Sportpools 2022

1 2 3 4 ... 8 9
Poeksel

Ja, de puntenverdeling is wel eens slechter geweest, geen renners die veel te goedkoop (of veel te duur) zijn. Mas is denk ik wel een puntje te duur voor wat je kan verwachten aan punten en daarom een potentiele kluns. Zelfs met 2 punten werd hij vorig jaar nog veel als kluns gekozen trouwens. Niet echt een goede, hij haalde 77 punten: had je zelfs beter Alaphilippe kunnen nemen (3/82). Maar Hirschi (2/0) en Thomas (3/6) waren de ultieme klunzen. Lijkt onwaarschijnlijk dat die er dit jaar zijn.

MoedersMooiste

Mas kluns.. Ik snap hem wel. Maar daar tegenover staat dat in mijn optiek de GC deze tour niet zwaar bezet is. Rog, Pog en Vingegaard steken er momenteel bovenuit. Daar buiten kun je bij iedereen wel een vraagteken zetten. Een prima klassering voor Mas zou mij dus niet verbazen.

Voor de kluns kwestie komt het in de basis op het volgende neer.

Scenario 1: neem een veilige 0-punt kluns en selecteer een sterke 0-punter voor in je selectie
Scenario 2: neem Mas als kluns en selecteer (bijvoorbeeld) de driepunter die anders net niet je team zou halen

Dus Mas kluns nemen, zou logischerwijs moeten uitmonden dat je gelooft in de stelling:

3 punt renner naar keuze + slechtste 0-punter in peloton leveren samen meer punten op dan Mas + een van de beste 0-punters in het peloton.

Ik weet niet of ik die stelling aan durf. Met Van Aert waarschijnlijk wel, maar die komt met 20 punten ook wel het team binnen. Het zijn juist de renners die je misschien eigenlijk wel thuis moet laten die je dan meeneemt..

P.S. ik ben me ervan bewust dat je de drie punten van Mas ook kunt verdelen over meerdere renners. De vergelijking wordt dan ingewikkelder, maar komt op hetzelfde neer.

elrio

Ik heb maar een scriptje geschreven dat voor dergelijke situaties mijn team optimaliseert. Ik geef aan alle mogelijke keuzes de verwachte punten en dan geeft hij mij het beste team voor 20, 21, 22 en 23 punten en dan kijk ik naar het verschil tussen bijvoorbeeld 20 en 23 punten en denk dan of dat het waard is om een Mas ipv een 0 punts kluns op te stellen. Dit jaar heb ik wel de negatieve waarde van een 0 punts kluns verhoogt door de dreiging van Corona en de volgens mij zeer hectische eerste week. Er is immers weinig vervelender voor je team dan een uitgevallen 0 punts kluns.

Boasson en Hagen

Hirschi en Thomas waren vorig jaar op voorhand ook geen ultieme klunzen, maar ze vielen in de eerste etappe net niet hard genoeg om uit te vallen, maar wel hard genoeg om niks meer te presteren. Ik had zelf Dennis op het oog, maar die start niet. Ga me er nog eens over buigen, om Dennis te vervangen heb ik maar een 1-punter nodig.

MoedersMooiste

Hoi allemaal, wat denken jullie dat het puntenplafond is voor de rassprinters deze TdF? Ben met name benieuwd naar jullie gedachten over punt-reward ratio voor mannen als Jakobsen, Groenewegen en Dainese.

Poeksel

Ik kom op een puntenplafond van 215 punten uit: in theorie kunnen er zeven etappes in een massasprint eindigen. Kunnen er ook maar vier zijn natuurlijk.

MoedersMooiste

Fair enough, ik vroeg om een plafond en die gaf je me. Mijn verwachting voor de pure sprinters ligt echter wel eerder bij de 4 dan bij de 7. En van die 4 vind ik er 3 onzeker.

Eentje aangezien die volgt na een potentiële waaier etappe waar het wellicht geen standaard sprint wordt. De overige twee liggen aan het einde van een zware Tour. Ik moet nog maar eens zien wie daar allemaal aankomen..

Dit maakt de sprinter kwestie wel erg lastig. Als mijn gevoel klopt, dan moet ik er (bijna) geen meenemen. Maar zonder sprinters naar de Tour lijkt me geen formule voor de winst. Andere optie zou zijn alleen taaie sprinters te pakken met een klassieker achtergrond. Voelt veiliger.. Dan maar hopen dat die ook kort zitten bij de vlakke etappes.

Ik ben er nog niet uit in ieder geval. Maar ja, what else is new?

Poeksel

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Scorito is een balans in je selectie totaal onbelangrijk: het gaat puur om de renners te pakken die de meeste punten scoren voor hun waarde. Dus het is puur een EV (verwachte score) inschatten van elke renner. Bij sprinters is het over het algemeen wel iets makkelijker, omdat er meestal een aantal zekere sprintritten zijn (en de favorieten daar meestal voorin eindigen). Dit jaar is het inderdaad iets minder zeker, maar toch moet van b.v. Groenewegen wel binnen een bepaalde marge in te schatten zijn hoeveel punten hij gaat halen (uitgaande van vier sprints).

MoedersMooiste

Ik ben met je eens dat een gebalanceerd team bouwen in sportpools veel minder belangrijk is dan bij scorito. Echter, als je bijvoorbeeld uitsluitend punten investeert in klassement mannen, dan is de kans dat je wint klein.

De klassement mannen in je team concureren namelijk met elkaar. De kans dat één van die gasten zijn punten niet waard gaat zijn, wordt steeds groter als andere renners in je ploeg dat wél blijken te zijn. Er zijn immers maar een max aantal punten te verdelen voor renners met hetzelfde profiel. Als je gaat investeren in renners die potentieel hebben in andere etappes, kun je dat probleem omzeilen.

Als je speelt om te winnen, zal het team dus niet automatisch moeten zijn welke renners aantrekkelijk geprijsd zijn voor de kosten. Het team zou ook tot een bepaalde hoogte diverse type renners moeten bevatten. Wellicht niet beter voor je punten gemiddelde, maar wel beter voor je winst kansen.

Volgens die filosofie probeer ik mijn team in te vullen. Maarja, het is dus nog even kijken welke van de rappe mannen punten voor mij gaan harken op het vlakke.

Vunky

2,5e sprinter, ik krijg er gewoonweg niet meer ingeklikt. Zie niet de nuller die mee gaat sprinten en voor de punten vind ik de topper Jakobsen te duur en eigenlijk de rest ook voor deze tour.

tvm

Het gaat 5 massasprints worden. Maar goed, in die ritten heb je kans dat iemand er uit is gewaaid en daarnaast heb je kans op (grote) valpartijen in de eerste ritten.

Laatst gewijzigd
pirazzi

Bij het tennis is er een speler met Cilic als kluns. Die heeft geluk want Cilic speelt niet vanwege corona.

Ab Normaal

Nou. Ik heb hem als gewone speler maar neem aan dat mijn reserve daarvoor in de plaats komt.

KLoVeN

Totaal niet te vergelijken met een wielrenners kluns niet rijden = -100

Scultura903

Ik twijfel nog over welke Sloveen zijn 5 pt niet waard gaat zijn...

En Yates vs Mas vs Nulpunter als kluns? Ik neig naar Mas.

En uiteindelijk gaat Corona de beslissende factor zijn. Neem je daarom juist wel alle net herstelde renners mee? Een dynamiek die weinig meer met voorspellen van sportieve prestaties te maken heeft helaas.

Milanos Kateros

Zelf neem ik Yates als kluns. Ik heb zo'n vermoeden dat Thomas goed gaat zijn met dit parcour en Martinez net wat hoger in de rangorde staat. Ook op basis van het interview met Cummings zojuist.

Mas als kluns vind ik grote gok omdat ie ook zomaar naar plek 3-5 kan rijden en een aantal goede uitslagen kan rijden met alle bergritten.

Sprinters vind ik erg moeilijk. Heb zelf vooral voor taaie sprinters gekozen die ook op andere vlakken punten kunnen scoren, maar wie weet hebben we gewoon 5 massasprints die gewonnen worden door Jakobsen, Groenewegen en Ewan...

pirazzi

Oscar Otte is toch wel door naar de derde ronde op Wimbledon?

Vunky

Mijn team staat denk ik wel aardig vast, kan alleen vd Poel er niet in fietsen of moet dan mijn kluns gaan upgraden. Tevens nog al wat gewitched tussen mijn 0 punters en dan vooral de sprinters. Hofstetter, Dainese of van Poppel passeren de revue. Dit uur zit ik weer op Dainese als keuze.

Tegenwoordig ook een aantal keer mee gedaan met Scorito, maar dit blijft toch het wielerspel voor mij.

Vunky

De keuze voor VD Poel toch niet gemaakt, was anders geweest voor Pinot of Guerreiro en dan Mas als kluns. Hou wel even in de gaten of ik het wel of niet had moeten doen

KLoVeN

Mas alvast de meest gekozen kluns, vraag me af welke renners zijn - punten zullen overtreffen.

pirazzi

Jakobsen, Philipsen, Van Aert o.a.

Vazilii

Dacht toch echt dat bij F1 de sprint race als qualy telde bij Sportpools, maar kan al niks meer aanpassen. 0 points dus... :(

pirazzi

Ja, ik had op tijd gezien dat de deadline zaterdag 00:00 uur was, het begin van de afgelopen nacht dus.

Vazilii

Bericht via Contactformulier gestuurd. Kan er hopelijk nog wat geregeld worden
Edit: gecorrigeerd met nog een half uur te gaan

Laatst gewijzigd
pirazzi

Vandaag een dagzege gehaald in de Tour de France (hjonge1) samen met janwimssens. De badge van etappe top 10 zal wel na de Tour komen.

1 2 3 4 ... 8 9

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.