Scorito - Tour de France 2022

1 2 ... 35 ... 196 197
Zonderman

/

Laatst gewijzigd
floda

Maar eens een alternatief standpunt;
Ik zie dat vrijwel iedereen er van uit gaat dat WvA de groene trui wint. Als ik naar puntentelling van groene trui kijk, zou het zo maar eens kunnen dat de snelste vlakke sprinter hier nog een stokje voor gaat steken. Als die 3x een etappe wint en bij 60% van de tussensprints een paar plaatsen voor wout eindigt (de rest is voor ontsnappers), dan moet die wel alle heuveletappes en tijdritten 1e of 2e worden om er dan voorbij te komen. Dus phillipsen en/of jacobsen komen toch ook gewoon een heel eind in de strijd om groen. Dus al die mensen die de dure sprinters laten liggen missen dan zo maar eens boel groene truipunten onderweg en in eindafrekening.

zitvlees

ik ga echt een beginners vraag stellen, al ben ik ook echt nog een beginner vergeleken met hoe veel jaar sommigen hier meedraaien.

Bergpunten in een vlakke 1e tijdrit, wat doet scorito daar mee?

Laatst gewijzigd
Boasson en Hagen

'@Antonini dat zou helemaal ideaal zijn inderdaad. Echter heb je ook vaak een gemankeerd AK-team na een week (valt altijd wel iemand uit weg) en een aantal tombola-etappes. Dan zou je een Trentin uit je sprintploeg (die van zichzelf al een interessante renner is) ook kunnen gebruiken in de bergen. Nogmaals, ben geen fan van die tactiek, maar als ik terugkijk wat een willekeurige UAE-knecht vorig jaar scoorde, heeft een Trentin zeker potentie. Valt of staat wel bij hoe dominant Pogacar is (en vanaf wanneer in de ronde).

Thomberg

'@zitvlees er zijn dan 2 mogelijkheden:
- de bergtrui is voor Rick Zabel
- er is na etappe 1 geen bollen trui drager

Imbatido

Wittem Willem: Goede analyse denk ik wel. Maar om even een beetje advocaat van de duivel te spelen ... Het deelnemersveld in de Tour is zo sterk dat renners met een 'goede tijdrit' hier gewoon buiten de top 20 kunnen eindigen. (Voor het klassement nog steeds handig, voor Scorito heb je er dan weinig aan.) Een goede punch in de heuvelritjes is ook handig, maar hier doen ook renners als Van der Poel, Van Aert, Alaphilippe, Hermans, Cosnefroy, Teuns, Hayter (?), Pidcock etc. mee. Dus het belang van een goede tijdrit en punch is op niet zo heel groot, en die kan je in punten mogelijk wel compenseren.

Wat uiteindelijk simpelweg het belangrijkst is is dat ze drie weken goed zijn, en er staan in de echte bergritten. Voor de klassementsrenners zijn dat denk ik met name de ritten met de zware aankomsten bergop zoals de Super Planche, Granon, Alpe d'Huez en in de slotweek. En het zal er toch vooral op aankomen hoe goed ze klimmen om te zien of je wat aan 'punch' gaat hebben. Maar ik denk eerder dat de subtop daar één voor één binnen druppelt.

Martinez lijkt onmisbaar op basis van dit seizoen, maar heeft in grote rondes nog maar weinig bewezen, en helemaal nog niet als kopman. Op basis van zijn verleden in grote rondes is hij zeker geen 4M waard. Op zich is hij best een redelijk risico voor zijn prijs. Zo te lezen gaat hij heel veel gekozen worden, dus hem weglaten zou zomaar een briljante zet kunnen zijn. Vlasov heeft ook wat kleine voordeeltjes maar is bergop niet altijd even sterk en wil er nog wel eens doorheen zakken. Dat kan hem in de Tour ook zomaar een mooi klassement kosten. Dit wordt ook pas zijn eerste Tour. Uiteindelijk is Mas misschien wel de beste, meest constante en meest ervaren klimmer van de drie, die in die bergritten zomaar weer de beste resultaten kan neerzetten en het beste klassement rijdt.

Op papier lijkt Mas minder interessant omdat hij eigenlijk alleen klimmer is, maar ik weet niet of dat terecht is. Hij heeft me eigenlijk al wel vaak weten te verrassen. Uiteindelijk is hij al 2x tweede geworden in de Vuelta.

Geoffrey1420

Word Mattia cattaneo net als in de giro niet meegenomen? Lijkt me toch een hele interessante renner voor deze tour.

Valvuillerdemoz

Zo te zien neemt Quick Step de bergen dit jaar met de bus

Hardloper zoveel

Hi, vaak meegelezen en heb eigenlijk weinig in te brengen met mijn beperkte kennis. Maar terecht dat alleen meelezen niet gewaardeerd wordt, dus een account aangemaakt en zie hier mijn eerste bericht. Ik dacht de Tour is 1 dag open, ik zal het forum eens van begin af aan meelezen. Was ik toch weer een pagina of 32 te laat mee haha.

Ik vind het wel jammer dat er zoveel renners zijn voor de grijze massa waardoor de potentiele parels waarschijnlijk minder kans zullen krijgen om echte parels te blijken. Hoort wel bij de tour natuurlijk, maar toch. De uitdaging is nu denk ik de juiste te kiezen uit de grijze massa. Na een eerste observatie zijn er bij mij nog 72 renners over. Daar laat ik het even bij, eerst even de resultaten van de komende weken bekijken en dan pas puzzelen anders hou ik het geen 3 weken vol tot de start.

De Haai van Milheze

Ik neig eveneens naar een 16+4 tactiek, maar dan wel de chique variant daarvan. Vier renners van 1 MLN, aangezien het totaal van 54 MLN dat gemakkelijk toe laat. En dat zijn bovendien geen kleine namen. Het budget is mij deze Tour echt te ruim. Niet onverwacht, toch jammer.

Primavoormij

Het ITT veld is toch wel erg sterk bezet. Gevaar zit 'm erin dat je renners neemt 'omdat ze ook een ITT hebben', maar die mogelijk de top 20 van de ITT niet of nauwelijks gaan halen (Bjerg, Matthews, McNulty om maar wat te noemen).

Ganna, WvA, Kung, Bissegger, Roglic, Vingegaard, Pogacar, Dennis, MvdP lijken mij de voornaamste kandidaten voor een top 10 en dan heb je daarachter een ontzettend grote groep renners die allemaal top 20 zouden kunnen rijden:

Armirail, Caruso, N. Oliveira, Jorgenson, Cavagna, Asgreen, Lampaert, Lutsenko, McNulty, Bjerg, Matthews, S. Yates, Durbridge, Kragh, Arndt, Pedersen, Mollema, Politt, Vlasov, I. Izagirre, B. Thomas, Van Baarle, G. Thomas, DFM, en dan zijn er nog genoeg die ik niet hebt genoemd die in het verleden ook uitschieters hebben gehad.

Laatst gewijzigd
Behatzailea

'@de haai, ik was inderdaad ook al bezig met de chique variant hiervan. De broertjes Izagirre vallen hierdoor wel af, helaas, want Ion's tijdritcapaciteiten zijn net zo legendarisch als die van Pello.

Antonini

Ion Izagirre 2e in het baskenland, die moet je hebben hoor, koopje.

Malathion

Wellicht heb ik niet goed teruggelezen, maar is er al uitgebreid geboomd over hoeveel sprinters mee te nemen? Zeker nu de prijzen bekend zijn en er wat mij betreft nauwelijks opvulsprinters zijn.

Ik heb er nu vijf. En dat voelt toch vrij kansloos. ;-)

Scoritop

'@Renaat Eerst geef je aan dat Vlasov en Bjerg niet in de Top 20 zullen rijden en daarna staan in die grote groep Vlasov en Bjerg.....
Ik denk dat Pedersen, Vlasov en Bjerg wel in de Top 20 rijden. Daarnaast ben ik in tijdrit van eergister in de Dauphine niet onder de indruk geraakt van de tijdrit van Cavagna en B. Thomas.

nasibal

'@Hardloper zoveel

Ik vind het wel jammer dat er zoveel renners zijn voor de grijze massa waardoor de potentiele parels waarschijnlijk minder kans zullen krijgen om echte parels te blijken

Ik snap waarom je dit zegt. Die éne renner die voor een rammend klein prijsje rammend veel punten haalt zul je minder snel zien, maar:

Als door die grijze massa de punten wat meer uitgevlakt worden over de 'normale' renners wordt een jongen van 750k die 'slechts' 100 punten haalt wel automatisch belangrijker dan normaal. Z'n puntenaantal ligt dichter bij het gemiddelde, terwijl z'n prijs er nog een stuk onder ligt.

Het is dus maar net hoe je 'parel' wil definiëren deze Tour :)

Antonini

Ciccone is ook interessant. Die gaat welliswaar voor etappes rijden, maar is op een grote ronde nog nooit onder de 100 punten geeindigd. Dus kan zijn prijs van 1M meer dan waard zijn. Met zoveel berg etappes is hij denk ik veruit de beste klimmer van 1M en goedkoper.

KV

Wat hij (terecht) aangeeft is dat een “goede” TT’er (die je met dit in het achterhoofd eventueel zou meenemen tov een andere kandidaat) met dit veld inderdaad even goed 21ste kan worden waarmee hij op zich een goede TT zou rijden maar scorito gewijs heb je er natuurlijk niks aan dan. Zo kan je Thomas idd waarschijnlijk wel schrappen van het top 20 lijstje, mede gezien ze bij Cofidis blijkbaar minder inzetten op TT’s dan ze bij FDJ deden. Of je hem daarom dan niet moet meenemen, moet je natuurlijk zelf weten, want hé, het is maar 500k zou nasibal zeggen ;-)

Anderzijds: ga je hem durven banken als je hem dan toch meeneemt?

Laatst gewijzigd
Primavoormij

'@scoritop het woord 'mogelijk' ontbrak in het eerste stuk ;) Het punt is dat de concurrentie voor een top 20 plek onder de sterke ITT'ers groot is.

Laatst gewijzigd
Jan Janssens

'@Boasson en Hagen denk idd dat het cruciaal gaat zijn wanneer Poga geel en wit pakt en je dus met UAE gratis puntjes oppakt tov de grijze massa die misschien idd wel goed omschreven staat hierboven.. het voordeel van Poga is dat hij een top tijdrit heeft he en in de sprint, heuvel en kassei eigenlijk geen tijd zal verliezen. Dan is de vraag hoeveel voorsprong krijgt een Teuns op de mooie meisjes (ik haal Teuns eruit omdat hij bovenstaande ook allemaal redelijk kan). Een Teuns gaat wel op half minuutje van Poga staan na tt. Dat zal wel lukken op de mooie meisjes als in kopgroep (niet vanuit peloton). Een Teuns zou rit 8 ook nog moeten kunnen maar rot 9-10 zal het toch gedaan zijn en zie ik Poga overnemen. Enige reden dat hij dan niet geel en wit zou pakken is dat er telkens een vluchtersgroep voor blijft met veel tijd (maar dat is niet echt veel voorkomend in een tour). Dus mijn gok gaat naar rit 9 of 10..

Trentin is voor mij no brainer. Al vrees ik dat Trentin niet gaat mee gaan.. ik heb even de PCR stats van UAE bekeken van vorig jaar omdat ik wou uitzoeken welke knecht mee te nemen. Muz van een Bjerg in de tt en een verdwaalde Majka in een bergrit rijdt echt enkel Poga naar een top plaats. Je ziet het ook aan de scorito ptn. Bijna alle UAE renner zitten aan dezelfde punten (puur dankzij Poga zonder eigen uitschieters). Daarom denk ik dus niet dat UAE nog een speerpunt zou mee nemen en als Trebtin mee gaat het puur knecht gaat zijn en dan ben je natuurlijk wel in de miserie want dan had je evengoed een 1.5 mil teamgenoot kunnen mee nemen..

@floda je vergeet dat WVA ook gewoon elke topsprinter kan kloppen in het vlakke? Sagan prime won ook telkens groen voor topsprinters en WVA acht ik eigenlijk nog hoger dan Sagan prime niet?

Laatst gewijzigd
Landaluze

Teveel budget dit jaar om veel te spenderen aan 500/750k-renners.

Pirata

Vind dat tijdrijders hier nogal over één kam worden gescheerd. Je moet denk ik altijd kijken naar het profiel van de tijdrit. Dat B. Thomas in de Dauphiné buiten de top 30 eindigt hoeft niet meteen te betekenen dat je hem dan niet mee hoeft te nemen richting de Tour waar een compleet ander parcours ligt. Anders qua afstand, anders qua profiel. Wat ik ermee wil zeggen is dat je denk ik goed moet kijken naar de tijdrit. Hoelang is die, is die vlak of zit er ergens een flinke heuvel in? Dát maakt nogal veel uit bij het kiezen van de (juiste) tijdrijders. B. Thomas is namelijk bijv. erg goed in korte, vlakke tijdritten, gewoon te vinden op PCS. Of hij daarmee een goede keuze is voor je Scorito team moet een ieder zelf maar uitvogelen ;-)

Landaluze

Ik ben het ermee eens dat Mas de meest constante is op vlak van GC. Hij kan ook een potje tijdrijden. Ik denk dat zijn plafond wel lager ligt dan dat van DFM en Vlasov.

Als klimmer schat ik Vlasov overigens ook lager in dan Martinez en Mas, maar die heeft dan wel weer meer een goeie punch op de aankomsten bergop.

Feike

Ik zie veel mensen al een poultje maken met zowel Roglic als Vingegaard. Wat is het argument om deze beiden van TJV mee te nemen? Buiten het feit dat beiden hoog kunnen eindigen.

MightySosa

'@Feike veel trui punten van WvA en in Jonas zijn geval die van Roglic ook.

1 2 ... 35 ... 196 197

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.