Scorito Giro d'Italia 2023

1 2 ... 18 ... 193 194
nasibal

Ik vind dat van Wilder wel een beetje snel beoordeeld wordt aan de hand van 1 grote ronde voor zo’n jonge renner. Werd in de Waalse Pijl 14e en in de Algarve 3e. Zou toch best kunnen dat hij deze Giro wel een beetje als een Kuss aanhoud tot een 10-15e plek ofzo?

Omdat het feit dat hij in de Vuelta geen top 20's reed wat minder met zijn eigen kwaliteiten te maken had en wat meer met de kwaliteiten van z'n makkers.

In de teams die Jumbo de laatste jaren naar grote rondes stuurde kon Kuss in de wielen meerijden tot een punt dat er nog een man of 8 over waren en het eigenlijk sowieso al man-tegen-man is. Als je dan de klimkwaliteiten hebt van Kuss dan val je vervolgens inderdaad niet meer zo ver terug dat je buiten de top 20 rijdt. In de Vuelta zagen we dat van Wilder vaak al eerder in grotere groepen kopwerk moest doen bergop en dat zal niet anders zijn mocht Rem straks in het roze rijden. Dan wordt het toch een ander verhaal.

Nijmos

'@nasibal: als dat inderdaad de reden is, haalt Wilder dan wel eigen punten als de teampunten van Evenpoel tegenvallen. Draagt hij de trui niet dan is het JUMBO dat vroeg aan de bak moet en kan Wilder in het wiel hangen.

Ragnar Lolbroek

Rekening houdend met Giro vorig jaar. Zou het kunnen dat Van Wilder helemaal niet de laatste man is om te knechten voor Remco. Hirt reed vorig jaar zelf top 10 en kan best wel klimmen.🤷‍♂️

madeinstars

Als Remco niet in het roze rijdt, hebben ze Van Wilder hard nodig om de koers hard te maken om jumbo aan te vallen en is er nog minder kans dat hij top-20 rijdt.

nasibal

'@Nijmos

Als jij denkt dat hij goed genoeg is om in dit veld regelmatig met de pakweg 10 besten mee te kunnen (Want dat is nodig om een top 15 te rijden met terugvallende vluchters etc) dan zou ik hem sowieso meenemen. Ik heb daar echter nog geen indicatie van gezien.

jenzrscl

Matthews blijft wel hoofdbreker , zeker met eerste week moet je dan een gavrira of groves opofferen.. waar veel kansen liggen voor die 2 ook , moest er nu geen pedersen en cort mee rijden voor de zwaardere sprintritten was matthews in me team.

nasibal

Groves wil ik misschien nog best wel opofferen voor 3,5 miljoen hoor. Qua sprinten niveautje Coquard (vooruit, van een paar jaar geleden) in mijn ogen: Zonder twijfel goed genoeg een keer een mooie ereplaats of zelfs winst mee te pakken als het meezit, maar meestal ergens tussen 5-9.

Geen zekere thuislater, maar ik zou hem niet met een gerust hart kopman maken. Als je vervolgens bedenkt dat je dan dus Pedersen of een god-behoed-me Gaviria mee moet gaan nemen om wél kopman te maken valt iemand als Groves al gemakkelijker af. Het hangt allemaal een beetje af van de obscure opvulling die altijd zo inherent is aan Giro's

Laatst gewijzigd
madeinstars

Groves doet qua klimwerk tegenwoordig ook niet echt meer onder voor Matthews. Dus wat dat betreft zou ik sowieso wel eerder Groves meenemen. Helaas is hij ook een niet veel betere sprinter dan Matthews in massasprints wat dan weer Nasibals punt verklaart...

Primavoormij

Gaan Albanese en Cort meedoen aan de massasprints? Dank.

De Haai van Milheze

Ik zie vrijwel alleen maar sprinters in de god-behoed-me categorie. Vrij veel potentiële sprintetappes waarin toch serieuze hoogtemeters zitten. In combinatie met het feit dat er toch altijd wat ritten naar vluchters gaan ga ik me niet branden aan dure, pure sprinters.

zitvlees

Jay Vine heeft vorig jaar 3x extreem hoge W/kg prestaties geleverd op het niveau van de grote mannen. Zulke prestaties leverde hij ooit online, wat toen de reden was om toch weer prof te worden. Hoe veel zeggen zulke prestaties? Er spelen natuurlijk veel meer zaken bij wielrennen, maar op de slotklim tellen de cijfers en die liegen vrijwel nooit. Zeker niet als je meerdere keren zo'n prestatie neerzet. Afgelopen jaren hebben we van 'net niet de echte toppers' wel eens, of 2x zo'n prestatie gezien:

De enige naam die ooit 2x zo'n prestatie heeft neergezet en daarna niets meer heeft getoond is Padun. Dat was 2 dagen op rij... misschien zat er in de Dauphine iets speciaals in z'n pap. Verder heeft Kelderman ooit 1x zo'n prestatie neergezet en is er verder nooit meer zo iets uit gekomen. Op die zelfde dag in de Giro deden Hart en Hindley het nog beter dan Kelderman. Hindley heeft in de Giro vorig jaar nog een aantal keer zo'n W/kg prestatie neergezet en zichzelf bewezen. Die mag nu in de Tour gaan strijden met de échte toppers. Het lijkt erop dat Hart dit seizoen zijn kleur zal bekennen, maar ik heb nog geen nieuwe berekeningen van hem voorbij zien komen. Dat gezegd hebbende, ga ik daar even meteen naar opzoek.

Vine rijdt extreem wisselvallig, met extreem hoge pieken. Hij komt terug van een blessure en zal nu veel basis missen . Richting de giro mist hij dan juist het extraatje daarbovenop. Ik neem hem waarschijnlijk wel mee (als de puzzel verder past. Ik begreep dat het budget strak is dit jaar). Dat een renner meerdere keren zulke prestaties heeft laten zien, wijst vaak op extreem talent. Het plafond ligt daardoor hoog. Als hij tegenvalt en niet dag in dag uit 6,5W/kg rijdt op de slotklim, dan zie ik hem zoals in de Vuelta alsnog andere vluchters eraf rijden met 6W/kg voor een half uur.

Het risico zit hem dus vooral in hoe hij terugkomt van zijn blessure. Wat hij normaliter in zich heeft, of kan hebben, of ooit kan gaan hebben, is voor mij genoeg om hem nu voor deze prijs meteen op de shortlist te zetten.

jenzrscl

Groves is toch echt wel iets betere sprinter dan matthews.. met dit deelnemersveld van sprinters voorlopig is groves in normale omstandigheden toch altijd top 5, alpecin heeft ook goeie trein, niet vergeten , en verder dan sprinten hebben ze in giro niet veel te bieden, ik heb een haatliefde met matthews , ik zelf wil zeker groves en gavrira maar das dan wel tenkoste van matthews, alles hangt er vanaf of matthews zinnen zet op puntentrui. Dus als je matthews zou houden, vind jij gavrira zekerdere optie of groves nasibal?

Laatst gewijzigd
Hommeles

'@Nasibal,
Sure, er zijn geen garanties dat van Wilder er nog bij hangt in de top 20. Toch denk ik dat een strategie met 3 SoudalQuickstep renners zeer gerechtvaardigd is met een aannemelijk degelijk aantal minimale punten. Dan is het kiezen wie je neemt. Met Serry, Cerny, Vervaeke heb je echt alleen opvulling maar spaar je wel geld. Cattaneo vind ik echt te duur. Ballerini gaat denk ik nooit sprinten (mocht die dat toch doen, dan is hij ook echt een must). Met Hirt, Masnada en van Wilder zit je dus 3*500k duurder maar heb je echt wel wat kansen dat je die kleine extra investering terugverdient in punten. Als ik de klimmers sorteer in Scorito tel ik 15 aardige klimmers. Daar zitten zo een stuk of 5 aanvallers tussen die niet hoeven aan te harken in de zware etappes. Dan kunnen die Soudal boys toch wel wat puntjes pakken? Ik heb het niet strak vergeleken, maar mijn gevoel zegt me dat we in de Vuelta vorig jaar een wat groter aantal behoorlijke klimmers hadden.

ryanvdb2000

Meer mensen die het aandurven met Ballerini, Hirt en van WIlder?

Nijmos

Matthews in vorm is toch niet ongeveer van een gelijkaardig klimniveau als KG? Groves klimt redelijk voor een sprinter, Matthews sprint redelijk voor een klimmende klassiekerrenner. Matthews kan bij de laatste 30 zitten bergop als hij goed is. Matthews wordt 6e op een door Alaphilipe gewonnen Wk en rijdt podium waar Evenepoel wint. Matthews kan LBL aan.

De vraag is wel: hoe vaak gaat Matthews een uitslag rijden waar Gaviria en Groves dat niet gaan doen?

Nasibal, het klinkt nu wel alsof je het liefst Pedersen, Groves én Gaviria thuis zou laten. Ik zou ze het liefst alle drie meenemen juist.

KV

Misschien dat Cerny van oppergod Remco nog wel eens zijn gang mag gaan in een vlakker ritje zoals hij op 23/10/2020 deed. Maar dan moet je hem natuurlijk nog wel opstellen die dag.

jenzrscl

Matthews heeft ook een kutvoorjaar achter de rug, de vraag is dan ook die paar ritten dat hij kan meedoen voor winst waar gavrira of groves gelost zijn , hoever hij eindigd, ik zou matthews ook nergens kopman zetten denkik. Bij de te zware ritten voor sprinters is er zelfs nog ene roglic die zal willen bonis pakken en zelfs zijn ploegmaat sobrero kan zich daar mengen, bij zware ritten die goeie sprinters aankunnen heb je pedersen die betere sprint heeft
En op de vlakke ritten, zie ik mathhews niet meteen groves of gavrira kloppen, al kan dat wel eens .
Maar groves heeft hele trein voor zich
En de movistars hebben in giro in klassement ook niet echt veel te zoeken daar gaan ze ook vol voor gavrira.

Phoenix0000

Cerny toch gewoon dikke top 10 kandidaat in de eerste twee TT?

madeinstars

Nou Nijmos, dan kijk je naar een absolute top-Matthews die we al even niet meer gezien hebben, terwijl Groves juist in de beste periode van zijn carrière zit. Zie Volta Limburg Classic bijvoorbeeld, waar hij een Van Gils die 7e in AGR en 8e in FW wordt er met speels gemak oplegt.

Mocht je een top-Matthews kunnen garanderen, dan hoor ik het graag.

KV

Bwoah, TT's in het laatste jaar vallen toch wat tegen hoor bij hem. En de vraag is (net zoals bij Van Wilder) of hij hier full gas zal gaan.

madeinstars

Op WT-niveau zijn de tijdritten van Cerny al een tijdje niet echt geweldig meer. En er is een vrij sterk deelnemersveld aanwezig. Dat gezegd hebbende, is er inderdaad wel top-15 kans als hij er voor (mag) gaan.

jenzrscl

Als remco geel heeft is cerny de eerste man die altijd zal rijden hoor. Die zal echt niet meegaan in vlucht om kostbare krachtten te verdoen. Ik hoop echt wel dat ballerini meegaat naar giro

Laatst gewijzigd
madeinstars

Hoe meer ik puzzel, hoe meer ik begin te denken dat juist het beperkte budget zorgt dat ploeggenoten van Remco/Roglic (al naar gelang wie je favoriet is) interessant worden. Na de toppers en twee subtoppers en wat sprinters heb je sowieso maar 1 miljoen per renner over aan budget. Dat geef ik liever uit aan een Cerny, met kans op 11 zekere punten elk moment dat je hem opstelt + nog een zwik punten aan het eind, dan aan een Fortunato die met heel veel moeite misschien 13e wordt in het eindklassement en verder 1 of 2 keer top-10 kán rijden in een bergetappe.

nasibal

Nasibal, het klinkt nu wel alsof je het liefst Pedersen, Groves én Gaviria thuis zou laten. Ik zou ze het liefst alle drie meenemen juist.

Ik wil één dure kopman en verder redelijk 'budget' aanvullen. Keer op keer blijkt dat een 2e, of zelfs 3e dure sprinter t.o.v. budget niet de benodigde toegevoegde waarde levert zolang je kopman maar blijft presteren. Het liefst zou ik inderdaad helemáál geen dure sprinters meenemen. Maar ja, je hebt toch echt die zekere kopman nodig en die zijn nou eenmaal wat duurder

Op dit moment zou ik ze inderdaad géén van driëen meenemen als er een andere keuze was geweest voor dat kopmanschap. Maar die zijn er niet, dus ik zal toch aan minstens één van de 3 moeten gaan geloven ben ik bang. Overigens, bij onbeperkt budget zou ik ze er alle 3 blind in klikken natuurlijk, laat dat wel gezegd zijn.

Nijmos

Het lastige aan een van de drie is wel dat als juist die "andere" de constant presterende paarsdragende sprinter is, je meteen flink wat te compenseren hebt. Vorig jaar waren bijna alle sprinters inwisselbaar, maar ik zat uitgerekend zonder Demare.

1 2 ... 18 ... 193 194

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.