Ik kies vooral voor zekerheid qua spelers en ja dat kost veel geld. Steijn, saibari, 2 verdedigers van top 3 club. Vente neem ik ook mee, tjaron Chery ook. Berghuis heb ik momenteel ook. Voorin heb ik nog wat twijfels maar waarschijnlijk perisic en Plea mee. Ik zie in het midden segment best wat spelers waar ik van denk moet ik die meenemen en gaan die echt scoren voor 2 tot 2,5 miljoen.
Eens, het programma is zeker voor middenvelder en aanvallers niet zaligmakend. Daarom staan Lauritsen en Vente en misschien iemand als Toornstra er op dit moment bij mij wel in.
En inderdaad, die kleine clubs winnen minder wedstrijden. Maar voor relatief weinig geld kan het een prima aanvulling zijn.
Volendam, Excelsior en Telstar hebben op dit moment een ontzettend matige selectie staan. Daar moet nog een hoop gebeuren om niet meteen weer kansloos afgeschoten te worden. Het zal echt even afwachten worden wat de proefrondes gaan opleveren om te zien bij welke teams je niet hoeft te shoppen.
Wat ik veel interessanter vind is hoe je de wissels het beste kan toepassen. Ga je dit puur doen om blessures op te vangen of ook om tactisch er een voordeel uit te halen door bijvoorbeeld Pietje er de laatste 5 rondes pas erin te zetten als de tegenstanders allemaal onderaan staan.
En hoe ga je het budget verdelen met de nieuwe formatiemogelijkheden? Voorheen kon je makkelijk een weggooier voor 500k als aanvaller gebruiken maar is dit nu nog steeds zo handig? En is het nog nodig om een stabiele 2e keeper te hebben als je deze misschien toch nooit gaat gebruiken.
Ik heb er zelf nog niet heel diep over nagedacht maar vind dit stukje denk ik interessanter om hier te bespreken dan nu al bedenken of je spelers van Volendam of Telstar gaat pakken.
Helemaal eens, dat was ook de discussie die ik oorspronkelijk wilde aanzwengelen. Aangezien je je 2e keeper niet meer op de bank hoeft te zetten, kun je overwegen om een 'weggooier' van 500K erin te zetten die altijd op de tribune zit. Idem voor je verdediger(s). En dan ipv daarvoor meerdere aanvallers op je bank.
En je zou je wissels inderdaad ook van te voren tactisch kunnen plannen. Weet niet of ik zelf zover wil gaan, omdat je je dan volgens mij helemaal kan verliezen in het speelschema. De mogelijkheden worden dan zo'n beetje eindeloos.
Vindt ik zelf ook erg interessant inderdaad de wissels en de verhoudingen binnen je team, want daarmee kun je nu bijna alle kanten op.
Qua wissels zou het ook nog interessant kunnen zijn om te kijken of je geld 'over' kan houden voor je wissels. Maar dan zul je mogelijk meer gaan moeten kijken naar de speelschema's om daar dan echt profijt van te kunnen hebben.
Qua verdeling van mijn team ben ik er echt totaal nog niet uit, wil eerst maar is gaan kijken naar m'n basis als de transfers wat meer gaan komen.
Vind die eerste rondes maar lastig. Nog geen idee waar de teams staan en wie er in de basis staat. Ga in ronde 1 denk ik maar voor 4 x GAE en PSV aangevuld met Steijn en 1 a 2 spelers van Ajax en wellicht Vente.
De nieuwe lay-out vind ik ook nog erg wennen. Vooral jammer dat je nog steeds niet naar ronde 1 kan voordat je selectie compleet is. Die pagina biedt m.i. een veel beter overzicht van je team dan de selectiepagina.
Heel veel duidelijkheid is er nog niet inderdaad, ben zelf wel benieuwd naar zondag. Is even kijken of daar al iets duidelijk kan worden over de basisopstellingen van PSV & GAE voorlopig, ook gezien de transfergeruchten rondom bepaalde spelers ben ik benieuwd of ze dan wel of niet basis staan.
Wat ik aan de wissels interessant vind aan die wissels is dat het best wel eens een paar wedstrijden kan duren voordat je uberhaupt die 250 punten dip er uit hebt. Wanneer je vanwege een blessure wisselt moet de blessure niet alleen lang genoeg duren, maar je alternatief moet na terugkomst van de er uit gewisselde speler ook niet structureel minder scoren.
Voorbeeld:
Steijn pakte als best scorende speler vorig jaar 3428 punten. Gemiddeld 100 per wedstrijd. Op basis van deze statistiek kunnen we denk ik wel stellen dat je er in gewisselde alternatief pas vanaf de 4e wedstrijd punten gaat halen. In de 3 wedstrijden daarvoor is hij eerst die 250 strafpunten aan het wegwerken. In prakrijk kan dit nog wel eens een stuk méér wedstrijden zijn. Luuk de jong had een 11e plek overal en pakte over 34 wedstrijden nog geen 60 punten. Nu hebben zowel Luuk als Sem niet elke wedstrijd gespeeld, maar 80 punten per wedstrijd lijkt me een heel aardig uitgangspunt.
Dan krijg je de volgende casus:
Stel speler X met een gemiddelde van 80 punten per wedstrijd is 6 weken geblesseerd, je wisselt speler Y met ook een gemiddelde van 80 punten per wedstrijd er direct in. We kijken naar een periode van 17 wedstrijden. Over de eerste 3 weken van de blessure pak je -10 punten (3*80-250). Over de 3 weken daarna pak je 230 punten (3*80-10). Daarna gaan ze gelijk op (allebei 80 per week).
Een er-in-wissel-speler is echter met een reden een er-in-wissel-speler. Ja, dit kan een misser van je zijn geweest, maar de kans is ook aanzienlijk dat het gewoon een minder renderende speler is. Stel dat de er in gewisselde speler 60 punten per wedstrijd pakt. Dan ben je van de 17 wedstrijden al 4 wedstrijden kwijt om op -10 te komen (4*60-250). Vervolgens pak je over nog maar 2 wedstrijden een winst van 120. Vervolgens verlies je per wedstrijd 20 punten nadat je originele speler weer terug is. Na 6 wedstrijde sta je dus weer op 0 en zijn er nog 5 wedstrijden te spelen tot de winterstop. Van een winst van 230 punten in het eerste scenario naar een verlies van van 100 punten in het tweede.
Ik denk dat het dus nog wel wat omhanden heeft om uit te rekenen wanneer een wissel bij een blessure nou écht voordelig is, of dat je het beter kan laten. Ook omdat je in 8 van de 34 wedstrijden (als ik het goed zeg) gratis kan wisselen. Eigenlijk praat je dus over 2 seizoenshelften van 13 wedstrijden, waarbij het ook nog eens onvoordelig kan zijn om pakweg 4 wedstrijden voor de winterstop of 4 wedstrijden voor het einde nog te wisselen (omdat je dan die 250 er niet uit krijgt. Iemand moet dan dus geblesseerd raken in week 5 t/m 12 (blessure in week 13 leidt tot niet meespelen in 14,15,16 en 17) of week 21 tot 29 én de blessure moet lang genoeg duren.
Nu zijn bovenstaande cijfers niet in beton gegoten, het is een beetje nattevinger werk, maar het concept is interessant denk ik. Interessant genoeg om inderdaad te kijken of wissels niet voor andere doeleinden te gebruiken zijn, zoals iemand hier al suggereerde.
Ik denk er vrij serieus over na om een fors bedrag (denk 4 a 5m) te reserveren voor een eerste wissel eind september. Ik kan mij goed voorstellen dat bijv plea versus pepi dan pas helemaal duidelijk wordt. Je kunt dan kiezen te gokken, of er helemaal vanaf te blijven. Je kunt ook besluiten de straf van 250 te pakken maar wel veel zekerder de juiste van de twee te hebben. Dit maar als voorbeeld, er is denk ik anders dan bij wielrennen altijd wel een speler die je niet hebt genomen (je moet nu eenmaal keuzes maken) maar die fors presteert. Dat hoeft niet te komen door een blessure bij een eigen speler. Een blessure van Saibari kan het inwisselen van Til heel interessant maken, zelfs als je Saibari zelf niet had. Eind september zijn we bijna een maand, maar maar 2 speelrondes verder.
Ik had dit vorig seizoen in UK goed kunnen gebruiken toen Rodri de eerste wedstrijd geblesseerd uitviel en het duidelijk was dat hij niet meer terug zou keren. Voor kortere blessures weet ik niet of ik het aandurf. Verder interessante uiteenzetting; mijn eerste idee is dat als je verwacht dat de vervangende speler 251 punten oplevert, het al slim is om te wisselen.
Mijn punt was een beetje dat dat dus niet hoeft te gelden.
Vanaf het moment dat jouw geblesseerde speler weer terugkomt en méér punten pakt dan de speler die je er in gewisseld hebt, begint die dus weer van je winst af te snoepen. Als je hem immers er niet uitgewisseld had, had hij die punten voor je gepakt. Nu moet je het doen met het alternatief.
Je alternatief moet dus eerst de 250 punten goedmaken, daarna een winst pakken in de overige wedstrijden dat de originele speler niet speelt en daarna moet de delta tussen SpelerOrigineel en SpelerNieuw tot het eerstvolgende gratis wisselmoment kleiner zijn dan die winst die gepakt is. Bij 251 punten moet die delta dus kleiner dan 1 zijn.
Je vergeet hierbij nog dat je je geblesseerde spelers ook op de tribune kunt zetten en er een andere (bank)speler voor in de plaats kunt zetten. Als de speler die je in wisselt per wedstrijd dus 80 punten haalt is zijn netto opbrengst geen 80 punten maar 80 punten min de 50% van de punten van je alternatief dat van bank naar basis gaat min 50% van de punten van je alternatieve alternatief dat van tribune naar bank gaat.
Dat kunnen ook nog eens wekelijks andere spelers zijn uiteraard.
Deze volg ik niet zo goed. Althans, ik volg wat je zegt maar ik kan in mijn hoofd de link naar mijn punt even niet zo goed leggen, anders dan dat het invloed heeft op de daadwerkelijke cijfers ipv het concept zelf. Kan overigens heel goed aan mij liggen hoor haha.
Speler A (Origineel) haalt Xa punten in de wedstrijden voordat hij geblesseerd is, 0 punten in de wedstrijden dat hij geblesseerd is en Ya punten in de wedstrijden nadat hij geblesseerd is.
Speler B (Wissel) haalt 0 punten voordat hij erin gewisseld wordt, Xb punten terwijl A geblesseerd is en Yb punten nadat speler A terug is van zijn blessure.
In principe moet Xb+Yb-250 groter zijn dan Ya. Dan is je wissel het waard. (Xa is irrelevant) Als Ya en Yb gelijk zijn, dan moet Xb (dus het aantal punten in de periode dat de originele speler geblesseerd is) groter zijn dan 250. Bij een blessure van 13 weken (wissels irrelevant in eerste 4 weken van seizoen en winterstop) zijn dat 20 punten per wedstrijd. Zodra de blessure korter is en/of Ya>Yb dan gaat dat aantal omhoog.
Banken, cappen, tribune etc bepaalt mede of je deze punten haalt of niet.
In de wedstrijden die speler A geblesseerd is en 0 punten haalt, haal je wel punten met een andere speler die toch al in je team zit maar promoveert van bank (50% punten) naar basis (100% punten). En met een speler die promoveert van tribune (0% punten) naar bank (50% punten). Laten we deze punten gezamenlijk Zb noemen.
Xb+Yb-250 moet dan dus groter zijn dan Ya + Zb.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.