Scorito - Giro d’Italia 2022

1 2 ... 24 ... 197 198
nasibal

'@KV

Klopt zeker, en dat is een indrukwekkende prestatie. Alleen wel wat kanttekeningen:

Die 1e 8 dagen paste het parcours beter bij hem dan deze Giro

Die 1e 8 dagen zaten meer truipunten tussen dan je deze Giro logischerwijs kan verwachten.

Het parcours en daadwerkelijke verloop bekijkend waren er nog wel 2 ritjes waar hij in had kunnen scoren, maar niet meer dan dat denk ik.

Hij heeft 8 dagen volle bak kunnen gaan omdat hij wist dat hij toch uit zou stappen, tegen renners met het vizier op 3 weken. Ik heb geen idee hoe het zou zijn geweest als zijn plan ook was geweest om 3 weken vol te houden.

Als je bedoeling was om te stellen dat het mogelijk niet bij die 288 was gebleven ga ik volledig met je mee. Als je het als referentie wilde gebruiken voor wat wij in 21 dagen in deze Giro moet kunnen, dan niet.

KV

'@nasibal
Ik verwacht gewoon een gelijkaardig puntentotaal en voor 3m lijkt mij dit prima. Niet dat ik er al volledig van overtuigd ben om hem te nemen maar neig toch eerder naar “ja” (heb me in tegenstelling tot vorige jaren nog wat kunnen inhouden om nu al te beginnen puzzelen).
Zal inderdaad geen monsterscore worden zoals een Almeida 2 jaar geleden of zoals je soms eens met een overperformende goedkope renner ziet.
Jij neemt bv zeker Nizzolo mee voor dezelfde prijs: hoeveel punten verwacht je van hem? (cf vorige deelnames). En ook bij hem geldt dat er andere opties zijn in de sprint om kopman te maken en ook bij hem is het zo dat hij eens 15de kan worden.

Laatst gewijzigd
ProScoritoManager

'@Tommytom
Dit is nou precies het onderwerp dat ik ook wilde aanzwengelen. Hoe je het grootste gedeelte van je budget uitgeeft komt uiteindelijk meer neer op persoonlijke voorkeur, strategie en verwachtingen van de grote kleppers. Maar waar (in mijn geval dan toch zeker) de meeste speling op zit is de zogenaamde ploegvulling, oftewel de mannen van onder een miljoen die je nodig hebt om met je budget restant aan de 20 renners te komen. Aan de ene kant kun je die strategisch invullen door op teampunten van jouw favoriet te gokken, maar je kan ook proberen heel goedkoop etappe (en wellicht zelfs trui?) punten te scoren door hier goede keuzes te maken. Maarja, wat zijn dan die goede keuzes is natuurlijk de echte vraag. Dit is pas mijn tweede Scorito spel, hiervoor veelal poultjes zonder budget gedaan waardoor je met type renners geen rekening hoeft te houden. Ik ben dus vooral benieuwd hoe de 'kenners & experts' hier ter plaatse daarover denken. Zelf zat ik te denken aan veel van de namen die jij ook noemt: Gall, Valter, Covi etc.

Matsoe

Is er al een forumpoule?

Lakie

Hier is het vooral de selectie voor de sprints die mij kopzorgen bezorgt.

Geen Merlier
Stel dat Philipsen mee doet, last minute planning omgooien is altijd moeilijk.
Bol en Dainese, gaan ze sprints verdelen?
Gaviria wordt 3e in een zeer zwak deelnemersveld
Démare ook nog niks bewezen dees seizoen, en bij hem is het erop of eronder
Cavendish zonder Morkov

Ik heb 2 zekerheidjes momenteel en dat zijn Ewan en Magnus Cort.

ManWithBeard

Er zijn eigenlijk teveel leuke (en goede) 750k renners.
Valter, Arensman, Sobrero, Covi, Fortunato, etc.
En dan zou ik er zo nog 10 kunnen noemen die ik overweeg.
Soms voelt het geen geld overhouden een beetje als een vloek :)

M@thijs

Oomen, Hirt, hamilton, Cepeda, DLC, tratnik, modolo, bettion, (miss oldani & mareczko)

Om het lijstje compleet te maken met de andere 10

ProScoritoManager

Arensman, Sobrero en Tratnik had ik er ook bij zitten ja.

KV

Hmmm, Magnus Cort als “zekerheidje” voor de sprints…

Maestro Mello

'@Lakie Cort bestempelen als een zekerheidje voor de sprint vind ik nogal wat. Die zal er vast wel een keertje bij zitten, maar die gaat geen 5 sprints in de top 10 eindigen, lijkt me.

Bitburgerr

'@Maestro: Eens. In dit artikel geeft hij aan vanaf dag één nog niet te zullen vliegen, hij wilt zijn vorm laten groeien in de ronde:
https://www.feltet.dk/nyheder/taet_paa_comeback_cort_haaber_paa_at_koere_to_grand_tours/

Daarnaast heb ik nog geen artikel gevonden waarin hij daadwerkelijk aangeeft zich te gaan mengen in de sprints, enkel dat hij voor een etappezege wilt gaan. Ja, hij is veelzijdig en had een goede vorm begin dit jaar, maar een 'zekerheidje' lijkt het me nog niet na die sleutelbeenbreuk.

Ludi

Omslaan...

Aanklampen

Ik moest wel even grinniken om Gaviria 'af te branden' na 2 maanden geen koers en dan Cort een zekerheidje te noemen..

Hoeveel koersen heeft Cort de laatste 2 maanden gereden?

Kopmannen voor de sprint, dan zou je liever iemand hebben die bijna altijd top 5 sprint... En dan onze Israelier, die komt vaak niet aan, dus punten voor de trui gaat ie ws weer niet opleveren...

Maurimaler

Magnus Cort zou ik voor SPRINTER geen zekerheid noemen sprintte vorig jaar 1 keer mee in Vuelta en Tour.

mrtheyoung

.

De Haai van Milheze

Wat zou het toch mooi zijn om de teamselecties van je oude spellen op Scorito inzichtelijk te hebben. Ik zocht wat argumentatie in de categorie Cepeda (Giro 2021) om Arensman / Gall / Valter weer uit m'n team te gooien.

nasibal

'@KV

Jij neemt bv zeker Nizzolo mee voor dezelfde prijs: hoeveel punten verwacht je van hem?

Mooi dat je Nizzolo noemt, want die belichaamt inderdaad perfect hetzelfde probleem. Dure sprinters zou je het liefst zoveel mogelijk thuis laten. Je betaalt simpelweg veel te veel voor wat ze je leveren. Niet voor niets is het van het begin af aan al 'meta' om niet eens meer 8 of 9 sprinters mee te nemen, en om enkele van de sprinters die je wél meeneemt rete goedkope 'achterhoedejongens' te laten zijn. Een tendens die alleen maar sterker wordt door de jaren heen en je zelfs steeds meer ook bij de klimmende mannen terugziet. De duurdere subtoppers die niets extra's brengen worden daar al een tijdje zoveel mogelijk overgeslagen, reserverenners meenemen terwijl je ook gewoon een aanvaller/puntentrui als reserverenner in kan brengen wordt ook steeds minder en soms wordt die puntentrui/aanvaller al standaard op plekje 9 ingebracht. We komen keer op keer tot dezelfde conclusie: Teveel geld in overbetaalde jongens stoppen werkt averechts. Er zit een soort van remmende factor op: Elke euro meer heeft een kleinere marginale winst.

Dit zijn wat mij betreft de redenen om de duurdere toppers mee te nemen:

* Omdat je voldoende renners in je dagselectie wil hebben die met vrij grote zekerheid top 10 rijden en een steady kans op top 3/5 hebben. Naarmate de jongens die in de carroussel voor pakweg plek 8-15 meedraaien goed te voorspellen zijn heb je minder van deze jongens nodig, maar toch minimaal 2.

*Omdat de eindpunten van top 5 AK + top 3 nevenklassementen belachelijk OP zijn.

*Omdat je over de hele ronde zo min mogelijk trui/teampunten wil laten liggen

*Omdat je aan het eind van de rit simpelweg nog geld over hebt en toch érgens in moet stoppen.

Punt 1 betekent dat je grofweg 2 sprinttoppers a 3 miljoen nodig hebt. Voor de AK mannen heb je er wat meer nodig, omdat je met 2 man geen top 5 eindAK vult en de carrouselrenners minder makkelijk te voorspellen zijn (zeker omdat het hier regelmatig om terugvallende aanvallers gaat) laten we zeggen 6. Laten we ook zeggen dat deze renners gemiddeld 3 miljoen kosten (gelet op de hoge prijzen van Yates, Carapaz en Almeida). 8*3 miljoen = 24 miljoen euro. Hou je met het huidige budget 21 miljoen over voor 12 renners. Gemiddeld 1,75 miljoen per renner.

Dan vind ik 3 miljoen uitgeven aan een renner die, in mijn ogen, alleen onder punt 4 valt nogal wat. Jongens als Nizzolo en Landa, die ik ook eigenlijk veel te duur vind vallen bijvoorbeeld mogelijk nog onder eerste 3 punten.

Maar zeg je dan, VDP valt in een handvol etappes toch JUIST onder punt 1? Sterker nog, in enkele etappes is hij veruit de beste optie wat punt 1 betreft? En dan zeg ik ja, dat klopt. Maar is het nódig? In sprints is het nódig om 2 dure sprinttoppers mee te nemen, want je gaat 'punt-1' renners daar niet niet tussen je overige 18 renners vinden. In de VDP etappes wél.

Ja, zonder VDP ga ik in de VDP etappes punten laten liggen, daar kan je niet omheen. Mijn conclusie is echter dat het er niet zo schokkend veel zijn over een hele ronde, t.o.v het budget wat je vrijspeelt door hem thuis te laten. Een VDP brengt niks extra's t.o.v al die andere 3 miljoeners die je gemakkelijk thuis zou laten. We denken graag van wel, omdat het allemaal zo spectaculair en 'zeker' is, t.o.v. die andere jongens, maar het volume is gewoon te laag.

Laatst gewijzigd
Maestro Mello

Met zulke sterke uiteenzettingen gaat @nasibal voor een misschien wel historische lage pickrate van VDP zorgen. Wie durft 'm nog mee te nemen, zonder op de vingers getikt te worden?

nasibal

Haha ik tik niemand op de vingers hoor.

Overigens zijn de genoemde punten uit mijn vorige post ook exact de reden dat ik VDP direct er in klik (welliswaar met tegenzin) als er ook maar een kansje is dat hij voor het groen gaat. Dan wordt het namelijk opeens wél een renner die onder die punten valt. Ook als de Etna etappe er niet ingezeten had en VDP de trui minimaal tot etappe 7 en misschien wel tot de Blockhaus had kunnen houden was het verhaal al lichtelijk anders geworden.

Het zou ook wel een leuk experiment zijn een keertje: Geen renners van boven de 2,5 miljoen meenemen en kijken wat je misloopt aan etappe(!)punten, exclusief kopmanpunten. En dat dan wegzetten tegen het budget wat je nog over hebt.

Laatst gewijzigd
Symen De boer

Wat denken jullie van ettape 5 met een categorie 2 berg in het midden daarna 80 km vlak, een Sprint of een Vlucht

Lakie

Mja Magnus Cort een zekerheid noemen voor de sprints was misschien een beetje te kort door de bocht.

Laat ons zeggen dat ik een aantal 'zwaardere' sprints zie en dat hij daar wel kan scoren.
Dit lijkt mij misschien een motivatie om mee te doen voor de puntentrui.
Zeker ook omdat hij op het echte vlakke gerust ook zijn mannetje kan staan in de spurt.

Daarnaast is hij geen slechte tijdrijder en zit een roze trui in het begin er misschien ook wel in.

KV

Vaak is het toch gewoon zo dat als je op eind naar het ideale team kijkt, je gewoon nog bakken geld zou overgekomen zijn.

Vind die 8*3 milj voor AK mannen wel overkill en in de zin ervoor spreek je van 6 ?

Van een Landa sprak je van mogelijks 9 etappes dat je hem in de punten ziet. Als ik parcours bekijk zie ik maar een 4-tal echte AK dagen (9, 16, 17, 20). Dan kan je je misschien wel afvragen of je echt teveel dure AK pure klimmers moet meenemen

Ok, ook in de niet-AK bergetappes rijden ze normaal wel in de punten, maar vaak vallen die punten toch wat laag uit.

Laatst gewijzigd
Symen De boer

Jongens vraag heb even goed naar het parcours gekeken en kom tot de volgende conclusie

SPRINT: ETAPPE 3,5,8,11,18
VLUCHT: ETAPPE 4,7,12,13,14
TIJDRIT: ETAPPE 2,21
KLASSEMENT: 4,9,15,16,17,19,20
PUNCHERS: 1,10

wat denken jullie?

Aanklampen

'@lakie, Cort lijkt me echt niet voor de trui te gaan, tenzij hij net zo als in de Vuelta zoveel wint dat hij hem daarom bijna niet kan missen. Maar zelfs toen liet hij vaak tussensprints en sprints lopen om zijn dagen uit te zoeken.

Een juichrenner voor mij maar niet als sprinter. Als hij in de vlucht zit is de kans dat hij wint misschien wel groter dan 50% omdat je hem moeilijk lost en hij daarnaast rap en een grote motor heeft.

Aanklampen

'@Symen, eens met je opmerking over het aantal tijdritten LOL... Denk dat je wel hoog zit met klassement etappes,

1 2 ... 24 ... 197 198

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.