Scorito - Giro d’Italia 2022

1 2 ... 8 ... 197 198
Antonini

Geen Merlier, maakt de twee 750k van alpecin interessant.

Thomberg

Viviani rijdt op dit moment WB baanwielrennen. Geen idee of dat per se slechte voorbereiding zou zijn, maar het is wel interessant

Valvuillerdemoz

Viv bij Sky was toch ook steeds niks. Bij Cofidis bakte hij er ook weinig van. Waarom zou hij nu bij Ineos wel serieus potten kunnen gaan breken? Hij heeft geen Morkov mee.

Laatst gewijzigd
Valvuillerdemoz

En Gaviria sinds zijn derde covidbesmetting en sleutelbeenbreuk afgelopen februari geen wedstrijd meer gereden. Ik heb hem nu samen met Viviani en Cav in mijn team staan, maar hoe langer ik er over nadenk des te minder ik daar zelf van begrijp. 🤔 Neig nu toch meer om Nizollo en Cimolai te nemen. En zo zal het nog wel een keer of honderd draaien. Heel moeilijk, deze ronde qua sprinters. Grmay is zeker van zijn plaats.

Laatst gewijzigd
bakfiets

Het niet meegaan van merlier maakt van der poel wel interessanter mits die zich dan gaat mengen in de sprints. Of zou hij zich met merlier ook mengen in de sprints?

Ketjap Manis

Normaal gesproken zou je zeggen Mareczko vlak en Oldani sprinten in de heuvels. Maar met vd poel weet je het nooit. Als hij op dag 3 nog het roze heeft zie ik hem zo meesprinten.

Thomberg

1 ding is zeker, zonder Merlier is VDP nog interessanter

ditisdavid

Nu Merlier waarschijnlijk niet meedoet kunnen we na een jaar zonder eindelijk weer het spelletje aan-hoeveel-sprints-gaat-Mareczko-meedoen spelen ;)

La Primavera

'@Thombeg Ik vind dat niet zo'n feit hoor. Met Merlier zou je MvdP blind in sprint etappes op kunnen stellen voor de teampunten en het voorbereidende werk. Vorig jaar in de Tour eindigde hij 7e, 12e en 34e in de sprintetappes met Merlier en Philipsen. Waarom zou Poel voor eigen kansen gaan sprinten als hij toch niet gaat winnen in de sprint en daar dus alleen maar risico loopt?

In mijn ogen wordt het juist duidelijker dat Van der Poel het in zijn etappes MOET gaan doen om punten voor Alpecin binnen te halen. Daar gaan ze niet risico mee nemen om 6e in een sprint te worden.

Laatst gewijzigd
nasibal

'@La Primavera:

Ik volg je redenatie, met dit verschil; Met Merlier in de ploeg was de kans dat VDP van de puntentrui een doel zou maken vrijwel nul. Zonder Merlier stijgt die kans. Naar welk percentage kunnen we eeuwen over lullen, maar feit is dat op dit parcours VDP er in theorie best een gooi naar zou kunnen doen. Sterker nog, momenteel zie ik alleen Nizzolo en een goede(!) Girmay als enige serieuze gegadigden. Als VdP zich daar nu tussen zou zetten maakt dat hem wel degelijk interessant(er)

Daarnaast denk ik dat ze zich deze Giro relatief niet zo druk maken om de punten. Die hebben ze in het voorjaar goed gesprokkeld en met ook Merlier en Philipsen zullen ze er de rest van het jaar ook nog wel wat halen. Die zijn echt niet afhankelijk van VdP en/of elke kans die zich voordoet.

Het JK is deze editie ook een perfecte ramp om te voorspellen trouwens. Ben reuze benieuwd welk effect de vluchten van de dag daar op gaan hebben, maar zeker ook vice versa. Het zou me niets verbazen als straks de eerste 10 van het AK niet meer in aanmerking komen voor het JK en dan kan een paar keer in de juiste vlucht zitten je zomaar die trui opleveren.

Edit: Thnx David, Almeida doet natuulijk ook nog mee voor dat Tricot

Laatst gewijzigd
ditisdavid

'@nasibal, witte trui zou Almeida toch met twee vingers in de neus moeten kunnen winnen lijkt me...

nasibal

'@David

Ah damn, Almeida inderdaad finaal over het hoofd gezien.

La Primavera

'@nasibal Dat is inderdaad wel een overweging die je kan maken, maar vooralsnog heeft Mathieu geen indicatie gegeven een doel te willen maken van een puntentrui. Alpecin is misschien wat minder afhankelijk van de punten momenteel, dat maakt niet dat ze niet voor punten gaan. Iedere ploeg gaat voor punten aangezien dat deuren opent in de sport en sponsoring.

Als je Van der Poel meeneemt als kopman en afhankelijk bent van zijn succes dan ga je hem toch niet in de sprints laten smijten voor een 6e plek? In het geval Merlier (en Philipsen) meedoen is hij er ook om ondersteuning te bieden. Dan zie je dus dat hij een mooie uitslag rijdt in de sprintetappes. Van Aert biedt ook ondersteuning in de bergen voor Roglic en pakte daarmee in Scorito extra punten die hij niet zou pakken zonder Roglic. Die gaat zich simpelweg ook niet uit elkaar trekken op een klim en de afzink instorten voor een top 10 plek als er geen klassementsman bij is.

Ik besef me dat dit is wat ik er van denk en geenszins de tactiek van Alpecin hoeft te zijn.

Laatst gewijzigd
RTankink

Ik heb nog niet heel goed naar alle prijzen gekeken, ik vul altijd pas kort van tevoren in, maar 1,5 miljoen lijkt me alvast een aantrekkelijke prijs voor Martin. Die gaat de Giro niet winnen maar die rijdt in al zijn etappekoersen dit voorjaar top 10.

En dat Yates een miljoen goedkoper is dan Carapaz en Almeida verbaast me ook. Ik zou hem niet bestempelen als dé topfavoriet maar vind hem ook niet minder dan die twee.

La Primavera

'@RTankink G. Martin hebben ze inderdaad wel aantrekkelijk geprijsd. Zeker als je ziet dat hij eigenlijk ieder jaar beter wordt en hij (net als Bardet, Pinot, Gaudu, Flip, Barguil, Rolland, Voeckler etc.) bij een falend klassement al snel het offensief opzoekt en daarbij voor het bergklassement kan gaan. Met een 8e plek in het AK is hij het eigenlijk altijd wel waard, dat kan je voor veel andere renners niet zeggen.

Almeida heeft het jongerenklassement mee en is daar de absolute favoriet. Dat is zo'n grote bonus aan punten dat ik wel begrijp dat hij ophetzelfde schavot als de Patser wordt geplaatst. Yates is een hit or miss en dat reflecteert zich in de prijs.

Ik vind eigenlijk qua prijzen vooral de 3 miljoen 3,5 miljoen categorie mager. Daar heb je nu alleen MAL en Landa terwijl je daaronder een hele rits aan 2,5 miljoeners hebt. Foss had van mij wel 3 miljoen mogen kosten vanwege zijn tijdrit en jongerenstatus. Bardet/Bilbao hadden met 3 miljoen ook niet misstaan momenteel. Maakt het gelijk interessanter om ze wel/niet te nemen. Nu kan je simpelweg de beste mannen uit de 2,5 miljoen categorie plukken.

nasibal

'@La Primavera

maar vooralsnog heeft Mathieu geen indicatie gegeven een doel te willen maken van een puntentrui

Dat lijkt me logisch, tot op heden stond er altijd een topsprinter in de selectie waardoor het sowieso een no-go was. Als er géén topsprinter mee gaat (lees: Philipsen wordt niet alsnog opgeroepen) dan lijkt me dat een ideaal moment om doelen te herevalueren

Alpecin is misschien wat minder afhankelijk van de punten momenteel, dat maakt niet dat ze niet voor punten gaan. Iedere ploeg gaat voor punten aangezien dat deuren opent in de sport en sponsoring.

Maar niet iedere ploeg hoeft bang te zijn dat één van haar renners zich blesseert en ze de rest van het jaar in puntennood zijn. Ik zou het gek vinden als 'punten' een reden zou zijn voor Alpecin om VdP hier uit massasprints weg te houden. Sterker nog, als je vanuit punten redeneert zou je MvdP bij afwezigheid van Merlier júist laten sprinten, ook al is het voor de 5e plek is. Als Merlier er wél is hoeft dat niet. Iig niet voor de punten, wel voor het succes van Merlier mogelijk.

Als je Van der Poel meeneemt als kopman en afhankelijk bent van zijn succes dan ga je hem toch niet in de sprints laten smijten voor een 6e plek?

Ik denk dat VdP 'zijn succes' prima kan halen buiten de sprintetappes, óók als hij in de sprintetappes mee zou doen voor die 6e plek, om welke reden dan ook. Zeker omdat de eerste grote kans al vóór de 1e sprintetappe komt. Mocht hij dus in één van die sprintetappes uitvallen, kan hij nog steeds prima het doel behaald hebben voor de ronde.

Die (Red: Van Aert) gaat zich simpelweg ook niet uit elkaar trekken op een klim en de afzink instorten voor een top 10 plek als er geen klassementsman bij is.

Deze redenatie over VdP volg ik. Voor een sprinter wil hij zich wel uit elkaar trekken in de massasprints, maar niet als er niets te halen is. Maar dan komen we dus bij mijn originele punt: Wat als hij bij het wegvallen van Merlier kans ziet op de puntentrui? Dan is er wel degelijk wat te halen in die massasprints, ook met een 5e plek.

Ik besef me dat dit is wat ik er van denk en geenszins de tactiek van Alpecin hoeft te zijn.

Zelfde geldt natuurlijk voor mij. Daarom sprak ik ook dat de kans verhoogd(!) is. Hij was in mijn ogen immers 0 met Merlier er bij (en weer 0 mocht Philipsen opgeroepen worden), maar altijd hoger dan 0 als er géén topsprinter van het team aanwezig is. Die verhoogde kans maakt VdP voor mij interessanter dan hij was voordat Merlier wegviel, ipv minder interessant. Maar misschien helpt het dat ik hem voordat Merlier wegviel helemáál niet interessant vond.

Laatst gewijzigd
nasibal

Foss had van mij wel 3 miljoen mogen kosten vanwege zijn tijdrit en jongerenstatus.

Weet je wat ik het meest bizarre vind aan de prijs van Foss?

Hij deed het goed hoor vorig jaar in de Giro maar nog steeds vooral 'achteraan' het 'toppersveld'. Een toppersveld waar Caruso tweede wordt, een Vlasov en Carthy met twee slechte etappes ieder alsnog 4e en 8e worden en een Almeida wiens klimkunsten hier vaak wat vraagtekens krijgen in de laatste week de beste van het stel blijkt. Foss speelde ook niet echt een rol in dat toppersveld, anders dan dat hij kon volgen. Koentje Bouwman moest hem uiteindelijk zelfs nog op sleeptouw nemen. Na de Giro geen hele bijzondere resultaten en dit jaar gewoon weer 'redelijk' tot 'goed' gestart in de Algarve. Zelf krijg ik er vooral een beetje Carl Fredrik Hagen vibes bij, met een betere tijdrit.

Zet daar bijvoorbeeld een Arensman tegenover en hou voor de volledigheid de afgelopen ToTa buiten beschouwing. Waar komt dan in hemelsnaam dat verschil van 1,75 miljoen vandaan? Alleen die 9e plek (op bijna 12!! minuten en met alleen de zwakken en blinden achter zich) in de Giro van afgelopen jaar en z'n kopmanstatus? Lijkt me een beetje scorebordjournalistiek.

Zelfde geld voor Van Wilder. Nog zo'n jongen die meer dan prima kan klimmen, een goede tijdrit heeft en voor het jongerenklassement mee doet. Ook 1,75 miljoen goedkoper dan Foss.

Eigenlijk denk ik dat Foss het juist te danken heeft een het jongerenklassement en z'n tijdrit dat hij deze prijs tussen de andere toppers heeft. Zonder die factoren hadden ze hem (hoop ik) 'gewoon' op 1,5 gezet naast Martin en net boven Chaves. Arensman en Van Wilder (zonder huidige ToTA in acht nemend) hadden dan van mij best 1 miljoen mogen zijn.

Laatst gewijzigd
daandej

Wat verwachten jullie van valter deze giro goede tour of alps gereden

RVH

Verwacht Valter zeker in de eerste etappe, is bij mij 100% zeker van zijn plaats. Hongaar in hongarije...

KV

Ze hebben gewoon naar zijn punten van vorig jaar gekeken (253) en gedacht: “Ok, dan maken we hem maar 2,5 milj”

Vind het ook bizar dat La Primavera hem zelfs 3m zou maken aangezien ik me aansluit bij Nasibal. Anderzijds wordt hij “normaal” gezien wel 2de in JK. 40 pt eindafrekening en stel dat hij 2de staat na tijdrit en daar blijft staan en je stelt hem 10x op betekent dit nog eens 40 punten, dus een 80-tal punten (in het beste geval weliswaar). 2x 4de in de tijdrit is nog 72 punten, dus al 150. Zo valt 250 als hij in vorm is wel terug binnen de mogelijkheden, maar net dat is wel een groot vraagteken wat mij betreft na zo weinig gekoerst te hebben.

Symen De boer

Even een vraag wie is MAL

nasibal

Miguel Angel Lopez :)

Symen De boer

Zelf zit ik wel te denken aan Landa een absolute berggeit. Dit parcour is perfect voor hem. Er zijn relatief weinig tijdrit kilometers dit jaar ik zie hem makkelijk top 5 tijden. En bardet is een nobrainer voor mij komt alleen maar beter in vorm die gaat een goeie klasering rijden.

La Primavera

EDIT: Het forum is weer helemaal ruk als je iets aanpast en daarna je post volledig verdwijnt....

Eigenlijk denk ik dat Foss het juist te danken heeft een het jongerenklassement en z’n tijdrit dat hij deze prijs tussen de andere toppers heeft. Zonder die factoren hadden ze hem (hoop ik) ‘gewoon’ op 1,5 gezet naast Martin en net boven Chaves.

Ja dat is eigenlijk precies wat ik zeg.

Het deelnemersveld is ongeveer gelijk aan dat van vorig jaar op klassementsgebied. Het ding is echter dat er in het jongerenklassement niet enorm veel bewezen toppers mee doen. Je hebt eigenlijk Almeida en daarna komt dan nu Foss. Vorig jaar had je Bernal, Almeida, Vlasof en Martinez. Dat is toch een flink verschil. Daarnaast is Foss vorig jaar pas naar mate de ronde vorderde als kopman ingezet omdat Bennett faalde. Dit jaar mag hij vanaf het begin ervoor gaan, dat kan natuurlijk ook een te hoge druk zijn maar dat maakt het potentieel wel hoger.

Hetzelfde is er aan de hand met de tijdrijders dit jaar t.o.v. vorig jaar. Vorig jaar stonden een Ganna, Cavagna en Evenepoel aan de start. Dat soort toppers staan er nu niet. Ja Dumoulin maar ook dat is nog maar de vraag en zou ik toch achter de eerder genoemde mannen plaatsen.

Foss zou dus zowel in het JK als in de tijdritten beter kunnen scoren dan vorig jaar. Als hij dan ook nog eens een stap op het klimmen heeft gezet is het potentieel toch een aardig puntenkanon als hij vanaf dag 1 ervoor gaat. Toegegeven we weten nu niet hoe hij er klimmend voorstaat momenteel, maar lijkt me toch in de lijn van verwachting dat hij daar als kopman voor klaar wordt gestoomd terwijl dat vorig jaar niet het geval was.

Symen De boer

En voor de sprinters wordt het even puzellen. Bij cofidis hebben ze 2 sprinters cimolai en consonni dan is het maar net de vraag wie in welke ettappes voor de zega mag strijden. Dat zelfde gaat voor Dsm gelden waar de bol en dainese hebben. Zelf laat ik Ewan thuis die gaat tour rijden en eerder afstappen. Ik ga denk voor nizzolo, gaviria, viviani, demare of de manx Missile, en nog dainese tot nu toe. Voor de 750k klasse cker wat mooi opties verwacht zelf veel van Valter, van Wilder en niet te vergeter Arensman

1 2 ... 8 ... 197 198

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.