'@Ric: enigszins akkoord, maar de grootste vraag/bezorgdheid bij Ewan zal zijn positionering zijn met toch een eerder zwakke trein zonder zijn partner in crime De Buyst. Volgens mij zal hij niet altijd goed aan sprinten toekomen. Maar zelfs met Morkov kan dat natuurlijk ook eens het geval zijn voor Cav, zoals bv in Brugge-De Panne.
'@william
Het ging mij er niet om dat het dubbel kan tegenvallen. Het ging mij er om dat als je renner X capt en hij eerste wordt je idd 50 extra punten bijgeschreven krijgt maar dat je onmogelijk kan stellen dat je 50 punten mist als je hem niet hebt.
Het kopmanmechanisme is een spelmechanisme waarbij je de puntenpotentie van één renner verhoogt terwijl je dat van andere renners automatisch beperkt. Daar zijn er meer van in het spel, maar dit is de enige waar je niet omheen kan spelen.
'@tijmen en @proscoritomanager
Eens wat betreft Nizzolo en in iets mindere zin Démare dat ze misschien niet de beste kopman zullen zijn. Ga zelf waarschijnlijk ook voor Bauhaus en later in de ronde kan 1 van die 2 wel inform komen en cap-baar worden. Anders nog een Colombiaantje achter de hand. Maar al rijdt een Cav/Ewan consistent naar de eerste 2 plekken, moeten er alsnog renners 3/9 worden. Ik zie hier geen 4 sprinters buiten mijn team die consistent hoger gaan eindigen dan een Bauhaus, Démare, Gaviria en Nizzolo. Wellicht Dainese/Bol, Mareczko en een verdwaalde Theuns een keer. Dan scoor je alsnog goed met jouw kopman die 4/5e wordt. En ik zie zelf Cav nou niet zo dominant zijn als vorig jaar tour, Ewan wellicht wel maar die kan ook zomaar een keer 15e worden. Dus ik denk niet dat je heel veel hoeft in te leveren aan kopman punten zonder Cav/Ewan en met Démare, Bauhaus of Gaviria/Nizzolo.
Hier heerst al een paar dagen berusting. Een beetje het gevoel dat je hebt de laatste dagen voor een wedstrijd. Je hebt genoeg getraind, of niet, maar daar gaan de laatste dagen niets meer aan veranderen. De laatste dagen is het doornemen van het forum als het doornemen van de laatste zaken een half uurtje voor een tentamen: niet nodig. Het zit goed, of niet, het verschil ga je niet meer maken.
Mijn team is dan ook al enige tijd intact. De enige twijfel die ik nog heb is vervangen van Nizzolo voor Consonni. Ik denk dat die laatste nog wel eens zou kunnen gaan harken. Ik heb alleen de regel mij niet te branden aan teams met twee sprinters. Kunnen leuk zand strooien en zeggen dat ze voor Consonni gaan, maar dit kan ineens 's ochtends anders aanvoelen. Daarnaast heb ik het gevoel dat iedereen zich blind staart op EF; ik vind dat Nizzolo best wat inhoud heeft getoond in Brabantse Pijl en Milaan SanRemo (edit). In de Tirreno reedt hij ook niet onaardig. En in dit sprintersveld moet hij toch wel top 5 kunnen eindigen. Ik zou ook niet weten waar ik die extra miljoen (switch Nizzolo naar Consonni) aan moet uitgeven, met dit team vol toppers.
Het enige risico dat ik zie is dat al mijn potentiële vluchters een dijk van een klassement gaan rijden en ik geen vluchters heb. Enfin, dat accepteren we dan maar.
Succes allen!
Hoi!
Ik lees veel over mensen die cavendish niet meenemen of afraden vanwege het feit dat hij dit jaar nog niet veel gepresteerd heeft.
Cav heeft dit jaar net zoveel gewonnen als Nizzolo+Demare+Gaviria+Bauhaus+Consonni+Cimolai+Dainese+Bol bij elkaar opgeteld....
Jazeker, cavendish moet het dit seizoen afleggen tegen de grootste sprinters van dit moment (mijn mening) Merlier, Philipsen, Jakobsen (ploeggenoot dus eigenlijk niet relevant) en Ewan. Maar van dit rijtje start alleen Ewan, waarvan we weten dat als die niet goed zit en niet meer echt om de knikkers mee kan sprinten z'n benen stil houdt. Verder doet Cav niks onder voor alle andere sprinters die mee doen en heeft hij ook nog eens (mijn mening) de beste leadout (Morkov).
Nadelen zijn wel: hoe klimt hij deze giro? gaat hij de giro uitrijden? Gaat die zich toch af en toe mengen in een tussensprint?
Erg benieuwd wat verder de kenners hier van deze kwestie vinden en of meer mensen Cavendish serieus overwegen/meenemen.
Mijn team is nu zo goed als compleet. Na lang puzzelen ben ik toch zeer content met wat ik heb staan. Enige waar ik nog over moet beslissen is Consonni + Mollema of Sosa. Verwacht van Mollema en Sosa beiden niet zoveel. Of ik zou voor Cav + Gall zijn, alleen Gall brengt meer risico met zich mee dan een Mollema of Sosa. Tussen de sprinters denk ik dat Cav uiteindelijk meer punten gaat verdienen dan Consonni.
Van welk duo denken jullie dat het plafond hoger ligt?
Baal van Cort en zijn interview. Toch wel groot risico – en niet wetende hoe goed hij gaat zijn.
Consonni had ik een lange tijd erin, maar vind Nizzolo toch een klasse beter (en vergeet zijn Giro vorig jaar niet). Bilbao heb ik ook nog erin, maar zie dat echt als een gok. Foss en Kelderman lijken me zekerder als keuze, puur omdat ze kopman zijn. Ciccone kan dan natuurlijk ook (en prima Giro tot z'n val vorig jaar) en is weer wat goedkoper.
Keuzestress.
Cort en Bilbao eruit en dan Ciccone en Conssoni toch erin? Ulissi zit ook nog ergens in mijn achterhoofd.
Voor de rest staat het wel. Vijf zekere mannen voor AK (en verwacht ze in top 7 als ze niet vallen) en vijf waarvan ik denk dat ze top 10 kunnen rijden. Zes sprinters. Twee puncheurs (incl Cort) en drie gokjes (punch en AK). We gaan het zien en ben blij als we eenmaal begonnen zijn. Te veel keuzes.
Pff hier het team eigenlijk wel compleet.
7 klassement + gall
5 dure sprinters + theuns
Punch/Aanval: Valter + tratnik + albanse (sprint) + vdp + ulissi
Heb veel punch/aanval want verwacht toch dat veel vluchten het gaan halen.
Maarrrrr:
Laatste keuze voor 1.5 mil: Heb nu Cort staan (ook al geeft hij aan later goed te zijn en niet te sprinten)
verwacht hem gewoon top 10(5) in veel overgangsetappes.
Twijfel om hem te vervangen voor Vendrame, vergelijkbare renner maar geen tijdrit of door Ivan Sosa (klassement)
Hier dus meer een A of B of C keuze, waarbij Ivan sosa dus gekozen zou worden om verhouding goed te trekken, als die al scheef is volgens het forum publiek:)
Ik hak natuurlijk zelf de knoop door, maar dacht dat het wel interessant dillema voor men is hier.
Ik zit nog enorm te twijfelen om Valverde mee te nemen. Doordat hij geen topper naast hem heeft zoals voorheen met Mas / Lopez / Quintana zal alles op hem gericht zijn. De punten zijn daarnaast ook hard nodig voor Movistar. Hij lijkt prima in vorm en kan in flink wat etappes punten pakken. Nu geeft ie alleen aan niet voor het klassement te rijden, dan vraag ik me toch af hoeveel het op gaat leveren met hem...
Bij mij zijn de grootste beslissingen ondertussen gevallen. Met pijn in het hart krijg ik er Foss & Bilbao wel niet meer bij.
5 Alg. klassements mannen die ik toch bij de top 7 schat. 3 andere die top 10 moeten kunnen halen indien alles meevalt.
4 goedkope jongens waarvan ik wat verwacht. 1 vanderpoel, 4 echte sprinters en dan opvulsel hier en daar.
Nog 3 laatste beslissingen die ik moet maken.
- Voor 1.5m Martin of Sosa of?
Martin lijkt me het veiligste, die zal altijd wel rond plaats 12-8 eindigen en kan je een muur op bouwen.
Sosa kan indien hij goed is hoger eindigen, maar even goed een pak lager. De zekerheid is er zo niet bij hem.
Hier neig ik nu naar de zekerheid.
-Voor 1m: Tulett of Kamna.
Kamna lijkt me in goede doen en kan wat punten pakken, heb enkel schrik hem eens niet te kiezen en dan hem zien winnen.
Tulett lijkt me echt goed bezig maar zo'n jonge kerel kan wel eens door de mand zakken. Hij krijgt wel wat teampunten al denk ik dat Almeida sneller roos zal nemen.
-Voor 750k. Net Albanese & Fortunato er uit gekikkerd, Van Albanese verwacht ik wel wat, maar Theuns lijkt me in de vlakke sprints meer te kunnen brengen. En voor de ontsnappingen is het toch gokken. Fortunato zou voor klassement willen gaan, dat lijkt me dan eerder plaats 10-15 en is dus niet de grote punten pakker. Met sobrero heb je de 2 tijdritten, eventueel ploegpunten als Yates eens gek doet en kan verrassen in de heuvel etappes. Maar heb graag zo'n minder gekende italiaanse mannen mee om het spannend te maken.
De keuze tussen de topsprinters blijft toch erg lastig. Wel grappig om te lezen dat Démare en Nizzolo niet als geschikte kopman worden beschouwd, maar Ewan kennelijk wel (terwijl die in een grote ronde vaak wel een keer de mist in gaat). Uiteindelijk kost een sprint missen meer punten. En ook Cavendish heeft er een beetje een handje van om te laten lopen als hij geen ruimte heeft en een goed resultaat uit zicht is (UAE Tour rit 1 bv).
Nu heeft hij dan Morkov bij zich maar ook Morkov is geen garantie op succes. Cavendish met Morkov dit seizoen:
UAE Tour: 16, 1, 28 (sprint was voor plek zes)
Milaan-Turijn: 1
Brugge-De Panne: 26
Daarnaast hebben ook de andere sprintteams veel power in huis en een grote trein, zoals Israel, Groupama en Lotto-Soudal.
Sowieso is het enorm koffiedik kijken en valt er denk ik weinig te zeggen over wie het goed gaat doen. Dat zag je wel aan Cimolai die vorig jaar in de voorbereiding nooit aan sprinten toekwam en vervolgens in de Giro 2, 2, 3, en 4 werd. In de Giro kan ineens alles anders zijn.
Edit: ik werd halverwege mijn post er zomaar uitgegooid dus hier het volledig verhaal
Ik zie regelmatig posts voorbij komen in de trant van: "sprinter X is dan z'n geld niet waard en dat geld kan je beter ergens anders gebruiken".
Als je er dan vanuit gaat dat we zo'n 5 massasprints gaan zien, dan denk ik dat bijna geen enkele sprinter z'n geld waard gaat zijn, op een goedkope sprinter als Theuns na misschien. Echter heb je in die vlakkere ritten toch echt renners nodig om op te stellen.
Het is in mijn ogen dus niet zo zeer de kwestie of die sprinters het waard zijn, en dit af te wegen tegen een ander type renner. Van al die dure sprinters moet je nou eenmaal een selectie maken. Daarbij komt dat sprinters over het algemeen het meest consistent zijn. Bij een vlakke rit weet je vaak redelijk zeker dat het op een massasprint uitdraait, en dan rijdt een dure sprinter bijna altijd ook nog een beduidend betere uitslag dan een goedkope opvulsprinter.
Vergelijk dit met een klassementsrenners, waar in 3 van de 7 bergritten er een kopgroep van 10 man voor blijft en je dus enorm veel punten misloopt. En dan is er voor een klassementsrenner ook nog niet de noodzaak om voor elk plekje te sprinten, wat scoritotechnisch een sprinter dus al interessanter maakt (die sprinten in essentie altijd voor elke plek)
De hoeveelheid sprinters die je meeneemt valt dan over te discussiëren, maar met oneindig bezuinigen op sprinters ga je een poule nooit winnen. En je kan uiteindelijk ook maar beperkt upgraden in de rest van je team, dus wat ga je met al dat geld doen.
Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.