Ik hoop dat je een beetje aardig gaat scoren deze periode Scratzz. Ik heb dezelfde 8 haha. Had lange tijd Hamilton in plaats van Antonelli maar ik vond de prestaties van de Racing Bulls in de trainingen best goed dus toch budget opgeofferd in de B-categorie om Tsunoda erin te puzzelen. Begin is in ieder geval goed.
Had zelf ook een ander team. Alleen Helmut Marko zei dat Williams nog voor ze stond, dus hij schatte de Racing Bulls hoger in dan Alpine+rest. Toen alles omgegooid naar Williams + Racing Bulls. Had wel Hamilton nog graag gehad, want Lawson rijdt vooralsnog dramatisch en Antonelli is vaak alles of niets. Maar daar was geen budget meer voor.
Had je de tips van Radio Scorito opgevolgd, dan had je 1.180 punten gehad. Met hun fascinatie voor het Haas-team.
Laten we eerlijk zijn. Voor de vrije trainingen zaten heel veel mensen met 2 haasen als je Hamilton wou. Neem die podcast niks kwalijk, want die is uiteraard al eerder opgenomen. Denk dat veel mensen na de vrije trainingen toch nog andere keuzes hebben gemaakt. Heb hetzelfde team als jij.
Aangezien onder andere hier er veel minder discussie is had ik als niet groot F1 fan zijnde indexspeler niet veel andere ingangen dan de podcast. Je zit redelijk goed met je puntenaantal.. (heb er 80 meer), maar kan er goed mee leven afgetroefd te worden door spelers die wel vol in de sport zitten. Ik gebruik dit seizoen vooral om in te leren. Ga F1 vanzelf wekelijks veel intensiever volgen om volgend jaar (of hopelijk in latere fases dit seizoen) competitiever te zijn.
Geef deze rookie ff een adviesje ajb.. ik las hier ergens dat je niet op basis van verwachtte uitslag je raceteam moet samenstellen, maar meer op relatieve 'zekerheidjes' uit bijvoorbeeld de C categorie vanwege het hogere puntenpotentieel.. dat zie ik ook en klinkt logisch, maar in de praktijk zet je dan bijvoorbeeld Sainz, Albon of Gasley voor Norris in je raceteam?
Dit is mijn selectie:
A: Norris + Piastri
B: Russell + Hamilton
C: Albon + Gasley
D: Ocon
E: Bearman
Bvd voor de input!
Laat ik vooropstellen dat zekerheidjes niet altijd zo blijken te zijn maar je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat Norris morgen naar verwachting zal winnen. Als A-coureur scoort hij daar 120 punten mee. Bij je opstelling kan je er voor kiezen om hem dan een factor 8 (de hoogste factor) te geven en dan scoor je met hem 8*120 punten. Maar je zou ook kunnen denken dat bijvoorbeeld je C-coureur Albon, die als 6e gekwalificeerd is, ook op die positie zal finishen. Dat is mijn inziens iets minder waarschijnlijk als dat Norris wint maar het zou kunnen. Als die dat doet dan zal die voor zijn 6e plaats 140 punten scoren. Zet je hem op factor 8 dan zal je dus in totaal meer punten verdienen dan als je Norris op 1 zet (8*140 punten ipv 8*120 punten). Dan moet je jezelf afvragen of je dat het risico waard vind.
Wat ik persoonlijk als leidraad aanhoud is dat je van een A-coureur moet verwachten dat die gaat winnen en daarmee scoor je 120 punten. Als je van een andere categorie coureur verwacht dat die meer dan 120 punten gaat scoren (zoals ik dat op dit moment bijvoorbeeld van D-coureur Tsunoda verwacht) dan geef je hem een hogere factor. Hoe groter de kans acht dat je coureur 120 punten of meer scoort hoe hoger je de factor geeft.
Na een aantal coureurs zal je verwachting lager worden en dan ga je denken wat jouw verwachting is van de finishplaats van die coureur en hoeveel punten ze daarvoor krijgen. De uitslag van de kwalificatie kan wel een goede leidraad zijn. Hiermee kan dus een 15e plek van een D of E-coureur meer punten voor je scoren dan een 6e plek van een B-coureur.
Hopelijk helpt je dit op weg, succes.
Dit soort inzichten helpen sowieso Robbie! Ik ga ff kijken of ik het nog kan opbrengen het te vertalen in een strategie voor mijn opstelling voor de race over 5 uur, maar anders neem ik deze kennis mee naar "China". Waardeer het enorm dat je deze moeite genomen hebt, bedankt 👊
Na 4 races komt fase 2 waarbij alle rijders nieuwe waardes krijgen. Ik maak dan altijd een simulatie van hoeveel punten de rijders gehad hadden indien ze deze nieuwe waarde zouden hebben gehad. Ik maak dan een rijtje met alle vier de races en een rijtje minus 1 rit, gezien alle rijders wel een mindere rit erbij kunnen hebben gehad.
Op basis daarvan weet je welke rijders je per se moet hebben en baseer je je team.
5.120 punten.. Strategie is zo weinig mogelijk rookies.. En de Hulk stelt feitelijk nooit teleur. Piastri eraf was wel pijnlijk, maar 92% in R1 is ok, vooral omdat je ziet dat diegene die hoog staan vooral Stroll en Hulk een hoge factor hebben gegeven. Dat is vandaag veel mazzel maar gaat niet duren.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.