Scorito - Giro d’Italia 2022

1 2 ... 93 ... 197 198
Behatzailea

'@La Primavera Mareczko, Marzecko, allemaal hetzelfde. Nu al bijna meer punten gehaald dan in zijn vorige rondes. En dat is wat telt.

Behatzailea

Wel een beetje nare smaak vwb Valverde... Maar die gaat het vast allemaal goed maken nog.

Mr. Burns

'@nasibal
Ik heb mede op basis van Thijsie Zonneveld zijn podcast besloten helemaal geen sprinters mee te nemen. Nou kan ik het me goed voorstellen dat men Demare wel mee neemt gezien hij vooraf zat te schreeuwen dat hij dit wel aankon, maar die vent overschat zichzelf systematisch en bijvoorbeeld Nizzolo gaf dan wel weer aan dat het te zwaar voor hem ging zijn.

Ik moet wel bekennen dat ik aardig zat te zweten toen die FDJ trein met Demare aanvankelijk toch op kop zat te beuken en had ook Ewan hier niet zo sterk verwacht (lullig voor hem uiteindelijk). Maar is het in deze fase van het spel niet handiger om juist voor die veilige Carapaz punten van zeg plek 12 te gaan? Dat een Theuns, Gaviria of zelfs Cavendish (15%!? pickrate) hier voor een verassing zorgt lijkt me toch een kans die het niet opweegt tegenover de veilige punten van de klassementsmannen op de tweede lijn.

zitvlees

'@nasibal

Ben het met je eens dat lengte en zwaarte van de etappe voor de slotklim mee weegt, alleen vond ik dat er te veel werd gehyped dat sprinters het konden halen, terwijl de voorbeelden van eerder behaalde resultaten van sprinters op soortgelijk terrein voor mij in ieder geval onvindbaar bleken. De keuze voor klimmers puncheurs is dan de meest logische voor mij. Van pure sprinters staat naast Ewan alleen Consonni in de top 50. De koers is hardgemaakt, maar dat zat er dik in natuurlijk.

Laatst gewijzigd
Franky122

Graag iedereen die Carapaz heeft opgesteld vandaag even hun gram halen aub

Thomberg

Kamna wel sterk, leuke renner! Lang over getwijfeld om mee te nemen maar uiteindelijk paste hij niet.

Ik had skjell op de bank helaas. Zonde! Dacht toch dat een Yates, Ciccone hier scherper zouden zijn en Valter ook. Ook gezien rugpijn van Skjell. Ze zaten alle drie wel top 27 dus zo’n slechte inschatting was het ook niet

Thomberg

M.b.t. Carapaz idd beetje flauw. Ik had hem ook in dagopstelling maar vooraf kon je dat echt niet zeker weten. En het is niet de reden dat je hem meeneemt om hier te moeten presteren.

Kijk als je Albanese meeneemt en vandaag niet opstelt dan is dat we raar, maar Carapaz snap ik als mensen ergens anders op gokten. Ik bedoel Kelderman heel goed vandaag. Maar hem niet opstellen was vooraf een logischere keuze geweest gezien zijn matige vorm (eigen woorden) en rugpijn. Voluit vandaag is niet er rustig in komen. Ben blij dat hij het goed doet (ik heb hem zelf niet). Maar zo zie je dat je soms ook een beetje moet gokken.

En dan te bedenken dat er mensen waren die VDP niet opgesteld hebben vandaag 😅 maar dat zullen wel mensen zijn die überhaupt hun opstelling vergeten zijn

nasibal

'@Burns

Je kan het op twee viable manieren aanvliegen denk ik:

1) Je kan zeggen: 'De kans dat (sterke) sprinters hier voor de overwinning strijden is pakweg 15% dus je moet geen sprinters meenemen

2) In het geval van bovenstaande 15% scoren die sprinters wel een hoop meer dan een Carapaz. Je gaat dus niet vol inzetten op sprinters, maar neemt er wel 1 of 2 mee ipv Carapaz.

Ik schatte de kans op een plek tussen 10 en 15 voor Carapaz relatief hoog in (maar zeker niet hoog genoeg voor 'zekere punten) en lager dan 15 boeit me eigenlijk niet zoveel. De kans op beter dan een 10e plek schatte ik vrij laag in, en dan een 6e natuurlijk lager dan een 9e plek. Niet onmogelijk, maar laag. Nu is de 'lage' kans dat Carapaz 6e eindigt uitgekomen en komen jongens met hem in de opstelling hun gram halen. Als de lage kans dat hier wel méér sprinters dan alleen Ewan voor de overwinning hadden meegedaan had ik m'n gram kunnen komen halen. Soms gaat het linksom, soms rechtsom. Ook een lage kans kan uitkomen. Vandaag was het Carapaz. Prima, en weer door naar morgen.

@Zitvlees

terwijl de voorbeelden van eerder behaalde resultaten van sprinters op soortgelijk terrein voor mij in ieder geval onvindbaar bleken.

Dit vind ik een grappige uitspraak voor iemand die notabene zelf het gesprek startte met een perfect voorbeeld.

De koers is hardgemaakt, maar dat zat er dik in natuurlijk.

Dat het er dik in zat helemaal mee eens. Daarvoor refereer ik verder naar het stuk wat ik hierboven naar Burns typ :)

Gladiool

Ik heb gewoon op onderbuikgevoel ingezet. Dus wel Carapaz mee (moest inderdaad denken aan die aankomst waar ie Ewan en Ulissi klopte), maar ook Démare waarvan ik echt meer had verwacht. Yates had aangegeven calculerend te rijden, dus die juist maar eens gebankt, omdat er bijzitten genoeg zou zijn voor hem.

Soms zijn het van die etappes waar het alle kanten uit kan. Ik heb het voor mijn gevoel beredeneerd en precies de juiste mensen opgezet. Ik ben me echter wel bewust dat het gewoon lomp geluk is waarschijnlijk. Voor de Etna maak ik misschien weer een beredeneerde keuze en ga ik er snoeihard af.

Thomberg

Andere opvallende statistiek: 13 van de 53% die Bilbao heeft stelde hem niet op vandaag. Kijk dat kan iedereen bizar noemen. Als je Bilbao hebt en hem vandaag niet opstelt dan heb je geen idee wie hij is maar heb je gewoon willekeurig wat mensen aangeklikt in je team

(Ik heb Bilbao zelf niet in m’n team )

Timvideo

Ik zat vooraf proberen te inschatten hoe hoog ik de kans achtte dat MvdP hier zou winnen vandaag, ergens tussen de 30-50%? Ik had nog wel andere renners dan Mareczko kunnen opstellen vandaag, gisteren stond hij niet eens in mijn ploeg. Mathieu die in een interview aangaf dat Jakub hier zal gaan sprinten maakte het gemakkelijk om daar snel 750k voor vrij te maken (kost wel Tesfatsion zijn plekje).

In de sprint etappes (tenzij er een drempel op het parcours ligt) kan ik mooi Mathieu en Mareczko opstellen. De eerste kan wellicht nog af en toe top 20 eindigen en hopelijk kan de tweede in de meeste etappes waar ik hem opstel top 10 rijden. Risico is wel dat je hem 5x opstelt en hij 2x 7e wordt en 3x 30e, maar met MvdP als lead-out hoop ik op beter.

Voor morgen ook twijfels voor captain. Denk dat ik het op Tom Dumoulin laat staan, heb hem niet voor niets meegenomen. Zit wel risico bij dat MvdP morgen opnieuw wint, al heb je ook kans dat hij het al laat lopen. Gezien het veld moet TD toch minstens wel top 3 kunnen behalen morgen.

We gaan nog een avondje nadenken of we iemand slachtofferen voor Girmay morgen. Kan iemand mij vertellen waar je op PCS gemakkelijk kan vinden wanneer/waar er tussensprints/bergpunten/bonis te behalen zijn? (heb het wel kunnen vinden via Bing, maar ik dacht dat deze info vroeger ook op PCS stond)

floda

Uiteindelijk een baaldag geworden, ewan gekozen in de ploeg omdat ik behalve de sprintetappes ook deze en die in napels voor hem had staan, dan had hij verschil wel gemaakt met de andere sprinters. Daarnaast nog tratnik kwijt voor morgen, want ik neem niet aan dat hij morgen nu de straatstenen eruit gaat rijden…. Dus ipv lekkere start een k begin.

Joseba

'@nasibal met Carapaz op de bank blijf je dan steken op 232 puntjes?

Hier nog iets minder door de val van Ewan helaas... inderdaad maar snel doorrrr....

Phoenix0000

'@nasibal

Ik weet niet wat voor andere renners je hebt, maar als je Carapaz hier kan banken..
Tuurlijk, met die % die je nu noemt kun je het achteraf verantwoorden.
Maar het feit dat je Carapaz zo'n laag percentage toedicht op een top 10 klassering is gewoon een inschattingsfout.
Carapaz staat er altijd aan begin van rondes in dit soort etappes. En de referentie was toch de etappe dat Tom op zijn knie viel en Carapaz won van Ewan en Ulissi. Ackermann 4de ofzo.

La Primavera

1) Je kan zeggen: ‘De kans dat (sterke) sprinters hier voor de overwinning strijden is pakweg 15% dus je moet geen sprinters meenemen

Dit lijkt me de enige viable optie bij die kans%.

2) In het geval van bovenstaande 15% scoren die sprinters wel een hoop meer dan een Carapaz. Je gaat dus niet vol inzetten op sprinters, maar neemt er wel 1 of 2 mee ipv Carapaz.

Een hoop? Laten we er even vanuit gaan dat op een klim van 5.6km er NOOIT louter sprinters mee doen om de winst. Je zou dus in dat scenario een rijtje kunnen hebben als hieronder. (ben al vrij redelijk door types Carapaz niet mee te nemen) Dan pakt een Demare bijvoorbeeld 30 punten en een Carapaz die jij op plek 10-15 zet pakt 12-20 punten. Die paar extra puntjes is het toch niet waard op een kans van 15% dat sprinters mee doen? Carapaz heeft vooraf gewoon een veel grotere kans om in de punten te raken in tegenstelling tot een sprinter als Demare, Nizzolo, Gaviria (cav gaan we niet eens over beginnen). Carapaz moet van voren meedoen. De sprinters laten lopen (of moeten laten lopen).

1. Ewan
2. MvdP
3. Girmay
4. Ulissi
5. Bilbao
6. Demare
7. Kelderman
8. Cort
9. Nizzolo
10. Vendrame

Ik vind persoonlijk al dat gehype over sprinters in etappe 1 vrij bizar als je ziet dat ze er op een veel kortere variant als de Poggio al af worden gereden tegen de top. En ja Ewan had ik altijd meegenomen vandaag (heb hem niet) want dat is een klasse apart.

Nu is de ‘lage’ kans dat Carapaz 6e eindigt uitgekomen en komen jongens met hem in de opstelling hun gram halen.

Ik zou eerder willen zeggen dat een type Carapaz een hogere kans had dan een type Demare, Nizzolo, Gaviria om hier 6e te eindigen. Om de specifieke renners te pakken die dat daadwerkelijk halen is dan weer wat meer geluk hebben. Mensen die Carapaz gaan verdedigen ten opzichte van een Yates ofso.

Laatst gewijzigd
zitvlees

'@Thomberg @nasibal

Zo'n discussie achteraf over wat op voorhand het meest logische was loopt altijd scheef en valt nooit echt goed bij diegene die er naast zaten. Om te stellen dat de laagste kans is uitgekomen, is wel krom in mijn ogen. Wat volgens jou de laagste kans leek, is uitgekomen. Ik probeer uit te leggen waarom ik Carapaz absoluut geen lage kans gaf, is dat dan m'n gram halen? Ik zal gewoon zeggen wanneer ik denk dat je er naast zit en ik verwacht niet anders wanneer ik dat doe. Ik heb zoals ik zei vol ongeloof gekeken hoe Ewan omhoog huppelde.

@nasibal
Het voorbeeld wat ik gaf was verre van een accurate vergelijking met de finale van vandaag. Echter was er wel 1 ding uit op te maken over Carapaz zelf, dat die er gewoon bij kan staan (en zelfs voor de sprinters) in een makkelijkere finale dan vandaag. Dus ja goede vergelijking voor conclusie over Carapaz, maar matige vergelijking over of sprinters het kunnen halen :)

Stijn Lemmens

Wie stellen jullie op morgen

encanto

Het uiteindelijke team:

Carapaz, MAL, Yates, Almeida (verwachte volgorde eindklassement)

Bardet, Ciccione, Bilbao (voor de rest van de top 10), maar ook rijders die bij een mislukt klassement zullen aanvallen en kunnen slagen.

(Pure) Sprinters: Gaviria, Demare, dainese, bauhaus (verwacht dat de duurste twee niet uitrijden, dus daar rekening mee gehouden)

Vluchters: Kamna, Covi (en punten Almeida), Valter

Puncheurs/halve sprinters: Girmay, Albanese, Teuns

Diamanten: Skelmose, Dumoulin

MVP

Net afgevallen: Martin, Cossoni, Cort (balen, jammer van het interview) en Arensman (ondanks Nasibal)

Dat 1 redelijk goed begonnen (rond 80%) en weinig laten liggen.

JKijken hoe de rest gaat....Morgen natuurlijk Dumoulin als kopman.

Veel plezier allen!

Imbatido

De aankomst van vandaag had veel weg van de aankomst van etappe 2 in de Giro 2020 in Agrigento. Toen won Ulissi voor Sagan en Honoré.

Uitslag: https://cqranking.com/men/asp/gen/race.asp?raceid=36695
Profiel: https://www.giroditalia.nl/wp-content/uploads/2020/10/profiel-etappe-2-giro-2020.jpg

Agrigento heuvel: https://cdn.touretappe.nl/images/giro/2020/etappe-2-finish.jpg
Visegrad heuvel: https://cdn.touretappe.nl/images/giro/2022/etappe-1-finish-profiel.jpg

Agrigento was 3,7 km met ~200 hoogtemeters. De aankomst van vandaag was wat langer; 5,6 km met in totaal ~230 hoogtemeters. In de laatste 3,7 km nog ongeveer 180 hoogtemeters. Maar dus een vrij gelijkaardig profiel met ongeveer 5%-6% gemiddeld de laatste twee kilometer, al was vandaag iets langer.

Demare eindigde daar in 2020 op 4 minuten (won dat jaar wel 4 ritten) dus die had ik daarom thuis gelaten. Andere sprinters als Nizzolo, Gaviria en Theuns ook. Ewan heb ik niet, maar ik was wel echt verrast door zijn enorm sterke prestatie hier. Dat had ik niet verwacht. Al rijdt hij dan geen uitslag in the end. In de uitslag van 2020 zie je alleen Sagan en Matthews erbij zitten maar dat zijn ook niet echt sprinters (was het coronajaar, dus waren niet super veel sprinters). Maar daar zie je ook dat Nibali 8e wordt en veel klassementsrenners tussen 10 en 20, dus dat Carapaz hier top 10 rijdt is niet heel verrassend denk ik.

In 2020 was er een eerste groep van ongeveer 60 renners in ongeveer dezelfde tijd, vandaag 40 (en nog 15 man met wat seconden kort daarachter).

Stijn Lemmens

Mijn opstelling:

1) Dumoulin
2) almeida
3) Van der poel
4) bilbao
5) yates
6) Porte
7) Tullet
8) Carapaz
9) Skjelmose Jensen
10) ulissi
11) girmay

2 renners moeten nog afvallen maar welke, darts of heeft iemand een idee

Thomberg

'@zitvlees ik heb zelf Carapaz wel gekozen hè (om dezelfde redenen als jij wss) maar wou alleen aangeven dat achteraf het altijd makkelijk is om de gedachtes achter je keuze als absolute waarheid te gaan zien als de keuze goed uit pakt.

Ik had Skjel helaas niet opgesteld omdat hij zelf aangaf rugpijn te hebben nog. Dan gokte ik op Yates of Ciccone. Tja pakt verkeerd uit. Zoals ik zei, sommige keuzes zijn bizar zoals vandaag Bilbao niet opstellen of Albanese (waarom neem je die dan mee). Andere keuzes zijn goed te beredeneren waarom ze slecht kunnen zijn (zoals Carapaz niet kiezen) maar dan wil het niet ineens dom zijn.

Anyway, het maakt ook allemaal niet uit. You win some, you lose some.

Morgen weer spannend. MAL, Yates goed te beredeneren dat ze top 20 rijden, maar Bardet zou dat ook kunnen. Je moet toch iemand op bank zetten…

-Wielerfan

Als ik het goed begrijp krijgt een teamgenoot van VanDerPoel sws 12 punten morgen door het behouden van berg en puntentrui.
Mocht vanderpoel het roze behouden verdient een teamgenoot er 20.

Alleen als vd poel de tijdrit wint krijgt een teamgenoot geen punten.

Heb ik dat goed begrepen haha?

Laatst gewijzigd
kevinraar

maar 104 punten gehaald echt dramatisch
had mollema en gall niet opgesteld helaas

kevinraar

zeker voor morgen
kelderman
carapaz
almeida
wie er nog bij doen heb deze renners

yates
lopez
bardet
mollema
navaz
valter
covi
arensman
kemna
gall
swift
de rest zijn de sprinters

-Wielerfan

'@kevinraar
Yates
Lopez
Bardet of Mollema
Arensman
Kamna

Misschien nog een andere Alpecin renner als je die in je team hebt? Voor de truipunten.

1 2 ... 93 ... 197 198

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.