Scorito - Giro d’Italia 2022

1 2 ... 176 ... 197 198
Bzuidema

nou vandaag nog geen 100 punten das niet best. Hopelijk dinsdag mijn kopmannen weer in de punten. wordt wel een lastige week wie je nu kopman moet maken. en natuurlijk moet de strijd om de titel nog beginnen lijkt mij. tussen bora en ineos. kan nog een aardig gevecht worden.

RvhC74

KissMyAce2.0

Gall zat samen met mij in het café.

Dinsdag gaat hij met de ontsnapping mee en wint de rit 🙈🙈🙈

BlingSagan

Vandaag een flinke stijging in het bankpuntenklassement. Ciccone (best wel dom) Tesfatsion (kennelijk kan hij dit aan) Kämna (misschien beetje dom).
De behaalde 136 punten levert een kleine stijging op naar de 75%.

bakfiets

Voor mij valt deze etappe goed uit. Ik verwacht te gaan dalen in de bergetappes. Deze dag gelijk gebleven. Ik zie elke dag dat ik niet daal als een meevaller. We gaan het zien over 2 dagen.

roburger

Ik blijf mij soms verbazen hoe makkelijk men hier een eventuele vluchter kopman durft te maken. Er zijn zo veel onzekerheden: slechte dag, in de verkeerde vlucht, net door het peloton gegrepen worden. Als het goed uitpakt, zoals vandaag met Ciccone of met Kamna op de Etna, alleen maar chapeau natuurlijk! Maar ik heb het nog niet gedaan deze Giro, en ga toch veel liever een Carapaz kopman maken.

Corné .

'@roburger,
In principe maakt het niet uit toch? De kans dat je er naast zit met Carapaz als cap in deze etappes is net zo groot toch? In de etappes zoals naar de Etna of zoals die van vandaag heb je een grotere kans met een Kämna of Ciccone dan als een Carapaz.
Juist hiermee kan je dat extra verschilletje maken:)

arjenzvob

'@Roburger Ik snap je verbazing niet zo goed. Als je op safe speelt stijg je ook niet echt. Zeker als je zoals ik op 96% staat wil je proberen een gouden bekertje te bereiken en neem je wat risico's. Kämna vandaag was echt geen gekke keuze want je zag hoe groot de kans was dat hij er bij was.

Thomberg

'@Arjen, maar door safe te spelen kan je goed stijgen toch? Gisteren snapte ik niet als mensen niet Carapaz cap maakte maar een aanvaller. Vandaag kan natuurlijk maar ik blijf ook stijgen met safe keuze Carapaz vandaag. Zonder die cap had ik met Ciccone wel harder gestegen natuurlijk

Punchen of verzuipen

Ik cap eigenlijk nooit vluchters. Als je standaard de Carapaz'en van deze wereld capt kom je gemiddeld vaak toch net wat hoger uit *over een hele ronde bezien*. (Tenzij je die ééns-in-een-honderd-keer-ronde speelt waar je consequent de juiste vluchter capt). Kan je een laffe strategie noemen natuurlijk, maar werkt wel gewoon goed :-p

Behatzailea

Ik heb precies hetzelfde, Kämna de vorige keer wel mee en Ciccone nu ook, maar beide keren Carapaz als captain. In mijn hoofd zegt zo'n mannetje beter 2x18 punten voor een Carapaz dan twee x 0 omdat die aanvaller er uiteindelijk niet bij zit (zoals wanneer je Kämna vandaag had gecapt). Maar als het wel goed uitpakt, zit je natuurlijk gebakken.

Speelt iedereen hier trouwens (alleen) voor de bekertjes? Ik zit gewoon in een groep met vrienden en het risico om een aanvaller te cappen is niet echt nodig om te winnen. Misschien dat dat ook nog uitmaakt?

Fiepke

Hier precies dezelfde strategie met de captains. Ga juist nu op safe nu ik bij de bovenste 5% zit. Sta ik daar niet, dan cap ik eerder inderdaad een vluchter of verrassing om in subleague met vrienden, familie en/of collega's nog wat te kunnen.

Dinsdag Carapaz weer captain haha!

Guido Maltempi

Ligt het aan mij of is de omslaan-bug geruisloos van het forum verdwenen?

arjenzvob

Ik snap de Carapaz-cappers hoor. Ik neem graag wat risico als ik wil stijgen. Voor beide wat te zeggen. Als ik 98+ stond deed ik het waarschijnlijk ook niet.

Daan Brakenhoff

Vandaag was de kans wel echt heel groot dat er een vluchter zou gaan winnen. Ook was de kans heel groot dat het ‘peloton’ vrij groot was vandaag, omdat de favorieten na gisteren (en deze week) vrij kapot zouden zijn. Dan zijn jongens als Kämna, Ciccone, Buitrago, Mollema en Yates niet hele rare kopmannen. In principe kunnen ze uit de vlucht hoog scoren, maar zouden ze ook gwn in het peloton kunnen finishen als ze niet meezitten. Ik gokte zelf op Ciccone vandaag, dat heeft goed uitgepakt natuurlijk, maar het net zo goed Kämna kunnen zijn. Dagen waar je twijfelt tussen vlucht of de favorieten zou ik altijd voor Carapaz gaan. Maar vandaag schreeuwde wel heel erg vlucht.

Vind het trouwens wel jammer dat Buitrago geen 500k was, stond al lang op de lijst, maar voor 750k toch voor Valter gegaan. Dan had ik tenminste Gall thuis kunnen laten, ik stel nog liever Bauhaus op dan die jongen volgende week.

Nog 1 zware week te gaan, hopelijk ga ik het redden met 2 klassementsmannen 😬

KissMyAce2.0

Gall gaat even lekker bijtanken op de rustdag. Ik presteer ook altijd t beste als ik de dag daarvoor lekker aan de zuip ben geweest

Eddix

Ja wat is dat nou, wordt er vandaag niet gefietst? Wat moet ik dan de hele dag op mijn werk doen?

madeks

'@ Eddix
Roland Garros is begonnen

Guido Maltempi

Rustdag-vraag: waren er voortekenen dat Démare dit zou gaan presteren? Was hij vooraf duidelijk een betere pick dan Nizzolo? Ik had in mijn selectie plek voor één sprintkopman van 3M en koos de verkeerde. Uit de losse pols doorgerekend heeft dat mijn team al dik 200 punten gekost, en in etappe 18 + eindafrekening gaat die teller nog flink oplopen.

Ik nam bewust een gok door slechts 6 sprinters mee te nemen. Om de risico's zoveel mogelijk te beperken, koos ik voor sprinters die a) de klim in etappes 5 & 13 zouden overleven en b) relatief weinig DNF/OTL-risico hadden. Daarom geen Cav, geen Ewan, geen Bauhaus, geen Mareczko. Dainese/Bol was ook geen optie. Uiteindelijk kwam ik uit op een lijstje van 7 geschikte sprinters, waarvan ik er 6 koos: Girmay, Consonni, Gaviria, Theuns, Albanese... en dus Nizzolo. Vijf uitstekende keuzes en één misser.

Ik schatte zowel Nizzolo als Démare vooraf in als steady plek 4-7, en daarmee als redelijk veilige sprintkopman. Maar wel net ff te duur om ze allebei mee te nemen. Voor mijn gevoel was Nizzolo de betere klimmer en daarmee de veiligste keuze. En die keuze pakt dus belabberd uit: in de drie sprints die Démare wint, finisht Nizzolo op plek 3, 5 en 8. En in de ritten waarin Démare 2de en 4de wordt, finisht Nizzolo als 11de.

Tel daarbij op dat ik Nizzolo precies kopman maakte in de ritten waarin hij 11de werd, en Gaviria in de andere drie sprints (2x prima, 1 nulpunter). Dan kom je dus uit op een onderling verschil dat na de eindafrekening gaat oplopen tot bijna 300 punten, exclusief de punten die Démare nog gaat pakken in etappe 18. Nou is dat dus deels te wijten aan ongelukkig cappen, maar feit is wel dat ik met 'startkopman' Démare nooit de switch had hoeven maken naar Gaviria. En daarmee dus ook die nulpunter ontweken had.

TL;DR: Nizzolo op de donkergrijze lijst.

Ludi

Hm.. weer wat gestegen. Jammer dat 99% verdedigen nu een stuk lastiger wordt nu Tom en nizzolo niet in ieder geval nog allebei een keer opgesteld kunnen worden voor een verwachtte top 3/10 en de 3 andere uitvallers niet de punten pakken die ik de zag pakken. Ach ja, 12.5m kwijt maar toch 99% staan, ik mag denk ik niet klagen.

Hopelijk pakt ciccone nee bergtrui. M'n trek renners mogen wel eens een keer beloond worden met truipunten :)

Valvuillerdemoz

'@Guido: dat is toch geen rustdag-vraag? Het lijkt meer op een frustratie-uiting.

Maar je hebt gelijk: er was niet veel dat er op wees dat Demare hier zo goed zou gaan presteren.

Vorig jaar startte hij zijn voorjaar ook ongeveer zo en toen heeft hij verder ook nauwelijks uitslagen gereden buiten de ProTour wedstrijden.. En toen werd het ook drama in de Tour. Afgelopen voorjaar heb ik hem ook gekozen in het Klassiekerspel. Dat was wel de meest teleurstellende en trieste prestaties van één van mijn Scorito-renners ooit. Dus Demare staat bij mij op de zwarte lijst. Misschien komt hij daar nog eens af -mijn zwarte lijst is niet voor altijd-maar dat zien we volgend jaar.

Laatst gewijzigd
Behatzailea

Rustdag-vraag: waren er voortekenen dat Démare dit zou gaan presteren?

Nee.

wielergekkie

'@Guido ik snap precies wat je bedoeld. In mijn ogen was de kans op meer punten bij Demare tov Nizzolo 50/50. Deze keuze heb ik zelf pas de laatste dag gemaakt, en gelukkig is het bij mij wel Demare geworden. Waarom? Puur door de laatse DNF's bij Nizzolo (om wat van reden dan ook) en de Eschborn rit ging ook niet zo goed. Als ik naar jou sprinters kijk komt het verder wel aardig overeen. Alleen heb ik dus Demare voor Nizzolo en ik heb Cav er nog bij. Omdat ik in de AK keuzes wat goedkopere opties heb gekozen. (POZZO!).

Nadeel voor mij is dan weer dat jij 3.5 miljoen minder aan sprinters ehbt uit gegeven, dus je zult een beter AK team hebben.

Eddix

'@Guido Maltempi

Ik denk dat je Démare wel onderschat hebt. Het was geen geheim dat hij wel een van de kanshebbers zou worden deze Giro. Is wellicht niet de snelste, maar kreeg wel een volle trein mee, waarmee ze dus ook duidelijk leken te zijn in de doelstelling. Daarom denk ik dat Démare juist een goede pick was voor top 5 klasseringen. Daarnaast heeft hij een minder groot risico op uitvallen of laten lopen.

Nizzolo is wellicht wat sterker bergop, maar heeft dit seizoen nog niet de beste resultaten gereden als ik het goed heb begrepen. Het enige wat nog wel voor hem spreekt is dat het een Italiaan is, met mogelijk wat ambitie in eigen land. Heel frappant dat hij nu met heimwee naar huis gaat, in eigen land nota bene!

Verder denk ik niet dat je verkeerde keuzes hebt gemaakt persé. Een keuze voor klimmende sprinters in een Giro is logisch. Echter waren de meeste echte sprintetappes aan het begin van de Giro. Het meenemen van een "pure" sprinter of twee was dus zeker niet verkeerd geweest in mijn ogen.

Uiteindelijk vallen bij iedereen bepaalde keuzes slechter uit dan andere. Vraag maar aan alle mensen met Yates, Bardet, Foss en Dumoulin. Het is roeien met de riemen die je nog hebt, of fietsen met de banden die nog niet zijn lek gereden, of zoiets. Succes!

Ludi

Demare was een van de weinige sprinters die ik er wel graag bij wilde hebben. Nizzolo was ongeveer mijn laatste keuze voor m'n team en was achteraf zeker nier nodig geweest. Ik ben het er wel mee eens dat die vervelend uit pakt. Ik had bv niet verwacht dat die nog ging uitstappen, een keer uitrijden, zeker in eigen land, leek me vrij plausibel als ie niks tegen zou komen. Ik had dan eerder verwacht dat Cavendish zou uitstappen bijvoorbeeld. Dat pakt nogal lelijk uit.

roburger

Over het kopman maken van vluchters:

Als ik zo iedereen hun ideeën lees, dan speelt volgens mij ook mee hoe goed de 9 renners zijn die je (nog) kan opstellen. Stel je staat al op >95% en je hebt nog maar Carapaz, Almeida, Bilbao, Arensman en nog wat verdwaalde vluchters, dan kan ik het goed begrijpen dat je een vluchter kopman maakt om zo te voorkomen dat je gaat dalen in het klassement.

Ik heb zelf genoeg klimmers waarmee ik al zeker ben dat ik ga stijgen in het klassement (o.a. Hindley en Landa), dus ben ook minder geneigd om een vluchter kopman te maken, ondanks dat ik Yates en Ciccone heb die ik dan eventueel kan cappen!

1 2 ... 176 ... 197 198

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.