Scorito Tour de France 2023

1 2 ... 42 ... 200 201
R. D.

HELP

Ik heb Lutsenko erin geklikt ! 😮

Mad Max

Zouden JV en Pogo de gele trui al willen hebben na de 1e en/of 2e etappe? Trent is tegenwoordig dat ze de trui niet te vroeg willen zodat ze die niet hoeven te verdedigen. In dat scenario worden Flip en Vdp extra interessant.

KV

Ai ai ai. Geen Tour voor Big Bouchie. Nog een klap erbij voor @Nasibal.

En Mas had blijkbaar de schijterij in de Dauphiné maar hij was een beetje te beschaamd om het aan zijn vriendjes te vertellen. Die zal er dus wel gewoon staan in de Tour.

moisturesurge

very nice

jenzrscl

Velen zullen wel geintreseerd zijn in die gele trui, toch altijd iets unieks

Pogi/vingegaard/flip/vdpoel/wout

En voor types gaudu toch ook mooie kans op gele trui, toch mooie finisch voor hem

Niballie

Ben ik een van de weinige die denkt dat etappes 1 en 2 te zwaar gaan zijn voor vdp en wva?

Ik weet het ook nog niet zo goed. Als de lichte klimmertjes hier gaan moet ik het nog zien hoor.

Mathieu van der Poel zelf hierover:

Of er veel kansen zijn op een ritzege? Ik heb het routeboek nog niet tot in detail bekeken. Uiteraard zijn de eerste dagen belangrijk, maar dat wordt ook een beetje kantje boord voor klassieke renners. Maar je weet nooit wat er gebeurt.

Laatst gewijzigd
KB

Ik denk niet dan JV en Pogi gaan laten lopen om maar niet de gele trui te pakken. Om geen tijd te verliezen tov de concurrent zullen ze sowieso vooraan er bij zitten, dus ook gewoon kans dat ze hem winnen.
Ze kunnen hem bij etappe 5 bijvoorbeeld alweer “weggeven” en in rit 3 en 4 kunnen ze het controleren gewoon aan de sprintploegen overlaten.
Dan kost de gele trui niet zoveel extra energie en kan het gewoon een etappe overwinning opleveren.

Maestro Mello

'@Mad Max de eerste gele trui wilt iedereen hebben. Het is een etappe waarbij ongeveer 20 man kans zal hebben en die zullen er allemaal voor gaan, ook UAE en JV. Vooral ook omdat ze geen tijd willen verliezen t.o.v. concurrenten dus iedereen zal scherp zijn en erbij zitten. Pas in een etappe waarbij je op zeker kunt stellen dat een vlucht gaat winnen, zullen ze een trui (gecontroleerd) weggeven. Bovendien heeft Pogi al bewezen een hele Tour in het geel te kunnen (en willen) rijden.

Met het profiel van de eerste twee etappe's is het best te bedenken dat hij of Vingy snel in het geel rijdt en anders gaat dat sowieso in etappe 6 gebeuren.

EDIT: Wat @KB zegt, die was me net voor.

Laatst gewijzigd
sprintgeit

'@Jenzrscl & Titi
Ik heb die 2021 muurtjes er qua referentie nog eens bijgepakt.
Mur de Bretagne waar vd Poel won is 2k @6.5%, maar de eerste 1.5k is gemiddeld 8.5%. WvA eindigde daar buiten de top 20 die naast MvdP volledig uit klimmers bestond. Hij moest daar wel aanvallen om te winnen.

De dag ervoor won Ala op dat muurtje (dat was ook echt indrukwekkend toen btw). Klim van 3.2km. a 5.5% waarvan de 1e 1.2km a 8.4% zijn. Matthews wordt daar knap 2e. MvdP en WvA eindigen op respectievelijk plek 20 en 24. Lijkt me wel dat dit een offday was of iets met teamorders, aangezien ze in bv. de Strade meermaals dit soort klimmetjes a 1km verteren.

Een ander referentiepunt is rit 2 in de Ronde van Zwitserland van 2021. Daar zat een klim in van 2.4km a 8.5% op een paar km voor het einde. Die rit wint MvdP voor mannen als Schachmann, Woods, Carapaz en Ala.

Al met al is mijn conclusie dat het niet evident is dat ze winnen hier, dit is geen Poggio of Oude Kwaremont en zeker met een ontketende Vingegard aan de start wordt het lastig. In theorie zouden ze denk ik wel de klim moeten kunnen overleven om op z'n minst terug te komen tot het groepje achter Pog/Jonas, en wie weet trekt Tjieu ergens wel weer een joker uit de hoge hoed om ons allemaal te verassen..

Laatst gewijzigd
Thomberg

'@hommeles

Deze bias is onder meer van toepassing op: Bennett, Meintjes, Bilbao en Ewan. En zeer vermoedelijk heeft Nasibal dit ervaren met O’Connor.

Ik denk dat dit niet helemaal meer actueel is. Heeft ook met de prijs en rol te maken:
- Bennett, blijft in stand en terecht.
- Meintjes, voor 1miljoen prima "zekere" pick om rond de 75-150 punten te pakken. En is aanvallender gaan rijden. Kan prima opvuller zijn voor dat geld en op die manier zal niemand het ook een gekke pick meer vinden
- Bilbao: Voor 1.5 miljoen is hij wel een mogelijk goede pick. Eerste dagen liggen hem erg goed. Daarnaast als hij vrijheid krijgt in aanval (lijkt me wel). Beetje zoals Buitrago deze Giro. Als klimmer staat hij op de zwarte lijst, wat logisch is want hij is geen AK-klimmer. Hij is een sterke heuvelrenner en goede daler en kan leuk aankomen. Als tijdrijder had hij uberhaupt nooit op een lijst moeten staan want hij is geen tijdrijder. Maar voor dit budget kan hij van de zwarte lijst af bij iedereen.
- Ewan. Dit had altijd met prijs te maken. Ewan moest je altijd kiezen als kopman voor dat geld. Echter is die nu gehalveerd en is het een extra sprinter. Waarmee hij de concurrentie aangaat met een Welsford. Dan kijk je toch echt anders naar hem. Als hij nu laat lopen, maakt dat minder uit omdat je dan geen kopmanpunten verliest. Voordeel is wel dat hij wel een reserve(-reserve) kopman kan zijn bij het uitvallen van je 2 beste sprinters.
- O'connor heeft Nasibal denk ik niet specifiek slechte ervaringen mee. Als je zijn (best wel goede) redenering over O'Connor leest geeft hij aan dat hij qua talent in dit veld niet zo ziet zitten omdat hij hooguit op klimcapaciteit ~10de is deze Tour. Reken dan 2-3 superknechten (Kuss) of vluchters en dan haalt hij gewoon te weinig punten. Was O'Connor 1 miljoen dan zou er al anders naar gekeken worden. Nu kan je meer met 2 miljoen doen

Laatst gewijzigd
ProScoritoManager

'@MadMax: Hoe zie je dat precies voor je? Dat Vingegaard en Pogi hun wagonnetje aanhaken bij een lossende vdP/WvA en Mas/Gaudu aanmoedigen om toch vooral die eerste gele trui te gaan oppikken, want zij hoeven hem nog niet?

Ik ben nieuw hier. Ik ben benieuwd wat jullie van deze eerste selectie vinden.

Pogacar
Vingegaard
Hindley
Gaudu
A Yates
Rodriquez
Skjelmose
Gall
Wva
Philipsen
Girmay
Ewan
Welsford
Zingle
Van Poppel
Rickaert
MvP
Flip
Teuns
Izagirre

Thomberg

Wout van Aert heeft al aangegeven dat hij en VdP niet de favoriet zijn, maar Pogi!

Het is een dubbele muur van Huy waar ze overheen gaan...

arjenzvob

'@Hommeles Prachtige schrijfstijl vol humor. Complimenten!

Risje89

Ik zal je helpen @R.D., hij stapt ziek af in Zwitserland.

Mad Max

'@psc Ik ga ervan uit dat die twee niet lossen maar dat JV en Pogi het niet nodig vinden om mensen terug te halen. Het is dan ook maar 1 van de vele denkbare scenario's.

Franky122

Dus als ik het goed begrijp zijn Nasibal en O'Connor beste vrienden en is O'Connor vreemdgegaan met de vrouw van Nasibal? En daarom wil hij hem niet in zijn team opnemen?

De Bijbel zegt hierover (Franky 12:2): gij die de keuzes van een gebroken man veroordeelt, werpe de eerste nasibal.

KV

'@Thomberg

Côte de Pike is geen dubbele muur van Huy: is 1km aan 13% (de km daarvoor is maar aan 6.5%) en Huy is 800m aan bijna 13%. Dus vergelijkbaar als je het mij vraagt.

Maar daar zullen sommigen inderdaad wel Mathieu en consoorten proberen te lossen en op 1km kan je echt wel veel schade berokkenen. Is natuurlijk nog wat anders 10km voor de finish dan dat dit de finish zelf zou zijn.

Denk persoonlijk dat Ving het wel welletjes zal vinden om "gewoon" de kopgroep te volgen en weet niet of Pogi zijn polsen op dag 1 al dermate uit elkaar zal willen trekken om koste wat het kost geel te pakken. Maar ik weet wel minstens 1 iemand die daar wel alles op alles zal zetten...

ManWithBeard

'@Tielens Welkom! Geen slecht team hoor. Misschien wat aan de lichte kant qua klassement. Gall en in mindere mate Skjelmose zullen waarschijnlijk/mogelijk geen klassement rijden. Bij die laatste is het nog even afwachten.
Een aanvaller minder voor een klassementsman zou mijn wissel zijn, maar hier kan je een prima score mee halen.

Sjasfriet

Hallo allemaal,
Ik lees hier al eventjes mee en ik word af en toe bedolven onder goeie tips, maar soms heb ik een geweldige zandsmaak in m'n mond. ;)
Na m'n eerste deelname bij scorito aan de Giro (87%) ga ik me nu aan de tour wagen en ik zit een beetje met dezelfde vragen als sommigen van jullie. (Wanneer komt die kleine van wva?, Wat is er gebeurd met Gaudu, Mas, Carapaz? Wat is er echt gebeurd in dat hotel in Australië? ;) ... )

Laatst gewijzigd
floda

Er zijn 2 redenen waarom de vergelijking tussen etappe 1 en mur van huy echt niet op gaan. Als eerste zit ervoor een heuvel/berg van 4 km a 7%. Hierop worden de klassieker renners echt al murw gereden. Dan kom je daarna aan op een heuvel die veel meer lijkt op de redoute dan op de mur van huy. Kijk daar eens naar de mannen die daar als eerste boven komen. Dat zijn allemaal klassementsrenners/klimmers. De combinatie van die 2 maakt dat er wat mij betreft echt een hele kleine kans is dat wva en mvp het gaan redden hier. Ala en Pidcock zouden dat wel moeten kunnen op papier, waarbij vorm pidcock niet goed genoeg lijkt.

MightySosa

Volgens mij is het de bedoeling dat je eerst zelf goed onderbouwd waarom je de selectie die je hebt gemaakt zo goed vind. Dat laat zien dat je wat in te brengen hebt en niet afhankelijk bent van de mening van andere. Dus mochten jullie feedback willen dan zijn de meeste dat wel bereid te geven. Mits je het onderbouwd, want dat is waar over gesproken gaat worden.

Ton Pelo

Iemand nog een interessante kijk/rekensom op het wel of niet meenemen van Ciccone? In de klassements etappes stel je je AK-renners al op. Zoveel kansen blijven er niet over. De bollentrui zal waarschijnlijk ook naar de AK-winnaar gaan. Is een prijs van €2m dan een te hoog risico?

MightySosa

Ciccone heb ik er zelf al een aantal keer ingehad. Hij is een van de weinige die uitspreekt om ook echt voor de bergtrui te gaan. Daarnaast zie ik hem wel aanklampen bij de AK-renners wanneer dat nodig is en aanvallen op de juiste dagen in de bergen. Imo is het iemand die top 15 kan rijden, wanneer hij geen pech heeft. Tevens is die ook net getrouwd, misschien doet hij dan extra hard zijn best.

Thomberg

'@floda en @kv thanks voor jullie comment. Ik vind het altijd lastig om de cols goed met elkaar te vergelijken.
Qua zwaarte zijn we het volgens mij eens dat het echt zwaar werk is. Pogi is hier normaal favoriet. Ik denk ook dat hij vol gaat aangezien dit een plek is waar hij potentieel het meeste kan winnen op een Ving. En @KV ik denk dat Flipje hier inderdaad vollerdanvol gaat.

Teuns is zo ook een leuke goedkope pick die dit heel goed aan kan en redelijk aankomt. Verwacht ik ook wel in de aanval. Hopelijk doet hij een nieuwe scharrel op in Zwitserland zodat z'n moraal ook hoog is.

@Ton Pelo. Ciccone kan dit werk in etappe 1 ook goed normaal. Dus voor zo'n etappe kan je hem ook prima opstellen.
Daarnaast maak je (in mijn ogen) een paar denkfouten:
- Ja je stelt je klassementsrenners op, maar dit zijn er als het goed is geen 9 die interessanter zijn dan Ciccone. In veel bergritten is het aannemelijk dat een (sterke) ontsnapping het haalt. Daarvoor stel je Ciccone op naast jouw 5-6 top AK-renners. Dus niet in plaats van. Je hoort geen 9 klassementsrenners te hebben die interessanter zijn dan Ciccone in de ritten waar hij verwacht wordt.
- Tel daar zijn Bollen-ambities bij op. Ja de AK-winnaar wint waarschijnlijk het eindklassement (maar hoeft niet). Tot die tijd zal er ook lang iemand anders in die trui rijden. Dat kan heel goed Ciccone zijn. Die heeft als hij de trui heeft elke etappe 8 zekere punten en dus kansen op ontsnapping.
- Daarnaast kan in een bergrit waar hij niet in de ontsnapping zat best elke keer een top ~16de plek binnengehaald worden.
- Hierdoor is hij nooit verloren geld in die ritten.

Laatst gewijzigd
1 2 ... 42 ... 200 201

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.