'@Beer
Waarom zou Merlier het talent Kooij blokkeren. Kooij is nog volop in ontwikkeling. Ik denk dat Kooij een eigen treintje gaat krijgen met o.al Timo Roosen, Tim van Dijke, Hessmann, Pluimers en Jos van Emden als wegkapitein. Die kunnen worden ingezet in bijvoorbeeld Le Samyn, Nokere Koers, Scheldeprijs en dergelijke sprintkoersen.
Dan kunnen Merlier en Tratnik de Vlaamse kern ondersteunen.
Maar mocht toch de deal met Dylan van Baarle rond komen, dan worden 't natuurlijk Van Baarle en Tratnik die bij de Vlaamse en Waalse klassiekers worden ingedeeld. Bovendien kunnen die op meer terreinen uit de voeten.
Merlier aan TJV koppelen heeft geen zin zolang en Wout daar rijdt en men een AK wil winnen. Dan moet Merlier dus al een kruis zetten over de belangrijkste koers voor een sprinter en dat is moeilijk te rijmen met zijn ambitie. De Tour missen is een no go voor hem. De ploeg heeft geen belangstelling voor een derde sprinter die dan ook weer een eigen treintje moet hebben. Om dit te koppelen aan de uitspraken van Roodhoofd in het Nieuwsblad is ietwat gekunsteld.
@kelderfan
Gregoire is niet alleen een half jaar ouder en heeft al meer ervaring maar is ook flink wat kilo's lichter. Op een parcours met een klim van 11% weegt dat door. Zet ze daarentegen in P-R of een ITT en de Noor rijdt hem op een flinke afstand. Die is nog maar pas bezig zich te ontdekken. Zeg het niet zo snel, maar dat wordt er echt eentje om in de gaten te houden.
Ik vind het zo jammer dat JV ook dit jaar weer niet mijn favoriete koers Tour of the Alps rijdt naast de 10 andere WT ploegen die er wel starten als voorbereiding op de Giro.
Het is een mooie 5 daagse koers met maar liefst bijna 14000 hoogtemeters.
Een prachtige klimkoers dus met hele mooie eindwinnaars t.w.
2021: Simon Yates
2020: Niet verreden ivm Corona
2019: Pavel Sivakov
2018: Thibaut Pinot
2017: Geraint Thomas
2016: Mikel Landa
2015: Richie Porte
2014: Cadel Evans
2013: Vincenzo Nibali
2012: Domenico Pozzovivo
Dit vind ik dus een typische voorbereidingskoers voor de klimmers van JV die de Giro gaan rijden ipv 3 weken op een berg zitten op Tenerife. Dat hadden misschien ook 2 weken kunnen zijn op Tenerife en het verrijden van deze koers.
In eerdere tijden reed men dus deze koers wel als voorbereiding op de Giro net als de andere WT teams.
Merlier gaat niet naar een ploeg om de Vlaamse kern te ondersteunen, tegelijkertijd zul je geen ploeg vinden die hem om die reden gaat halen. Merlier is namelijk een wereldtopper in zijn discipline, die gaat dus naar een ploeg waarbij hij wat dat betreft op zijn plek is (en niet naar een ploeg waar Groenewegen net is vertrokken omdat de ruimte voor z'n topsprinter er eigenlijk niet meer is).
Merlier halen om hem dan in koersen te laten starten waarvoor je nu Kooij nog hebt, nee lijkt me ook niet de ideale situatie voor beide. Merlier gaat ook niet aan dat avontuur beginnen na hij gezien heeft dat juist 1 van de topsprinters net om die reden vertrokken is.
@Fanny op deze plek op de kalender is het gezien de manier van voorbereiden voor JV voor de Giro natuurlijk niet te doen. Hij ligt te ver van de Giro, dan moet je dus al half april op hoogte maar hij zit er dan ook weer te dicht op want je kan ook niet na deze koers je hoogtestage inplannen. Wellicht in de toekomst weer...
'@Murcia
Hoezo heeft Grégoire al veel meer ervaring?
Beiden komen over van de junioren waar ze vorig jaar de twee absolute toppers waren en allebei heel veel gewonnen hebben. En beiden hebben volgens mij nog heel veel over zichzelf te ontdekken.
Ik deel zeker je verwachtingen over Hagenes, maar ook Grégoire is volgens mij een absolute topper-in-wording. Wellicht zullen ze op andere terreinen excelleren.
Als licht mannetje trekt Grégoire trouwens meer dan uitstekend zijn streng op flandrien parcoursen ook.
Vorig jaar zilver op het WK in Leuven, en 5de in Parijs-Roubaix voor junioren. Twee keer deed Hagenes het nog beter, maar hij werd er ook weer niet op grote afstand gereden.
'@Maillot
Hagenes was eigenlijk een langlaufer tot een dikke twee jaar geleden.Hij fietste wel als training maar het was het zijn tweede sport. Gregoire zit dacht ik al langer in wedstrijdverband te koersen. Dat is een verschil hoe jong ze ook zijn in de aanloop naar hun juniorenperiode. Van fiets naar fiets of van ski naar fiets om het zo maar te zeggen. Bij Hagenes ligt de kwaliteit nu vooral in het tijdrijden en het korte klimmers en kasseienwerk. Het was zeker niet de bedoeling om Gregoire te minimaliseren maar er is een verschil. Een half jaar in leeftijd lijkt niet veel maar kan vaak in de jeugdcategorie de doorslag geven. Daarnaast is hij eigenlijk pas dit jaar bij een profploeg terecht gekomen terwijl Gregoire al via Ag2r nu bij FDJ zit. Een voorsprongetje in begeleiding zeg maar.
Waarom doen sommige renners hoogtestages en sommige gewoon race fietsen?
Giro favorieten Lopez, Porte, Bardet, Bilbao,... doen mee aan Tour of the Alps en gaan niet op hoogtestages zoals onze Jumbo Visma? Zou het niet beter zijn om deel te nemen aan echte races in plaats van apart te trainen?
We hebben gezien dat Dumoulin en Bouwman met hoogtestages voor UAE Tour niet goed waren.
Iedere renner reageert anders op hoogtestages. Voor de ene werkt in januari een hele maand en daarna elke keer een dag of tien, de ander moet elke keer 3 weken op hoogte hangen. Voor de ene komt het effect pas na een week, de ander heeft als die van de berg af komt meteen de benen om resultaat te rijden. En dan heb je ook nog persoonlijke voorkeuren, zoals een Van Emden die er weinig nut van inziet.
Met één minder voorbeeld komen heeft niet echt zin, het team weet heel goed wanneer ze hun renners op hoogte moeten sturen.
'@ Westie
Quote: Met één minder voorbeeld komen heeft niet echt zin, het team weet heel goed wanneer ze hun renners op hoogte moeten sturen.
Waarom deed JV dat eerder wel en waarom starten hier wel 10 WT teams met toch sterke kopmannen ?
JV heeft de laatste jaren duidelijk gekozen voor meer (hoogte)trainingen en minder wedstrijden lager dan de WT waar ze verplicht moeten starten.
Ik ben misschien van de oude stempel. In trainingen kun je nooit zware (klim)koersen nabootsen. Zware (klim) koersen zijn im ogen nog steeds de beste trainingen. Wel een groot voordeel van (hoogte) trainingen zijn minder kans op ziekte, blessures en valpartijen.
Ik vind het dus heel jammer dat JV als WT ploeg niet in meer lagere (klim)koersen dan de WT start zoals bv Ineos en andere ploegen.
In trainingen kan je prima van alles nabootsen. Racen is ook niet zaligmakend. Zowel valpartijen als te diep gaan (en je mee laten slepen door het koersverloop) ligt dan op de loer.
De discussie wedstrijden rijden versus hoogtestage hebben we hier op dit forum al meerdere malen gelitigeerd en daar gaan we helaas nooit uitkomen. Feit is dat de aanpak van Jumbo ze tot zover geen windeieren heeft gelegd en ik persoonlijk van mening ben dat het dus weinig zin heeft om aan die aanpak te twijfelen. Overigens denk ik dat veel bewegingswetenschappers/trainingsexperts het ook niet direct zouden aanraden om nu Tour of the Alps te verkiezen boven een hoogte/trainingsstage in aanloop naar de Giro. Om dezelfde reden dat je eigenlijk ook niet F-W en LBL wil rijden als je ook goed wil zijn in de Giro.
De discussie is overigens niet alleen wedstrijden rijden versus hoogtestage, maar trainen in het algemeen. José de Cauwer zei het laatst ook nog eens op Sporza naar aanleding van VdP: tegenwoordig kunnen ze alles zo goed testen en zo goed nabootsen en zo goed sturen in trainingen, dat wedstrijden rijden puur om beter te worden veel minder relevant is.
Ja, er is nog steeds zoiets als koershardheid (vooral van toepassing voor eendagswedstrijden) waar je net dat beetje extra traingsstress creëert door echt diep te gaan in wedstrijden, maar je kan je tegenwoordig tot 95-98% voorbereiden op alle koersen door te trainen. Die laatste paar procentjes kan je eventueel nog winnen door één of twee extra koersjes in voorbereiding te rijden.
Voor een grote ronde zijn die extra procentjes niet relevant, omdat je toch pas later in de ronde je piek wil hebben. Die extra procentjes hoop je dus juist in de wedstrijd erbij te krijgen.
Voor eendagswedstrijden doet Jumbo het niet heel veel anders dan 90% van de andere ploegen. De kopmannen als Van Aert, Laporte en Benoot rijden voor de echte doelen, ook wedstrijden om de extra procentjes erbij te krijgen. Ik denk dus echt niet dat Jumbo het nou zo heel anders doet dan andere ploegen. Jumbo past het alleen breder toe en rijdt met de gehele linie minder wedstrijden, ipv met alleen de kopmannen.
'@murcia
bedankt voor je toelichting, nu snap ik wat je bedoelt. Al denk ik nog steeds dat het voorsprongetje relatief is. Hagenes heeft de twee sporten gecombineerd tot zijn 14de, en dan besloten volop voor het wielrennen te gaan. Dus zo'n late instromer is hij nu ook weer niet. Een half jaar maakt op die leeftijd veel verschil, maar daar staat tegenover dat veel Scandinavische jongens vroegrijp/sneller volgroeid lijken te zijn en in de jeugdcategorieën daarom wat prominenter aanwezig zijn.
Bottom line is dat het er voor beiden veelbelovend uitziet, en dat ze beiden al hebben getoond ineens mee te draaien aan de top van de beloftencategorie, wat toch een stuk langere westrijden zijn. Hetzelfde geldt ook voor Stian Fredheim en Alec Segaert. Op zich vind ik dat ook al opmerkelijk, omdat al die jongens eigenlijk de facto maar één jaar echt hebben kunnen koersen bij de junioren. Hun eerste jaar is bijna volledig verloren gegaan door COVID en zijn er nauwelijks wedstrijden geweest.
'@Maillot
Ik was ook wat kort door de bocht,dus de toelichting was wel nodig zie ik nu. En natuurlijk zijn de verschillen relatief klein, dat ze nu al zo goed meedraaien als eerstejaars belofte komt denk ik naast hun eigen kwaliteiten doordat er al veel jongens die nog mee zouden mogen doen al zijn ingelijfd in het profpeloton. Dan kom je als supertalent bij de junioren nu ook sneller bovendrijven. Trouwens, ze gaan snel de overstap maken maar dan komt natuurlijk de echte uitdaging. Iedereen verwacht tegenwoordig een steile lijn naar boven voor dit soort jongens maar hopelijk houden ze zelf en hun ploegleiders de vinger aan de pols. De kaars kan namelijk ook makkelijk te fel branden en snel uitdoven.
'@AWestie
Jij zegt "Iedere renner reageert anders op hoogtestages. Voor de ene werkt in januari..."
Het was duidelijk, dat het niet werkte voor Dumoulin of voor Bouwman, ofwel de hoogtestages in Januari naar hun zin waren, als ze op hoogte naar Zuid-Amerika worden gestuurd.
Dus waarom nog en keer dezelfde fout maken en niet iets veranderen?
De waarde van hoogtestages voor een grote ronde heeft zich voor Dumoulin toch al lang en breed bewezen?! Lijkt me een grote fout om zijn UAE aan te grijpen om daar opeens aan te twijfelen, begrijpelijk dat ze die niet maken.
Hetzelfde geldt voor Bouwman, die zijn beste niveau steevast heeft gehaald na de hoogtestage die hij ook nu weer afwerkt richting de Giro
'@Cen Morawec Handig, die quote gebruiken terwijl eigenlijk de laatste zin relevanter is voor jou: je geeft één slecht voorbeeld terwijl er ook talloze goede voorbeelden zijn van hoe een hoogtestage werkt voor Dumoulin en Bouwman zoals men hier boven ook al aangeeft. Colombia was ook een beetje buitengewone hoogtestage, namelijk niet de volle omkadering en begeleiding zoals de Klassiekers-hoogtestage of nu dus de huidige Giro-stage. Zoals we in diverse Instafilmpjes gezien hebben was het geen op en top trainingskamp, maar wel al het relatieve voordeel van hoogte.
'@Fanny
Je hebt wel goed punt met de Tour of the Alps, want door de geplande hoogtestages zie ik de LBL met 5 renners starten.
Want Van Der Sande is er nog niet bij en Roglic zit met zijn spier. De overige kandidaten zitten op hoogte in aanloop naar de Giro.
Wat die stages betreft lijkt mij Columbia een goeie alleen dan wel drie weken met hopelijk Arensman, Bouwman en Dumoulin. Want dat zij nog niet ok waren in de zandbakkoers lag volgens mij aan de te korte periode op hoogte.
Derhalve zou JV dat moeten faciliteren. Die Uran lijkt mij een goeie gids aldaar.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.