Scorito Tour de France 2021

1 2 ... 74 ... 258 259
nasibal

'@KV

Klopt, maar wat betekent dat?

zomaareens

Weet iemand nou al waarom laporte kapte in Swiss?

KV

Dat het verschil zal gemaakt worden met de “2de lijns” AK mannen en evt punchers ?

La Primavera

'@KV Dat is dan ook een team die ik in mijn Scorito Excel ga bijhouden. Eentje zonder Rog en Pog, gewoon omdat het leuk is. Dat is overigens zeer waarschijnlijk pure zelfmoord voor de echte Scorito.

Daan Brakenhoff

Ik denk eigenlijk dat we vrij veel verschillen gaan zien in de sprintteams. Het klopt dat je daar nooit de echte verschillen mee gaat maken maar een low owned sprinter die het goed doet is altijd lekker (Cimolai in de Giro). Als Bennett niet mee gaat zie ik buiten Démare/Ewan om echt geen save kopman optie. En Ewan is eigenlijk al niet eens een save optie... Al die Merliers, Ackermanns en Cavendish types gaan denk ik de meeste hoofdpijn geven. Als alles meezit eindigen ze top5 in de sprints maar ze zullen alle 3 wel dagen hebben waar ze op de eerste de beste verkeersdrempel worden gelost of dagen waar ze niet aan sprinten toekomen door wat voor reden dan ook. Eigenlijk zijn zulke opties dus gewoon no-go’s voor hun prijs (Cavendish zijn prijs is nog niet bekend natuurlijk, en het is überhaupt niet bekend of hij gaat rijden.) Toch zul je weer net zien dat dat soort jongens dan weer elke sprint voor jou mannen sprinten. Een Coquard bijvoorbeeld was in België erg consistent in zijn sprints en kan een zwaar parcours ook best goed aan. Alleen wanneer alle sprinters meesprinten en niemand pech kent wordt hij gewoon 8/9/10e . Ook prima natuurlijk maar ik denk dat de grootste winst (in punten) gaat liggen in het kiezen van die mannen die 8x 9e worden en de mannen die 6x top5 rijden en 2x door wat voor reden dan ook niet meesprinten. Als Bennett en Ackermann niet meegaan wordt zelfs Sagan voor mij weer interessant. Puur omdat hij waarschijnlijk gewoon 8x rond de 6de plek eindigt. Alleen wat je net zult gaan zien is dat Merlier en Cavendish straks de “Gaviria’s” van de tour gaan worden.

nasibal

'@KV

Ik denk vooral dat als je op een zo efficient mogelijke manier het 'verlies' weet te 'beperken' in de sprintritten, je dat geld kan stoppen in plekken waar er wél verschil gemaakt wordt. Of dat puncheurs en 2e lijns ak mannen zijn laat ik even in het midden.

Ik merk hier zo'n focus op die sprintritten en budget wat er in gepompt wordt, dat ik benieuwd ben hoeveel mensen hier bij stil staan.

Ajvenema

'@nasibal: het probleem is vooral dat er weinig manieren zijn om efficient de sprintritten in te delen... er lijken héél weinig bruikbare koopjes bij te zitten. Ik zou haast willen zeggen, ga met de ‘grote 3’ plus 3x 2m, 1 of 2 leadouts en pog/rog, maar ook bennett en ewan bieden minder garantie dan me lief is...

nasibal

'@Ajvenema

Enkele van de centrale vragen omtrent het efficiënt indelen van de sprintritten zijn het type sprinters, het aantal sprinters het aantal toppers (1,2 of alle 3) en het type 'opvulling'. Daar lees ik zo her en der verschillende meningen over tot nu toe. Daar zitten echt wel wat sleutels in.

Zoals ik eerder bijvoorbeeld al noemde zou ik persoonlijk nóóit voor 3 toppers gaan. Ook bij de leadouts blijf ik weg. Die zijn wel goedkoop, maar daarmee niet per definitie efficiënt. Maar zo zijn er ook weer andere meningen natuurlijk.

Ik denk vooral dat degene die hun hoofdmoot aan budget besteden aan 8 a 9 sprinters ("omdat er zoveel sprintersritten zijn") en dan ook nog jongens als Wout (en Mathieu) er in proppen teveel tunnelvisie op de sprinters hebben. Daar vervolgens weinig verschil mee gaan maken t.o.v. andere teams (weinig als in: niet in lijn met wat ze er in gestopt hebben t.o.v. deze andere teams) en het dan juist in de andere, verschilmakende, ritten laten liggen. Al helemaal omdat, zoals KV terecht opmerkte, Pog en Rog ook geen verschil gaan maken.

Laatst gewijzigd
Ajvenema

'@nasibal: dan kom je dus al snel uit bij het segment van poppel/bouhanni/laporte/stuyven/hofstetter/cort/greg en in mindere mate pedersen en kokaar. Als je daar de juiste uit weet te kiezen zul je wel lekker zitten, maar das wel de slangenkuil van het sprintersgilde:)

Ik vind die mannen eigenlijk bijna allemaal overpriced, zeker na die inconsistente belgie tour..

Laatst gewijzigd
Ludi

Oeh barbero is genoemd, check!

nasibal

'@Ajvenema
Die groep een slangenkuil noemen sta ik volledig achter. En dat is ook wat ik eerder benoemde: Er zijn een hele rits renners die vooraf eigenlijk nauwelijks tegenover elkaar te zetten is en keihard te beargumenteren valt wie van de 2 er beter is. Maar degene hebben díe uiteindelijk beter is gaat wel van vitaal belang zijn. Als je er weg blijft heb je die renners sowieso niet en is het de vraag of je toppers voor hun bedrag voldoende punten halen om dit te dekken én of je leadouts doen waar je op hoopt.

Zelfs als ze dat doen heb je kans dat je gewoon gelijk loopt met de teams die de juiste namen gekozen hebben maar wel budget achterloopt. Een missertje bij de 'slangenkruil'-teams zou dan ook nog eens compenseerbaar zijn. Het zou ook nog eens kunnen dat op 1 of 2 uitzonderingen na alle renners uit de slangenkuil ongeveer gelijkwaardig presteren.

Er wordt vaak gezegd dat je uiteindelijke uitslag een resultaat is dat ergens op het spectrum tussen kunde en geluk ligt. Ik zou daar voor deze Scorito ook 'durf' aan toe willen voegen. De eerste sleutel zit hem echter denk ik vooral in de hoeveelheid sprinters. Mijn 'unpopulair opinion' is daarin denk ik dat 7+1 (waarbij die 1 een Stuyven, Matthews, Cort, Wout-type is) echt méér dan genoeg is. Ongeacht het aantal etappes.

Overigens, grappig dat jij die jongens overpriced vind. Zelf vind ik eigenlijk alleen Bouhanni overpriced.

Laatst gewijzigd
Yskoud

Latour maar 750k...mmm...

nasibal

'@Tompot

ALS je die meeneemt, zitten die daar inderdaad bij in. Daarbovenop lijkt me zonde. Dan zul je per sprint toch al snel tussen de 10 en 14 punten van hun uitslag af moeten trekken omdat je een goede opvuller op de bank hebt zitten.

Rog en Pog worden als dé opvullers gezien deze Tour, maar ook daarbuiten kan het flink oplopen in verschillende scenario's. Stel Gaudu staat 4e in het AK, 2e in het JK en Demare wint een rit in het groen. Ook Bennet kan een rit in het groen winnen. Stel dat dat rit 3 of 4 is en Flip in de top 3 staat. Zo zijn er nog wel meer scenario's te bedenken. Niet alle scenario's hebben evenveel kans, maar omdat het renners betreft die je tóch wel in je team hebt maakt dat niet zo uit. Alle scenario's bij elkaar zorgen ervoor dat je naast Pog en Rog meestal ook nog wel een 3e prima opvuller in je team zal hebben.

Laatst gewijzigd
Ludi

Als je leest wat er tussen haakjes staat kom je een heel eind. En nee mvdp telt niet mee, dat is geen sprinter. Wva, Cort, matthews kan je (nog) wel zo noemen

Laatst gewijzigd
Rawolf

Ik ben het niet met je eens nasibal, ook met 8/9 sprinters kan ik nog tot een goed klimteam komen met voldoende mannen (En WvA kan natuurlijk ook gewoon klimmen)

Sprinters zijn wel duur dus je bent genoodzaakt Carapaz of Alaphilippe thuis te laten (in mijn geval) maar in de plek daarvan kan je nog wel een Haig ofzo zetten. Bij de klimmers zijn er veel meer interessante laag geprijsde opties waarmee je in mijn ogen juist het verschil kan maken.

KV

Ik blijf ijskoud bij Latour, zelfs al was hij 500k.

Die Pedersen trouwens kan echt wel weer alles of niks worden. Al het ganse jaar doet ie niks (behalve dan in KBK met veel geluk), kan geen drempeltje over, is totaal uit vorm, maar lijkt mij wel zo’n kerel die in 8 vlakke sprints consistent rond de top 5 kan draaien. Is vorig jaar veruit de snelste gebleken dus hij zal wel de vooruitgeschoven sprinter van Trek worden zou je denken.

Heb hem eigenlijk nog niet overwogen door zijn rampzalige seizoen maar hoe meer ik erover nadenk, lijkt hij toch echt wel de snelste te zijn in de slangenkuil categorie...

nasibal

'@Rawolf

Uiteindelijk kunnen zowel jij als ik die goedkope klimmers meenemen. De vraag is wat we vervolgens doen: Extra budget in een 8e/9e sprinter (zoals jij) of extra budget in een Carapaz of Flip die jij dus thuis moet laten. Uiteindelijk zal achteraf blijken wat de beste keuze is. Ik geloof niet zo in de toegevoegde waarde van die 8e/9e sprinter.

Een 'zekere' jongen in de ritten waar het verschil gemaakt gaat worden naast Rog en Pog (want díe gaan het verschil niet maken) en de goedkope jongens die iedereen er in kan klikken lijkt mij persoonlijk dan interessanter.

Laatst gewijzigd
KV

'@Rawolf

Er lijken echter zóveel interessante low budget opties te zijn bij de klimmers dat ze natuurlijk ook niet allemaal het beoogde pareltje kunnen worden. Van die groep zullen er ook maar enkelen waarschijnlijk een verschil kunnen maken.

Je kan deels beredeneren wie te nemen maar het zal toch wel weer een grote geluksfactor zijn om juist die 1 of 2 goeie te kiezen.

KV

Even kort door te bocht: 38% van de ritten zijn sprints. Ik zou dus niet veel meer dan 40% van het budget (= 22milj) aan de sprinters (incl Wout) hangen.

nasibal

Ik zou overigens allerminst verbaasd zijn als een goede Danny in etappe 1 een top 10 plek uit het vuur sleept. Dit soort aankomsten ligt hem (op zijn niveau) wel en hij heeft ook weinig reden om het níet te proberen. Het grootste vraagteken is denk ik hoe hij zich verhoud tot de andere gegadigden. De beste zal hij uiteraard niet zijn.

Laatst gewijzigd
KV

Laporte (als die gezond is althans) verwacht ik ook wel in rit 1, maar dus zeker geen Pedersen zoals Tompot aangeeft.

Denk dat die 1ste rit in zijn geheel ook wat onderschat wordt. Komt echt niet enkel neer op die laatste “klim”. Gaat echt continu op en af.

Laatst gewijzigd
nasibal

'@Tompot

Het kan best zijn dat hij op dit niveau tekort gaat komen hoor. Maar in de wedstrijden op zijn niveau kan hij dit soort dingen wel aan voor winst. Als hij dat kan vertalen naar de Tour is een top 10 plek niet onmogelijk. Het kan ook goed zijn dat hij in de volledige etappe geen enkele rol speelt.

Ik zou Danny niet specifiek meenemen voor deze etappe, maar als je hem in je team hebt is hij denk ik wel opstelbaar als 8e/9e man.

Laatst gewijzigd
Ajvenema

'@nasibal: het gaat me moeite kosten om met méér dan 7+1 te komen;) verwacht de meeste mensen wel met 7+1 of 8+1. Enige nadeel met 7 is dat je wat minder buffer hebt als je +1 niet sprint en een sprinter afstapt...

Hofstetter is in theorie aardig, maar als zabel en greipel meegaan meteen ook niet meer. Laporte is absoluut de moeite áls ie ook daadwerkelijk gaat meedoen in de sprints. Cort en stuyven zijn op dit parcours denk ik amper sprinters te noemen, en hetzelfde geld voor greg... voor bouhanni is het eeuwig zonde dat het niet alleen om pure snelheid gaat:) Bol is al afgevallen, en dan hou je dus nog een select cluppie over voor de 7+1

nasibal

'@AJ

Enige nadeel met 7 is dat je wat minder buffer hebt als je +1 niet sprint en een sprinter afstapt…

Als je +1 helemaal niet meesprint heb je de verkeerde +1 gekozen. Als er een sprinter afstapt heb je pech, maar hangt het er vooral van af welke sprinter het is, wanneer hij afstapt/uitvalt én wat je met het budget van sprinter 8 hebt gedaan.

Hofstetter is in theorie aardig, maar als zabel en greipel meegaan meteen ook niet meer

Maar Greipel, afhankelijk van prijs, mogelijk wel weer.

Laporte is absoluut de moeite áls ie ook daadwerkelijk gaat meedoen in de sprints

Een van de weinige jongens die ik in 1 én 2 een kans op top 5 (en dus geel) geef. Kan daarnaast in 7 ook scoren. Als hij helemaal niet gaat meesprinten ga je hooguit voor 500k-750k de bak in denk ik. Maar kan ook 3 weken voor spek en bonen meerijden en dan is het inderdaad een verkeerde keuze.

Cort en stuyven zijn op dit parcours denk ik amper sprinters te noemen

Definieer 'sprinters'. Beiden zullen buiten de sprints ook nog wel wat moeten laten zien om het waard te zijn, maar daar zijn kansen genoeg voor. Als ze verder in 4 sprints 12e worden is dat al best prima denk ik. Dit zijn voor mij inderdaad echter wel eerder de +1's, dan onderdeel van de basis.

en hetzelfde geld voor greg…

Tja, van Greg moet je inderdaad hopen dat hij in 1,2 en 7 uit gaat pakken, tegen beter weten in. Gaat bij mij inderdaad niet mee.

voor bouhanni is het eeuwig zonde dat het niet alleen om pure snelheid gaat:) Bol is al afgevallen,

Tja, daar waag ik me inderdaad ook niet makkelijk aan. Bol ook nie

En dan hou je dus nog een select cluppie over voor de 7+1

Nouja, uiteindelijk heb je meer dan genoeg namen om met 9 sprinters te gaan. De vraag is inderdaad hoe interessant die namen zijn voor je.

Ludi

https://www.procyclingstats.com/race/vuelta-a-espana/2018/stage-8

Danny van Poppel sluit ik zeker niet uit etappe 1 nee.

1 2 ... 74 ... 258 259

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.