Ik heb niet de indruk dat Dumoulin wezenlijk is veranderd sinds hij bij Jumbo rijdt. Hij is altijd een renner geweest die zich graag ook in zet voor anderen in de ploeg (kroop in de Tour de France nog veel te snel in die rol), trok zelfs naar Jumbo om niet meer de renner te zijn waar werkelijk alles om moest draaien. Wat dat betreft zou hij dus ook uitstekend als knecht van Van Aert San Remo kunnen rijden.
Verder een constatering die niets met pamperen of een voetstuk te maken heeft.
Toch wel, want de realiteit is anders. In die Tour waarin hij te snel in de knechtenrol kroop, bracht hij op die manier de ploegtactiek uit evenwicht. Hij verstoorde het plan, wat voor mij geen voorbeeld is van Dumoulin die als helper iets bijdraagt aan het ploegbelang. Vorig seizoen kreeg hij van het team alle tijd en ruimte om zichzelf te zoeken en voorbereiden op wat hij wou, zonder rekening te hoeven houden met het team of ergens in dienst te moeten rijden. Dat werd dan een medaille op de OS in een... oranje trui. Ik begrijp dat Dumoulin gezien zijn staat van dienst, potentieel en publicitaire waarde wat meer krediet krijgt, maar uiteindelijk was 2 jaar Dumoulin bij Jumbo heel magertjes en ook dit jaar is er voorlopig weinig beterschap. Als jij mij dus vraagt of ik Dumoulin in MSR wil zien dan ze ik asjeblieft niet. Kopman daar is immers ene Wout van Aert, de man die samen met Roglic wél altijd presteert in geelzwarte trui. Van Aert verdient een 100% solide en sterk team, zonder een twijfelgeval als Dumoulin erbij. Het team zoals het nu op de planning staat vind ik perfect.
Zelfs een Dumoulin die totaal niet in vorm is kan meer bijdragen dan een van der Sande bv op talent alleen. Dumoulin naar MSR is geen risico.
Nu WVA mindergoed lijkt te sprinten moet de tactiek wel herbekeken worden. Grote kans dat van Aert geklopt word door Ewan in de sprint. Er zal dus misschien anders gereden moeten worden, bv al koers maken op de Cipressa om de wedstrijd zwaarder te maken. In dat geval zal je een selectie willen met meer kwaliteit bergop en daar is Dumoulin een optie voor.
Komop AWestie; lees gewoon al de twee posts boven die van jouw even terug. Allemaal prima blijkbaar met die Dumoulin, ook al presteerde hij in 2 jaar tijd niets in geel-zwarte trui.; niet als kopman en niet als helper. Hoe goed Dumoulin intrinsiek ook mag zijn, op dit ogenblik is er geen enkele basis om er zomaar vanuit te gaan dat Dumoulin het pak kan mennen en uitdunnen op de Cipressa. Een 'Dumoulin die totaal niet in vorm is' wordt daar gewoon losgereden. Prestaties zoals Rawolf ze schetst heeft Dumoulin dit jaar, noch de 2 voorgaande jaren laten zien. Als je het tegendeel gaat beweren, dan is het blijkbaar vooral belangrijk dat Dumoulin op z'n voetstuk blijft staan. Wat mij betreft mag hij wel eens gaan presteren voor alles wat Jumbo hem geeft.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.