Scorito - Giro d’Italia 2022

1 2 ... 25 ... 197 198
nasibal

Vaak is het toch gewoon zo dat als je op eind naar het ideale team kijkt, je gewoon nog bakken geld zou overgekomen zijn.

Exact! En daar is een reden voor. De impact/prijs verhouding van de meeste dure jongens is volledig scheef. Ze bieden wat meer voorspelbaarheid dan de goedkope jongens, maar echt vreemde eenden vindt je bijna nooit terug in het ideale team.

Vind die 8*3 milj voor AK mannen wel overkill en in de zin ervoor spreek je van 6 ?

Die 8 is inclusief die 2 sprinters die ik er voor noem

Van een Landa sprak je van mogelijks 9 etappes dat je hem in de punten ziet. Als ik parcours bekijk zie ik maar een 4-tal echte AK dagen (9, 16, 17, 20). Dan kan je je misschien wel afvragen of je echt teveel dure AK pure klimmers moet meenemen

Zeker, maar voor een 4tal VDP dagen waar je ook prima 9 andere renners kan opstellen zou je hem wel specifiek meenemen?

De grootste reden voor mij om genoeg AK mannen mee te nemen zijn die gratis trui en eindpunten. Je wil toch wel 3 man in de top 5 straks, minimaal. Om dat te bewerkstelligen met enige zekerheid zul je er toch wel méér dan 3 mee moeten nemen.

Ok, ook in de niet-AK bergetappes rijden ze normaal wel in de punten, maar vaak vallen die punten toch wat laag uit.
. Precies, vandaar de 9. Als het hard gaat in de heuveletappes en het uitelkaar spat zie ik jongens als Landa door hun aanvallende manier van rijden wel vooraan eindigen, ook al past het parcours niet direct bij hun kwaliteiten. Al blijft het wel '9 met een stretch hoor, eerder dus 6 of 7)

Laatst gewijzigd
Tommytom

Juist in de Giro blijken veel klassementsetappes toch gewoon naar vluchters te gaan. Dat is voor mij echt een reden om Landa bijvoorbeeld niet me te nemen. En om ook niet te investeren in klimmers van de (vooraf door mij beschouwde) tweede lijn, zoals Hindley, Ciccone, Buchmann, etc. Kans is groot dat ze in 'hun' etappes niet alleen achter de absolute topklimmers eindigen (Carapaz, Yates, Lopez), maar dat er ook nog een handvol vluchters voorzitten.

Maar het dilemma met klimmende vluchters is dan weer: wie neem je mee? Het budget is dusdanig ruim dat je niet genoodzaakt bent om ook in de goedkopere renners te investeren.

Bij het selecteren van vluchters probeer ik iemand te vinden die ook snel kan aankomen in een klein groepje, die zich klimmend kan onderscheiden, die in een ploeg rijdt waar ze voor de aanval kiezen en geen klassement verdedigen (zoals Intermarche) en die ook kans hebben om punten te halen als ze toch niet in de vlucht van de dag zitten (dat zou dan met name moeten gebeuren door teampunten voor truien).

Maar als ik bovenstaande criteria aanhoud, dan is het aanbod wel erg beperkt. Covi heeft mijn interesse, omdat die via Almeida wellicht nog wat punten kan meepakken (al moet ik me daar ook niet teveel op verkijken, de 3 teampunten voor een jongerentrui maken in dagopstellingen het verschil ook niet).

Rota voldoet ook aan veel criteria, maar die zie ik buiten eigen punten geen teampunten binnenhalen. Valter en Gall ook interessant, al is er een ook een grote kans dat ze gaan voor het rijden van een klassement. Dat gezegd hebben maakt ze eigenlijk erg geschikt: zitten ze niet in de vlucht, dan klampen ze wellicht aan voor hun 2e plek in het jongerenklassement en kunnen ze toch nog wat punten binnenslepen.
Uiteindelijk wil ik 2 renners uit deze groep selecteren.

En dan zit er nog een wat duurdere categorie boven. Meer kans op dagsucces omdat ze in principe beter klimmen, maar ook duurder en dus een wat grotere gok. Voor deze plek moet ik de keuze maken tussen Kämna (daar neig ik naar gezien duidelijke uitgesproken doelen), G. Martin (vind ik eigenlijk heel gunstig geprijst), Poels (teampunten via Landa/Bilbao?) En Mollema.

wielergekkie

'@nasibal ik snap je punt, ik betwijfel ook zeker of MvdP zijn 3 miljoen waard gaat zijn. Ik vind het vooral een probleem om renners te kiezen wie in de zelfde etappes hoog kunnen eindigen. En bij veel van die renners, is het gissen naar de vorm of de teambelangen etc.

Of ik zie nog renners over het hoofd natuurlijk :)

Landeirovic

Covi heeft eerder al aangegeven vrijheid te krijgen in de giro.

nasibal

Kans is groot dat ze in ‘hun’ etappes niet alleen achter de absolute topklimmers eindigen (Carapaz, Yates, Lopez), maar dat er ook nog een handvol vluchters voorzitten.

Lijkt mij echt een perfecte redenatie. Zolang je dus maar genoeg jongens overhoudt voor die uiteindelijke top 5. Overigens kleine disclaimer: Mijn posts zijn geen motivatie om Landa mee te nemen. Zijn naam kwam puur op omdat iemand beweerde dat Landa niet méér punten dan VDP zou halen, en is toen een beetje blijven hangen als voorbeeld.

Maar het dilemma met klimmende vluchters is dan weer: wie neem je mee? Het budget is dusdanig ruim dat je niet genoodzaakt bent om ook in de goedkopere renners te investeren

Vluchters is volumebusiness. Je hebt van die types die één etappe in een grote ronde uitkiezen, dan ook direct oogsten maar voor de rest onzichtbaar zijn. Denk aan Wellens bijvoorbeeld, of iets verder terug Cummings. Mooi man, 1 miljoen en een plekje weggegooid voor 50 punten, waar je alle punten voor het verkeerd opstellen eigenlijk nog van af moet trekken.

Je hebt echter ook usual suspects die er gewoon 6 keer bij gaan zitten en dan sterk genoeg zijn om te winnen. Daar zou ik in eerste instantie naar kijken, en dan pas naar al die andere (goede) factoren die je noemt. Het 'snel aankomen in een klein groepje' zou ik loslaten deze Giro. Veel van de potentiele vluchtetappes eindigen in een klim dit jaar. De heuveletappes zijn selectief genoeg dat je vooral wil dat je vluchter in het voorste groepje zit. Of hij dan 1e of 5e wordt maakt niet eens zo heel veel uit.

Naast dat een redelijk aantal potentiele vluchtetappes bergop eindigen beginnen er ook een aantal op lastig terrein. Ik combinatie met voorgaande opmerking over volumebusiness zou ik dus kiezen voor klimmende jongens met bewezen inhoud. Types als Fortunato en Cepeda vallen voor mij dus af, maar ook jongens als Covi. Ik kan zo al 2 etappes opnoemen die in een vlucht kunnen(!) eindigen, maar waar Covi die vlucht al niet eens gaat halen.

En dan zit er nog een wat duurdere categorie boven. Meer kans op dagsucces omdat ze in principe beter klimmen, maar ook duurder en dus een wat grotere gok

Hier zou ik dus met name naar kijken. Daar één of twee jongens uit kiezen en verder bij het kiezen van het AK renners met een schuin oog kijken naar AK-renner-turned-vluchters. Het geld wat je hier mogelijk voor nodig hebt kan je mooi weghalen bij VDP ;)

Laatst gewijzigd
yoeri

Ik zit nog met een paar breinbrekers. Heb sowieso veel te veel renners van 500k en 750k die ik graag wil. Ook vooral omdat ik het leuk vind om te gokken op jongere talenten. En daar ga ik nogal eens de mist in, kijkend naar het spel.

Ik heb op dit moment 6 sprinters die over het algemeen zullen deelnemen. 8 klassementsrenners / klimmers die ik
over het algemeen in bergritten vooraan verwacht. 6 heuvelrenners / puncheurs / aanvallers. Ik weet het er zijn weinig punchaankomsten, maar toch zitten hier veel leuke talenten bij. Die kunnen tegenvallen maar ook erg kunnen meevallen. Zie Pidcock zowat iedere wedstrijd, Vuelta verstoppertje spelen, de ene klassieker mee vooraan rijden om de volgende weer te verstoppen. Vuelta heeft hij me flink geld gekost, maar nu voor 1.5 miljoen kan ik hem weer niet laten liggen. Ook kijkend naar eventuele teampunten. Dat is iets waar ik verder altijd de mist in ga, ik neem vrijwel nooit ploegmakkers van favorieten op in mijn team maar vind het leuker om te gaan voor renners met een verrassingselement. Vind teampunten, zo'n saaie manier van spelen. :)

Zou graag Dumoulin opnemen vanwege de hoop en het chauvinisme, maar zie daar echt niets meer gebeuren. Al hoop ik het enorm. Oomen is een goedkope gok, zeker nu ze hem naar voren schuiven als schaduwkopman. Maar staat al een paar jaar stil en wat is de kans dat hij nu eindelijk een volgende stap gaat maken. Uit de luwte van de eeuwige 16e positie in de daguitslag. Wat voor de punten niet enorm veel oplevert, hoewel hij wel goedkoop is.

Heb Valter, Sobrero, Fortunato en Jorgenson al uit de selectie moeten trappen. Om ruimte vrij te maken voor het besteden van mijn budget. Nu zit ik nog met wat kleine vraagstukjes.

Ik heb voor 1 miljoen Kämna, die weer terug in vorm lijkt te komen. Maar wat gaan zijn kansen zijn? Aangezien hij maar liefst 3 kopmannen bij zich heeft. Ik zou Kämna kunnen inruilen voor Jorgenson (die ik ook de vrijheid zie krijgen voor ontsnappingen met Valverde en een middelmatige Sosa als kopmannen). Hierdoor heb ik 1 miljoen over om te besteden aan een eventuele upgrade. Dit zou dan bijvoorbeeld zijn:

Kämna - Jorgenson
Pidcock - Ciccone of Dumoulin (Of Foss maar zonder wissel sprinter)
Cavendish - Ewan

Of bijvoorbeeld:

Kämna - Jorgenson
Consonni - Démare

Of:

Kämna - Jorgenson
Cavendish - Ewan
Consonni - Gaviria

Ik vind het allemaal lastig. Weer zo'n slecht sprintersveld, maakt het er niet makkelijker op. Aangezien zeer middelmatige sprinters al veel kosten. Maar wel zekerheid kunnen bieden op 6x punten. Ewan zal afstappen neem ik aan, maar wat doet Cavendish? Rijdt die hem uit? En wat doet hij zonder Morkov?

Het vraagt weer vele uren peinzen in mijn geval.

Matsoe

Ben nu aan het twijfelen tussen Fortunato en Covi, denk dat ik Covi neem. Voor de rest heb ik nog een miljoen over, maar niemand waarbij ik een echte verbetering zie. ik zou Fiorelli naar een Cimolai, Bol of Consonni kunnen upgraden, maar wil van hun eigenlijk niemand hebben (heb Girmay al). Nu elke dag het forum doorlezen en er donderdag pas weer aanzitten (gaat niet gebeuren maargoed)

Hay

'@ Symen: Etappe 6 ontbreekt? en die is nogal vlak

Thomberg

Ik zie veel mensen Gall zeggen. Rijdt leuk maar is (nog) geen bewezen ronderenner. En de enige reden een 500K renner te kiezen is zodat je een dure klassementsman kan meenemen. (Of denkt dat hij met enige zekerheid de Storer wordt). Dan moet je dus niet maar Gall zelf kijken maar de alternatieve combi. Dus stel je neemt Gall om Landa te kunnen nemen, dan kan je ook Kamna-MAL of Martin-Bardet nemen. Het ligt dus niet aan Gall alleen om deze keuze te maken.

Ben ik de enige trouwens voor wie Kamna en Martin no-brainers lijken om te kiezen? Bewezen aanvallers, top klassementskansen. Punten potentieel in niet vlucht etappes die eindigen in klim

yoeri

Martin ben ik het niet mee eens. Valt de laatste jaren wat meer aan en rijdt voor bergtrui, daarom zou ik hem overwegen. Maar buiten dat om is het een typische 10e-18e plek renner. Die niet heel veel etappepunten oplevert. Maar misschien ligt dat er ook aan dat ik niet hou van zulk soort renners als ze talent af zijn. Dan ga ik over op een eventuele nieuwe Martin. Heb ook besloten Kämna te gaan houden ook al hebben ze aardig wat ijzers in het vuur bij BORA. Verwacht dat hij wel voor zijn kans mag gaan. Twijfel daardoor alleen weer om Kelderman eventueel te vervangen voor Foss of Dumoulin, heb nu nog geen Jumbo-Visma renner en met Foss voor de tijdritten en jongerenklassement meer mogelijkheden.

nasibal

En de enige reden een 500K renner te kiezen is zodat je een dure klassementsman kan meenemen

Even los van Gall, zit hier wel wat meer nuance aan:

Statistisch gezien zul je in een situatie waar je 20 renners mag selecteren, 9 renners per dag op mag stellen en 80% van de etappes grofweg in of type A óf B te verdelen zijn, je 20e renner maar heel weinig opstellen. Niet voor niets was het in de tijd dat je nog minimaal 16 en maximaal 20 renners moest selecteren niet heel gebruikelijk om de volle 20 plekjes te vullen. Je kan dus maar het beste zo min mogelijk budget in dat plekje stoppen. Wat je met het bespaarde budget doet is vervolgens niet in steen gegoten. Dat kan je in elke upgrade stoppen die je wil, niet persé een dure AK topper.

Per definitie zijn mijn plekjes 19 en 20 500k renners. Bij hoge uitzondering 750k. Soms lukt het om dit tegelijk de niche renners te laten zijn die je nodig hebt (ITT opvulling, aanvaller of teampunten bijvoorbeeld). Zo niet dan kan ik altijd nog plekje 16 en 17 aan niche renners geven. De overige 15 plekken zijn ruim voldoende voor de basis van je team (uitgaande van 6 a 7 sprinters).

Omdat ze sowieso 500k gaan kosten, hoe dan ook, kijk ik simpelweg gewoon in die categorie wat ik de beste 2 opties zijn.

Yassie29

R

Thomberg

'@nasibal interessante gedachtes. Ik heb pas 1 beker en ben telkens aan het kijken hoe ik de kans op meer bekers vergroot (net als iedereen want dat is het doel natuurlijk) Had nu juist voorgenomen een grotere (zo groot mogelijke) middenmoot te maken. Doordat er de afgelopen rondes zoveel toppers uitvielen leek mij dat de grootste kans om genoeg mensen in AK te hebben aan het einde. Vorig jaar verloor ik in Tour en Giro bekertje door eindklassement punten.

2 500K renners lijken me dan een groot risico als ze maar beperkt puntenpotentieel hebben, maar dat zie ik dus verkeerd?

Deze giro is mss überhaupt een uitzondering doordat je makkelijk 6 750k mensen kan meenemen?

Ketjap Manis

Porte geeft aan bij de laatste 10 personen te willen zitten in de bergen. Eigenlijk het scenario wat velen (ik ook) voor de afgelopen Tour voor hem uitgetekend hadden. Met teampunten en tijdrit maakt dat hem wel interessant.

Antonini

'@nasibal dit gaat geheel tegen je eerdere argument in. Waarom zou je 500k investeren in een rijder met een kleine kans om veel punten te pakken, om een overpriced topper te kunnen selecteren? Die 19e en 20e renner geeft juist een extra veiligheidsmarge bij uitvallers, of een grotere kans om een goede renner eruit te prikken.

In de regel probeer ik voor het AK meer zekerheid in te bouwen en voor de verrassingen te mikken op aanvallers. Storer en Hirschi zijn daar de afgelopen jaren de beste voorbeelden van. Voor de bergtrui zal het met de nieuwe puntentelling heel erg lonen de juiste verrassing eruit te vissen.

KV

Hij zegt juist niet om het verschil dan in 1 topper te investeren maar eventueel te spreiden over een paar upgrades

Guido Maltempi

'@Tommytom heb je misschien een bron/linkje naar de uitgesproken doelen van Kämna? Ik ging ervan uit dat hij met 3 kopmannen weinig vrijheid zou krijgen, maar als hij gewoon als rittenkaper mag rijden dan ga ik hem alsnog serieus overwegen. (PB sturen lukt niet dus dan maar even zo...)

nasibal

'@Thombeg

2 500K renners lijken me dan een groot risico als ze maar beperkt puntenpotentieel hebben, maar dat zie ik dus verkeerd?

Kort door de bocht gezegd maakt het puntenpotentieel van een renner die je vrijwel nooit gebruikt niet zo heel veel uit natuurlijk ;)

In al die jaren heb ik hier meer dan vaak genoeg renners gehad die slechts een punt of 50 pakten, door 24 teampunten eind AK te pakken (toen knechten in topteams ook gewoon nog 500k konden zijn) en 3 keer op te stellen in een etappe waar ik sowieso geen 9 puntenpakkers had (ITT bijvoorbeeld of overgangsetappes terwijl hun kopman in de leiderstrui reed). Dat lijkt, en is, in het totaalplaatje niet heel veel maar ze zitten niemand in de weg én je hebt geen euro meer besteed dan minimaal nodig. Het zijn dus volledig 'zuivere' punten.

Uiteindelijk zul je altijd maximaal 11 renners per etappe op de bank hebben zitten. Dat zijn die etappe loze miljoenen. Waar je kan wil je dat zoveel mogelijk verkleinen, je wil zoveel mogelijk van je miljoenen ook daadwerkelijk rond hebben fietsen. Dat kan op meerdere manieren. Slechts 500k aan renner 19 en 20 besteden, ook al stel je ze nooit op en haal je er geen punten mee, is daar één van. Geen 9 sprinters meenemen en de laatste 2 sprintplekjes vullen met de truipunten van dure AK renners die anders op de bank zouden zitten is een andere bekende manier. Uiteindelijk zit er wel een grens. 11 500k'ers meenemen zal veelal geen optie zijn ;)

Laatst gewijzigd
pirazzi

Jongens vraag heb even goed naar het parcours gekeken en kom tot de volgende conclusie

SPRINT: ETAPPE 3,5,8,11,18
VLUCHT: ETAPPE 4,7,12,13,14
TIJDRIT: ETAPPE 2,21
KLASSEMENT: 4,9,15,16,17,19,20
PUNCHERS: 1,10

wat denken jullie?


Elke etappe telt mee voor het klassement.

Symen De boer

Heb nog een brein breker, heb besloten geen MVP mee te nemen daardoor heb ik nu Dumoulin, Kämna. Door de Cav thuis te laten en Demare mee te nemen heb ik Mollema mee kunnen nemen. Maar heb nu nog 1 Brein breker Castroviejo door tijdritten en teampunten of Bagioli met de kans op het roze en vele vlucht mogelijkheden. Iemand die hier op in kan haken?

Jasperdewaal11

Ik lees allemaal interessante discussies over al dan niet mogelijke interessante keuzes/renners.

Ik zou graag ook nog een balletje op willen gooien in hoeverre de UCI-ranking, met bijbehorende degradatie regeling voor de World Tour licenties, niet een rol gaat spelen in het gedrag van ploegen/renners in de koers en de echte gevechten om plekjes in de dag uitslag of klassementen.

Sommige ploegen (Lotto Soudal, Israel, Wanty, EF, Movistar etc) moeten toch schrapen wat er te schrapen valt of heb ik dit mis ? Wat zijn jullie gedachtes?

Arne Riis

Iemand enig idee wat de recente toevoeging van een Italiaanse B-spurter aan zijn team gaat betekenen woor het aantal geplande massasprintdeelnames van mijn favoriete deelnemer uit Eritrea? Als deze zich namelijk tot mogelijk een paar aanvallen, dan vind ik zijn prijskaartje wat pittig.

Ragnar Lolbroek

'@Arne. Er is paar maanden geleden een artikel verschenen (waarschijnlijk ook hier op de site) dat Wanty naar de Giro trekt met Girmay als sprinter. Tot hier tegenbericht van verschijnt, bijvoorbeeld in de ploegvoorstelling m.b.t. Giro, ga ik er vanuit dat nog steeds het plan is.

nasibal

'@Arne

Hangt er helemaal van af of benoemde jongen graag een paarse trui mee terug naar Afrika neemt :)

@Antonini

Die 19e en 20e renner geeft juist een extra veiligheidsmarge bij uitvallers,

Haha, dit is de grootste leugen die je jezelf kan vertellen denk ik ;)

Stel één van je dure toppers valt uit, dan gaat het geen reet uit maken of je renner op plek 20 500k of 2,5 miljoen kost. Compenseren gaat hij het nooit. Verder heb je die dure renner tótdat je basisrenner uitvalt op de bank zitten en op de bank pakken je miljoenen geen punten. Leuk dat je dan een wat betere renner dan je 500k'er in kan schuiven, maar hoeveel punten heb je al laten liggen door je miljoenen op de bank te zetten ipv op de fiets?

Verder kan je 9 renners opstellen in etappes. De kans dat ze álle 9 top 10 rijden is miniem. In een bergetappe, waar terugvallende en overlevende aanvallers ook terugkomen in de daguitslag zou ik zelfs zeggen dat de kans dat ze alle 9 uberhaupt in de punten rijden miniem is. Als jouw reserverenner een renner was die met zekerheid wél in de punten rijdt had hij wel in de basis gestaan. De kans is dus groot dat jouw reserve renner één van die renners is die zo nu en dan buiten de punten rijdt in zijn etappes. Vaak kom je onder aan de streep dan net zo goed weg door daar gewoon de sprinttrui op te stellen op de plek van je uitvaller. 4x 8 punten is evenveel als 2x0 en 2x 16 en kost je ook nog eens geen extra geld. Hetzelfde geldt voor die aanvallers waar je het over had, ook die zijn prima als reserve klimmers op te stellen. 1x 35 punten en 3x0 punten is óók net zoveel als 2x0 en 2x16. Meer zelfs ;)

Laatst gewijzigd
Symen De boer

'@Arne
Abresturi voor 1mil en sprintkopman van zijn zijn team een leuke B-sprinter om mee te nemen dachr ik zo. Werd gister al 2e in de 2e etappe van de ronde van romandie en klopte in dat sprintje Gavira

1 2 ... 25 ... 197 198

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.