Scorito - Vuelta a España 2022

1 2 ... 5 ... 114 115
ProScoritoManager

'@Derkus hoe tel jij sprinters? Want ik zie er 6 in totaal in dat team en dat is inclusief Wout en v Poppel. Of jij moet Matthews en vdP als pure sprinters hebben meegerekend?

De Meesterknecht

'@Derkus edit: één pure sprinter in z'n team.

vevie

Bahrein ook hele sterke mannen: Landa, Haig, Bilbao en Mäder. Mits ze tenminste de vorm van weleer te pakken hebben, want de Tour was drama.

RiesKos

Evenepoel echt te duur. Had ik meer de prijs (of er iets boven) van Pidcock verwacht. Dus € 2 miljoen of € 2,5 miljoen. Ik acht hem in staat tot 1 of 2 ritoverwinningen wat top 5 klasseringen en een plek in het AK tussen de 10 en 20. Misschien nog wat teampuntjes. Goed dus voor 250 à 300 punten. Dan is € 4 miljoen echt te duur.

Aan de andere kant bracht Vlasov in de Tour uiteindelijk ook niet zijn 3,5 miljoen op, maar door het uitvallen van O'Connor werd hij misschien wel geen 'must have', maar wel een aardige 'can have'. Maar dat kwam dan ook weer door het ruime budget in het Tourspel en aangezien het budget nu minder ruim is, telt de weging 100 punten per 1 miljoen wel wat zwaarder mee.

RiesKos

'@vevie

Ja, voor mij is Bahrein nu ook een groot vraagteken. Was het toeval? Pech? Hebben ze hun medicijnenkastjes weer intact terug gekregen?

Valvuillerdemoz

Doen ze in Spanje niet wat minder moeilijk over die medicijnkastjes?
Er is deze Vuelta zoveel keus, dus ik hoef even geen Bahreiners deze ronde.

Edit: Was even vergeten dat Pello Bilbao tegenwoordig ook bij Bahrein zit. Dus misschien maak ik nog een uitzondering.

Laatst gewijzigd
Tommytom

250-300 punten voor een renner van 4 miljoen waarvan je vooraf weet in welke etappes je hem moet opstellen, dat noem ik een goede deal ipv een no-go!

encanto

remco was in de giro 5miljoen, nu 4 miljoen, dus afgeprijsd!;) Als je kijkt naar zijn kwaliteiten dan heb je (zoals hierboven gezegd) een paar zekere punten...tot aan etappe 14 is het vrij realistisch om te zien dat hij hoog (al dan niet eerste na de tijdrit) staat. Ik tel maar 1 etappe voor de tijdrit waar het spannend voor hem wordt.

Verder lijkt me momenteel Ineos in poleposition voor de ploegentijdrit (gebaseerd op het team tot nu toe). Overigens zitten daar twee mooie renners voor het jongerenklassement.

Verder maar goed lezen wie er naar het wk gaan en dus niet uitrijden. Flipje is zo iemand die anders gewoon meeging, maar nu even afwachten wordt.

De vuelta is ook wederom weer de kraamkamer voor veel rondetalent. Wat een ruime keuze voor jongeren.

RiesKos

Heb inmiddels al een leuk team kunnen samenstellen met 9 klassementrenners, 2 klimmers, 1 tijdrijder, 6 sprinters, 1 aanvaller en 1 knecht (De Plus). Zet voorlopig al mijn kaarten op Ineos en Bora.

vevie

'@richard: je zou idd denken dat hun medicijnkastje in beslag werd genomen en ze daardoor zo erbarmelijk reden. Opvallend is het namelijk wel. Na dat voorval reden ze geen deuk in een pak boter. Ik verwacht ze bij de Vuelta weer terug aan het front en in principe kunnen alle 4 top 10 rijden hier.

En je team komt dan vrij overeen met mijn team qua verdeling. Vooral als Roglic niet meegaat kun je de meeste dure mannen meenemen en moet je een afweging maken met een paar subtoppers. Prima te doen.

Laatst gewijzigd
leonbr11

'@Edd1e de winnaar van de Tour had indd 8 sprinters (geen pure sprinters, maar toch sprinters die bij de eerste 20 eindigden): Philipsen, Sagan, V Poppel, Pedersen, Laporte, WvA, Matthews en Walscheid.

RiesKos

Nog even een analyse van de nu bekende renners van Bahrein, los van de huidige vorm en hoe ze in de Tour reden:

Landa: ben ik allergisch voor
Haig: heeft pols gebroken in Tour
Mäder: de enige die echt interessant is omdat hij ook nog voor het jongerenklassement in aanmerking komt
Bilbao: heb ik wel een zwak voor, maar is meestal alleen in de lente echt goed (met uitzondering van 2020, maar ik denk dat de Giro hem gewoon goed ligt en 2020 was ook een raar jaar voor de wielerkalender).
Poels: heeft in principe gewoon 4 kopmannen boven zich staan in de rangorde, dus moet altijd knechten, is daarom zelfs als knecht niet echt interessant, behalve dan voor de eventuele teampunten, maar ook dan kan je beter een van de andere 4 nemen.

Laatst gewijzigd
Derkus

'@ProScoritomanager : Philipsen; Pedersen: Sagan: Matthews: Laporte : Van Poppel : WvA: MvdP

Derkus

De meeste sprinters kunnen tegenwoordig heel goed een berg(je) op aankomst verteren behalve de Groenwegen en Jakobsen van deze wereld. dat zijn de (volledig vlakke ritten) massa-spurters

striets

Het WK op de weg is 25 september. De Vuelta is op 11 september klaar. Dus dat hoeft geen belemmering te zijn voor het WK op de weg, alleen voor de tijdrit is het wellicht iets korter. Deze is op 18 september. Dus een Rohan Dennis en wellicht Remco Evenepoel zullen misschien wel eerder uitstappen. Blijft speculeren, maar als Roglic niet gaat, en Jumbo meer gaat vrijbuiten, dan zie ik Dennis niet uitrijden.

Odin

Het lijkt me vrij sterk dat evenepoel gaat uitstappen eigenlijk.

Laatst gewijzigd
Primavoormij

Lijkt me ook niet, die gaat echt niet z'n eerste plaats in het Vuelta klassement opgeven om heel iets beter voor de dag te komen in de WK tijdrit.

ProScoritoManager

'@Derkus: Een hoop twijfelachtige namen in dat rijtje 'pure sprinters' (jouw woorden).
Etappes die eindigden in een massasprint (waar een pure sprinter toch wel aan mee zou moeten doen lijkt me niet?):
2, 3, 15, 21
Uitslagen van (sommige van) jouw 'pure sprinters' in die etappes:
Matthews: 33, 27, 129, 64.
Laporte: 18, 6, 82, 76.
MvdP: 19, 25, afgestapt.

Ik denk dat wij andere definities van een pure sprinter hebben.

Hommeles

Voor mij is het zeer bepalend of Roglic meedoet. Als Roglic namelijk meedoet, zijn ineens alle JV renners interessant i.v.m. geel in de eerste etappes + teampunten. Bouwman, Dennis en Teunissen zijn dan ook leuk geprijsd omdat ze misschien nog wat extra's kunnen. Met het huidige deelnemersveld beschouw ik JV favoriet voor de eerste etappe met sterke tijdrijders (Dennis, Affini, Roglic).

Qua sprintploeg is het interessante dat er best wat sprintetappes tussen zitten met (tot dusver) zeer magere A-sprinters. Zodra Merlier erbij staat in Scorito lijkt me dat een no-brainer. Verder zijn renners als Thijssen + Meeus ook makkelijk hun geld waard, aangezien ze zomaar 5 keer top 5 gaan rijden.

Ik zag ook bij PCS dat Bernal mee gaat doen!?

En uiteraard Meintjes + Adrià meenemen, hoef ik niet toe te lichten.

striets

'@Odin en Doe maar Renaat: Ik ben het eens dat het o.a. zal afhangen hoe de situatie in het klassement is, voor wat betreft afstappen van Evenepoel. Maar als hij geen reële podiumkans of top5 heeft, zou het mij niet verbazen als hij wel afstapt.

vevie

Ik denk ook dat Remco 1 a 2 etappes gaat winnen deze Vuelta. De ITT schrijf ik hem alvast toe en ik zie hem nog wel ergens met een late uitval een etappe winnen. Echter, podiumkans? De Vuelta moet de ronde zijn qua klimmen die Evenepoel het minst zou moeten liggen. Etappe 9, bijvoorbeeld. Dat is een korte maar beestachtige klim. Het type klim waar Remco tot nu toe vaak moeite had. Zodra het beestachtig steil wordt of iig lang opeenvolgend steil, dan zit hij er vaak niet meer bij. Lijkt mij sterk dat hij daar geen optater krijgt. Ik zie hem vervolgens in de ITT flink wat tijd goed maken en weer in de top 5 of in de buurt van de top 5 staan. Daarna volgen er echter nog serieuze klimmen. Top 5 deze Vuelta zou echt uitstekend zijn voor Evenepoel. Podium of meer lijkt mij op dit moment niet realistisch tegen renners als Roglic, Carapaz, Mas, Vlasov, O’Connor, Bernal, Landa, Hindley, Haig, Kelderman, Quintana en Almeida. Hij heeft een beter palmares, nu al, dan bepaalde opgenoemde namen (welke uiteindelijk niet allemaal gaan) maar het rondewerk is totaal anders. Daar blinken dit soort namen dan weer in uit.

ditisdavid

'@vevie
Helemaal niet mee eens, het probleem voor Evenepoel is juist de lengte ipv de steilte van de beklimmingen, anders rijd je niet van iedereen weg op de Redoute of Murgil Tontorra in de twee grootste zeges uit je carrière. Wat dat betreft is de Vuelta dus de grote ronde met de beste beklimmingen voor hem, keerzijde is natuurlijk dat er maar een tijdrit in zit.

vevie

'@ditisdavid: andere type klimmen tegen een ander deelnemersveld. De Spaanse klimmen zijn steil en zeer onregelmatig. Ik denk dat Evenepoel het juist moet hebben van regelmatige lopers.

En wat betreft de tegenstand: Natuurlijk deden sommige van dezelfde renners mee, maar het rijden in GT’s en etappekoersen is echt anders dan eendagsritten. Ik ben ervan overtuigd dat Remco op goede dagen uitstekende renners er echt op kan leggen. Ik ben er echter (nog) niet van overtuigd dat hij uitstekende renners in GT’s en de prominente etappekoersen er echt op kan leggen over meerdere dagen en zware etappes. Hij heeft dat tot nu toe ook nooit gedaan, trouwens. Niet in de sterk bezette etappekoersen. Zijn beste prestatie is een 4e plek in Baskenland en dat was een mooie prestatie, want hij had het enorm zwaar in de beslissende etappe. Maar goed, ik denk juist dat de Vuelta hem helemaal niet ligt, maar we gaan het zien.

Pat Lef dacht er hetzelfde over, overigens, dus hopelijk kan Evenepoel het tegendeel bewijzen.

Evenepoel via de Vuelta en Giro naar de Tour?

In Spanje liggen explosieve klimmetjes, doorgaans niet de kwaliteit van Evenepoel. 'Het is waar dat de Spaanse beklimmingen geen geschenk voor hem zijn, maar misschien kan hij in andere etappes schitteren. Er zijn ook tijdritten.' Over de Tour is Lefevere voorzichtig. 'Ik zou hem graag nog een keer in de Giro zien voordat hij in 2024 de Tour ontdekt. ​​Maar goed, misschien verander ik nog van gedacht. Alleen dwazen veranderen niet van gedacht.'

Ik heb vervolgens dan geen probleem om te erkennen dat ik ernaast zat/zit.

Laatst gewijzigd
ditisdavid

Evenepoel heeft in zijn hele carrière twee lopers van 10+ kilometer gereden voor een klassement (koninginnenrit San Juan 2020, tweede bergetappe Giro 2021). Geen van beide is een van zijn twee beste klimprestaties - die kwamen in de Ronde van Burgos 2020 (in Spanje, zelfde klim die de Vuelta vorig jaar nam) en in Noorwegen dit jaar. Respectievelijk 8.5 kilometer aan een onregelmatige 9% en 9 kilometer aan boven de 9% + vals plat op het eind. Beide klimmen zijn vergelijkbaar met, of zwaarder dan, alle bergaankomsten in deze Vuelta op twee na. En op beiden tikte hij een niveau aan waarmee hij hier voor de overwinning meedoet, probleem is alleen dat hij dat niveau maar zelden heeft gehaald.

Waar heeft hij nog niet gepresteerd? De lange muren en de zeer lange en zware beklimmingen. Van beide heeft deze Vuelta er welgeteld één (Les Praeres, Sierra Nevada). Anderzijds heeft hij beiden nog niet of nauwelijks gedaan in zijn carrière. Vind het zeer moeilijk in te schatten hoe goed Evenepoel gaat klimmen deze Vuelta maar zie hem wel als outsider voor de eindzege - alleen eentje die net zo goed buiten de toptwintig als op het podium kan eindigen. Kortom, nog niet over uit.

rbc1912

Evenepoel wordt gewoon een hoofdpijndossier. Net als (wederom) Bahrain. Er rijdt nogal wat mee aan klassementsgeweld trouwens.

1 2 ... 5 ... 114 115

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.