Scorito Tour de France 2021

1 2 ... 256 257 258 259 »
Pietje Precies

'@arjenzvob, haha, ik ben inderdaad (ook) een irritante betweter. Maar wel eentje die vaak gelijk heeft/krijgt ;)

--------------

Ja het probleem met zo'n algeheel overzicht is dat dit geen algehele-selectie-spel is maar een dagselectie-spel.

Je pakt dus enkel punten met renners die je opstelt (de punten moeten dus voorspelbaar zijn) en vervolgens gaat het om de meerwaarde van die renner ten opzichte van optie 10 (die op de bank zit). Als je beide mee laat wegen dan ziet de 'échte' ranking er beduidend anders uit.

--------------

Ik vind Majesteit zijn gedachte wel leuk om beetje creatief op door te redeneren. Zonder dat het denk ik tot iets interessants leidt overigens.

Als ik naar mijn eigen scores kijk, zie ik 594 eindpunten en 3948 dagpunten. Mijn 5 slechtste dagscores waren: 68, 78, 78, 81 en 101. Mijn 5 beste dagscores waren: 245, 278, 285, 287 en 311 punten. Zodoende staan in mijn geval etappe 1, 2 en 5 in de top-5. Stuk voor stuk zeer voorspelbare etappes vroeg in de ronde.

Met 5 van zulke zwakke dagscores erbij moest ik in de andere 16 etappes dus gemiddeld 221 dagpunten halen om toch nog tot gemiddeld 188 dagpunten te komen. En dit leidde dan uiteindelijk tot een ietwat teleurstellende 95% eindscore.

Als ik het nog wat uitbreid zie ik dat ik in de slechtste 10 etappes tot slechts gemiddeld 121 punten kwam en in de beste 11 etappes tot gemiddeld 249 punten. Ik heb dit in voorgaande edities niet geanalyseerd, maar ik vermoed dat dit min of meer in iedere ronde wel zo geldt.

Zeg dat van die 249 punten er zo'n 90 door je top-performer gepakt worden inclusief captainpunten (lees: Pogacar, van Aert, etc). Dan moeten je andere 8 renners dus gemiddeld 20 punten pakken.

Phoenix0000

'@Ted en @Wieltjeszuiger

Ik ben zonder Vingegaard en Cav en met Roglic, Ewan, DEmare uitgekomen op 97%.
Dat heb ik niet te danken aan mijn klassementsteam, maar vooral aan de keuze voor Bouhanni en Matthews (ipv Sagan).
Wat ook hielp is dat er uiteindelijk veel vluchters met de bloemen aan de haal zijn gegaan in de bergritten. Dat had ik vooraf niet voorzien, maar werd een essentieel bijkomstigheid voor een OK score. Matthews was erg bezig met de puntentrui bleek uit interviews vooraf en de eerste twee etappes, en Bouhanni was gewoon als je sentiment weglaat een erg voor de hand liggend koopje.

Ik had deze Tour gekozen gezien het parcours voor een uitgebreid sprintteam (Ewan, Demare, Bouhanni, Pedersen, Matthews, Colbrelli, Bol en van Aert), uitgebreid tijdritteam (Asgreen, Bjerg, Kung) en een relatief minder klassementsteam (Pog, Rog, Gaudu, Kelderman, Uran, Woods, Flip, Valverde, Hamilton). Bij klassementsteam ook een zwaarte op etappe 1 en 2 met woods, gaudu en Valverde, wat meteen totaal verkeerd uitpakte.

Snap ook niet zo goed dat het uiteindelijk nog 97% is geworden. Zeker na slechte openingsweekend en uitvallen demare en Ewan, veel verkeerde captainkeuzes steeds en een heel mager bergteam. Volgens mij heeft het in de Tour ook te maken met de vele spookdeelnemers die de brui eraan geven. Hoeveel zou nou echt nog actief meespelen laatste week? 25%?

Keshi

Pietje, je redenatie klopt denk ik wel. Maar je moet niet over het hoofd zien dat er deze ronde relatief lage scores zijn behaald. Ik heb niet de cijfers bij de hand, maar iedereen heeft fiks lager gescoord dan vorig jaar of de afgelopen giro bijvoorbeeld. Door de vele snel uitvallende kopmannen en relatief veel vlichters etappes. Die 200 punten score haal je makkelijk als het allemaal een beetje loopt als gedacht, maar niet met een uitzonderlijk scenario. De score van deze tour nu dood analyseren brengt je volgens mij op verkeerde conclusies richting een volgende ronde.

Pietje Precies

Ja, dat is zeker waar. Al kan je dat probleem wellicht tackelen door gedurende de redenatie dan op bepaalde plekken X punten bij te plussen. Of door niet met 5 vs 16 te rekenen of 10 vs 11 (slechte vs goede dagscores), maar met bijvoorbeeld 4 vs 17 of 8 vs 13, etc

@Phoenix, met Matthews heb je denk ik ook wel behoorlijk gemazzeld door de vele sprint-uitvallers. Bij menig (tussen-)sprint werd de beperkte snelheid van Matthews pijnlijk duidelijk. Toch wel een wondertje dat ie zoveel ereplekken heeft gereden + P2 puntenklassement.

Maar goed, ik heb hem met name qua etappe 1 wel onderschat. Ik had niet het idee dat de huidige Matthews dat nog in zijn benen had. Verder blijkt ie vrijwel ieder jaar een échte Scorito-renner te zijn. Ik had echter het idee dat dit parcours te anti-Matthews was om hem mee te nemen. Verkeerd gezien helaas.

Laatst gewijzigd
Benzardi

De tactiek van De Duracelli”s waren koppeltjes maken en dat was op zich geen slechte tactiek als er niet zo veel valpartijen waren geweest.
Want de koppeltjes waren:

Pogacar/Bjerg
Roglic/Vingegaard
Thomas/Castroviejo
Ala/Ballerini
van der Poel/Merlier

Uiteindelijk hebben we maar 82,9% behaald.

Ted de la course

'@wieltjeszuiger vooraf had ik zeker vertrouwen in m'n AK renners. Zag Po, Ro en Thomas als 1, 2 en 3 met bij Thomas de meeste twijfel. Die dus niet mee genomen i.v.m. budget. Daar achter Gaudu, Carapaz en MAL als sterkste in de bergen. Daarvan Gaudu genomen want absolute kopman binnen z'n team, jongeren klassement en best geprijst. De rest daar achter vond ik allemaal een beetje een pot nat. Uran had ik ook wel sterk verwacht maar niet perse veel scorito punten. Wel mee genomen voor die prijs. In de klim / AK etappes haalde ik dan geen super maar wel prima scores.

@Phoenix met zo veel (tegen)vallende renners in je team zou je idd een lagere score verwachten (no offense). Naast Bouhanni en Matthews heb je dan ook nog de teampunten van Asgreen en Bjerg. Rest van onze teams zijn wel aardig vergelijkbaar. Hoeveel punten had je bij de eindafrekening?

Het is wel jammer dat je met de intrede van het gamecenter ook achteraf veel minder mogelijkheden hebt om renners en scores te vergelijken. Zo heeft Flip tot nog een hoop eigen punten gehaald terwijl ik me weinig bijzonders kan herinneren van hem. Er zou nog zo veel meer uit scorito te halen zijn.

Laatst gewijzigd
Treenert

Met mijn 'sprintersteam' continu om de bovenste plaatsen meegestreden. Met 8 mogelijke sprintetappes vol ingezet op veel sprinters. Met het uitvallen van Bouhanni en het feit dat Cav niet de 19e en 21e etappe wint en ik in de tijdrit inzet op Pogi ipv v. Aert, geen gouden bekertje mogen behouden door een eindafrekening die ook echt een afrekening werd. En als Uran 'gewoon' op plek 2 was blijven staan was het ws ook goed gekomen maar ach we hebben ons daarentegen weer kostelijk vermaakt met zowel het spel als de commentaren hier. Dank allen daarvoor, en dat we allemaal maar weer veel info op tijd mogen delen vóór en tijdens de Vuelta.

Alvast ééntje om over na te denken. Wat zou de pickrate van Gerben Thijssen worden als ie weer 500K is? Óf rijdt Caleb voor de verandering 'gewoon' de ronde uit?

La Primavera

Er is mij een foutje bij Scorito opgevallen deze Tour in etappe 8.. dit gaat om kleine puntenverschillen maar zou natuurlijk niet mogen gebeuren.

https://www.procyclingstats.com/race/tour-de-france/2021/stage-8-kom
https://www.letour.fr/en/rankings/stage-8
PCS geeft de volgende volgorde in het bergklassement (EDIT: Tour organisatie zelf ook)
1. Poels
2. Woods
3. Quintana
4. Mohoric
5. Teuns

Scorito geeft de volgende volgorde in het bergklassement
1. Poels
2. Woods
3. Teuns
4. Mohoric
5. Pogacar

Laatst gewijzigd
Pietje Precies

Scherp opgemerkt! Ik heb Pogacar zijn puntenaantal die dag even gecheckt: 89 waar het eigenlijk 88 had moeten zijn. Dus niet enkel een visuele fout.

vevie

Dat wordt een hoge pickrate dan voor Gerben. Hij zal wel een miljoen zijn. Ewan voor 5 mil over de toonbank en Trentin voor 3.5.

Treenert

Trentin komt er bij mij niet in, ook niet voor 2,5 mln.

Guido Maltempi

Leuk om te lezen dit, een interview met de oprichter van Scorito uit de Volkskrant van vorige week:

https://www.volkskrant.nl/mensen/ruim-honderdduizend-nederlanders-spelen-mee-in-de-tourpool-hoe-krijgt-marktleider-scorito-ze-zover~b26d49ca/

Een van zijn medewerkers is fulltime bezig met het bepalen van de startprijs van renners – op basis van rekenmodellen met eerdere prestaties, het parcours en de sterkte van ploegen.

‘We willen op een bedrag komen waarbij deelnemers twijfelen. Daarom zitten we soms een uur te discussiëren over één renner. Richie Porte bijvoorbeeld. Hij werd vorig jaar derde in de Tour en reed een goed voorseizoen. Maar hij stelt vaak teleur in grote rondes. Bij ons was hij dit jaar relatief goedkoop: 2,5 miljoen. Voor zo’n prijs was Porte een interessante optie. Al viel hij uiteindelijk toch weer tegen.’

Risje89

Hier op een teleurstellende 68,2% geëindigd.

Uitvallers: Woods, Bouhanni, Krag, Sagan, Demare, Roglic, Coquard en Haig
Tegenvallers: Thomas, Izagirre, Laporte, Colbrelli, van Poppel
Grootste misser: geen Cavendish en Vingegaard (allebei er lang ingestaan maar uiteindelijk eruit gepuzzeld vanwege balans en van die onzin..).

Daarnaast ook de zwaarte van etappe 1 onderschat en Colbrelli steeds opgesteld is hij niet meeging in de vlucht.
Op naar de Vuelta, die mij traditiegetrouw wat gunstiger gezind is :)

Benzardi

Test

1 2 ... 256 257 258 259 »

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.