Scorito Giro d'Italia 2023

1 2 ... 162 ... 193 194
Kleine Drekst

Je kunt wel iedere keer over die wissels gaan beginnen maar die gaan er toch niet komen die vragen zijn al beantwoordt in de podcast

nasibal

Met 20 renners om te selecteren en maar 9 opstelbaar per dag heb je 11(!) potentiële "wissels". Iedereen die meer wil werkt waarschijnlijk ook parttime.

ZK

'@nasibal uiteraard parttime werken, je hebt toch ook nog een leven naast werk en wielrennen 😉

EDIT: hopelijk geen uitvallers in de neutralisatie zo of die zich in komende uren toch ziek gaan voelen. Scorito heeft de deadline "gewoon" gesloten en niet verplaatst naar 14:15...

Laatst gewijzigd
RiesKos

Pfft. Lees het nu net pas van Pedersen. Die had ik wel in mijn team voor truipuntjes. In plaats van dat ze dit ‘s avonds al bekend maken. Dit is niet iets wat zo maar op komt. Hij zal al een paar dagen wat last van zijn keel hebben gehad. Zo wordt Scorito er steeds minder leuk op. Vraag me nu hardop af of ik zo wel met de Tour mee wil doen.

En over de gouden wissels. Wat ze bij het spel van Sporza trouwens wel hebben. Niet drie, maar twee gouden wissels lijkt mij weer wel redelijk zonder het spel te veel te beïnvloeden. En puur voor uitvallers. En misschien wel alleen voor uitvallers met bevestigde corona. Denk dat de meesten dan nu al door hun wissels heen waren geweest.

albert n

zou wel prettig zijn als Scorito de deadline zou verplaatsen. Nu een totaal ander beeld.

jenzrscl

Mannen als vine hebben nu toch meer kans, nu het gelijk bergop gaat

Guido Maltempi

Dat kan nog een leuk ritje worden vanmiddag. Meteen vanuit de start een van de zwaarste beklimmingen van deze hele Giro op. Er hoeft maar 1 podiumkandidaat mindere benen te hebben en het spreekwoordelijke spel gaat op de spreekwoordelijke wagen. De kansen van de aanvallers lijken me in ieder geval flink geslonken, al is het wel weer zo dat de klimmers-op-achterstand gewoon gratis weg kunnen rijden zonder moeite te hoeven doen op een vlakke aanloop.

Voor mijn dagselectie maakt het niks meer uit, ik heb nog precies 9 renners met klimbenen. Maar zou wel netjes zijn als Scorito het spel in de tussentijd nog even open gooit.

RiesKos

Met 20 renners om te selecteren en maar 9 opstelbaar per dag heb je 11(!) potentiële “wissels”.

Dat is onzin natuurlijk. Dan kan je niet en een AK team en een sprinters team met in totaal maar 20 renners selecteren. Zeker niet met de budgetcap die er op zit. Dat red je gewoon niet. Zeker niet als je ook nog eens gelijkwaardige wissels wil hebben.

Sowieso vind ik het budget voor deze Giro aan de krappe kant of sommige wielrenners zijn gewoon veel te duur ingeschaald.

Franky122

Het enige wat irritanter is dan je eigen renners die uitvallen door een val/corona, zijn mensen die verkeerde keuzes hebben gemaakt en "gered" worden door een wisselsysteem. Live and die by the blade.

RiesKos

zou wel prettig zijn als Scorito de deadline zou verplaatsen. Nu een totaal ander beeld.

Hebben ze gedaan 😏. De officiële start is nu om 14.25 uur en je kan je team weer aanpassen.

Nijmos

74 km oorlog en iedereen die minder weegt dan 80 kilo opstelle

Groetjesaandevoetjes

Ik heb nog 10 renners over (Cort vandaag op de bank) en we hebben nog 8 etappes te gaan. Dat is nog meer dan 1/3e te gaan. Als er geen wissels komen in toekomstige spellen dan ga ik niet meer meespelen met dit spel, want de lol is er zo toch echt af.

nasibal

Dat is onzin natuurlijk. Dan kan je niet en een AK team en een sprinters team met in totaal maar 20 renners selecteren. Zeker niet met de budgetcap die er op zit. Dat red je gewoon niet. Zeker niet als je ook nog eens gelijkwaardige wissels wil hebben.

Dat is helemaal geen onzin. Je kan per dag 9 renners vrij in en uit wisselen uit een vooraf gestelde groep met 20 renners. Dat is al een veel uitgebreidere mogelijkheid dan bijvoorbeeld spelletjes waar je een vaste opstelling van 6 renners hebt, met 3 vooraf vastgestelde wissels die er ook nog eens in de vooraf afgestelde volgorde instromen (en alleen bij uitvallers)

Dat jij de tactische keuze maakt om van deze mogelijkheid gebruik te maken door 2 volwaardige teams te maken is aan jou. Overigens is 9 AK renners + 9 sprinters een totaal van 18. Wat je dus volgens jouw zienswijze effectief nog steeds 2 wissels oplevert.

Guido Maltempi

Gouden wissels zouden echt de doodsteek zijn voor dit spelletje. Dan hadden Milan en Thomas inmiddels een 99% pickrate en zou iedereen nu nog 1 wissel opsparen om na de etappe van vandaag de Verrassend Goede Klimmer erbij te klikken. En dan krijg je in de derde week dus allemaal teams die voor 85-95% hetzelfde zijn. In het Klassiekerspel werkt het omdat je daar a) een véél grotere poel van renners hebt om uit te vissen en b) die renners ook allemaal verschillende programma's rijden, waardoor de juiste wissel voor elk team verschillend kan zijn. In een grote ronde is het gewoon veel te simpel om de 3 ontbrekende renners erbij te klikken.

In een Giro zoals deze, waarin de toppers bij bosjes uitvallen, komt het verhoudingsgewijs veel meer aan op geluk ipv kennis/vaardigheid. Dat maakt zowel het spelletje als de ronde zelf gewoon minder leuk. Ik denk alleen niet dat je dit probleem gaat oplossen door de regels van het spelletje te veranderen. De oplossing zit hem m.i. in het verbeteren van de omstandigheden voor de renners, waardoor je minder uitvallers en dus een leukere, 'eerlijkere' ronde krijgt.

Slechte weersomstandigheden horen een beetje bij de Giro, maar zo extreem als deze editie had natuurlijk niemand verwacht. Daar kun je qua planning ook niet zo heel veel aan doen denk ik, of je moet de halve Giro op Sicilië gaan rijden. Wat je de organisatie wel kunt verwijten is dat er niet vanaf dag 1 een strakker covid-protocol is gehanteerd, nadat in Romandië al 20% van het peloton ziek was geworden. Daarmee had je mogelijk een deel van de vele uitvallers kunnen voorkomen.

SambaMike

Die wissels hoeven er van mij ook niet te komen. Dat het een verschrikkelijke Giro is tot nu toe, op verschillende manieren, wil ook zeggen dat het voor de deelnemende teams en renners zo is. Die zitten ook niet op Corona, slechte weersomstandigheden, vallen en daarmee uitvallers te wachten en hebben ook geen wisselmogelijkheden. Een beetje solidariteit met de teams en renners is op z’n plek wat mij betreft 😜

Daan Brakenhoff

Sluit mijzelf volledig aan bij @guido maltempi

Door een systeem met wissels gaan teams dusdanig op elkaar lijken dat er eigenlijk niet veel meer aan is. Mensen die nu Milan (en Thomas (al moeten de echte bergen nog komen natuurlijk) hebben gekozen zitten er toch ook niet op te wachten dat iedereen nu ook hun kunnen toevoegen?

Ja, iedereen zit nu met minstens 4 renners die naar huis zijn. Maar daar hebben de andere spelers toch ook last van? En het zit ook wel eens zo erg tegen dat je nu met 9 uitvallers zit. Ik denk dat de meeste spelers hier wel eens last van gehad heeft. Kwestie van heel erg balen, je verlies pakken en het beste eruit halen. Wisselmogelijkheden gaan dit niet oplossen.

Ik denk dat er vooral in de organisatie van de Giro iets anders moet gaan. Jaarlijks worden ritten opgeschort, bergen geselecteerd waar het vooraf maar hopen is dat ze berijdbaar zijn en het weer in mei is nog gewoon te onvoorspelbaar. Van mij hoeven de Giro en Vuelta niet om te wisselen. Maar de Giro een paar weken later in het jaar laten rijden zou wel veel kunnen oplossen.

Nu hopen dat we eindelijk een beetje koers krijgen, en dan niet op een negatieve manier. Momenteel heeft alleen Jip deze Giro gekleurd!

Antonini

Ik zit ook zeker niet op wissels te wachten, maar de impact van wissels is beperkter dan dat @GuidoMaltempi schets. Doordat iedereen de wissels heeft, kun je nogsteeds het verschil maken door Milan en Thomas vanaf het begin in je selectie te hebben. Waar het bij Thomas zelfs nog maar de vraag is of die zijn prijs waar gaat maken, hij moet de punten nog gaan binnen halen en Milan heeft zijn punten al gepakt. Had je Milan dan na rit 2 (chaotische sprint) gepakt of na etappe 5, dan had je hem nog maar een paar etappes gehad en dus geen extra klimgeit kunnen inwisselen.

Maar mijn inziens is het dus helemaal niet zo interessant en is het veel leuker om met je initiele selectie door te gaan en als je heel veel uitvallers hebt, gewoon te genieten van de koers en vooruit te kijken naar de Tour voor een nieuwe Scorito kans. Ook met wissels was het geen gouden bekertje geworden.

Aanklampen

Ook eens met Guido. Wissels is de doodsteek. Als ik drie wissel had zou ik G, Milan en waarschijnlijk Carthy of Kamna erbij pakken... Op deze manier staat de stand van het spel voor 90% vast aangezien alle teams bijna hetzelfde zouden zijn.

Kleine Drekst

Wat een discussies over wissels, die gaan er dus niet komen. Dat heeft de eigenaar van scorito zelf gezegd deze week in een podcast dus die discussie heeft volgens mij dan ook weinig zin.

johnnyvdlaar

Als er wissels toegevoegd worden dan zou je maar 75% van de punten moeten krijgen van de gewisselde renner. Of geen eindafrekening

Kirsipuu

Wissels is helemaal niks, niet aan beginnen.

Er vallen elke grote ronde kanshebbers weg door valpartijen en ziekte, daar is niks nieuws aan.

Ook dit jaar valt het reuze mee. Evenepoel en Pedersen zaten in vrijwel elk team, dus die worden door iedereen gemist. Hart en Groves zaten in tweederde van de teams, ook die vallen bij heel veel teams tegelijk af.

Relatief is er echt nog niet zo veel veranderd. Tenzij je natuurlijk vier renners van Quick-step mee had natuurlijk, maar ja, dat is het risico van op één paard wedden.

Groetjesaandevoetjes

Het is niet zo simpel als Guido schetst. Ten eerste moet je wel het budget hebben om te kunnen wisselen. Daarnaast krijg je met een wissel pas punten na de wissel, dus Milan is leuk om er in te wisselen nu, maar het gross van zijn punten heeft hij natuurlijk al gepakt. Zo werkt het ook bij het klassiekerspel. Als er nog 2 renners uitvallen kan ik niet eens meer 9 renners opstellen, dan is de lol toch echt weg. Sta nog wel op 94% btw, maar dit gaat heel hard dalen de komende dagen.

geelinlatourette

Door het verkorten van de etappe toch maar Leknessund er weer ingezet voor Healy. Had juist last-minute deze wissel andersom gedaan, maar zie Healy in deze korte etappe niet voor de klassementsmannen eindigen.. Leknessund zal zijn klassement nog willen verdedigen en zie ik wel aanklampen tot plek 10/15

Kanarie

Prima betoog Guido. De eindpunten in een grote ronde is ook een reden waarom wissels hier niet in het klassiekerspel wel werkt.

Kirsipuu

Als je al denkt aan wissels, moet je dat doen zoals bij bijvoorbeeld het fantasy Premier League spel: de waarde van de renners veranderen tijdens de ronde. Dus de inruilwaarde van slecht presterende renners wordt minder, en de waarde van goed presterende renners wordt meer.

Gaviria zou dan nu bijvoorbeeld 2 miljoen inruilwaarde hebben, en Milan zou nu 3.5 miljoen kosten. Waardoor het altijd de moeite waard blijft om in het begin de goede renners te kiezen. Degene met Milan zouden nu dan zelfs kunnen kiezen om hem op dit moment te verzilveren voor een klimmer.

1 2 ... 162 ... 193 194

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.