het je X% heeft gekost.

Maar je sluit wel gemakkelijk uit dat Roglic ook beter had kunnen zijn dan Pogacar en je dan amper teampunten had gehad. Of dat voor jouw concurrentie een opvulplek wegviel door het uitvallen van Roglic, terwijl jij op Roglic zijn plek een UAE'er kon opstellen waar je in een 'normaal' scenario niet eens plek voor had gehad om op te stellen.

Dus ja: jij had hinder van Roglic zijn uitvallen. Maar zeer veel mensen hadden er nog een stuk meer hinder van. Maar goed, zoals gezegd: we gaan er niet uitkomen. En eigenlijk moeten wij je ook helemaal niet proberen te overtuigen. Pak ze de volgende keer maar gewoon weer ;)

Ketjap Manis

De enige die treurig is ben jij Milan. Ik zie je post naar post met de grooste onzin komen en dan ga je ook nog een inhoudelijk goed forumlid op deze manier afvallen. Misschien eens een spiegel kopen.

Pietje Precies

'@Starlynk, het wielerseizoen kan natuurlijk niet beëindigd worden zonder een optimale-selectie-post ;)

Guido Maltempi

'@Pietje @Starlynk hier alvast een analoge poging:

AK/klim:
- Pogacar
- Vingegaard
- Carapaz
- Cattaneo
- Kelderman
- Gaudu
- O'Connor
? Lutsenko/Uran/McNulty

ITT/teampunten:
- Asgreen
- Bjerg

Sprint:
- Cavendish
- Philipsen
- Matthews
- Bouhanni
- Colbrelli

Vlucht/punch:
- Alaphilippe
- Van Aert
- Van der Poel
- Mohoric
? Mollema/Konrad/Higuita

Majesteit

Hoi iedereen, ik lees al een tijdje met plezier mee op dit forum. De discussies of renner X het wel óf niet waard is zijn altijd interessant. Hierbij komt vaak de ‘100 punten per miljoen regel’ langs. Hoewel hij al een beetje achterhaald is, is het toch leuk om te kijken in hoeverre hij bruikbaar is.

Terugkijkend op de afgelopen Tour:
- De winnaar van Scorito had 5538 punten
- Het budget was 56 miljoen
--> Het perfect nastreven van de ‘1 miljoen regel’ zou resulteren in absolute winst

Nog wat cijfers:
- Voor een gouden bekertje moest je > 4850 punten halen
- Voor een bronzen bekertje moest je > 4540 punten halen
--> Voor een gouden beker moest je dus ongeveer 87 punten per miljoen behalen

*Bedenk dat dit ook redelijk toepasbaar is op andere grote rondes, aangezien er in theorie altijd evenveel punten te behalen zijn.

Natuurlijk is het zo dat een dure kopman ervoor zorgt dat goedkopere renners minder punten hoeven te pakken. En tegelijkertijd vallen er ook renners uit (helemaal in de Tour) waardoor je andere renners dat zullen moeten compenseren. Het is niet erg als je enkele flinke tegenvallers hebt in je team, belangrijker is het om enkele overperformers te hebben. De puntenverdeling tussen renners is hoe dan ook altijd heel ongelijk.

Een betere vuistregel zou je misschien kunnen baseren op het aantal punten dat je gemiddeld per etappe moet verdienen. Een simpele berekening hiervoor:
- Voor een gouden bekertje heb je ongeveer 4850 punten nodig
- Hiervan is ongeveer 760 extra eindafrekening
- Dus in de individuele etappes moet je ongeveer 4850 - 760 = 4090
- Per etappe moet je dus ongeveer 4090 / 21 = 195 punten verdienen
 Om redelijk zeker te zijn van een gouden bekertje moet je elke etappe dus ongeveer 200 punten behalen.

Hoewel je kan beargumenteren dat deze Tour gemiddeld minder punten zijn gescoord door de vele opgaves (ben benieuwd of anderen weten in hoeverre dat het geval is), maar ik gebruik vanaf nu de ‘200 punten regel’!

:)

Odin

Zo erg viel Colbrelli toch ook weer niet tegen? Het was alleen wel lastig om hem in de juiste etappes op te stellen maar hij heeft voor mij genoeg punten binnen gesleept.

Valvuillerdemoz

Zeer matige Scorito-Tour. Geëindigd op een schamele 63,6% Ik zet die ,6 er nog maar bij dan lijkt het nog een ietsiepietsie minder treurig. Nog steeds een beetje ziek van het last- minute toch maar niet kiezen van Cavendish en Cort, maar voor Laporte en Coquard. Nogal teleurgesteld in Thomas, Porte en Hamilton. Eigenlijk alleen blij met Pogacar en Van Aert. En natuurlijk vooral blij en trots op het feit dat ik in mijn team geen Majka heb! 😁

Laatst gewijzigd
arjenzvob

'@Milanjacks

https://www.learnit.nl/cursus/zelfreflectie

Als meerdere mensen je op je gedrag wijzen, moet je er wat mee doen. Heb ik ook gedaan, en bevalt me uitstekend. Probeer het eens! Maakt je wellicht een prettiger mens op dit forum.

Al moest ik wel lachen om Pietje Precies die jou verweet dat je andere mensen de les leest.... De wereld op z'n kop hahaha!

vuelta2k17

'@Majesteit, ik snap het idee maar in de verschillende etappes is de puntenverdeling natuurlijk nogal anders. In een vluchtetappe moet je van hele goede huizen komen om de 200 punten aan te tikken terwijl bij een vlakke massasprint je met een belabberd team ook nog de 200 kan halen. Verder geldt dat dit wel een bijzondere tour was met heel veel vluchters die het halen en vele uitvallers waardoor het totale puntenaantal zeker lager is dan normaal.

Om mijn team te maken kies ik zelf meestal zo'n ~15 man uit die gewoon een goede prijs-punten verhouding hebben of waar je niet omheen kan wegens de kopmanfactor, daardoor kwam ik in deze tour bijvoorbeeld uit op Pogacar, Roglic, Ewan, Demare en Sagan. Achteraf niet ideaal maar dat hoort er natuurlijk ook bij. Dit is dan de basis van je team waar je de overige renners omheen selecteert.

Bij de overige ~5 renners kijk ik naar de verwachte toegevoegde waarde van deze renner meenemen over de gehele ronde. Dus als ik Pietje meeneem ga ik Jantje niet opstellen voor z'n truipunten dus heb ik in die etappe 8 punten minder aan truipunten en Pietje haalt er gemiddeld 20, ofwel we gaan er in die etappe 12 op vooruit.

Dit is ook de voornaamste reden dat pure vluchters er bij mij nooit inkomen. De kans dat iemand in de vlucht zit, de vlucht het haalt en ie een hoge notering rijdt is veel te klein om van echte toegevoegde waarde te zijn.

Laatst gewijzigd
user27296

1

user27296

2

user27296

HALLO

Majesteit

'@vuelta2k17 Ja dat is ook een goed punt nog inderdaad, door de niet te voorspellen vluchtetappes moet je dus eigenlijk nog iets meer dan 200 punten rekenen per etappe. Ik zie de 200 punten regel dan ook meer als een richtlijn, om te kijken of de renners die er momenteel instaan dat minimaal kunnen bewerkstelligen. En in etappes die goed voorspelbaar zijn, zoals een vlakke rit, of eentje duidelijk voor de klassementsmannen, daar hou ik in mijn achterhoofd dat ik een team moet hebben die daar extra kan scoren.

Ik stel mijn team trouwens op een erg vergelijkbare manier op. Ik probeer in elke etappe gewoon de 9 beste renners op te stellen die ik voor mijn geld kan krijgen (naar verhouding naar het aantal type ritten in de hele ronde). Vluchters begin ik zelf ook niet zo snel aan.

Ted de la course

Ik vind het knap van de mensen hier die zonder Vingegaard en Cavendish en met Demare, Ewan en Sagen nog boven de 90 of 95% zitten. Dan zit de rest van je team wel serieus goed in elkaar.

Zelf ben ik vanuit bovenstaande situatie niet verder gekomen dan 73,5%. Vanwege een vakantie wel een aantal etappes vooruit moeten invullen, maar dat heeft me nog geen 100 punten gekost.

Eigenlijk hebben al mijn klimmers en AK mannen behalve de gevallen Roglic en Porte het wel aardig of naar verwachting gedaan (Poga, Kelderman, Gaudu, Bilbao, Izagirre, Uran, Woods). Echter zit er geen enkele uitschieter naar boven bij. WVA en Flip ook (ruim) voldoende, al was Cattaneo een betere keuze geweest.

Bij de sprinters was het met het uitvallen van de 3 dure jongens plus Coquard drama. Bewust niet voor opvullers met kans op teampunten gekozen omdat ik die te onzeker vond. 7 a 8 sprinters en Ro + Po leek me voldoende. Had ze nu juist goed kunnen gebruiken. Mijn over gebleven sprinters: Van Poppel en Laporte vielen zwaar tegen. Colbrelli heeft z'n puntjes wel gepakt maar niet echt in de massasprint. Ik ben qua scorito nog het meest blij geworden van Megzec die nog n nette 5e en 4e plek heeft gepakt en Meintjes die in de bergen en t AK nog wat punten heeft gesprokkeld.. Had Sagan Matthews maar onderuit gereden ipv Ewan, dat had me zo 700 punten meer opgeleverd 😉

Al met al vooraf denk ik wel logische of in ieder geval doordachte keuzes gemaakt maar misschien juist iets te weinig gegokt. Achteraf valt t me de score nog mee. Komt denk ik ook omdat veel mensen hun opstellingen niet meer invullen na een paar dagen tour.

DerbertHijkstra

Ik ga er sowieso altijd vanuit dat van mijn AK mannen er wel 1 of 2 door omstandigheden op achterstand rijden. Die veranderen dan automatisch in vluchters. Gaudu bijvoorbeeld afgelopen Tour. Van tevoren vluchters meenemen heeft mijn inziens niet bijzonder veel zin.

Wieltjeszuiger69

'@Ted Zonder Vingegaard/Cavendish en mét Démare/Ewan/Sagan/Merlier heb je vooral, om al dat puntenverlies te compenseren, veel goeie AK mannen nodig. Als het goed is heb je daar alle vertrouwen in en is de val van je spinters niet meteen een drama.
Ikzelf hanteer daarom ook de (@Majesteit, @vuelta2k17): Puzzelen-tot-je-vertouwen-hebt-in-al-je-renners regel. Dit omvat eigenlijk vooral: veel puzzelen.

Over 10 dagen kan je daarnee voor de Vuelta al mee beginnen. Komt daar nog een ander topic over? De discussies en inzichten hier moeten we blijven houden

Laatst gewijzigd
Fiepke

Het puzzelen totdat je vertrouwen hebt in al je renners omvat uiteindelijk wel de kern. Dat vertrouwen is bij de ene speler een gevoel, bij de ander een scenario-denken, et cetera. Zelfs gokken is op "vertrouwen" een keuze maken. Achteraf kunnen keuzes goed of fout zijn, maar vooraf heeft iedereen wel vertrouwen gehad in zijn selectie. Niet om een discussie dood te slaan, maar het is juist interessant op welke gronden renners bij diverse spelers vertrouwen opwekken vooraf. Daarom al weer zin in de Vuelta.

Trouwens, nog even naar de Scoritopuntenranglijst gekeken. Als je daar teampunten uit elimineert, hoe zou de top 25 a 30 er dan uit zien? Je ziet daarin wel overduidelijk het teampunteneffect terug (ja sorry, begin dat soort 'statistieken' nu pas na een paar deelnames te doorgronden).

Majesteit

'@Derberthijkstra Helemaal mee eens!

@Wieltjeszuiger Ook helemaal mee eens, het puzzelen-tot-je-vertrouwen-hebt-in-al-je-renners is uiteindelijk toch waar het allemaal op neerkomt. Dit is precies wat het spel zo leuk maakt.

Wat betreft een Vuelta-topic; die zal ik wel even aanmaken!

n3razzurri

'@ Sniekey het escaleert volledig uit de hand als je alles uit zou elimineren ;) Je kan dat natuurlijk zelf heel goed filteren als je de Tour gezien hebt, dus even over de Majka's van deze tour heen lezen.

Majesteit

Het nieuwe forum voor de Vuelta a Espana 2021:

https://www.wielerflits.nl/wielerforum/topic/scorito-vuelta-a-espana/

Guido Maltempi

'@Sniekey je kunt het vaak wel terugvinden als je door de ranglijst scrollt en een paar knechten van dezelfde ploeg op exact hetzelfde puntenaantal ziet staan. Simpel voorbeeld: vier jongens van AG2R op tien punten > ritzege O'Connor.

In de top van dit klassement profiteren natuurlijk vooral UAE en DQS van teampunten. Laengen/Hirschi en Devenyns/Declercq hebben zelf geen enkel punt behaald, maar eindigen op respectievelijk 249 en 202 punten. Dat zijn de teampunten van Pog en Cav/Flip. Diezelfde punten zijn dus ook opgeteld bij het totaal van Cattaneo, Asgreen, Morkov, McNulty, Bjerg etc. Cattaneo staat nu bijvoorbeeld 8ste met 400 punten, maar op eigen kracht heeft hij 'maar' 400 - 202 = 198 punten gehaald.

Simpel gezegd: streep alle UAE'ers (behalve Pogacar) en alle DQS'ers (behalve Cav en Flip*) weg, en dan heb je de top 15 van de ranglijst zonder teampunten. Is natuurlijk geen zuivere methode, want o.a. Philipsen (+71, zie Vakoc/Sbaragli) en Colbrelli (+45, zie Haller) profiteren óók flink van teampunten die door ploeggenoten behaald zijn (vdPoel/Merlier en Mohoric/Teuns/Poels). Maar in grote lijnen krijg je zo wel een redelijk beeld van hoe renners op eigen kracht hebben gescoord.

*Flip pakt zelf ook nog een slordige 150 punten mee via Cav.

1 2 ... 256 257 258 259

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.