Scorito - Giro d’Italia 2022

1 2 ... 9 ... 197 198
nasibal

Anderzijds wordt hij “normaal” gezien wel 2de in JK

Je hebt eigenlijk Almeida en daarna komt dan nu Foss

Foss was vorig jaar echt de 'best of the rest' in die Giro. Ik vind het altijd interessant om te kijken wie je achter je laat. Een 9e plek zegt een hoop meer als er een aantal gevestigde namen kort achter je staan. Ik vond het eigenlijk allemaal niet zo indrukwekkend en geen indicatie dat hij persé beter en consequenter klimt dan jongens als Arensman, Van Wilder, Vansevenant, Tiberi, Tullet, Gall, Valter, Pronskiy, Fortunato, Hänninen, Carr, Sivakov(!), Sosa(!), Lopez, Skjelmose, en zelfs Van Gils.

Natuurlijk is er nog wel een verschil in kwaliteit tussen alle namen die ik hierboven noem, maar het zijn er een hele hoop om allemaal per definitie zomaar achter je te laten. Ik denk dat geen van allen vooraf als 'sowieso slechter dan Foss bergop' (en vice versa natuurlijk) te bestempelen zijn. Het zijn ook allemaal jongens die deze Giro net zo goed de stap kunnen maken die Foss afgelopen Giro maakte. Wat Foss wel op ze (lees: de meesten) voor heeft is vrijheid, ondersteuning, ervaring en z'n tijdrit. Al is dat laatste een stuk minder relevant in dit huidige rondje.

Laatst gewijzigd
Antonini

Als Foss de eerste week in vorm is, kan hij met zijn tijdrit en klim op de Etna ook zomaar weken in het Roze en Wit rijden.

La Primavera

Foss was vorig jaar echt de ‘best of the rest’ in die Giro.

Tja.. als je het eerste deel van de Giro op Bennett moet wachten dan kom je al gauw op een flinke achterstand. Het was vorig jaar ook meer een ronde om te ontdekken en te proberen. Dit jaar mag hij het als kopman gaan klaren.

Wat Foss wel op ze (lees: de meesten) voor heeft is vrijheid, ondersteuning, ervaring en z’n tijdrit. Al is dat laatste een stuk minder relevant in dit huidige rondje.

Precies! En hier mag je dus voorbereiding aan toevoegen. Uit dat lijstje gaan er maar weinig naar de Giro die vooraf voor eigen kansen mogen gaan en daar zit dus een andere voorbereiding aan vast.

Hoezo is zijn tijdrit minder relevant? Voor de Scorito punten in die twee tijdritten is het nog steeds even relevant. Of hij dan uiteindelijk 7e of 9e wordt in het AK door de kleinere tijdsbonus is maar een verschil van 8 punten bij de eindafrekening. Misschien nog net een JK plaatsje dus laten we zeggen een verschil van 18 punten minder dan bij langere tijdritten. Daar tegenover rijdt ie een keer 3e en 5e in die tijdritten a 72 punten en staat hij gelijk na de 1e tijdrit hoog in het AK en JK. Dat is toch een mooie bonus t.o.v. die anderen.

Overigens betekent het té goedkoop zijn van een aantal van die jongens niet dat Foss té duur is. Tuurlijk zit er een hoger potentieel voor je geld aan de namen uit dat rijtje. Dat betekent niet dat een Foss het niet waard gaat zijn. Als het een of/of wordt voor één plekje, ja dan kom je al sneller in het skip Foss gebied en upgrade ergens anders. Is er geen sprake van een of/of dan kan je ze prima allebei meenemen. Anders zou je alle dure namen wel thuis kunnen laten.

Laatst gewijzigd
pirazzi

Dit jaar mag hij het als kopman gaan klaren.

Is Tom Dumoulin geen kopman bij Jumbo-Visma voor de Giro dan?
Denk eerder dat Foss pas in beeld komt als Dumoulin tegenvalt of een blessure krijgt, een vergelijkbaar scenario als bij de Tour de France 2021 met het koppel Roglic - Vingegaard.

Laatst gewijzigd
La Primavera

Jumbo Visma stuurt ze als twee kopmannen. Dat is in mijn ogen niet hetzelfde als Roglic/Vingegaard. Daar was de verdeling vooraf Roglic kopman. En ik verwacht sowieso afgezien van de tijdrit niet heel veel van Dumoulin. Zou leuk zijn maar lijkt mij een illusie.

Pim96

Foss is in Bartali geblesseerd uitgevallen. Sindsdien geen koers meer gereden. Hoe fit is hij echt?

Daarnaast ben ik het wel eens met @Nasibal eens dat er genoeg jonge renners nog zijn die meedoen voor jongerenklassement. Arensman en van Wilder daarbij ook nog eens een goede tijdrit. Die kunnen dus vlak of zelfs voor Foss staan na de tijdrit. Ik schat dan momenteel Arensman met zijn vorm op de Etna misschien zelfs hoger in.

Ik snap ook niet dat Foss ineens hoger in pikorde staat dan Sivakov? Oke neiging tot een Porteje of Pinootje, maar rijdt momenteel ook wel weer stabiel rond. Sosa ook nog kopman bij Movistar. Tel daar een Gall en Valter in vorm bij op en Foss is zo zeker nog niet voor plek 2.

KV

Foss heeft wel al bewezen 3 weken steady te kunnen rijden. Voor al die andere jonge kerels is dit nog maar zeer de vraag. Hoe vaak komt het niet voor dat je een jonge kerel top ziet rijden in een voorbereidingskoers maar dan in de GT wat anoniem is en hoogstens rittenkaper.
En van Sivakov dacht ik dat die bij iedereen wel op een zwarte lijst stond ondertussen voor GT’s of heb ik iets gemist? Om nog maar van Sosa te zwijgen…

Maar of hij daarom 2,5m waard is, is nog maar de vraag. Een “puntenkanon” zal het volgens mij wel niet worden.

Laatst gewijzigd
oborobo

Landa valt altijd tegen.

La Primavera

Ik snap ook niet dat Foss ineens hoger in pikorde staat dan Sivakov?

Waarom zou Sivakov hoger moeten staan dan? Individueel zou hij best beter kunnen zijn, maar hij heeft tot nu toe in 5 grote rondes minder laten zien (en punten behaald) dan Foss in twee starts. Sivakov mag gewoon in een treintje gaan plaatsnemen misschien niet eens als laatste man. Heeft geen tijdrit en is begenadigd asfaltkusser.

nasibal

Foss heeft wel al bewezen 3 weken steady te kunnen rijden. Voor al die andere jonge kerels is dit nog maar zeer de vraag

Tja het tegendeel gaat ook op: Voor veel van die gasten is het de eerste serieuze grote ronde, die hebben dus ook nog niet bewezen het níet te kunnen. Sommigen zullen het inderdaad (nog) niet kunnen, anderen zullen net als Foss vorig jaar het dit jaar bewijzen. Wie tot welke groep hoort ga ik vooraf geen uitspraken over doen, dat weet ik niet. Maar hoe dan ook, Foss even bestempelen als 'logische nummer 2' in het JK gaat me in dit deelnemers veld véél te ver.

Sivakov op de zwarte lijst omdat hij een hoog stuitergehalte heeft, niet omdat hij er geen reet van kan natuurlijk. Sosa inderdaad wél op de zwartelijst omdat hij er geen reet van kan, maar je weet nooit wat ze bij Movistar in z'n eten stoppen dit jaar. Hoewel, op basis van Netflix kan je natuurlijk wel een vermoeden hebben.

Laatst gewijzigd
rbc1912

Interessante discussie over Foss. Vorig jaar prima Giro gereden, maar zat als ik het me goed herinner wel vaak telkens in het groepje achter de grote kanonnen. Dan word je dus vaak 11e ofzo met een uitschieter in de tijdrit. € 2,5 miljoen is nogal prijzig. Zeker omdat-ie nergens heeft laten zien dat niveau ontstegen te zijn. Arensman lijkt me dan een 'no-brainer' voor die prijs.
Verder hierboven door KV ook 2 Interessante renners aangehaald namelijk Sivakov en Sosa. Vooral die laatste kan er toch helemaal niets van?

rbc1912

Ow. Er was me al iemand voor met betrekking tot Sosa haha
Wat weer niet uitsluit dat-ie straks de straatstenen eruit rijdt natuurlijk. Ik heb zottere dingen gezien

La Primavera

Sosa moet oppassen dat hij niet buiten tijd wordt gereden in de tijdrit. :)

nasibal

Fingers crossed, zou geweldige beelden opleveren voor het nieuwe seizoen!

rbc1912

Over Movistar gesproken. Die hebben ook nog een oude krijger aan de start, die nu niet heel slecht rondrijdt

GlennTour

G. Martin is van de startlijst gehaald op Procyclingstats..

Edit: mijn excuses. Vanmiddag was hij ervan verwijderd. Nu staat ie er gwn weer bij.

Laatst gewijzigd
Thomberg

Voor dit bedrag neemt iedereen op dit forum Martin. Beetje combi tussen Bouchard en een top 10 renner die elke plek belangrijk vindt

KV

.

vevie

De oude krijger is een interessantere optie dan Foss, om eerlijk te zijn. De kans lijkt me zeer groot dat een 41 jarige Valverde alsnog voor Foss gaat eindigen, want van Sosa hoeven ze het niet te hebben. Als die nu opeens vliegt, dan kunnen we pas echt met gefronste wenkbrauw gaan kijken. Hij kan alleraardigst klimmen, maar is in de GT’s tot nu een super pannenkoek gebleken. Nee, El Imbatido wordt weer El Capitan bij de Movi’s.

En eens met Nasi: ik zie Foss types als (vooral) Valter, Van Wilder en Arensman niet even zo naar huis rijden. Als hij een Sivakov die gewoon op de fiets blijft zitten achter zich weet te houden, dan zou ik het al netjes vinden. Foss klom idd niet bijster sterk vorig jaar en zat steevast achter de ‘echte’ mannen. Als hij dit jaar al vaker met hen of bij hen in de buurt weet te finishen, dan heeft hij iig al een stap gezet.

Stijn Lemmens

....

Dreko

Al die twijfels over de deelname van Merlier... Probeer deze eens en twijfel verder 😀

https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220423_95945880?utm_source=google

Stijn Lemmens

Ik heb 6 renners van 500K of 750k doet iemand beter?

Basementman

Het grote speculeren over renners van categorie 750k en 500k is m.i. een tikje te vroeg. Veel teams staan nog maar mannetje of 2 bij, plus dat de voorbeschouwingen per team vaak veel duidelijkheid (lijken) te verschaffen over de rolverdeling.

Ondertussen kan men zich beter richten op abstractere vragen als: wat is het verschil tussen een Thombeg en een Tompot?

Thomberg

'@Basementman Dat vraag ik me ook vaak af.. het is uiteindelijk allemaal 1 grote Tombola en aan het einde wint Nibali

bakfiets

Het is wel interessant om de uitslagen van de tour de lavenir van ik meen 2019 te bekijken. Daar reden redelijk wat renners die voor het jongeren klassement deze giro in aanmerking komen tegen elkaar. Daar reed foss echt constant. Hij heeft dus al vaker bewezen het ronde werk aan te kunnen.

Alleen de voorbereiding van zowel dumoulin en foss dit seizoen geeft veel vraagtekens. Volgens strava maakt hij nu veel hoogtemeters op een vulkaan. Volgens mij moet je hem niet zozeer afwegen tegen een arensman of een valter of een van wilder.

Maar eerder afwegen tegen een bardet, MAL of een landa. Als je denkt dat hij door jongerenklassement en tijdrit capaciteiten meer punten haalt dan deze renners dan zou ik hem meenemen. Anders niet want dan heb je genoeg alternatieven voor het jongeren klassement die idd zomaar eens de rol ( scorito punten) van foss vorige giro kunnen evenaren of overstijgen.

1 2 ... 9 ... 197 198

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.