Scorito Tour de France 2023

1 2 ... 27 ... 200 201
Bzuidema

Je moet het zo zien. Na de 2e plaats in de tour van Vingegaard wist niemand nog of Vingegaard dit vol kon houden. Een jaar later won hij de tour. Dit jaar wint hij ook alles wat hij tegenkomt mede door de groei en potentie wat die jongen in zich heeft. Dat hij nu vorm laat zien in de Dauphine is logisch. Jumbo kan enorm goed pieken met de ploeg richting de klassiekers maar ook naar de tour. En dan Roglic niet vergeten in de Giro. Vingegaard is nog beter dan vorig jaar dat zie je aan alles. Dat Van Aert al op het matje geroepen wordt als hij gaat aanvallen zegt genoeg. Vingegaard gaat de tour winnen en ook een redelijk goede Pogacar zal hem niet stoppen. En dan heb je ook nog het team Jumbo wat in principe het beste van het peleton is.

Thomberg

'@eddix dit is niet eenvoudig te beantwoorden. Het ligt aan wie. Soms is uitmuntend zijn in voorbereiding een teken dag je te vroeg piekt. Maar dit hoeft niet. Bij Ving ben ik daar niet bang voor. Het is echt een kwestie van alle renners hun historie analyseren. Hadden ze in andere jaren een goede pre-koers? Stortten ze daarna in GC van GT in? Of hadden ze juist altijd slechte voorbereiding en daarna prestaties beter. Consistentie is hierbij vooral belangrijk. Daarom zijn zekerheden ook zo belangrijk om te selecteren. Stel (puur hypothetisch) Carapaz:
- rijdt altijd geweldige voorbereiding qua ereplekken als hij ook hoog in GT eindigt
- paar keer reed hij slechte voorbereiding en toen ook slechte ronde.
- dan zou het een slecht teken aan de wand kunnen zijn.
- als je echter ziet dat hij elke ronde er altijd staat en dat al 10 keer, onafhankelijk van voorbereiding. Dan boeit het dus niet dat hij nu matig is. Behalve als iemand terugkomt van ziekte of blessure en een niet-optimale voorbereiding heeft gedaan. Maar dat is niet zo.

Als echt voorbeeld Thomas in de Giro. Veel zeiden: normaal is zijn laatste koers voor een GT altijd wel goed, nu niet dus pak ik hem niet. Dan is dat niet de goede graadmeter. Thomas is 36 en heeft altijd laten zijn zich goed voor te kunnen bereiden.

Jonge renners zijn altijd lastig in te schatten of een goede voorbereiding een goed of slecht teken is want geen historie. Maar stel er was nu een relatief matige klimmer die iedereen er nu al vanaf rijdt (stel O’Connor reed iedereen hier op 5 minuten), dan is dat een teken voor mij dat ze te vroeg pieken.

Thomberg

Een ander voorbeeld van consistentie is S Yates. Als klassementsrenner stort hij consequent in. “Ja maar als hij dat niet doet is hij een superrenner”. Klopt maar hij stort altijd in. Echter dit keer is hij ook zo geprijsd. Voor de 3-3.5 categorie zou niemand hem kiezen. Nu hij 2 miljoen is kan je anders naar hem kijken. Niet als klassementsrenner maar puntenpakker. De kans dat hij 2 etappes wint is bv groter dan Landa, Mas, Gaudu etc dan wordt hij ineens interessant terwijl je op basis van historie hem hier voor top 5 kom afschrijven

Eddix

'@Thomberg bedankt voor je heldere antwoord, daar kan ik zeker wat mee! Vooral het onderscheid tussen de wat "oudere" en jonge renners klinkt heel logisch. Zal niet altijd opgaan maar zeker iets om rekening mee te houden.

Ik ga eens kijken naar de prestaties in andere jaren, en met jouw perspectief ernaar kijken. Dank!

ronvisser

Ik kijk toch vooral erg uit naar de bekendmaking van de Tourselectie van DSM. Talenten te over, waar er toch ook een aantal van mee zullen gaan. Kan nog wel een koopje à la Mayrhofer gebruiken.

KV

Vraag mij toch ook af of Carapaz zijn transfer naar EF (wat toch een mindere AK cultuur heeft dan zijn vorige teams) een rol kan spelen.

En sprinter van DSM wordt Welsford. Die zal niet als koopje verschijnen.

Laatst gewijzigd
ronvisser

Koopje hoeft geen sprinter te zijn natuurlijk. Brenner, Onley, Poole. Allemaal jongens die ik voor een zacht prijsje overweeg mee te nemen.

nasibal

Die gasten heb je in een TDF-scorito alleen geen reet aan als ze gaan aanhaken voor een 11e plek. :)

Eddix

'@nasibal wat kun je dat toch weer mooi verwoorden zodat iedereen dat begrijpt!

floda

Ben benieuwd naar prijs van welsford en welke 2e rangs sprinters er bij arkea nog worden opgesteld. En daarnaast verwacht ik toch merlier ipv jakobsen. Ook eens kijken wat demare in zwitersland doet. Je moet naast jasper en wout toch nog paar andere mannen opstellen voor liefst niet al te veel geld.

Bitburgerr

'@Thomberg ik denk ook dat jongere renners langer een vormpiek aan kunnen houden dan oudere renners. Thomas kwam vanwege het zwaartepunt in de 3e week van de Giro bewust niet te vroeg in vorm. Bovendien deed hij knechtwerk voor Hart in de Tour of the Alps.

Daarbij zijn er in deze tour in week 1 al bergetappes, als je dan nog niet in vorm bent kom je direct in de problemen. Over het algemeen wed ik liever op renners die het wél laten zien dan renners die het níet laten zien, maar ik denk dat dat deze tour nog bepalender gaat zijn dan anders.

Reus

Zag een hele goeie analyse van het blind staren op de eerste etappes voorbij komen. (Thomberg geloof ik)
Dat had ik vorig jaar gedaan met een zwik tijdrijders en na de Netflix docu kwam dat trauma weer heerlijk naar boven gebisseggerd.

Afgelopen giro na etappe 1 een goede 27% en uiteindelijk ik een haar na de gouden beker gemist.

Mijn “prestaties” zijn dus ondersteunend aan die analyse.

Nu dit gegeven nog vertalen naar deze Tour. Dat betekent dat je wellicht 2 van de 3 pidcock, vdp, Flip niet selecteert. De ak mannen moeten het dan doen de eerste dagen.

ronvisser

'@nasibal Ik snap je punt mbt de DSM-renners niet zo goed:
1. Stel, Poole komt er voor 750 europunten op te staan (wishful thinking / stagiair, lees je mee?) en hij haakt in een aantal bergetappes aan voor een 11e plek. Hij rijdt uiteindelijk vier keer een 13e plek en sprokkelt wat punten met de jongerentrui. Dan is hij zijn geld al waard.
2. Als je de toppers wilt meenemen, zal je je team toch ook moeten vullen met renners van 500-750 europunten. Dit betekent dus ook renners die aanhaken voor een 11e plek.
3. Een jonge renner als Poole kan natuurlijk prima drie weken onzichtbaar rondfietsen, maar heeft ook een hoog potentieel puntenplafond. Zie bijvoorbeeld hoe een Leknessund in de Giro kwam bovendrijven (was dus net wel een betere referentie geweest dan Mayrhofer). Natuurlijk is het deelnemersveld in deze Tour van een hele andere orde, maar er zakken er elke grote ronde wel weer een paar toppers doorheen. Poole laat in de Dauphiné toch flink wat toppers achter zich. Hoewel het gevaarlijk is je blind te staren op resultaten in de voorbereidingskoersen.
4. En dan mijn belangrijkste punt: jonge talentvolle renners zijn de leukste juichrenners :-)

snoek1974

'@ reus

Heb idd Pidcock en vd Poel niet . Gaan wel genoeg punten opleveren , maar investeert liever dat geld in klassement renners

Vind een Pedersen ook te duur , 4 miljoen , gaat begin genoeg punten opleveren .

Maar of die m uitrijdt is onzeker , vind sprinters sowieso lastig , denk dat paar het al lastig genoeg gaan krijgen om op tijd te komen in etappe zes .

nasibal

'@Eeuwige 2e

1. Stel, Poole komt er voor 750 europunten op te staan (wishful thinking / stagiair, lees je mee?) en hij haakt in een aantal bergetappes aan voor een 11e plek. Hij rijdt uiteindelijk vier keer een 13e plek en sprokkelt wat punten met de jongerentrui. Dan is hij zijn geld al waard.

4x 13e is al een hele kluif als je voor de 11e plek aan het aanhaken bent in praktijk. Je hebt altijd te maken met (terugvallende) vluchters en een enorme daguitslagen-inconsistentie tussen de renners rond die positie in het AK. In een Giro of Vuelta is zo'n gokje leuk om te proberen, omdat die paar keer dat hij wel 13e wordt en die ene keer dat hij perongeluk 7e wordt inderdaad heel mooi is voor 750k. In een Tour, met veel meer toppers aan de start, een hoger niveau en een enorm voor jantie en mientje toegankelijk budget, liggen de daggemiddelden in de 'AK'-etappes dusdanig hoog dat zo'n renner helaas weinig doden aan de zeik zet. Ook al is hij door een gunstige prijs wel 'zijn geld waard'.

n sprokkelt wat punten met de jongerentrui.

Pogacar, Rodriguez, Skjelmose, Gall, Pidcock, Jorgenson, Van Gils, Vansevenant, Champoussin, Leknessund, Johanessen.. Op Pogacar na echt niet allemaal per definitie beter dan zon Poole, maar de kans dat hij jongerenpunten sprokkelt is nog altijd veel kleiner dan dat hij dat wel doet. Geldt overigens voor alle bovenstaande jongens hoor (wederom op Pogacar na)

Als je de toppers wilt meenemen, zal je je team toch ook moeten vullen met renners van 500-750 europunten. Dit betekent dus ook renners die aanhaken voor een 11e plek.

Klopt, maar de renners die uit die categorie komen zijn dus voor je scoritopunten veel meer waard in etappes waar het gemiddelde laag (lager) ligt of waar een 11e 'positie' in kwaliteit ook een 11e plek in de daguitslag betekent. Denk aan sprintetappes, tijdritten en 100% vluchtetappes.

Een jonge renner als Poole kan natuurlijk prima drie weken onzichtbaar rondfietsen, maar heeft ook een hoog potentieel puntenplafond. Zie bijvoorbeeld hoe een Leknessund in de Giro kwam bovendrijven (was dus net wel een betere referentie geweest dan Mayrhofer).

Ik denk dat je in een Tour dat puntenplafond niet moet oveschatten t.o.v. een Giro of Vuelta. Overigens is het mooi dat je Leknessund er bij haalt, want die bewijst precies het tegenovegestelde als wat jij probeert te bewijzen. Hij is een leuke pick geworden omdat hij in 4 het roze 'kreeg', vervolgens 2 weken in een tamme koers op een tam parcours net zoals 80 anderen leuk mee heeft kunnen fietsen met de toppers. In de bergetappes in de 3e week is hij scoritotechnisch heel weinig waard geweest vervolgens. Gegeven het huidige parcours en het feit dat de trui na de 1e 2 etappes wel eens bij iemand kan zijn die hem lang kan (en wil) houden, zie ik eenzelfde scenario niet snel gebeuren.

Poole laat in de Dauphiné toch flink wat toppers achter zich. Hoewel het gevaarlijk is je blind te staren op resultaten in de voorbereidingskoersen.

Een Dauphiné zegt puur in dit opzicht net zoveel als een ToTa helaas.

4. En dan mijn belangrijkste punt: jonge talentvolle renners zijn de leukste juichrenners :-)

Zeker, maar uit ervaring zijn ze nog veel leuker als je ze kan hypen omdat ze 83 keer in de vlucht zitten of opeens in sprintetappes komen 'bovendrijven' :)

Dit alles gezegd hebbende zou ik een Poole voor een zacht prijsje best overwegen, maar alleen als ik er fiducie in heb dat hij niet anoniem 3 weken lang gaat aanklampen. Want dat het een goede renner is, is wel duidelijk.

oborobo

Tot nu toe alleen maar dure sprinters, wordt zo een lastig verhaal.
Hoe ga er 6 of 7 bijelkaar'fietsen".

ZK

Merlier ipv Jakobsen verwacht ik ook. Die zullen ze waarschijnlijk niet dezelfde prijs geven. Verwacht toch zeker 3,5m. Dat maakt het nu al doorlopend puzzelen ook veel zinloos. Goed parcours bekijken, per renner bepalen of zijn prijs het waard zou moeten zijn of niet en dan in slotweek pas echt gaan puzzelen.

@oborobo door ergens anders concessies te doen

Laatst gewijzigd
yoeri

'@Reus, denk niet dat het per definitie ondersteunend hoeft te zijn. Er zijn veel dure (en goede) krachten uitgevallen door covid en valpartijen afgelopen Giro. Vraag me dus af wie er bij jou uitgevallen waren, daar zou ook het (bijna) gouden bekertje in kunnen schuilen. Dan hoeft het dus niet direct iets te zeggen over het opbrengen van die tactiek.

Thomberg

'@oborobo de sprinters zijn relatief goedkoop deze Tour. In de giro had je niemand fatsoenlijk onder de 2 die niet een risico waren of en wanneer ze meesprinten hier heb je allerlei 1.5 miljoen opties wat gezien dit budget richting 1 gaat relatief

yoeri

'@Thomberg, het verschil is wel dat er hier veel meer echte (goede) sprinters deelnemen. Dus dat de kans op voldoende hoge ereplaatsen kleiner is, zelfs bij een relatief (sub-)topsprinter. Waar je in de giro wist dat als een renner mee zou gaan sprinten een top 10 uitslag goed denkbaar was. En een top 15 uitslag (zonder pech) vrijwel zeker was. Nu is dat veel lastiger omdat het deelnemersveld qua goede sprinters veel breder is in kwantiteit.

Laatst gewijzigd
Thomberg

'@Yoeri ja dat klopt maar welke dure topsprinter die meedoet (behalve Philipsen) sprint standaard top 5 dit seizoen? Ook de Jakobsen etc missen vaak een goede uitslag

Pim Todcock

Bovenstaande bespiegelingen doen mijn team wel wat veranderen qua puntenpakkers. Wel jammer dat het ruime budget de pareltjes wat minder interessant maakt. Dat is even anders denken dan de andere Scorito's. MvG, Gall, Cort, Zingle, Teuns en nog veel meer van dat soort lui zijn hun geld meer dan waard, maar met deze tour is een etappeselectieplek duurder dan het geld.

Dan kun je beter een 1M UAE man hebben die al rond de 150-250 punten haalt zonder in de top 20 te rijden. Vooral als je inschaalt dat Pogacar al vroeg wat truien pakt.

Bitburgerr

'@Pim Todcock in dat geval is Majka (1.5m) ook best interessant. Rijdt een goede Dauphiné en zal ongetwijfeld via Poga genoeg punten halen.

jenzrscl

Van sprinters is van mij alleen phillipsen en pedersen zekerheid ondanks dure prijs, ik hoop echt dat merlier mee doet, word wellicht beetje duurder of jakobsen of demare. Maar die zou zeker mijn derde dure sprinter worden.

Inspectah

Carapaz, Gaudu en Landa moesten vandaag al lossen met nog 50 km voor de boeg. Die gasten hebben nog serieus werk de komende weken.
Ik lach me voor de rest echt stuk met iedereen die hier twijfelt om WvA thuis te laten.

1 2 ... 27 ... 200 201

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.