Scorito Tour de France 2023

1 2 ... 5 ... 200 201
Nijmos

Bij 3-3.5m wordt VDP heel gemakkelijk dit jaar :-)

ProScoritoManager

'@M@thijs:
"baskedland gewonnen voor landa
parijs nice 3e tussen gaudu en yates
dauphine 2e tussen roglic en o conner
baskeland 6e tussen bilbao en soler
TA 2e tussen pogi en landa
= gemiddeld 3e tussen jongens uit de 2e lijn."

Scorebordjournalistiek. Zou je me ook kunnen vertellen hoe Froome het in zijn topjaren gemiddeld deed in de weekkoersjes?

M@thijs

'@eddix wie zie jij als echte topsprinter?

@proscoritomanager Nee eigenlijk niet, tell me.

KV

Denk niet dat ze Flip 3.5m zullen maken. Want dan zal niemand hem nemen. Na alle debacles wordt hij volgens mij 2 of 2.5m en dan wordt zijn pickrate al interessanter...

Rit 1 is volgens mij wel spek naar de bek van VDP hoor. Is uiteindelijk "maar" 1km aan 13%, met zijn punch kan hij dit wel denk ik en zoniet kan hij in de afdaling vermoedelijk wel terugkomen. En de punchy finish is voor hem gemaakt.

Maar akkoord dat hij hij waarschijnlijk niet dé topfavoriet zal zijn.

Nijmos

Is stage 8 ook iets voor Van der Poel? Of voor de sprinters als Philipsen?

RiesKos

'@KV

Rit 1 is die Côte de Pike echt wel heel lastig. Daar kan een VdP zo maar een halve minuut verliezen op jongens als Woods en Landa. Weet niet of je dat in die afdaling (die eerder 6,5 km dan 10 km is) nog in kan halen. Verder moet je je afvragen of je een VdP voor 3-3,5 mil moet meenemen voor 1 rit.

Ja, in etappes 2, 8 en 10 liggen ook wat kansjes voor hem, maar dat zijn net niet helemaal zijn etappes. Etappes 2 en 10 moet je sowieso mazzel hebben dat je in de vlucht van de dag zit en de 2e etappe heeft ook nog de top van een lange klim (cat. 2) op 16 km voor de finish. En etappe 8 is meer voor machtsprinters zoals Matthews en Pedersen. Een goede VdP zou overigens wel hoog moeten kunnen eindigen bij zo'n finish als ze bij die ene machtsprint niet voor Philipsen gaan.

Ben overigens wel benieuwd wat hij in die semi-klimtijdrit zou kunnen. Die klim is maar echt zwaar over 2 kilometer. Als hij echt goed is dan zou hij dat kunnen punchen.

Edit: ga dus uit van 4 etappes en misschien die tijdrit. Stel dat hij alles wint en hij is ook nog je cap. Dan pak je volgens mij iets van 600 punten. Best case scenario dus. Stel dat hij echter maar 2 etappes wint en nog een keer top 10 eindigt en je hebt hem gecapt dan kom je op ongeveer 300 punten. Is hij 3,5 mil dan kom je al niet meer aan de gouden verhouding van 100 punten per miljoen en ben je dus afhankelijk van een groene trui voor Philipsen voor teamtruipunten.

Laatst gewijzigd
Nijmos

Een vlucht die het op dag 2 van de Tour haalt. Ik denk dat het nog nooit gebeurd is.

RiesKos

'@Nijmos
Nee, de vlucht van de dag wordt inderdaad meestal teruggehaald, maar ik verwacht wel een late vlucht op die 2e cat. klim waarbij de vroege vluchters in worden gehaald. Die late vlucht heeft dan meer kans van slagen. Zoals Flip de 2e etappe in 2020 won bijvoorbeeld.

KV

'@Honger Klop

Ik heb nooit gezegd dat ik VDP voor zo'n prijs voor 1 rit zou meenemen hé ;-)

Als je rekent op een late vlucht in rit 2, dan zal VDP er op de Jaizkibel zeker niet meer bijzitten.

En Philipsen houdt ook wel van een machtssprintje zoals in 8 dus zou niet teveel op VDP rekenen hiervoor (in PCS kan je de hellingsgraad niet goed evalueren, maar op de kaart van Touretappe lijkt de laatste km met +- 25m te stijgen, dus zou "maar" 2.5% gemiddeld zijn die laatste km). Zal uiteindelijk dus echt van zijn prijs afhangen. Maar velen zullen hem sowieso toch kiezen, "want het is wel VDP".

Laatst gewijzigd
Nijmos

Met "de vlucht van de dag" wordt over het algemeen wel de vroege vlucht bedoeld en wie in die 'late vlucht' zit heeft ook 0,0 met geluk te maken.

RiesKos

Ik bekijk het hoogteprofiel van de finish altijd op Google Earth. Bij de laatste km van etappe 8 zijn de eerste pakweg 400 meter te verwaarlozen met een stijging van ca. 2,1%. De laatste 600 meter vanaf de bocht naar de finish hebben echter een hellingspercentage van 5% met uitschieters van boven de 10%.

@Nijmos. Klopt. Ik was even te veel gefocust op het profiel van de etappe en vergat dat de tijdsverschillen in de 2e etappe nog zo klein zijn dat de gele trui voor velen ook nog een doel zal zijn.

Laatst gewijzigd
Pim Todcock

Gezien de grote hoeveelheid topsprinters zal misschien juist een heuvelrijder makkelijk voor groen top 5 kunnen gaan, als alleen Philipsen boven de massasprints uit steekt en verder de punten verdeeld worden. Dan wordt ook MvdP interessant met team en truipunten. Maar Scorito kennende is de prijs veel te hoog. Dan kun je beter een toerist van Alpecin meenemen voor 1M.

Bij de Giro haalde Roglic nipt de magische grens. Met Evenepoel nog in koers was dat niet gelukt. De vraag is of Vingegaard het haalt mocht Jumbo een soortgelijke taktiek hanteren.

Ik verwacht ook dat Uran, Carapaz of Landa flink afgeprijsd gaat zijn en wellicht interesssant als budgetklassementsrenner, mits Skjelmose en Jorgenson (terecht) door het dak knallen. Zoals gezegd kan niet iedereen keiduur zijn, al hoop ik dat stiekem wel.

nasibal

Ik heb me nog te weinig verdiept in het parcours om te stellen dat klim A of B te zwaar is voor renner X. Maar feit is wel dat het enorm verschil is of je in een willekeurige wedstrijd met een relatief klein groepje een klim neemt, of dat je in een tourpeloton op volle snelheid tegen dezelfde klim op rijdt.

Genoeg verhalen te vinden van renners die in een touretappe (bijvoorbeeld) de Stockeu zijn opgereden en het zich afvroegen wat 'dat viaductje' daar opeens deed.

Guido Maltempi

Laatste km etappe 8 volgens google maps: eerst 400 meter vrijwel vlak, na de bocht heeft de laatste 600 meter een hoogteverschil van 30 meter (omgerekend 5%). Die 'uitschieters boven de 10%' zie ik niet, ook niet in streetview. Het is een kaarsrechte, vrij brede weg die zo te zien juist heel geleidelijk omhoog loopt.

Nou is 600 meter aan 5% natuurlijk iets anders dan de '1km aan 3%' op het routekaartje. Maar ik verwacht hier toch eerder Philipsen dan MvdP. Ik zou hem voor de zekerheid wel opstellen, maar laat dat nou net de grote MvdP-valkuil zijn...

KV

'@Pim

Denk niet dat prijs van Jorgenson/Skjelmose door het dak zullen gaan. Uiteraard interessante opties, maar hebben nog niks bewezen in GT’s en vooral van Skjelmose heb ik nog grote twijfels over zijn uithoudingsvermogen over 3 weken. Dit bleek vorig jaar in de Giro nog een groot probleem te zijn als ik het me goed herinner.

Jorgenson heeft daarnaast nog Mas (in theorie) boven/naast zich.

nasibal

'@KV

maar hebben nog niks bewezen in GT’s en vooral van Skjelmose heb ik nog grote twijfels over zijn uithoudingsvermogen over 3 weken

Als je met scorito-ogen PCS uitslagen op de juiste manier kan beoordelen geeft de JuanPe Giro wel een heel aardig inkijkje.

Thomberg

'@nasibal, m'n gevoel zegt dat je wel fan bent van Skjelmose voor Scorito, maar zijn Giro liet juist zien dat hij het (toen) niet kon. Dus jouw reactie is voor mij te cryptisch haha

Skjellmose moet je in mijn ogen niet meenemen voor klassement. Gaat nooit boven de Landa's en Mas' van deze wereld eindigen. Echter de heuvelritten mag hij volle bak gaan. Zoals etappe 1. Voor 1-1.5 miljoen kan hij een goede pick zijn als je in die etappes nog iemand zoekt.

Jorgensen laten ze lekker knechten voor Massie

Thomberg

.

Laatst gewijzigd
Pim Todcock

'@KV
Dat gold toch ook wel voor Milan bij de Giro, die nog niet al te veel indrukwekkends had gewonnen, maar desondanks (terecht blijkt achteraf) een paar miljoen kostte. Die had op papier op voorhand weinig op Pasqualon.

Wat jullie zeggen is terecht inderdaad. Desondanks blijkt een vroege top 5 klassering voor wit snel goud waard en dat zal ook in de prijs worden meegenomen.

nasibal

@nasibal, m’n gevoel zegt dat je wel fan bent van Skjelmose voor Scorito, maar zijn Giro liet juist zien dat hij het (toen) niet kon. Dus jouw reactie is voor mij te cryptisch haha

Dan interpreteren jij en ik zijn uitslagen allebei heel duidelijk anders. Allereerst reed hij super constant, bij de juiste helft van het peloton, en weet hij in de laatste ITT nog 22e te worden. Even los van wát zijn niveau was die Giro, is het dus niet tijdens de Giro enorm verslechterd.

Verder heeft die Giro natuurlijk een verhaal, daar Juanpe vroeg in het roze kwam en opeens ook in staat bleek over 3 weken een AK te rijden. Met verder Ciccone en Mollema in de ploeg kwam het knechten in de bergen vooral op de schouders van Cataldo en Skjelmose neer welke zich hiervoor volledig uitelkaar getrokken hebben. Met dat in je achterhoofd vind ik dat hij voor een (toen) 21 jarige in zijn eerste eerste grote ronde héél goed gereden heeft.

Die Giro is voor mij dus een indicatie dat hij in ieder geval prima drie weken een grote ronde aan kan.

Laatst gewijzigd
KV

Natuurlijk is het een toptalent en voor 1,5-2m mogelijks een prima pick met zijn snelheid aan de finish.

Had het vooral over de opmerking dat zijn prijs het dak zou uitgaan want dan spreek ik over 3m ofzo en dat zou ik te gortig vinden. Want ook zijn kwaliteiten in het echte hooggebergte zijn volgens mijn bescheiden mening nog suboptimaal om hier zomaar eventjes een top 5 te ambiëren in zijn eerste Tour.

Thomberg

'@nasibal, dan interpreteerde ik jouw bericht vooral verkeerd. Ik las jouw bericht zo dat je hem dus niet goed vond die ronde. Maar je bedoelde het juist als een positieve referentie. Dat is wat ik bedoelde met dat het te cryptisch was.

Het verhaal daar was ook dat hij volgens mij in week 1 al ziek werd. En nu is hij weer een jaar ouder en verder. Ik overweeg hem namelijk ook maar in eerste instantie niet voor hoog in het klassement. Ik weet ook niet of hij die ambitie heeft. In de zwaardere bergritten heeft hij het dit jaar in de kleine rondjes ook wat moeilijker (of de ambitie niet).

Maar voor 1-1.5 kan hij een hele leuke aanvulling zijn. Juist voor de VDP ritten. En wie weet rijdt hij dan ook een 12de plek in AK

Nijmos

Skjelmose Jensen haalt meer punten dan VDP en zou daar naar geprijsd moeten worre. 1m voor hem is nog gemakkelijker dan VDP voor 3-3.5

Laatst gewijzigd
Basementman

Een flink sprintteam zal niet misstaan als je het mij vraagt, zie toch echt 7 nagenoeg zekere sprints voor zelfs de sprinters die nauwelijks een stoeprand over komen. Alleen etappe 8 zal de meeste sprinters te machtig zijn, maar jongens als Philipsen en Ewan zouden dat moeten kunnen. Veel meer ploegen die mikken op de sprint tov Giro, en nauwelijks twijfel etappes waar het 50/50 is tussen vlucht en sprint.

Gaat er vooral om, om de mannen van 1 en 2 miljoen eruit te vissen die gemiddeld 5e worden, naast 1 a 2 toppers die altijd bij eerste 3 rijden. Philipsen wordt hier genoemd als kopman, logisch. Ik zie Groenewegen het ook goed doen.

Eddix

Wie o wie is de Milan van de tour? Misschien gaat Demare weer goed presteren? Groenewegen zou het kunnen zijn.. maar ik zou er niet van staan te kijken als ze toch een beetje duur geprijst gaan zijn. Bennet zou ook kunnen die reed in de Vuelta ook aardig en met Meeus en van Poppel erbij kan dat een theory wel goed uitpakken. Van poppel voor het positioneren en Meeus als echte gangmaker. Of gaan ze daar afwisselen? Meeus heeft laten zien ook wel voor eigen kansen te kunnen rijden.

1 2 ... 5 ... 200 201

Log in via je wielerflits.nl account om deel te nemen aan de discussie.