Scorito Tour de France 2023

1 2 ... 36 ... 200 201
madeinstars

Uitrijden voor sprinters is overschat.

nasibal

Uitrijden voor sprinters is overschat.

Dat lijkt me deze Tour nu juist net niet het geval ;)

ZK

Waarom zou hij dat niet doen? Bergetappes zijn aardig verspreid, veel sprintkansen laatste week. Op crashes na die ik hem Parijs gewoon halen. Dat geldt overigens voor meeste sprinters

madeinstars

Dat is dan weer waar Nasibal. Dat gezegd hebbende zijn de bergetappes dit jaar niet echt van dien aard dat je moet vrezen dat sprinters niet uitrijden vanwege de moeilijkheidsgraad. En de tijdslimiet is eigenlijk al jaren nauwelijks meer een serieuze bedreiging. Al met al denk ik niet dat het risico op niet uitrijden in dit geval bij Welsford veel groter is dan bij de meeste andere sprinters.

nasibal

O’Connor een zekerheidje. Benieuwd wat @nasibal daar ondertussen over denkt… ;-)

O'Connor heeft goed z'n best gedaan op z'n resultaat in de Dauphine, tussen mannen die duidelijk niets gaven om die Dauphiné. Geloof maar dat de Tour voor die mannen straks wel belangrijk is :)

@Madeinstars

Dat ben ik dan weer met jou eens. Dit blijft de tour, zonder pech halen de meeste sprinters Parijs 'gewoon'.

Laatst gewijzigd
Bagagedrager

Welsford voor 2 miljoen, staat die er nou net pas in? Of heb ik die volledig gemist?

Laatst gewijzigd
KJP

Ik vind Welsford voor dit bedrag een gigantische gok. De snelheid heeft hij op zich wel natuurlijk, dat hebben we kunnen zien. Al is hij daarin wat mij betreft een Ewan bijvoorbeeld ook zeker niet voorbij. Wat het vooral heel risicovol maakt is dat het een renner is die nog nooit meer dan een week gekoerst heeft. En dat dan vaak ook nog eens in rondes die niet heel zwaar zijn zoals Turkije, UAE en Argentinië. Zo’n Merlier was in de Giro 2021 bij zijn debuut bijvoorbeeld echt wel goed, maar na 10 etappes waarin hij twee keer had mee gesprint was de pijp al helemaal leeg. Het risico op eenzelfde scenario is wat mij betreft te groot. Wel balen, want op Philipsen en Ewan na vind ik alle sprinters lastig om mee te nemen.

madeinstars

O'Connor als klassementsrenner is gewoon een soort Meintjes+. Zal vooral aanklampen worden en weinig hoge ereplaatsen rijden.

Nijmos

'@nasibal: denk jij serieus dat het bij Carapaz, Landa, Gaudu is van geen bal erom geven dat ze zo slecht rijden? Ik wil best geloven dat ze er straks staan, maar die hadden toch liever nu al op het niveau van O'Connor gezeten dan er zo ver achter. Er zijn genoeg redenen om tóch voor die mannen te kiezen boven O'Connor, maar dat ze de Dauphiné niet belangrijk vinden lijkt me daar niet eentje van. Geloof jij dat wel en maak je je dus o.b.v. de getoonde vorm in Dauphine geen enkele zorgen om hen?

Sesamstraat

'@jm dvg

Welsford zal extra gemotiveerd zijn vanwege debuut lijkt me, dus denk dat hij dat zeker gaat proberen.

Nijmos

'@madeinstars: ik vind Oconnor een zekerheidje noemen zwaar overdreven. Maar ik krijg wel hoofdpijn van hem. Hij was een groot talent een aantal jaar geleden. In de ronde van zijn doorbraak kwam hij volgens mij tegen het einde iets tegen en het duurde toen een tijd en een ploegwissel voordat hij weer niveau haalde. Twee jaar geleden was plek 4 wat geflatteerd, maar in de dauphiné liet hij toen ook al belofte zien. Vorig jaar weer een hoop gedoe in zijn voorjaar, maar ook toen was zijn Dauphiné goed. Zo goed zelfs dat hij heel duidelijk best of the rest was. Zijn ploeg geloofde ook echt in een goed tourklassement, getuige het voltallige rijden voor hem in die kasseienrit waarbij mannen als greg en olli zich voor hem uit elkaar trokken. Uiteindelijk sneuvelde daar zijn ambities wel. Ik zie geen scenario waarin O'Connor 300 punten bij elkaar gaat fietsen, maar hij zou natuurlijk wel een waardevol onderdeel van je klimmersploeg kunnen zijn als hij bijvoorbeeld de 5-8e man in koers blijkt en nog een keer via een vlucht wat extra tijd pakt. Een beetje zoals Meintjes vorig jaar ja. Voordeel van zo iemand boven een Ciccone lijkt mij dat hij als plan A niet werkt altijd nog voor plan B (aanvallen, rit winnen, bergtrui misschien) kan gaan, terwijl Ciccone plan B als hoofddoel heeft.

koenzwet

O'Connor heeft toch al top 5 gereden in de Tour. Vorig jaar was het niks in de Tour door een blessure, maar vervolgens knap 8e met blessure in de Vuelta.

Welshford geloof ik niet in, is snel, kan een keer een rit winnen, maar kan ook 2x 4e worden en 2x top 10 en dan heeft hij het ook redelijk gedaan. Voor de groene trui zeker niet interessant. Cavendish doet niet voor hem onder en Ewan heeft het meer bewezen. Maar ook die neem ik niet mee.

Daarnaast zoals gezegd de meeste sprint kansen misschien zelfs in de 3e week. Dan liggen alle team/truipunten ook al in een plooi en moet je alleen een kopman hebben om de etappe punten binnen te halen.

jenzrscl

Tijdslimiet zou indd toch geen probleem mogen zijn, er zijn ook niet echt dodelijke ritten tussen,

Laatst gewijzigd
ZK

2x 4e worden en 2x top 10"
zou best prima gemiddelde zijn hoor. Alleen dan tel ik wel 6 etappes voor hem. Je kunt moeilijk allemaal sprinters kiezen van 1-5 tot 2m die consequent top 3 sprinten. Dan teken ik voor 4e plekken

dr klaas

Hoeveel sprinters komen jaarlijks buiten de tijd binnen in een grote ronde ? als ik zo ff goochel is het komt het gemiddeld 1 a 2 x in de 6 rondes voor, de kans dat er 1 op zijn bek gaat is 10x groter. Een van de redenen dat Ewan op de zwarte lijst staat bij mij.

@Anton, truipunten in de plooi in de 3e week ? Groen/wit vaak wel, berg en leiderstrui wil nog weleens wisselen .

@madeinstars ? overschat ? ik snap hem niet ? Toch superklote als je nummer 3 uit de groene trui naar huis gaat dan mist hij parijs en de eindpunten ??

JoostEmpty

Landa heeft wel vaker een matige generale om vervolgens een prima ronde te rijden, bv 18e Dauphine > 4e Tour in 2020. Vorig jaar was Gaudu ook slechts 17de in de Dauphine en werd hij 4de in de tour. Dus een matige/slechte Dauphine zegt zeker niet alles. (Maar z'n etappeuitslagen waren toen wel beter, 1x winst en 1x 7e vorig jaar, dit jaar niet in de top 20 in de daguitslag.)

KJP

Ik vind dat O'Connor hier wel wat onderschat wordt, is gewoon een meer dan prima allround renner, en is bovendien echt totaal geen aanklamper, is iemand die al meermaals vroeg heeft geopend en op die manier leuke resultaten binnen heeft gehaald in verschillende rondes. Hindley, Carapaz, Gaudu, Mas staan wellicht iets boven hem, maar zijn gelijkertijd ook een stuk duurder. Daarbij vind ik zeker Gaudu écht wel een hele onberekenbare renner terwijl Mas en de Tour nou ook niet meteen een super succesvolle combinatie zijn. O'Connor is wel een renner die gewoon heel consistent is als hij naar een bepaald doel piekt, en als hij tegenvalt dan is dat vaak door valpartijen. Met noteringen 4-4-5-5 in de Dauphine vind ik de classificatie als Meintjes+ echt wel een beetje belachelijk.

koenzwet

'@drklaas, ik denk dat je er vanuit kunt gaan dat in de 3e week een Jumbo of UAE in de gele trui rijdt. Rit 3 en 4 zijn ook sprint etappes, maar daar kunnen er wel 10 team in het geel rijden. Daarom 2e rangs sprinters nog minder interessant dan ze al zijn. Helemaal met een beperkte kans om op een andere manier punten te scoren (zie Welshford en Ewan totaal kansloos voor de groene trui in een veld met Philipsen en Demare).

Daarnaast 2M voor een sprinter die je het liefst geen kopman maakt. Er komen vast nog wel 1M - 750k pareltjes die je liever als opvulling meeneemt. Van het niveau Mozzato, van Poppel, Theuns, Mayrhofer de afgelopen grote rondes. Die halen gemiddeld 50 punten minder dan de B-categorie, maar zorgen ervoor dat je een semitopper extra mee kunt nemen voor de vele bergetappes. Jonathan Milan was natuurlijk de grote uitzondering op deze regel, maar succes die te vinden in deze Tour, zeker met de beperkte hoeveelheid sprints.

Punchen of verzuipen

'@JoostEmpty: Maar als je naar bijvoorbeeld Gaudus Dauphiné kijkt van vorig jaar, zie je wel dat hij toen al zijn groeiende vorm liet zien. Die punchaankomst waar hij WvA verrast was indrukwekkend en in etappe 7 was hij ook bij de betere GC-mannen. Dit jaar was zijn Dauphiné wel echt van een nog veel minder niveau.

KV

Beperkte hoeveelheid? Er zullen gewoon 7 sprints zijn. Punt. Dat is 1/3 van de ritten. Waarbij etappe 8 inderdaad enkel voor de sterke sprinters zal zijn.

3,4,7,11,18,21 worden gewoon massasprints.

jenzrscl

Rit 3 geef ik toch geen 100% hoor , toch niet voor elke sprinter

Ik geef zelfs vluchters hier ook 25% kans
En rit 3, is toch een rit dat de groene mannen en slagje kunnen slaan tov pure sprinters

Dat klein knikje op einde 4km aan 3.1% zou normaal geen probleem mogen zijn, maar als het zcht hard gaat weet je nooit, is beetje zoals poggio , wel nog iets lichter, maar toch kan je er een paar man af rijden..

Laatst gewijzigd
Nijmos

'@jenz: ieder zijn mening, maar je bent wel echt voor elke dag bezig over de vluchters. Ja vluchters hebben soms kans. En los van dat ik etappe 3 totaal kansloos vind voor de vluchters en groenewegen en jakobsen hier nevernooit gaan lossen in mijn ogen, boeit het ook geen reet. Het gaat er niet om wat er echt gaat gebeuren, maar wat je gaat opstellen. En meen je nou echt serieus dat je hier ook maar één vluchter gaat opstellen boven een sprinter? Nee, dan is het een nondiscussie. Ja, dan zou ik nog eens goed nadenken.

jenzrscl

Tuurlijk ga ik geen vluchter opstellen, ik zeg gwn dat dit geen 100% pure sprint word

Dat een pak weg philipsen een streepje voor heeft op een jakobsen bv

Laatst gewijzigd
Jasperdewaal11

Volgens mij kom je al een heel eind als je Philipsen + Sterkere sprinters selecteert en dan kan je in het goedkopere segment 1,5M en lager opvullen met gewoon rappe mannen.

Zit wel te denken aan een mannetje of 6 a 7 voor sprints.

nasibal

@nasibal: denk jij serieus dat het bij Carapaz, Landa, Gaudu is van geen bal erom geven dat ze zo slecht rijden? Ik wil best geloven dat ze er straks staan, maar die hadden toch liever nu al op het niveau van O’Connor gezeten dan er zo ver achter

Er is natuurlijk een verschil tussen geen fuck geven om de Dauphine en geen fuck geven om hun huidige vorm. Ik doelde vooral op het eerste. Carapaz heeft met wat zinloze aanvallen wat intervaltraining gehad, Hindley en Rodriguez hebben duidelijk ook rustig getrained en Gaudu en Landa lekken zichzelf ook niet persé uit elkaar te trekken voor een resultaat, laat staan dat ergens openlijk uit blijkt dat ze zich zorgen maken.

Uit lichaamstaal, intervieuws en algemene manier van rijden in de Dauphine bleek van O'Connor het tegenovergestelde. Die heeft zich het leplazarus getrapt voor dit resultaat. Rijdt ook bij een ploeg die natuurlijk nog nooit gehoord heeft van enige professionaliteit, tactiek of voorbereiding.

1 2 ... 36 ... 200 201

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.