Scorito Tour de France 2023

1 2 ... 47 ... 200 201
Ben Heal Nie

Hi Allen,

Ik zou graag ook mijn team willen delen voor de feedback (als je goed kijkt zie je voldoende take-aways uit discussies). Schroom vooral niet mijn team doormidden te zagen. Alvorens ik overga voor het benoemen van mijn team, wil ik een aantal uitgangspunten delen met jullie:
- of pogacar of vingegaard rijdt heel lang in het geel.
- aangezien Kelderman Kelderman is en Kuss uit de Giro komt neem ik geen berggeit van Jumbo mee (het is namelijk niet duidelijk wie de tweede man wordt), maar ga ik naast Laporte en van Aert voor van Baarle (goedkoop en je weet wat je aan hem hebt als je hem opstelt).
- Ondanks dat Majka erg sterk was in de Dauphine verwacht ik dat Adam yates de rechterhand (of back-up ivm pols) van Pogacar is, dus neem ik nog een goedkope extra knecht van Pogacar mee (voor het geval hij iedereen aan gort rijdt plus jongerentrui punten.
- ik heb me laten leiden door de huidige vorm van renners dus O’Connor, Hindley, Skjelmose, Martin, Gall en Yates, naast Vingegaard en Pogacar (ik heb wel Pinot fomo na die Netflix docu) zitten ook bij de selectie.
- Mathieu heb ik nog net geen poster van hangen, dus die gaat sowieso mee en ik stel hem elke sprint en heuvel etappe op (ik denk dat dit zijn beste tour ooit gaat worden).
- Van Aert pakt toch iedereen dus dat gokje kan ik wel wagen dat hij afhaakt, en indien hij afhaakt gaat Laporte mee sprinten (Laporte is de van Aert hedge) dus die neem ik ook (plus teampunten).
- Welsford stelde me gister bijzonder teleur, toch heb ik hem er nog opstaan aangezien Ewan een nog grotere flater is in die price range.
- Als Bennet hem niet had geblokt was Groenewegen vorige week de snelste geweest (ja ik luister de rode lantaarn)
Dit zorgt voor het volgende team:
Vingegaard, Pogacar, A. Yates, Hindley, O’Connor, Martin (de filosoof), Skjelmose, Gall; Aert, Philipsen, Laporte, Girmay, Groenewegen, Welsford, Van Poppel; Van Gils en van de Poel; Rickaart, van Baarle, Novak.

MightySosa

Ik snap die discussie rondom MvdP en WvA wel. Ja, ze zijn aan de hoge kant geprijsd en als je ze niet meeneemt dan bespaard het je veel geld. Maar in mijn inziens is de prijs ook meer dan terecht. Er doen zat wereldtoppers mee aan de Tour. Alleen er zijn er maar een paar van de buitencategorie, die je hoe dan ook hoog in de dag uitslagen kan verwachten (als het hun parcours is). MvdP en WvA zullen er altijd bijzitten - mits ze geen pech hebben - puur op basis van hun talent. Je kan ze dan wel thuis laten, maar dan moet je heel erg overtuigd zijn dat hun vervangers een Tour rijden waar ze ver boven zichzelf uitstijgen.

VincentK

Ik heb vandaag na de ludieke post van @Bitburgerr toch maar eens een team samengesteld zonder WvA. Een ludiek betoog van Bitburgerr,, maar wel met een kern van waarheid. Voor WvA betaal je 5Mio, maar de kans dat hij de tour uitrijdt zonder pech (pech kan iedereen overkomen) is een stuk kleiner dan bij andere renners. Daar moet je rekening mee houden. Uitrekenen wat WvA effectief kost is niet te doen (moet per uitstapdag, potentieel behaalde punten op dat moment en de percentages van Bitburgerr, veel vooronderstellingen en berekeningen dus), maar ik durf wel te stellen dat WvA waarschijnlijk na het verrekenen van papa-uitvalbeurten ongeveer samen met Pogacar de duurste renner in het peloton is.

Laatst gewijzigd
KV

'@ Ben Heal Nie

Leuk team en degelijke onderbouwingen. Ik heb het persoonlijk niet op meenemen van "nutteloze" knechten, maar ze kunnen zeker hun geld waard zijn. Ik neem dan liever een aanvaller of 2 mee. Ook vind ik het misschien zowel wat AK én sprintzwak: in feite heb je maar 4 renners waarvan je zeker weet dat ze voor AK zullen gaan en ook maar 5 échte sprinters (als je rekening houdt met feit dat Laporte normaal niet zal sprinten als WVA sprint) en Van Poppel lead-out is die inderdaad wel af en toe 13de kan/zal worden. VDP en Rickaert ga je waarschijnlijk wel opstellen in de sprintritten maar dan zit je dagopstelling vol, maar kon je evengoed Pog en/of Ving opstellen als 8ste/9de man. Misschien is VDP én Rickaert dus wat teveel van het goede?
Ikzelf ga voorlopig voor 6 "zekere" sprinters (waarvan ik de namen nog niet goed weet) + Van Poppel.

Ben Heal Nie

Thanks KV voor je feedback, kan me zeker vinden in wat je zegt; maar volgens mij kan je vrij snel een novak of van Baarle sowieso opstellen met zekere team punten wat de smalle sprint/klassementsbasis compenseert (ik weet dat teampunten saai zijn, maar ze zijn wel voorspelbaar). Ik vind alle andere klassementsrenners van naam obv de huidige prestaties die ze leveren echt roulette. Dus ik speel op zeker! Rickaart is niet volledig dubbel op, stel Mathieu pakt geel in etappe 1 en of 2 dan stel ik hem in de etappe 3 en 4 gewoon op. Indien Philipsen later groen pakt kan ik hem ook altijd nog opstellen.

Phoenix0000

'@trucdelux

8 van de 20 mannen met onduidelijke plannen / opstelmbgelijkheden lijkt me veel te veel van het goede.
Denk dat het lastig wordt met dit team 50% of hoger te scoren.

R. D.

De verhaaltjes zijn toegevoegd aan de renners. :)

Mats17

Wie denken jullie dat de grootste kanshebbers zijn in rit 1 en 2? Als ik zelf een duit in het zakje mag doen:

Rit 1: 1 Van der Poel, 2 van Aert, 3 Pedersen, 4 Girmay, 5 Alaphilippe, 6 Philipsen
Rit 2: 1 van Aert, 2 van der Poel, 3 Pedersen, 4 Pogacar, 5 Alaphilippe, 6 Girmay

Laatst gewijzigd
Phoenix0000

'@Ben

In een giro met veel vluchtritten en een relatief klein AK veld kun je hier wel mee wegkomen wellicht.
In deze Tour waarin zoveel ritten zitten die duidelijk voor de sprinters zijn en duidelijk voor AK (of waar deze er kort bij gaan zitten na een paar vluchters) is het opvullen echt niet nodig en kost het je een sloot met punten.

Brengt me ook op het probleem met al die dure klassiekermannen. VdP (3,5m), Aart (5,5m), Pidcock (2,5m), LaPorte (3,5m) en Flip (2,5m). Degenen die met een bekertje ervan tussen gaan deze editie hebben het aangedurfd hier het verschil te maken door selectief te zijn. Je hebt ze met een Poggie gewoon echt minder nodig. Er rijden goedkopere alternatieven rond om die (paar) heuvel en heuvel+ etappes op te stellen. Als captains in die ritten heb je ze niet nodig. Wanneer ga je Van Aert als 5,5m renner nou echt captain maken?

Nee, ik ga (natuurlijk nog afhankelijk van ht teamnieuws) voor een traditionele split in klassement en sprint. En daarbij 2, max 3 mannen voor de aanval die eventueel ook nog lang hoog in klassement kunnen staan denk ik. En dan dus wat meer punchy klassementsmannen en wat meer klassieker waardige sprinters.

zomaareens

Ik zie pedersen en philipsen niet meedoen

Phoenix0000

'@Mats

Je vergeet iemand in etappe 1 denk ik :-)
En ik hoop dat veel deelnemers denken wat jij denkt hier.

Hommeles

'@ Mats 17,
Hele goeie vraag. Ik vind dat lastig inschatten. Maar denk dat de puncheurs niet per se favoriet zijn en dat Pogacar echt een topfavoriet is. Ook Skjelmose/Ciccone/Gaudu zijn interessant.

GSRS

ja is inderdaad wel mager, toch heb je met een VDP als leadout nog wel wat extra's

zomaareens

Mats. en evt pidcok wel. en klassementsmannen

GSRS

Wat is de status van E. Mas momenteel, vind ik toch wel een vraagteken

koenzwet

MvdP + Rickaert kan natuurlijk teveel van het goede zijn. Maar het kan ook een winnende combinatie zijn in een zeer aannemelijk scenario. Als Philipsen rit 3 of 4 wint en in het groen rijdt dan pak je sowieso 2x6 punten + 10 voor de rit. Een kleine kans dat MvdP ook nog in het geel rijdt, dan heb je echt de bonus van te pakken met zo'n 22-28 punten per rit. Daarnaast nog een kleine kans dat ze zelf ook top20 rijden, zeker in een chaotische sprint waarin op het laatste moment een valpartij is.

Kortom dan zit je al op zo'n 22 - 50 punten en je bent pas in etappe 4. Mocht Philipsen zijn vorm doorzetten dan zie ik hem 2-4 ritten winnen. Dan pak je met Rickaert zo 100 - 150 punten in 5-6 sprint etappes + eindklassement waarin je hem inzet.

Dat is vergelijkbaar met b-sprinters als Hofstetter (138) en Dainese (146) en Mozzato (147) en van Poppel (146) in de vorige Tour, en een stuk meer dan de C-optie Ewan (88, lol) en Walscheid (78) en Lecroq (74), of de D-opties die niet in de top 80 voorkwamen. Omdat de sprints vorig jaar goed verdeeld zaten, loonde het maar weinig om een helper mee te nemen. Maar in 2021 was Morkov nog goed voor 200 punten. In de Vuelta 2022 pakte een teamgenoot van Pedersen er nog 140.

Het liefst heb je natuurlijk de pareltjes die niet afhankelijk zijn van teampunten (Mozzato & van Poppel), maar Scorito heeft wel hun best gedaan die goedkope opties zo min mogelijk beschikbaar te maken. Dus Rickaert vs. Coquard, Kristoff & Sagan, dan kun je voor een miljoen extra leuke opties vrij spelen.

BarryE1

De status is dat het een vraagteken is

Thomberg

'@Mats, ondanks je naam... Pedersen in rit 1 (en 2) nevernooitnie. Zo sterk klom hij ook in de Giro niet.

Ben Heal Nie

Thanks @Phoenix voor je input. Ik neem dit mee. Kijkend naar mijn equippe; voor welke additionele sprinter en/of klassementsrenners steek jij je hand in het vuur dat deze meer punten gaat score dan een van Baarle of Novak (indien pogy of vingegaard in het geel rijdt). Voor de duidelijkheid, als elke high-end klassementsrenners hun niveau halen (bijv. Carapaz) is dit evident, echter heb ik nog geen aanknopingspunten hiervoor gezien. Het voelt als gokken. Als er nog een Mozatto bij komt bijv. Pak ik die sowieso ipv van Baarle bijv.

Thomberg

'@Ben je weet in ieder geval zeker dan van Baarle en Novak niet tegelijk teampunten halen. Dus 1 van de 2 is redelijk nutteloos, of ze zijn allebei nutteloos. Dit was mijn fout in de Giro ook.

Ben Heal Nie

'@Thomberg eens, ik houd van Baarle nog als variabele, dan heb ik drie jv drie uae (ik wacht komende dagen/weken af). Afgelopen Giro had ik 4 Quicksteppers en ben ik als nog op 93% geëindigd. Van te voren beschouwde ik dit als een redelijke “all in” strategie, echter was de ziekte van Evenepoel toch niet mij nekslag.

enrico1581

'@Trucdeluxe https://www.wielerflits.nl/nieuws/movistar-heeft-verklaring-voor-mindere-presteren-mas-in-criterium-du-dauphine/

oli4g

'@ Mats, Pedersen, Philipsen en Girmay gaan zeker niet meedoen in etappe 1 + 2. Te zwaar voor hen, en hun kansen liggen in de twee etappes erna.

WVA en MVDP kunnen dit wel aan; er vanuit gaande dat de koers niet hard gemaakt wordt door de klimmers. Als Pogacar beslist koers te maken vanaf het begin, kan dit wel eens te zwaar worden voor hen ook.

Etappe 1 verwacht ik Pidcock, Flip, klassementrenners, klimmers en wellicht Mvdp/Wva, waarbij Pogi me de meest logische keuze lijkt als kopman.

Etappe 2 is interessant omdat we wellicht met een groepje sprintende klimmers gaan sprinten. Wie is dan de snelste klimmer? Skjelmose, Higuita, Bilbao, Hermans, Flip? Misschien toch Pogi?

Laatst gewijzigd
Sjasfriet

Ik denk dat ik eruit ben met volgend team.
Is dit een goeie verdeling of sla ik de bal volledig mis?

De 9 voor de bergritten:

Pogacar:
Hier hoeft geen uitleg bij denk ik ;)
Vingegaard:
Ook deze is duidelijk genoeg mijns inziens :)
A. Yates:
Duidelijk in vorm en teampuntjes pogacar zijn mooi meegenomen. Ik zie hem eigenlijk ook wel top 10 eindigen.
Bardet:
Toch een van de betere klimmers in de tour en steeds gemotiveerd op eigen bodem. Top 10 gegarandeerd.
Oconnor:
In de Dauphiné zeer goed en ook wel aanvallend ingesteld. Kan ofwel voor klassement of voor dagsucces gaan.
Rodriguez:
Je moet toch iemand van Ineos hebben voor het klassement en de anderen in deze ploeg zie ik het niet doen. Ook nog eens jongere, dus dat zorgt voor extra puntjes.
S. Yates:
Zal niet willen onderdoen voor broerlief en is dit jaar toch goed bezig. Outsider voor het podium?
G. Martin:
Als aanklampen zeer degelijk bezig met hier en daar leuke ereplaatsen. Zal zijn prijs waard zijn denk ik dan.
Ciccone:
Ritje hier, ritje daar. Gaat duidelijk voor de bergtrui, dus als een ontsnapping blijft dragen zit hij mee. Als de favorieten de ontsnapping terug halen kan hij nog een ereplaatsje meesprokkelen. Zal ook wel z'n etappe winnen.

De sprintopstelling (8+gele trui)

Van Aert:
Goede wijn behoeft geen krans.
Philipsen:
Zonder Philipsen kan je evengoed gaan dammen.
Pedersen:
Ik twijfel om hem mee te nemen eerlijk gezegd. Hij kan wel een heuveltje verteren en zal wel meesprinten, maar is hij nog ok genoeg om z'n prijs te rechtvaardigen??
Jakobsen:
In vlakke sprints toch altijd podium in dit veld. Of dat zou toch moeten. Ik ben ook wel fan van z'n doorzettingsvermogen, dus is gedeeltelijk een emopick.
Cavendish:
Gaat absoluut voor dat record en je kan maar hopen dat hij die voor Parijs niet haalt, dan zal hij er vol voor blijven gaan.
VanderPoel:
Als leadout voor de vlam van ham eindigt hij vaak top 10 en zal hij hier en daar wel teampuntennemen, maar je neemt hem uiteraard niet enkel mee als leadout. Hij gaat voor geel en ritten en ik hoop dat hij het kan waarmaken.
Van Poppel:
Is vaak gewoon beter dan z'n kopman en voor die prijs kan ik hem niet laten liggen.
Zingle:
Iemand moet die 750 van bovenstaande bijvullen en dan lijkt hij de ideale man. Kan een heuvel over, sprint vaak mee voor ereplaatsjes en zal ook wel eens meezitten in de ontsnapping.

Opvullers van 500k met een missie:

Van Gils:
Voor die openingsetappe stel ik hem graag op. Ook voor andere heuvelritjes of overgangsetappes kan hij het team wel in en voor die prijs zal je was niet bedrogen uitkomen.
Rickaert:
Stel je hem op als 9de man of stel je de gele trui op als extra man bij de sprintritten? Als Phil groen heeft wordt het hem, want groen + overwinning is meer punten dan de gele trui. Ook als er een sprinter uitvalt kan je hem perfect als opvulling gebruiken in die etappes.
Traaen:
Een groot vraagteken en als er niemand van de 9 klassementsmannen uitvalt zal hij wss nooit worden opgesteld, tenzij hij boven zichzelf uitstijgt, maar hij krijgt het laatste plekje gewoon omdat ik er wel mogelijk iets in zie en omdat het kan

Fomo:
Alaphilippe, Skjelmose, Girmay (geen budget meer en te weinig plek)
Mas, hindley, Gaudu (ze overtuigen me niet, maar toch een harde noot om ze niet mee te nemen)

Laatst gewijzigd
Derkus

Die laatste km van de Côte de Pike (met stukken 16-20 %) gaat beslissend worden in de finale van etappe 1. Daar zullen de echte klimmers/puncheurs (Pogi, MvdP, WvA, Flippie) het verschil gaan maken. Daarna is het nog 10 km naar de meet en al die boys kunnen aardig tijdrijden dus die haal je niet meer in!

1 2 ... 47 ... 200 201

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.