Scorito - Tour de France 2022

1 2 ... 34 ... 196 197
M@thijs

https://www.youtube.com/watch?v=PMIF4IyDM6o&ab_channel=TeamJumbo-Visma

mogelijk interessant voor wie rogo / vinge everweegt wel/niet te nemen.

RvhC74

Toch naar dagje puzzelen wel wat vraagstukken over:

Vinegard of Roglic, vind beiden te veel van goede en ergens moet je een verschil maken

to Mader or not to Mader blijft Lastig

Ik neig meer naar Matthews dan naar Groenewegen, niet erg veel kansen sprinters

Hoe is het Allaph.?

Is Ganna echt een musthave , ik vrag het me af

Zal Haig de Hindley worden van de Giro?

heb nu qua verdeling, 6 klass, 3 klim, 1 tijd, 5 sprint, 5 aanval

Vuel Gi Tour

3x TJV
3x Bahrain
2X UAE
2X AG2R
2x Eneos
2x Quicks
2X Trek
1x Wanty
1x BikeEx
1x Arkea
1x TotalEnergie

Te veel uitgesmeerd? Ik twijfel, wat meer concentratie wellicht geen overbodige luxe...

beuluitdeheul

Heel erg benieuwd, niet dat hij het nodig heeft voor een goed resultaat, maar wie wordt Pogacar zijn laatste man in de bergen denken jullie of indien hij valt zijn vervanger. McNulpunty nog niet weergaloos dit jaar, Majka al tijden geen resultaten in grote rondes, misschien Sjors B dan?

Lastig...

Barrygoal

'@Reneetje van het cafeetje

Is Ganna echt een musthave , ik vrag het me af

Ik heb het net hierover in de app. En ik denk het niet terwijl ik m wel gelijk erin had geklikt.
Voordeel is dat je weet welke 2 etappes je m moet opstellen, maar dan houd t ook op.
Als hij etappe 1 wint pakt hij 68 punten, en kun je m in etappe 2 en 3 opstellen voor nog 2 x 10 punten.
Dan kun je m nog opstellen in de laatste tijdrit op dag 20. Pak je totaal in t meest gunstige geval 138 punten.
Maar mocht hij winnen kun je in etappe 2 en 3 ook zijn teamgenoot DFM of Yates opstellen voor 2 x 8 punten.

Misschien dat ie nog ergens in een vlucht beland, alleen dat is niet te voorspellen

Dus in mijn ogen is het abosluut geen must have voor 2M en heb ik m er net uit geklikt.

(Hoe citeer je eigenlijk een bericht? )

Laatst gewijzigd
Vuel Gi Tour

Jullie trouwens een mening over de verhouding Stuyven Pedersen? Voor 1 millo een renner als Stuyven op de kop tikken voelt als stelen...

Antonini

'@nasibal, inderdaad was Mäder zijn 5e plek meer het resultaat van plakken en er niet doorheen zakken dan dat hij liet zien ook mee te doen voor etappe winsten. Hetzelfde kan gezegd worden voor O'Connor vorig jaar, die meer op Guillaume Martiaanse wijze zijn 4e plek bij elkaar had gereden en niet de beste klimmer in koers was.

Echter.. hebben ze beide ook wel laten zien zware berg etappes goed aan te kunnen en zelfs te winnen in een grote ronde en zijn dit wel relatief jonge renners die net als Hindley/Vingegaard dat laatste stapje kunnen zetten, eerder dan een type A.Yates.

De vraag is alleen of je met Ciccone/Meintjes/Quintana niet goedkopere alternatieven hebt met evenveel kwaliteit en net wat minder potentie.

GlennTour

Waarom zou Roglic EN Vingegaard teveel van het goede zijn?
Ze pakken allebei wss een hoop teampunten met WVA. Ze zullen allebei een goede tijdrit rijden.

Als Roglic goed is kan Vingegaard toch nog gelijk top 10 eindigen?

En natuurlijk kan het altijd zijn dat 1 van de 2 of mss allebei niet goed zijn. Maar dat is natuurlijk het gokken van het spel.

vevie

Zal Haig de Hindley worden van de Giro?

Dat lijkt me niet, maar ik verwacht wel dat hij sterk gaat zijn. Ik denk dat Hindley in dit deelnemersveld ook niet de Hindley van de Giro zou zijn, maar wel zeker zou meedoen voor top 5. De tijdrit op de voorlaatste dag is echter 40 km, dat gaat vooral mannen als Lopez, Bardet, Landa, A. Yates, Mas, Haig en Gaudu opbreken. Dat laat enkele van de andere dure AK mannen over als de wat ‘logischere’ keuzes.

Jan Janssens

'@Nasibal snap je punt van brede waaier AK mannen die punten verdelen. Maar is dit niet enkel in het begin van de Tour? Na een tijdje vallen de o'conners ea er toch vantussen en blijf je met een 5 a 6 AK mannen die consequent nog als eerste over de meet rijden in een berg etappe. Voor een plaats 10 gaan die mannen niet aanhaken maar eerder voor etappe winst proberen niet (de o'conners ea he)? Zag je ook in de Giro. Laatste ritten komen Hindley, Carapaz, Landa "consequent" als eerste AK mannen binnen (ok hier en daar hangt er nog eens een Martin ofzo tussen). In mijn ogen heb je dus meer aan een brede waaier AK mannen met hoger punten potentieel dan investeren in een VDP en Ala waar je met 200 ptn content mee bent. Of begrijp ik je punt verkeerd? 😊

ProScoritoManager

Waarom wordt Uran zo weinig genoemd? Met die prijs van 1,5M vind ik dat toch wel een hele leuke opvuller voor mijn AK clubje.

Antonini

Omdat Uran heel saai is.

@Jan Janssens, je wilt niet de Carthys, Buchmannen, Portes of Valverdes in de Giro die relatief duur zijn en iedere bergrit voor plek 10-15 rijden en verder weinig bijdragen. Omdat de Tour een nog breder veld heeft, kunnen dat zomaar A.Yates/Landa/Haig/Bardet/Lopez blijken. Die kunnen dan wel voor etappe zeges gaan rijden zoals Yates en Carthy in de Giro, maar dan maak je ze A. nooit kopman of in de verkeerde rit, en B. pakken ze een paar ritten wat meer punten maar in de andere relatief weinig en heb je er nog weinig aan.

Mocht iemand de Hindley van de Tour hebben gespot, kan die zich dan even melden?

Laatst gewijzigd
Thomberg

'@reneetje ik denk ook niet dat Haig de “Hindley” van de Tour wordt. Sws de vraag wat er mee bedoeld wordt. Haig zal minder een verrassing zijn in de top 5. Qua punten pakken gaat hij nooit een Hindley zijn. Haig kan 3de of 8ste worden. Even logisch. De kans dat hij structureel top 3 van klassementsrenners eindigt lijkt me heel klein. Er zijn teveel goede jongens die dan ineens een wonderdag hebben (en daarna weer doorheen zakken) dat ik alleen pogacar en Roglic standaard bij top 3 klimmers verwacht. Haig wordt dus geen Hindley. Omdat hij minder verrassend zou zijn en hij niet structureel top 3 gaat zijn.

Is het een goede pick? Ja even goed als de andere 3 miljoen mannen kunnen zijn

Ludi

Ik denk niet dat iemand "de hindley" wordt want ik verwacht niet dat iemand van 2m de tour gaat winnen. ;)

Fundacion Euskadi

Om de redenen die hierboven genoemd zijn wil ik liever ook van de grote 'grijze massa' afblijven. De redenen dat het er dit jaar erg veel zijn en je niet weet wie er goed gaan zijn, ze in het klassement maximaal strijden voor plek 4 en daarom niet onmisbaar, als ze aanvallen je niet weet wanneer, etc. Het enige waar ik voor vrees is dat er dit jaar erg veel bergritten zijn en de bollenpuntentelling is veranderd, waardoor er waarschijnlijk wel 1 of 2 golden picks gaan zijn. Renners die snel uitvallen voor het klassement en veel in de aanval gaan. Hun pickrate zal waarschijnlijk ook niet dusdanig laag zijn dat het niet uitmaakt dat je ze niet neemt.

Renners als Pinot en Teuns zijn deze editie interessant omdat je van tevoren weet dat ze niet meestrijden voor het klassement, veel in de aanval gaan en goed een berg over kunnen. Vraag is alleen of ze echt goed genoeg gaan zijn in de bergen.

nasibal

Echter.. hebben ze beide ook wel laten zien zware berg etappes goed aan te kunnen en zelfs te winnen in een grote ronde en zijn dit wel relatief jonge renners die net als Hindley/Vingegaard dat laatste stapje kunnen zetten, eerder dan een type A.Yates.

Je opmerking t.o.v A yates ga ik volledig in mee. Ook ben ik met je eens dat voor Oconnor hetzelfde geldt als voor Mader.

Je vergelijking met Hindley en Vingegaard gaat wél mank denk ik. Mäder en Oconnor zijn tot nu toe twee renners geweest die op enkele losse momenten 'opeens' een goed resultaat rijden. Voor beiden geldt dat één van die momenten een grote ronde is geweest. Het had echter ook zomaar kunnen zijn dat dat tot nu toe beperkt was gebleven tot kleinere rondjes (zoals bijvoorbeeld bij Padun). Hindley en Vingegaard lieten voor hun successen in grote ronden structurele en consistente resultaten zien waar ook een duidelijk herkenbare opbouw in zit. Ook bijvoorbeeld Haigs prestaties hadden een logische opbouw en zelfs een Pogacar en een Evenepoel hebben zo'n opbouw gekend, al was die minder zichtbaar daar een flink deel ervan in lagere leeftijdscategoriëen is geweest.

Waar het bij Mäder en Oconnor de vraag is 'wanneer hebben ze weer zo'n piekmoment' is/was het bij Vingegaard en Hindley de vraag 'wanneer zetten ze de volgende stap?'.

@Jan Janssens
In elke ronde is het zo dat uiteindelijk een X aantal renners boven komen drijven uit het totaal Y. Dat klopt helemaal. Maar als Y vanaf de start groter is kan ook X uiteindelijk groter blijken. Daarbij zal bij meer renners het mogelijk ook langer duren voordat de selectie definitief gemaakt is, dus zal er over een langere periode punten uitgesmeerd worden.

Uiteindelijk zullen er inderdaad alsnog een handvol bovenuit steken. Maar door het grote aantal keuzes en veel renners die aan elkaar gewaagd zijn zal je, wanneer je probeert die handvol er uit te vissen. ook bij een paar renners verkeerd vissen. Daar ontkom je bijna niet aan. Vis je goed haalt een renner méér dan de (fictief getal) 200 punten, vis je 'normaal' zal hij misschien ongeveer op dat aantal uitkomen en vis je slecht dan veel minder. Als de verwachtingswaarde die 200 is, het er bij een goed uitkomst niet ver boven zit en bij een slechte uitkomst wel ver onder. Zijn renners die die verwachtingswaarde met een stuk méér zekerheid kunnen halen dan niet per definitie interessant?

Eventjes naast het punt dat je natuurlijk wel altijd een balans in je selectie moet houden.

Laatst gewijzigd
danusz1986

Aan de ene kant willen mensen de Bardet's, Haig, Mal's en Landa links laten liggen maar in de echte bergetappes moet je wel gewoon 7 goede klimmers op kunnen stellen (rest opvullen) dat je dan niet een met alle respect Martin, Lutsenko en Pinot moet gaan opstellen. Ikzelf zit met Rog, Pog, Vin, DFM, Vlasov, Caruso en daarachter wordt het al minder. Dus de vraag is even is hier nog een klapper nodig anders kom je bij de O'Connors, Yates, Martin en Lutsenko's van deze wereld.

Laatst gewijzigd
Boasson en Hagen

De vraag is niet of, maar wanneer Pogi het geel grijpt. Vorig jaar haalde hij al bij de eerste de beste berg zo ongenadig hard uit, door 3,5 minuut te pakken op de concurrentie in etappe 8. Maar toen was Roglic al zo goed als uitgeschakeld.

Nu is de eerste bergetappe nr. 7 naar Planche des Belles Filles een stuk minder zwaar. Hier zou ook zomaar een vluchter mee kunnen gaan lopen, zoals wederom Teuns, of pakweg Woods, Pinot, etc. Met een beetje geluk houden die hem de volgende bergrit nog vast en dan heb je hem wel tot etappe 11. Dan zal het wel voor de AK-mannen zijn, maar geen zekerheid dat Pogi dan al een comfortabele voorsprong heeft op Roglic, Vlasov, Martinez en andere klassementsrenners met een degelijke tijdrit.

Kortom, als ik zie dat Stake Laengen vorig jaar 249 teampunten haalde (en daarmee die 1,5 miljoen rechtvaardigt), zie ik dat dit jaar niet zo snel gebeuren. Dan mag je wel iets extra's kunnen zoals tijdrijden (McNulty, Bjerg), punchen (Hirschi) of sprinten (Trentin). Zijn in mijn ogen 100-200 vrij zekere punten , met kans op eigen punten.
Ben geen fan van de teampunten-tactiek, want ik heb geen zin om een Trentin op te stellen in een bergrit. Maar Door het zo neer te typen lijkt het me geen verkeerde keuze. In de eerste week genoeg kansen voor Trentin, daarna teampunten? Wanneer verwachten jullie de machtsgreep van Pogacar?

Antonini

'@danusz1986 dat denk ik ook, maar dan is het dus vooral de vraag waar je het budget vandaan haalt en dan ook nog wie je daarvoor selecteert (en waarom uiteraard)

@nasibal Eens dat beide nog niet constant presteren al laat O'Connor dat al veel meer zien. Die is dan meer een laat bloeier die ook nog eens heel veelzijdig is en korte uitslagen laat zien en dus Scorito interessant is. Mäder is altijd al een talent geweest, ook goed gereden in Tour l'Avenir etc. maar komt er pas sinds vorig jaar echt uit. Als O'Connor nog uithaalt in de laatste dagen in de Dauphine of Mäder in de Ronde van Zwitserland dan lijken me dit de kandidaten waar iedereen nog een tijdrijder of sprinter voor gaat opofferen.

nasibal

Aan de ene kant willen mensen de Bardet’s, Haig, Mal’s en Landa links laten liggen maar in de echte bergetappes moet je wel gewoon 7 goede klimmers op kunnen stellen (rest opvullen) dat je dan niet een met alle respect Martin, Lutsenko en Pinot moet gaan opstellen.

Waarom niet? Als je die gasten consequent opstelt en ze daarmee 3x 30 en 4x 0 punten halen over 7 etappes (ik roep maar wat) is dat nog steeds evenveel als een tegenvallende maar aanhakende pick die 6*15 en 1*0 punten haalt.

Nu snap ik dat Bardet, Haig Mal en Landa natuurlijk allemaal kans hebben om podiumkandidaat te zijn en Lutsenko, Martin en Pinot per definitie niet. Maar dat zit in de prijs verwerkt.

Witte Willem

Van de 6 duurste klassementsrenners wil ik er toch zeker 4 meenemen. Mas valt voor mij als eerst af omdat hij een mindere eindsprint heeft en dus vaak achterin een groepje over de finish komt. Kan zo maar 4e/5e eindigen, maar dat kunnen die andere 5 denk ik ook.

Dan zit de keuze hem in Vingegaard / DFM / Vlasov.

Vingegaard: Kan natuurlijk een pré zijn dat hij bonuspunten kan meepakken met WvA / Roglic in zijn team. Heeft een goeie tijdrit waarmee je hem nog 2 keer extra opstelt ook. Maar kan ook zo maar zijn dat hij op een bepaald moment gewoon knecht van Roglic moet zijn en daarmee zijn eigen resultaten deels om zeep helpt. Lijkt dit seizoen in ieder geval wel weer op niveau van vorig jaar te zitten, dus dan zou podium er in kunnen zitten.

DFM: Is echt enorm goed dit jaar, maar kan hij ook zo goed presteren over 3 weken? Heeft dat eigenlijk pas 1 keer gedaan vorig jaar in de giro, maar het niveau in de tour is hoger. En wellicht kan er een situatie ontstaan dat bij Ineos toch op een andere renner wordt ingezet...?

Vlasov: Sowieso de goedkoopste van de heren. Erg goed dit seizoen, vooral ook in punch en tijdrit. Geen gedoe met andere kopman voor klassement, dus denk dat hij sowieso mee gaat.

Anderen ook de overweging tussen Vingegaard en DFM aan het maken? Of gaan beide mee misschien?

Antonini

'@Boasson en Hagen, je wilt toch juist de de teampunten en eigen punten tegelijk vallen, dat scheelt een aantal keer opstellen.

Baskeee

'@ Witte Willem: ik neem ze beide mee. Ik ga voor een sterk blok (op papier) qua AK top5 kandidaten.
Dus: Roglic, Pogacar, Vingegaard, DFM & Vlasov. Daarnaast ga ik juist voor renners van 2 MIO of minder waardoor ik nu WvA, VDP en nog wat 2 MIO sprinters precies kwijt kan.

Witte Willem

'@agua sin gas ja ik heb nu nog een Haig er bij, maar misschien kan ik die dan beter opofferen. Al moet ik dan ook weer ergens anders geld vandaan halen natuurlijk... :-(

Lance Beenstrong

Ik heb even gauw een team erin geklikt en ben vervolgens naar de etappeselectie gaan kijken. Ik merk dat ik eigenlijk maar een harde kern heb van zeg 12-15 rijders, waarmee ik bijna elke etappe wel kan vullen. Dan kan je wel een heel blik aan interessante 750k-2M renners meenemen, maar die ga ik in de praktijk niet zo heel veel opstellen.

Daarnaast is de 1e week dermate selectief (tijdrit/kasseien/punch/planche), dat ik het merendeel van de AK-renners die dat goed doorgekomen zijn al wel hoog in AK verwacht. Daarmee kan je met wat TJV/UAE renners en wellicht 1 Ineos als back-up de etappes daarna al prima je sprint/ak/vlucht equipe aanvullen.

Denk dus dat ik mijn euro's ook vooral aan de kleppers ga besteden en wellicht op een 16+4 of 15+5 of zelfs een 14+6 tactiek uit ga komen.

1 2 ... 34 ... 196 197

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.